Sverige idag..

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
"Kriminellas och andra systemhotande aktörers påverkan på politiken ska analyseras. Regeringen ger nu Brottsförebyggande rådet (Brå) i uppdrag att göra analysen och vid behov komma med förslag till åtgärder."

Inte en dag för sent...om det inte redan är för sent.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad var det i den tråden?
Jag kan kommentera men läs gärna vad jag skrivit innan du frågar.
Tex om M och MP.

Jag är generellt skeptisk till folk som säger sig kunna förutspå framtiden.
Så att 2006 kunna förutspå 2011 är bra gjort.
Att på 90-talet kunna förutspå det som skulle hända 2013 känns ännu mer fantastiskt.

Men OM du nu har den kapaciteten så kan jag förstå att lite ödmjukhet kan vara svårt. ;)

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
"Kriminellas och andra systemhotande aktörers påverkan på politiken ska analyseras. Regeringen ger nu Brottsförebyggande rådet (Brå) i uppdrag att göra analysen och vid behov komma med förslag till åtgärder."

Inte en dag för sent...om det inte redan är för sent.
Jag kan bespara dem den utredningen... Finns drakoniska åtgärder att ta till direkt som kommer att ge enorm effekt. Inte så poppis i alla läger, men för 99% av befolkningen så...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Att "skicka hem dem" är ingen lösning. Flyktingströmmarna i världen kommer öka alltmer de närmsta åren. Tänker du stå med AK4 på Öresundsbron då och säga "Nej, tack!"?
Nej det enklaste är att kopiera "Vi såg det inte komma Löfven" och lägga att ansvar på transportbolagen att de som kommer har visum till Sverige ifall detta fodras. Saknar du leg och i tillämpade fall Visum så stannar du i Danmark.
Tar man sedan och kräver 25 års minst medel inbetald inkomstskatt , ca 48000kr/ år just nu för svenskt medborgarskap och PUT upphör strömmen direkt.
Och självklart får alla barn födda i Sverige moderns medborgarskap (på PK-svenska får barnet den som föder barnets medborgarskap)
Det är just att det är så lätt bli svensk medborgare som lockar. Enligt en Iranier jag frågade på 1980-talet. Han ville få ett svenskt pass för att kunna fortsätta till brorsan i USA. Därför valde han Sverige när han sökte asyl i Europa, lättaste sättet få ett pass och kunna resa vidare.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kanske vi råka omvända nån?
Jag har åtminstone ren rygg å ingen kan skylla på mej.
Men dom flesta lyssna inte?
Men jag är lika bra kompis, bror med dom ändå. Min bästis är vänster. Vi pratar mer allmän politik
Det jag menar är att det är framtiden som går att påverka. Att älta gamla saker ger inget.
Nu är SD-patrasket med och styr landet och kan inte längre skylla på att de är utestängda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är generellt skeptisk till folk som säger sig kunna förutspå framtiden.
Så att 2006 kunna förutspå 2011 är bra gjort.
Att på 90-talet kunna förutspå det som skulle hända 2013 känns ännu mer fantastiskt.

Men OM du nu har den kapaciteten så kan jag förstå att lite ödmjukhet kan vara svårt. ;)
Det är bara att kolla mina inlägg här, 19 år tillbaka i tiden, jag hade rätt, många hade fel. ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Framtiden hade gått att påverka för 20 år sedan också, och då hade vi inte varit här i dag....
Helt rätt, och vad kanske ännu mer värt att påtala är att om man inte gjorde det som hade behövts göras för tjugo år sedan och heller inte gör det nu så blir det bara trams.

Om någon däremot nu erkände att det var fel gjort förut och nu måste vi rätta till så är det väl dags att blicka framåt, men många vill ju fortfarande inte stänga gränserna tex. Apropå AK4 babbel.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Stänga gränserna helt är förstås omöjligt, särskilt som vi har arbetskraftsbrist. Vidare har det ju visat sig att de länder som ”stängt sina gränser” inte har blivit bättre för det, milt sagt.
Tvärtom har historien visat att de länder som människor söker sig till starkt gynnats av detta.

Det betyder inte att det på något sätt är problemfritt eller att spänningar inte uppstår.

Dagens situation med skjutningar i förorterna är mer en följd av vapensmuggling, ghettofiering och rigid arbetsmarknad än av ”invandring”. Plus en oförmåga till politiska beslut i frågan.

Idag är just det problemet stort i medierapporteringen och dominerar det politiska samtalet, det som det inte pratas lika mycket om är problemet med brain drain från universitet och företag pga uteblivna uppehållstillstånd.

Sett vad som skapar mest problem för landet på lite sikt så är det en sned rapportering.
Inte för att förringa 61 mördade i skjutningar 2022 men i perspektivet av att ett tjugotal kvinnor under samma tid blivit dödade av sina partners (plus mörkertal) så ligger fokus väldigt hårt på att unga gängmedlemmar främst i stockholmsförorterna bekrigar med vapen från forna Jugoslavien. Sverige rymmer mer verklighet än så.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Arbetskraftsbrist och det skulle lösas med att importera analfabeter som ingen vill anställa?

Angående diskussionen för 10-20 år sedan så var det huvudsakligen bara halvnassar som hade problem med flyktinginvandringen då som faktiskt var på en nivå Sverige kunde hantera.
Problemen började med flyktingströmmen från Syrien 2015, när de etablerade partierna låtsades som att allt var som vanligt och skrek nazist åt varje person som hade invändningar.

Det är bara titta på brottsstatistiken så ser man hur allt ändrades just 2015.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Arbetskraftsbrist och det skulle lösas med att importera analfabeter som ingen vill anställa?

Angående diskussionen för 10-20 år sedan så var det huvudsakligen bara halvnassar som hade problem med flyktinginvandringen då som faktiskt var på en nivå Sverige kunde hantera.
Problemen började med flyktingströmmen från Syrien 2015, när de etablerade partierna låtsades som att allt var som vanligt och skrek nazist åt varje person som hade invändningar.

Hur många från Syrien är analfabeter? :va

Jag tror att många blandar ihop "stora flyktingströmmar" med "flyktingmottagande från vissa länder där analfabetismen är utbredd". Enligt min erfarenhet så är det främst Somalia men kanske också Afghanistan och (vissa delar av) Irak som utmärker sig i det avseendet.

2015-2016 var det mycket riktigt en peak vad gäller flyktingmottagande från Syrien, men just Syrien hade innan kriget läskunnighet och genomsnittslivslängd i klass någonstans med genomsnittet av europeiska länder, ungefär som Iran.

I universitetsvärlden så är en syrisk eller iransk bakgrund inte alls ovanlig.

Jag skulle säga att de problem du nämner i ditt första stycke började tidigare, kring sekelskiftet eller så, de som kom från forna Jugoslavien under decenniet innan får väl sägas vara till största delen assimilerade idag. Det tar 20-25 år.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag skulle säga att de problem du nämner i ditt första stycke började tidigare, kring sekelskiftet eller så, de som kom från forna Jugoslavien under decenniet innan får väl sägas vara till största delen assimilerade idag. Det tar 20-25 år.
Det förutsätter att muslimer med flera, frångår sin klanmentalitet. Inget tidigare i historien tyder på det dock. Det blir burka för alla istället.

För att bredda din uppfattning så föreslår jag att du går i en lärares skor en månad, i en multinationell skola. Sen återkommer du med din framtidsbedömning.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och hur brukar det gå för ursprungsbefolkningen?

Nu vill jag som politiker att vi byter ut 20% av befolkningen här i landet. Öhhh ok, säger lemmeltåget.

Uppdelning i grupper sker helt naturligt av en/flera anledningar. Tex för att det är fredligare så...
Det är tvångsblandningen som är problemet. Låt folk vara ifred så blandas de i en hållar takt, om ens alls.

Förespråkarna av demografiexperimentet får såklart göra vad de vill där de själva bor. Men det verkar mer vara så att beslut fattas centralt och lokalt blir det våldtäkter av svenska flickebarn och pisserån osv. Bra jobbat.
Så, respektera äganderätten så får folk försvara sig från de som olovligen befinner sig på deras mark.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Hur många från Syrien är analfabeter? :va

Jag tror att många blandar ihop "stora flyktingströmmar" med "flyktingmottagande från vissa länder där analfabetismen är utbredd". Enligt min erfarenhet så är det främst Somalia men kanske också Afghanistan och (vissa delar av) Irak som utmärker sig i det avseendet.

2015-2016 var det mycket riktigt en peak vad gäller flyktingmottagande från Syrien, men just Syrien hade innan kriget läskunnighet och genomsnittslivslängd i klass någonstans med genomsnittet av europeiska länder, ungefär som Iran.

I universitetsvärlden så är en syrisk eller iransk bakgrund inte alls ovanlig.

Statistiken från BRÅ ser för de flesta brott ut som en hockeyklubba med trendbrott 2015.

Glöm nu inte att i princip samtliga som kommer saknar pass så ingen kan styrka att de verkligen kom från Syrien. Väldigt många var nog bara oportunister från andra länder.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Idag är just det problemet stort i medierapporteringen och dominerar det politiska samtalet, det som det inte pratas lika mycket om är problemet med brain drain från universitet och företag pga uteblivna uppehållstillstånd.

Om vi bestämmer oss för att vi har 10000 uppehållstillstånd om året att dela ut.

9980 går åt till anhöriginvandring, då blir det inte så många kvar till dom där brainsen på universitet och företag.

Lösningen är inte att börja dela ut 20000 uppehållstillstånd om året för att rädda kvar 20 till som är värdefulla på våra universitet och företag...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80

Håller med.

Det är integrationen som har varit kass så länge jag kan minnas.
Och att stress-testa ett system man vet inte funkar är ju sällan någon bra idé...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
För att bredda din uppfattning så föreslår jag att du går i en lärares skor en månad, i en multinationell skola. Sen återkommer du med din framtidsbedömning.

Tack för det goda rådet!
Har jobbat i skolan som lärare och rektor sedan 1998, oftast i skolor med stor andel elever och vårdnadshavare från andra länder, inkl analfabeter. :) Så lite har jag på fötterna själv också. Har sett dessa processer inifrån och har faktiskt kontakt med en del gamla elever, både de som haft en bra livsresa och de som inte haft det (fängelse osv). Några har tyvärr dött.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati