Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Statistiken från BRÅ ser för de flesta brott ut som en hockeyklubba med trendbrott 2015.

Glöm nu inte att i princip samtliga som kommer saknar pass så ingen kan styrka att de verkligen kom från Syrien. Väldigt många var nog bara oportunister från andra länder.
"De flesta brott"? Jag tror att du målar med lite väl bred pensel nu.

De som saknade pass kom/kommer ofta från Afghanistan och det finns anledningar till att de inte fått/gjort sig av med eventuella pass, gällande Syrien vill jag nog minnas att passen inte var problemet, det var antalet flyktingar. Oavsett detta så är förekomsten av analfabeter i Syrien ungefär lika utbredd som i Norrbotten...

Hur många från Syrien har du träffat?

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
"De flesta brott"? Jag tror att du målar med lite väl bred pensel nu.

De som saknade pass kom/kommer ofta från Afghanistan och det finns anledningar till att de inte fått/gjort sig av med eventuella pass, gällande Syrien vill jag nog minnas att passen inte var problemet, det var antalet flyktingar. Oavsett detta så är förekomsten av analfabeter i Syrien ungefär lika utbredd som i Norrbotten...

Självklart målar jag med en bred pensel. Bred pensel hör liksom till saken när man pratar i generella termer och inte om enstaka körbärsplockade individer som man råkar ha träffat och som berättat sitt ursprung.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Statistiken från BRÅ ser för de flesta brott ut som en hockeyklubba med trendbrott 2015.

Glöm nu inte att i princip samtliga som kommer saknar pass så ingen kan styrka att de verkligen kom från Syrien. Väldigt många var nog bara oportunister från andra länder.
Där lyfter du något väsentligt, nämligen att ingen här vet eller frågar efter den verkliga bakgrunden. Vi är en resort för allahanda omöjliga individer som länder gör sig av med. Den som kommer, kommer uppge det land som ger mest favörer i processen. Vi har "veteraner" från varenda krigs eller terrorhärd jorden runt. Hur många generationer barnsoldater går lösa, totalt empatidöda och helt utan spärrar? Var kommer de brutala lemlästande, förnedrande våldtäkterna och rånen ifrån? Det om något är en strategi för att demoralisera fienden, alltså inte bara offret utan alla.

Har sett för många ärrade krigare i Malmö som vill veta vägen till "pass/passport" Tror ni de uppger Sierra Leone, Liberia eller Syrien, Aghanistan när de kommer till migverket?

Säger det igen, alla borde besöka t ex statens serviceinrättning i Caroli, där man har skatteverket, pensionsmyndigheten, e-hälsomyndigheten, försäkringskassan och af och se hur den bolagiserade plundringen av välfärdssystemet ser ut. Det sker med av myndigheterna anställd personal, utbildade med den enda uppgiften att krana ur systemet.
Måste varna dock, "it's a bad place for a white boy with a bad haircut" och attityden är en annan när vi kommer med en rimlig fråga...om man inte blir förbisprungen av agendadriven personal.
Har inte besökt centret i Rosengård...

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13
På vårt jobb har vi en kille från Syrien som kom hit tror det var 2015.
Han har berättat att väldigt många som han träffat kom hit påstod sig vara från Syrien och Afghanistan men varken ålder eller land stämmer på dom.
Jobbar kompisen är duktig och jobbar bra så ingen fara med honom men han har fixat hit stor del av sin familj med gamla föräldrar mm. Så det han tillför statskassan tror jag inte räcker till hela familjen.
Kan tilläggas att han inte flydde för sitt liv eftersom han jobbade i Dubai innan han åkte hit.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Avanserade lägenhetsbedrägerier med massvis med "äkta" dokument pågår nu. Typiskt är att uthyraren är vd i ett företag, att hans telefonnummer inte finns på eniro/hitta osv. Det här är tror jag den andra artikeln i serien.
1676452034848.png

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är väl dags att ändra flyktingreglerna så att man får söka asyl på plats och ställe och när man får klart att man får komma in får man en flygresa till mottagarlandet. Övriga göre sig icke besvär. Om EU kunde komma överens om att det är så det måste gå till minskar flödet av optimistjollar över Medelhavet och färre drunknar. De som har asylskäl får hjälp, övriga inte.

Brottslingar utan uppehållstillstånd ska ut direkt oavsett var de kommer ifrån.
Hade de kommit från osäkra platser hade de haft flyktingstatus.

Det löser dock inte kriminalitet bland oss andragenerationsinvandrare. Här är det punktmarkering, kameraövervakning och tydlighet från samhället som gäller. Som man fick lära sig av Sammy Davis J:r,
Don't do the crime, if you can't do the time
Om minderåriga åker fast, jamen då har de oftast en anhörig som målsman som kan sitta stilla en stund medan barnet blir omplacerat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Där lyfter du något väsentligt, nämligen att ingen här vet eller frågar efter den verkliga bakgrunden. Vi är en resort för allahanda omöjliga individer som länder gör sig av med. Den som kommer, kommer uppge det land som ger mest favörer i processen. Vi har "veteraner" från varenda krigs eller terrorhärd jorden runt. Hur många generationer barnsoldater går lösa, totalt empatidöda och helt utan spärrar? Var kommer de brutala lemlästande, förnedrande våldtäkterna och rånen ifrån? Det om något är en strategi för att demoralisera fienden, alltså inte bara offret utan alla.
Och hade detta skett på lokal nivå så hade det varit mycket mer ordning i bokhyllan.

Hade du tagit in vem som helst att bo i ditt hus med din familj utan någon som helst koll på vem personen är? Kanske vill du försäkra dig om att det inte är någon som tycker att det är ok att våldföra sig på homosexuella tex? Kanske hade du dessutom villkorat lite om det här med regler, villkor(ska dubo här så ska du lära dig svenska tex), vad som gäller(hur länge den får stanna tex) och hur man beter sig? Och hade personen trots din givmildhet med tak över huvudet osv misskött sig gentemot dig så hade du kanske kastat ut honom till slut?

Igen. Utan tvång hade detta varit en fråga likt om man ska äta falukorv eller köttbullar. Lokal självbestämmande hade löst biffen.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Och hade detta skett på lokal nivå så hade det varit mycket mer ordning i bokhyllan.

Hade du tagit in vem som helst att bo i ditt hus med din familj utan någon som helst koll på vem personen är? Kanske vill du försäkra dig om att det inte är någon som tycker att det är ok att våldföra sig på homosexuella tex? Kanske hade du dessutom villkorat lite om det här med regler, villkor(ska dubo här så ska du lära dig svenska tex), vad som gäller(hur länge den får stanna tex) och hur man beter sig? Och hade personen trots din givmildhet med tak över huvudet osv misskött sig gentemot dig så hade du kanske kastat ut honom till slut?

Igen. Utan tvång hade detta varit en fråga likt om man ska äta falukorv eller köttbullar. Lokal självbestämmande hade löst biffen.
Blir en smula konfunderad över att du riktar de frågorna till mig? Är det ett stilistiskt, retoriskt grepp?
Jag menar att det är bättre att börja auktoritärt med strama tyglar. Var det onödigt eller för mycket kan man lätta och vara bussig. Då vet folk iaf vad de har att förhålla sig till.
Jag menar därtill att det är hart nog omöjligt att gå andra hållet. Börja slappt och sen styra upp. Var och en som har barn eller lett en grupp barn/ungdomar vet att det förhåller sig så, iaf om man gått grundskola.
En stram lärare/ledare kan lätta upp och bli "den bussige", med bibehållen respekt. Den som aldrig satt sig i respekt kan inte vända detta utan drakoniska åtgärder...och kommer ändå inte lyckas helt.
Fråga vilken gammal "värsting" som helst. I det första exemplet vet man vad som kommer om lättnaden missbrukas och i det andra fallet vet man att inget händer. Vem har bäst utsikter att bibehålla ett bra klimat i gruppen?
Det här med att ösa pengar och ansvarsfrihet över stora grupper är liksom idioti och att be om problem på en heeelt annan nivå, traumatiserade, skolade i ondska eller vad det vara må. Förakt för värdlandet och dess befolkning räcker gott för respass, om du frågar mig. Brott? Graninge i ändalykten. Behöver inte ens vara samma måttstock då vi har våra inhemska stollar och kriminella. De räcker och blir över men är trots allt vårt lands ansvar.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Blir en smula konfunderad över att du riktar de frågorna till mig?
Ser att det kan missförstås. Menar att du har en poäng i det jag citerade ifrån dig. Det var alltså +1 på det du skrev och en utveckling på det.

Hade det gällt mig själv att någon främling som ska in i mitt hem så hade det inte skett utan att jag vet vem personen är osv. Jag bestämmer vem som får bo hos mig och ingen hade fått bo i mitt hem och försörjas av mig utan att jag bestämmer vilka regler som gäller.
Andra får göra hur dom vill.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Tack för det goda rådet!
Har jobbat i skolan som lärare och rektor sedan 1998, oftast i skolor med stor andel elever och vårdnadshavare från andra länder, inkl analfabeter. :) Så lite har jag på fötterna själv också. Har sett dessa processer inifrån och har faktiskt kontakt med en del gamla elever, både de som haft en bra livsresa och de som inte haft det (fängelse osv). Några har tyvärr dött.
Dessa ska alltså föra landet framåt och bereda din pension. 20-25års-tanken takter inte och det vet du med alltså

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
*Welcome to Sweden survival games*

Jag gillar spel, närmare bestämt enklare tv-spel. Dom är roliga spela, med lättlärda regler och tydliga riktlinjer hur man ska göra för att bli framgångsrik, alltså att bli bra på spelet.

Man kan göra allt, och då menar jag ALLT, till ett spel. Japaner gör ofta så. Dom har tydliga och färgglada skyltar med tydliga instruktioner överallt i t ex Tokyo. Men för att kunna tyda dom måste man kunna jApanSka.

Så - för dom som anländer i Sverige gäller följande:
1. Lär dig språket
2. Lär dig reglerna, och följ dom. Samt acceptera konsekvenserna för ej följda regler.
3. Om du misslyckas är det 'game over'. Följ anvisningarna till utgången.

Kommer att tänka på Squid Games, en Koreansk serie i temat där en grupp människor tvingas 'spela' tillsammans för att överleva.

.. och vill man inte vara med i spelet så finns det fler länder i europa att prova lyckan i.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Sen vill jag också passa på att gnälla lite. VAD motiverar mig att låta hantverkare som inte kan språket att utföra jobb på min egendom / bostad / tomt ? Som ägare och ansvarig när jag beställer ett jobb är det underförstått att personen (man, kvinna, eller hermafrodit dessa dagar) som ska utföra arbetet är kapabel att kommunicera *med mig*, och inte bara slänga sig ner och börja greja.

Konkret exempel vore takskottare som ska skotta snö från mitt tak, där jag på dörren till taket skriver en varning som talar om att samtliga som vistas på taket måste använda säkerhetsutrustning, typ lina osv. Jag som byggherre / beställare är jag ju ansvarig även för idioter tydligen.

Sen att svenska bolag nyttjar livegna analfabeter som billig arbetskraft kan jag inte direkt påverka. Eller kan jag det?

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Äh jag gnäller lite till, då jag körde med en kollega här i dagarna som inte hade nåt emot att jag hade P1 på radion, kunde jag inte undvika att lyssna och bli förbannad på äldrevården.

Dom räknar tydligen minuterna. Inte utfört uppdrag!?

Måste jag som 90-åring hålla en stackars _eger gisslan under vapenhot för att få hjälp i hemmet? Eller får jag nöja mig med halvdant utförd hjälp där jag bli lidande och kanske rent av .. mordiskt förbannad?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stänga gränserna helt är förstås omöjligt, särskilt som vi har arbetskraftsbrist. Vidare har det ju visat sig att de länder som ”stängt sina gränser” inte har blivit bättre för det, milt sagt.
Tvärtom har historien visat att de länder som människor söker sig till starkt gynnats av detta.

Det betyder inte att det på något sätt är problemfritt eller att spänningar inte uppstår.

Dagens situation med skjutningar i förorterna är mer en följd av vapensmuggling, ghettofiering och rigid arbetsmarknad än av ”invandring”. Plus en oförmåga till politiska beslut i frågan.

Idag är just det problemet stort i medierapporteringen och dominerar det politiska samtalet, det som det inte pratas lika mycket om är problemet med brain drain från universitet och företag pga uteblivna uppehållstillstånd.

Sett vad som skapar mest problem för landet på lite sikt så är det en sned rapportering.
Inte för att förringa 61 mördade i skjutningar 2022 men i perspektivet av att ett tjugotal kvinnor under samma tid blivit dödade av sina partners (plus mörkertal) så ligger fokus väldigt hårt på att unga gängmedlemmar främst i stockholmsförorterna bekrigar med vapen från forna Jugoslavien. Sverige rymmer mer verklighet än så.
Det finns absolut inget som hindrar oss att ha samma politik som Danmark eller Schweiz, det vore skönt om folk slutade påstå att det är omöjligt.

Kvinnorna du nämner förresten, hur många mördades av en invandrare?

För övrigt åkte jag tunnelbana till Akalla igår, det sägs att det är världens kanske snabbaste klassresa (end to end). Jag blev bara måttligt antastad men noterade med sorg hur många små flickor som har slöja.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Han skriver ju ganska bra trots allt, jag har faktiskt avföljt honom överallt för han är en så jobbig person. Men detta var bra.

Däremot skämmer han ju ut sig när han på slutet skriver: "...tjänstemän som på många sätt levde i en fantasivärld. Den nya regeringen kommer att få ägna detta första år till att rensa bort alla sådana personer. De finns överallt, i alla led och på alla nivåer i våra statliga och kommunala organisationer. Deras officiella titlar lyder ”utredare”, ”controller”, ”handläggare”, ”sakkunnig” och ”HR-ansvarig”."

Är inte controller och personalansvarig riktiga jobb så vet jag inte vad som är det, i synnerhet inte det första. För att slå på så stor trumma om vad andra borde vetat kanske han själv skulle läsa på lite.

Ingen kritik till dig, tycker bara han är så gapig, men detta var bra som sagt.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Han skriver ju ganska bra trots allt, jag har faktiskt avföljt honom överallt för han är en så jobbig person. Men detta var bra.

Däremot skämmer han ju ut sig när han på slutet skriver: "...tjänstemän som på många sätt levde i en fantasivärld. Den nya regeringen kommer att få ägna detta första år till att rensa bort alla sådana personer. De finns överallt, i alla led och på alla nivåer i våra statliga och kommunala organisationer. Deras officiella titlar lyder ”utredare”, ”controller”, ”handläggare”, ”sakkunnig” och ”HR-ansvarig”."

Är inte controller och personalansvarig riktiga jobb så vet jag inte vad som är det, i synnerhet inte det första. För att slå på så stor trumma om vad andra borde vetat kanske han själv skulle läsa på lite.

Ingen kritik till dig, tycker bara han är så gapig, men detta var bra som sagt.
Det var mest för stycket om de syriska passen och vilka som har dem jag länkade. Sen tror jag inte han är helt fel på det i sak, apropå din kritik. Det stoppas in "värdegrundare" som sprider sitt gift överallt, inte sällan en språngbräda för avancemang.
Visst ger en myckenhet av skrivande vana och rutin, varför de värsta fallgroparna borde kunna undvikas. Samma myckenhet ger också en ökad risk att allt producerat är inte fullkomligt i sin utformning. Frågan blir vad vi skulle göra utan gaphalsarna? Vem ska lyfta ämnena om inga risker tas?
Man undrar vad de får utstå och vad de offrat på vägen?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Stänga gränserna helt är förstås omöjligt, särskilt som vi har arbetskraftsbrist. Vidare har det ju visat sig att de länder som ”stängt sina gränser” inte har blivit bättre för det, milt sagt.
Tvärtom har historien visat att de länder som människor söker sig till starkt gynnats av detta.

Det betyder inte att det på något sätt är problemfritt eller att spänningar inte uppstår.

Dagens situation med skjutningar i förorterna är mer en följd av vapensmuggling, ghettofiering och rigid arbetsmarknad än av ”invandring”. Plus en oförmåga till politiska beslut i frågan.

Idag är just det problemet stort i medierapporteringen och dominerar det politiska samtalet, det som det inte pratas lika mycket om är problemet med brain drain från universitet och företag pga uteblivna uppehållstillstånd.

Sett vad som skapar mest problem för landet på lite sikt så är det en sned rapportering.
Inte för att förringa 61 mördade i skjutningar 2022 men i perspektivet av att ett tjugotal kvinnor under samma tid blivit dödade av sina partners (plus mörkertal) så ligger fokus väldigt hårt på att unga gängmedlemmar främst i stockholmsförorterna bekrigar med vapen från forna Jugoslavien. Sverige rymmer mer verklighet än så.
Kruxet är att med den situation vi har i Sverige leder till en invandring av sociala turister från hela världen. INTE arbetskraft.
Inför folkomröstningen om EU-medlemskap på 1990-talet frågade en insändare i tidningen Arbetet: Hur skall Sverige kunna konkurrera i EU.
Arbetet svarade: Högutbildad arbetskraft har jämförelsevis låga löner i Sverige.
Och av någon konstig anledning är det arbetskraftsbrist i EU medlemmen Sverige.
I varje fall när det gäller högutbildade. Iden att högutbildad arbetskraft väljer andra EU-länder med högre löner, lägre skatter och bättre sjukvård är idag självklar för många.
Även för människor som fått sin utbildning i Sverige.

Last edited:
Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...