Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det var mest för stycket om de syriska passen och vilka som har dem jag länkade. Sen tror jag inte han är helt fel på det i sak, apropå din kritik. Det stoppas in "värdegrundare" som sprider sitt gift överallt, inte sällan en språngbräda för avancemang.
Visst ger en myckenhet av skrivande vana och rutin, varför de värsta fallgroparna borde kunna undvikas. Samma myckenhet ger också en ökad risk att allt producerat är inte fullkomligt i sin utformning. Frågan blir vad vi skulle göra utan gaphalsarna? Vem ska lyfta ämnena om inga risker tas?
Man undrar vad de får utstå och vad de offrat på vägen?
Värdegrund-roller har han rätt om men att kalla ekonomi- och personalavdelning för det är lite bara okunnigt.

Raderad medlem 51742

Guest
Värdegrund-roller har han rätt om men att kalla ekonomi- och personalavdelning för det är lite bara okunnigt.
Kan ju även tolkas som att de som ägnar sig åt den typen av onödigt arbete vanligtvis återfinns i denna typen av roller, vilket inte måste innebära att rollerna som sådana är fel om de bara arbetar med rätt saker.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Kruxet är att med den situation vi har i Sverige leder till en invandring av sociala turister från hela världen. INTE arbetskraft.
Inför folkomröstningen om EU-medlemskap på 1990-talet frågade en insändare i tidningen Arbetet: Hur skall Sverige kunna konkurrera i EU.
Arbetet svarade: Högutbildad arbetskraft har jämförelsevis låga löner i Sverige.
Och av någon konstig anledning är det arbetskraftbrist i Sverige.
I varje fall när det gäller högutbildade. Iden att högutbildad arbetskraft väljer andra EU-länder med högre löner, lägre skatter och bättre sjukvård är idag självklar för många.
Även för människor som fått sin utbildning i Sverige.
Ja, vi borde självfallet ha villkor som lockar hit de bästa av de bästa.
Inte som nu, locka hit de med sämst förutsättningar.

Höjd pensionsålder, är det någon som på allvar köper argumentet "vi blir allt äldre"?
Det handlar egentligen om att det är för FÅ som bidrar med skatt, som ska räcka till att försörja alla.
Resultatet blir att de som betalar skatt får jobba längre...grattis alla som bidrar!
Och grattis till de som åker snålskjuts.

Det räcker att besöka närmaste sjukhus eller annat som betalas av skattebetalarna, för att inse att det allmänna får allt mindre resurser för varje år - samt att antalet besökare blir allt fler. Ohållbar utveckling.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja, vi borde självfallet ha villkor som lockar hit de bästa av de bästa.
Inte som nu, locka hit de med sämst förutsättningar.

Höjd pensionsålder, är det någon som på allvar köper argumentet "vi blir allt äldre"?
Det handlar egentligen om att det är för FÅ som bidrar med skatt, som ska räcka till att försörja alla.
Resultatet blir att de som betalar skatt får jobba längre...grattis alla som bidrar!
Och grattis till de som åker snålskjuts.

Det räcker att besöka närmaste sjukhus eller annat som betalas av skattebetalarna, för att inse att det allmänna får allt mindre resurser för varje år - samt att antalet besökare blir allt fler. Ohållbar utveckling.
Viss blir vi allt äldre och det innebär att en allt större del av befolkningen inte bidrar till samhällsekonomin på samma sätt. En del av lösningen på det är att höja pensionsåldern även om det bara löser en del av problemet och fortfarande blir ett dilemma att kunna hålla uppe konsumtionen även hos de äldre som i såna fall jobbar. De som konsumerar mycket tenderar att vara i betydligt yngre åldrar.

Att ha en massa andra människor i fullt arbetsför ålder som inte bidrar förbättrar förstås inte detta på något sätt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Han talade om stat och kommun, inte privata bolag. Tror du inte man ser en skillnad där? Har närstående som är inne på sin andra anställning som HR-generalist och vet någorlunda vad det för med sig, i privata industriföretag.

Häng inte upp dig på en (1) klumpig formulering. Du är ju SH:s gapigaste debattör, (inte utan vare sig edge eller finess som åtminstone jag uppskattar), och vet att somliga formuleringar får folk att gå i taket...

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kan ju även tolkas som att de som ägnar sig åt den typen av onödigt arbete vanligtvis återfinns i denna typen av roller, vilket inte måste innebära att rollerna som sådana är fel om de bara arbetar med rätt saker.
Aldrig hört talas om en controller som bryr sig ett skit om värdegrund. Då känner jag ganska många också skall tilläggas.

Raderad medlem 51742

Guest
Aldrig hört talas om en controller som bryr sig ett skit om värdegrund. Då känner jag ganska många också skall tilläggas.
Håller med, när det gäller financial controller. Däremot har jag sett suffixet användas (XXXX controller) i sammanhang som mer handlar om någon form av ideologiska syften som skal ge pluspoäng i PR-värde och godhetssignalering. Och HR... don't get me started.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Håller med, när det gäller financial controller. Däremot har jag sett suffixet användas (XXXX controller) i sammanhang som mer handlar om någon form av ideologiska syften som skal ge pluspoäng i PR-värde och godhetssignalering. Och HR... don't get me started.
Ja idag verkar det finnas en allsköns varianter av x-strateg och x-controller.
Klimatpsykolog har jag sett också.

Raderad medlem 51742

Guest
Ja idag verkar det finnas en allsköns varianter av x-strateg och x-controller.
Klimatpsykolog har jag sett också.
Ja, sen gäller det att inte dra alla över en kam. Felet är många gånger inte att det finns denna typ av roller utan den funktionella dumhet som präglar i synnerhet större organisationer (även de privata) och där man hittar på en massa onödiga arbetsuppgifter och byråkrati. En ofta utskälld grupp i kommuner och regioner är exempelvis kommunikatörer och det finns nog en hel del arbetsuppgifter där som går att ifrågasätta, men också en hel del saker som är rätt viktiga. Inom en komplex verksamhet som sjukvården med tiotusentals anställda är det exempelvis rätt viktigt att personal kan hitta och sprida viktig information som de behöver i sitt arbete, liksom att de som nyttjar vården skall kunna gå in på 1177.se och hitta information som man behöver och i vissa fall även göra att man slipper uppsöka vården i onödan. Det tillhör sånt som kommunikatörer sysslar med.

Kort sagt och lite förenklat så kan man säga att när denna typ av stödroller underlättar för de "på golvet" som gör jobbet och ger mer värde åt kunder/patienter så att man exempelvis får ut mer och bättre vård per krona så är de värdefulla, men när de snarare gör arbetet krångligare så är de inte det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Aha, ja det har jag inte sett.
HR har jag möjligen sett lite olika saker också.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför säger man HR och inte personalavdelningen?

Alla andra titlar också, det finns/borde finnas svenska namn på det.

Fast det låter kanske finare att vara HR manager på Ebbas kakfabrik än personalchef?

Raderad medlem 51742

Guest
Varför säger man HR och inte personalavdelningen?

Alla andra titlar också, det finns/borde finnas svenska namn på det.

Fast det låter kanske finare att vara HR manager på Ebbas kakfabrik än personalchef?
HR har nu börjat ersättas av People & Culture och lite andra begrepp. Det som förr var en personalchef har ju numera ersatts av en hel avdelning högskoleutbildade människor som vill hitta på en massa saker för dem själva att göra eftersom de nu har ett ”kreativt” yrke.

Fast människorna på golvet i kakfabriken kallas fortfarande ”resurser” eller ”heltidsekvivalenter”.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
HR har nu börjat ersättas av People & Culture och lite andra begrepp. Det som förr var en personalchef har ju numera ersatts av en hel avdelning högskoleutbildade människor som vill hitta på en massa saker för dem själva att göra eftersom de nu har ett ”kreativt” yrke.

Fast människorna på golvet i kakfabriken kallas fortfarande ”resurser” eller ”heltidsekvivalenter”.
Faktiskt aldrig hört svenska versionen av FTE.

Raderad medlem 51742

Guest
Faktiskt aldrig hört svenska versionen av FTE.
Blir mer uppenbart hur absurt begreppet är i sin svenska översättning. Folk slänger sig slentrianmässigt med begrepp i arbetslivet utan att tänka på vad de innebär. Lite som med ”deadline” - en gränslinje i ett fångläger som innebar att man blev skjuten om man gick över den.

Nu när jag ändå kommit igång med raljerandet…

Det här fenomenet med att ägna sig åt ”head count” och att chefer nu gärna titulerar sig ”head of…”. Skulle vilja se lite nyutveckling på området och förslår därför att man även använder sig av ”butt count” och ”butt of…” där det är tillämpligt.

Last edited by a moderator:

Raderad medlem 51742

Guest
Jag läste det i nån text om bemanning av en dagtidsförvaring av barn.

Angående titlar så är de två bästa jag sett på visitkort dessa:
1. Manager, Western Hemisphere
2. Test engineer, guns and ammo
Begreppet funkar även för dagtidsförvaring av vuxna, men jag skulle tro att barnen är mer effektiva så 1 barn-FTE räknas som 1,5 vuxen-FTE, iaf om man mäter enligt praxis och optimerar för att hålla människor i rörelse och fullt sysselsatta hela tiden.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Är inte FTE samma sak som heltidstjänster?

Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 FTE
Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 heltidstjänster,
(sen att man kan dela upp det till olika deltider om man vill är ju självklart)

Raderad medlem 51742

Guest
Är inte FTE samma sak som heltidstjänster?

Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 FTE
Vi har fått mycket att gör nu så vi måste anställa 4 heltidstjänster,
(sen att man kan dela upp det till olika deltider om man vill är ju självklart)
Precis, Full Time Equivalent. Så om man skall föda ett barn kan man antingen låta en kvinna göra det på nio månader eller låta 9 kvinnor få jobbet gjort på en månad.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati