På en skolor i Sverige idag
Citat:
”Gunvor”, som är i 60-årsåldern, har arbetat som lärare i Järva hela sitt yrkesliv och vant sig vid en våldsam och hotfull arbetsmiljö.
Att bli kallad ”hora”, få höra ”jag ska knulla din mamma” och bevittna brutala slagsmål är vardag för henne och hennes kolleger, berättar hon.
På skolan säger eleverna att jag är smutsig. Med smutsig syftar de på att jag är vit och kristen.
slut citat
Den senaste dödsskjutningen skedde bara några hundra meter från en grundskola. Platsen var Södertälje. Det blev det 60:e mordet i Sverige i år. Det är en ny vardag för elever och lärare som i flera fall hamnat nära skjutvapenvåldet. – Föräldrar kommer till utvecklingssamtalen i skyddsvästar...
www.expressen.se
Citat:
En förtvivlan över att skolan blivit en plattform för rekrytering till kriminella gäng.
En rädsla för att hantera barn som fantiserar om spektakulära självmord.
Nu larmar skolpersonal och socialarbetare i södra Sverige om en ny verklighet som de måste hantera.
– Det orosanmäls väldigt mycket i skolan men ofta orosanmäls ”fel barn”. De som man inte är rädda för – de vars föräldrar inte råkar vara gängledare, säger en lärare.
– När jag lyfter hur illa det är anklagas jag för att ha ”fel elevsyn”. Det värsta rektorer eller skolägare vet är när lärare tar upp sånt som ger skolan dåligt rykte, säger en annan.
slut citat
Gissar att "spektakulära självmord" är en omskrivning för "skolskjutning". Men kan ha fel ...
En förtvivlan över att skolan blivit en plattform för rekrytering till kriminella gäng. En rädsla för att hantera barn som fantiserar om spektakulära självmord. Nu larmar skolpersonal och socialarbetare i södra Sverige om en ny verklighet som de måste hantera. – Det orosanmäls väldigt mycket i...
www.expressen.se
Citat:
700 skjutningar nära skolor på tre år
Drygt 700 skjutningar har skett i närheten av grundskolor under de senaste tre åren. Det visar data som SVT tagit fram i samarbete med statistikföretaget Infostat.
Även om många av skjutningarna skett utanför skoltid är oron stor för hur det påverkar barnen.
– Jag vill inte att det ska hända igen, men det kommer det säkert att göra, säger mellanstadieeleven Tilde.
slut citat
Drygt 700 skjutningar har skett i närheten av grundskolor under de senaste tre åren. Det visar data som SVT tagit fram i samarbete med statistikföretaget Infostat.
www.svt.se