Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Medhåll
Personligt ansvar!
Jag o min familj bodde 5år i södra Frankrike och jag löste det själv. Ett jäkla meck med alla byrokratpapper men allt går - OM MAN VILL !!!
Undrar hur det är för de ofattbara mängderna MENA migranter i Frankrike, vet inte om man skall tro att fransmän är lite vettigare än oss, eller om det är så att MENA får gräddfil.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Undrar hur det är för de ofattbara mängderna MENA migranter i Frankrike, vet inte om man skall tro att fransmän är lite vettigare än oss, eller om det är så att MENA får gräddfil.
Gissar dom talar franska. En MENA la in nytt golv i köket och hallen för nån månad sedan. Han var från Marocko och talade utmärkt svenska, berber. Och golvet blev ett sånt lyft !
Gissar dom som kommer från Nordafrika ofta har haft franska i skolan.
Så små problem i Frankrike.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Gissar dom talar franska. En MENA la in nytt golv i köket och hallen för nån månad sedan. Han var från Marocko och talade utmärkt svenska, berber. Och golvet blev ett sånt lyft !
Små problem i Frankrike?
Det är inte mitt intryck men vad vet jag

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skulle inte säga de har så små problem dessvärre.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Le Pen fick 41% i valet och Jimmy Åkesson drygt 20. Vad kan det tänkas indikera?

Det är inte jämförbara val eller siffror. Ej heller jämförbara länder…

Det finns för övrigt många svar på frågan. Ett svar är att en skapligt stor andel av väljarna röstar för att minska invandringen. Ett annat svar är att en skapligt stor andel av väljarna är lättköpta vad gäller populistiska utfästelser om enkla lösningar. Ett tredje svar kan vara att en skapligt stor andel av väljarna gärna lägger sin röst på ett parti som stöds ekonomiskt av Putin i syfte att destabilisera politiken inom EU.

Dock tror jag att de flesta innefattas i första svaret, en stor del även i det andra. Vissa uppenbarligen även i det tredje även om det kanske gått upp ett ljus hos fler under det sista året.

Det finns sannolikt många fler svar och alla är nog rätt. :)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det är inte jämförbara val eller siffror. Ej heller jämförbara länder…

Det finns för övrigt många svar på frågan. Ett svar är att en skapligt stor andel av väljarna röstar för att minska invandringen. Ett annat svar är att en skapligt stor andel av väljarna är lättköpta vad gäller populistiska utfästelser om enkla lösningar. Ett tredje svar kan vara att en skapligt stor andel av väljarna gärna lägger sin röst på ett parti som stöds ekonomiskt av Putin i syfte att destabilisera politiken inom EU.

Dock tror jag att de flesta innefattas i första svaret, en stor del även i det andra. Vissa uppenbarligen även i det tredje även om det kanske gått upp ett ljus hos fler under det sista året.

Det finns sannolikt många fler svar och alla är nog rätt. :)
Ändå har vi haft en regering i vadå, tolv år, som varit betald av Putin. Det kanske var det du menade? För man kan väl utgå från att MP inte haft högre integritet än övriga gröna partier som Putin den klimatsmarta kärnkraften genom?

Men allt det där är ovidkommande även om det är korrekt, fransmän eller svenskar vill inte ha så många bidragsberoende och problematiska muslimer, det är inte svårare än så.

Var det någon som såg taxi-granskningen igår eller förrgår förresten?

Där är svaret.

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
Med tanke på vad du skriver här så är du inte analfabet , RymdBörje.
Men antag att du kommer till ett litet samhälle i Långbortistan där man talar och skriver Långtbortistanska.
Och använder tecken dvs inte det Latinska alfabetet som här i Sverige.
Kan du då läsa och skriva ? Är du då en analfabet ?

Och vad ska man kalla en 50-årig anhöriginvandrare från Långtbortistan som kan läsa och skriva Långtbortistanska på den nivå man kan i Sverige efter 3-årsskolgång.
Hur bra tror du hen är på att läsa och skriva svenska ?

I Lokalblaskan " GöteborgDirekt" papperstidningen nr 51 2022 klagar hyresgästföreningen över att Familjebostäder inte betalar för tolk till hyresgäster som inte förstår svenska.
"Familjebostäder utestänger och diskriminerar hyresgäster" skriver Catherine Holt från
Hyresgästföreningen Norra Göteborg. Familjebostäder är ett kommunalt bostadsbolag.

Och fastslår att Citat:
information till hyresgästerna behöver översättas till fler språk, då många hyresgäster på Siriusgatan och på Rymdtorget inte kan ta till sig informationen på svenska.
slut citat
Beroende på att dom i praktiken är Analfabeter med en svensk tidning framför sig ?

Med tanke på vad du skriver här så är du inte analfabet , RymdBörje.
Men antag att du kommer till ett litet samhälle i Långbortistan där man talar och skriver Långtbortistanska.
Och använder tecken dvs inte det Latinska alfabetet som här i Sverige.
Kan du då läsa och skriva ? Är du då en analfabet ?

Och vad ska man kalla en 50-årig anhöriginvandrare från Långtbortistan som kan läsa och skriva Långtbortistanska på den nivå man kan i Sverige efter 3-årsskolgång.
Hur bra tror du hen är på att läsa och skriva svenska ?

I Lokalblaskan " GöteborgDirekt" papperstidningen nr 51 2022 klagar hyresgästföreningen över att Familjebostäder inte betalar för tolk till hyresgäster som inte förstår svenska.
"Familjebostäder utestänger och diskriminerar hyresgäster" skriver Catherine Holt från
Hyresgästföreningen Norra Göteborg. Familjebostäder är ett kommunalt bostadsbolag.

Och fastslår att Citat:
information till hyresgästerna behöver översättas till fler språk, då många hyresgäster på Siriusgatan och på Rymdtorget inte kan ta till sig informationen på svenska.
slut citat
Beroende på att dom i praktiken är Analfabeter med en svensk tidning framför sig ?
Analfabet är inte samma sak som att inte kunna läsa och skriva svenska i Sverige. Kan man läsa och skriva t.ex pashtu elle varför inte hindi då är man inte analfabet.
Analfabet är man när man inte kan läsa och skriva något språk alls. Och är man analfabet så är det väldigt svårt att hantera och lära nya språk.
Och för analfabeter så hjälper det inte hur mycket information som översätts till och från vad det nu än är för språk, är man analfabet så kan man inte läsa det heller

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Analfabet är inte samma sak som att inte kunna läsa och skriva svenska i Sverige. Kan man läsa och skriva t.ex pashtu elle varför inte hindi då är man inte analfabet.
Analfabet är man när man inte kan läsa och skriva något språk alls. Och är man analfabet så är det väldigt svårt att hantera och lära nya språk.
Och för analfabeter så hjälper det inte hur mycket information som översätts till och från vad det nu än är för språk, är man analfabet så kan man inte läsa det heller
Det är tydligen så att det kommer folk till Sverige som är analfabeter. De har i praktiken alltså aldrig gått i skola eftersom de aldrig lärt sig läsa och skriva något språk.
Och har följaktligen enligt dig väldigt svårt att hantera och lära sig nya språk.
Vad jag inte fattar är hur flyktinginvandrare/anhöriginvandrare i så fall ska försörja sig själva och två till (med sina skatter).

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
ok gubbs, jag bodde i södra frankrike med hustru o barn under 5år.

Värre rasister finns inte, och jag har jobbat i större delen av världen (de flesta europalänsderna, USA, Canada, Australien och Asien)
De ligger flera decennium före resten av europa, då invånare i satellitländerna (forna franska kolonier) under "modern tid" enkelt kunna invandra till moderlandet.

Det har skapat en djup klyfta i frankrike där europe-fransoser känner sig åsidosatta då resurserna och jobben ska räcka till många flera, ofta med liten/obefintlig utbildning.
Trots att vår familj var nordiskt blonda upplevde vi samma rasism, mest min hustru förstås då kvinnor inte är värda något för de som står i affärer.
Är ju inte de franska filosoferna som har de yrkena...

Är ingen slump att extremhögern går bra där.
Samma trend i hela södra EU, kolla Italien.
Öppnade kontor i Spanien men då umgås man bara med likasinnande, så hoppar intrycken därifrån.
Öppnaste folken är Australien och Canada. Hatten av! De har enkla krav, gör rätt för dig eller dra.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vad händer?
Varför förstör de och välter bilar, vems bilar är det?
Någon speciell gruppering som är ute och härjar?

För att en person (eventuellt av Turkiskt ursprung) har attackerat Kurder.

Vems bilarna är spelar ingen roll, ska det kaosas så måste man förstöra bilar, det är sedan gammalt...

Grupperingen är kaosare...

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vems bilarna är spelar ingen roll, ska det kaosas så måste man förstöra bilar, det är sedan gammalt...

Grupperingen är kaosare...
Sant, de är mot allt som inte har deras syn på livet. Samhället och andra folkgrupper ska bekämpas aktivt...sjukt men så är det den yngre generation lär sig agera i många klansamhällen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad händer?
Varför förstör de och välter bilar, vems bilar är det?
Någon speciell gruppering som är ute och härjar?
Spelar ju ingen roll, är det inte en fotbollsmatch så är det något annat.

Korankravall samma sak, svepskäl.

Paradigmskifte tack.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
När jag som lärare har svårt att hjälpa sonen med läxan är något fel
från

det finns en länk i kommentarerna efter artikeln till

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
När jag som lärare har svårt att hjälpa sonen med läxan är något fel
från

det finns en länk i kommentarerna efter artikeln till
Jo det där märker vi av sedan många år hemma. Vi stöttar barnen på många olika sätt med studierna och har för ena sonen haft hemstudier under ett par år när han inte klarade att ta sig till skolan pga den stressande miljön.

Det är nästan hopplöst ibland att söka information till skoluppgifter och får använda alternativa källor och peka barnen i rätt riktning. Det är inte alla som har den hjälpen hemma av välutbildade och engagerade föräldrar.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
På en skolor i Sverige idag
Citat:
”Gunvor”, som är i 60-årsåldern, har arbetat som lärare i Järva hela sitt yrkesliv och vant sig vid en våldsam och hotfull arbetsmiljö.
Att bli kallad ”hora”, få höra ”jag ska knulla din mamma” och bevittna brutala slagsmål är vardag för henne och hennes kolleger, berättar hon.
På skolan säger eleverna att jag är smutsig. Med smutsig syftar de på att jag är vit och kristen.
slut citat

Citat:
En förtvivlan över att skolan blivit en plattform för rekrytering till kriminella gäng.
En rädsla för att hantera barn som fantiserar om spektakulära självmord.
Nu larmar skolpersonal och socialarbetare i södra Sverige om en ny verklighet som de måste hantera.
– Det orosanmäls väldigt mycket i skolan men ofta orosanmäls ”fel barn”. De som man inte är rädda för – de vars föräldrar inte råkar vara gängledare, säger en lärare.
– När jag lyfter hur illa det är anklagas jag för att ha ”fel elevsyn”. Det värsta rektorer eller skolägare vet är när lärare tar upp sånt som ger skolan dåligt rykte, säger en annan.
slut citat
Gissar att "spektakulära självmord" är en omskrivning för "skolskjutning". Men kan ha fel ...

Citat:

700 skjutningar nära skolor på tre år

Drygt 700 skjutningar har skett i närheten av grundskolor under de senaste tre åren. Det visar data som SVT tagit fram i samarbete med statistikföretaget Infostat.

Även om många av skjutningarna skett utanför skoltid är oron stor för hur det påverkar barnen.

– Jag vill inte att det ska hända igen, men det kommer det säkert att göra, säger mellanstadieeleven Tilde.
slut citat

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Lyssnar på P1 dokumentär om gangstermord och liknande.
P1 gör bra dokumentärer utan spänningsmusik, det är bra.
Men hur klarar man att producera så mycket radio utan att någon gång ställa frågan: varför är detta Sveriges problem?

Föraktet för ursprungsbefolkningen är graverande.

Nyheter
Tre timmar kvar!

Efter lämning till tryck kl...

Nya Ducati Multistrada V2

Ducati har lanserat nya Mul...

Desmo Center utsedd till årets MC-handlare – och verkstad

Svedea utnämner varje år de...

Tankskydd till GSA

ULTIMATE tankskyddWunderlic...

Körkortet får nytt utseende

Det var åtta år sen sist, m...

Specialmodellen Triumph Bonneville Bobber TFC