Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag ska söka jobb som DICK eller CUNT, jag ska bara hitta på något att göra som kan förkortas så....

Då ska jag trycka upp visitkort för första gången i mitt liv....

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Tack, jag snor dom direckt...
Gör Vistaprint fortfarande visitkort skitbilligt?
Visitkort är helt ute... Nu ska du ha en skräddarsydd emoji istället. Glöm bara inte att den inte får vara neutralt gul, för det uppfattas som exkluderande av vita människor som bestämmer vad färgade ska tycka. Gör en regnbågsfärgad DICK-emoji, eller varför inte ännu hellre en färgsprakande CUNT-emoji, så kommer du snart att vara rikspolischef eller liknande!

berserken

Gudomlig sporthojare
Gick med
2 May 2006
Hoj
GSX1400+Kawasakiz750ssssss

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
En av anledningarna att jag inte valde att bli lärare... Jag skulle fått kicken på nolltid när jag dragit pekpinnen i bordet och bett ungdjävlarna ta av sig jackor, mössor och stå upp i enskild ställning när de pratar och tilltalar mig med "ja, magistern". Det daltas för mycket med kidsen idag, inte undra på att det blir skit av många av dem...

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
En av anledningarna att jag inte valde att bli lärare... Jag skulle fått kicken på nolltid när jag dragit pekpinnen i bordet och bett ungdjävlarna ta av sig jackor, mössor och stå upp i enskild ställning när de pratar och tilltalar mig med "ja, magistern". Det daltas för mycket med kidsen idag, inte undra på att det blir skit av många av dem...

Det är ingalunda säkert att just det skulle vara något problem. Ungar (och äldre, samt hundar och alla sociala varelser) gillar struktur och ledarskap och görs det på rätt sätt - dvs de märker att du tycker om dem - kommer de att med glädje följa dina regler.

Lärare är ett personlighetsyrke (liksom alla ledarjobb) och skolans största problem är nog att så många som inte passar för det ändå jobbar i skolan. Och att så många som passar för det INTE jobbar i skolan.

Inte många jobb är mer givande än att jobba med ungdomar, gärna sådana som inte bara susat fram på en räkmacka.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Arbetskraftsbrist och det skulle lösas med att importera analfabeter som ingen vill anställa?

Angående diskussionen för 10-20 år sedan så var det huvudsakligen bara halvnassar som hade problem med flyktinginvandringen då som faktiskt var på en nivå Sverige kunde hantera.
Problemen började med flyktingströmmen från Syrien 2015, när de etablerade partierna låtsades som att allt var som vanligt och skrek nazist åt varje person som hade invändningar.

Det är bara titta på brottsstatistiken så ser man hur allt ändrades just 2015.
Flödena från Mellanöstern har varit helt orealistiska åtminstone sedan Irakkriget 2.0. Hade du skrivit 35-40 år så ja kanske.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Stänga gränserna helt är förstås omöjligt, särskilt som vi har arbetskraftsbrist. Vidare har det ju visat sig att de länder som ”stängt sina gränser” inte har blivit bättre för det, milt sagt.
Tvärtom har historien visat att de länder som människor söker sig till starkt gynnats av detta.

Det betyder inte att det på något sätt är problemfritt eller att spänningar inte uppstår.

Dagens situation med skjutningar i förorterna är mer en följd av vapensmuggling, ghettofiering och rigid arbetsmarknad än av ”invandring”. Plus en oförmåga till politiska beslut i frågan.

Idag är just det problemet stort i medierapporteringen och dominerar det politiska samtalet, det som det inte pratas lika mycket om är problemet med brain drain från universitet och företag pga uteblivna uppehållstillstånd.

Sett vad som skapar mest problem för landet på lite sikt så är det en sned rapportering.
Inte för att förringa 61 mördade i skjutningar 2022 men i perspektivet av att ett tjugotal kvinnor under samma tid blivit dödade av sina partners (plus mörkertal) så ligger fokus väldigt hårt på att unga gängmedlemmar främst i stockholmsförorterna bekrigar med vapen från forna Jugoslavien. Sverige rymmer mer verklighet än så.

Nu har jag förvisso redan besvarat detta inlägg, och blivit ignorerad, men det finns fler saker värda att bemöta här.
Om det vore så att dessa 60 talet, och 350 skjutningar, och 50 sprängningar, skedde i ett isolerat område så kanske, kanske, du hade haft någon typ av poäng.
Men verkligheten är att detta äter upp enormt mycket resurser från annan välfärd, tar ofattbara spaning- och utredningsresurser, kostar massor i utryckning, sjukvård, rehabilitering, undanträngning, sociala kostnader, kostnader i skolan, otrygghet, dålig PR, minskad turism. Det är direkta kostnader. Sedan kommer alla indirekta och alternativa kostnader.

Att kanske fem alkisar, 10 islamister och fem narcissister slår ihjäl sin partner är en stor tragedi men det är lätta utredningar, få inblandade, inte särskilt kostsamt. Så din relativisering slår snarare åt andra hållet.

Ibland undrar jag hur du hamnar så fel, det är ovanligt på din kognitiva nivå.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Nu har jag förvisso redan besvarat detta inlägg, och blivit ignorerad, men det finns fler saker värda att bemöta här.
Om det vore så att dessa 60 talet, och 350 skjutningar, och 50 sprängningar, skedde i ett isolerat område så kanske, kanske, du hade haft någon typ av poäng.
Men verkligheten är att detta äter upp enormt mycket resurser från annan välfärd, tar ofattbara spaning- och utredningsresurser, kostar massor i utryckning, sjukvård, rehabilitering, undanträngning, sociala kostnader, kostnader i skolan, otrygghet, dålig PR, minskad turism. Det är direkta kostnader. Sedan kommer alla indirekta och alternativa kostnader.

Att kanske fem alkisar, 10 islamister och fem narcissister slår ihjäl sin partner är en stor tragedi men det är lätta utredningar, få inblandade, inte särskilt kostsamt. Så din relativisering slår snarare åt andra hållet.

Ibland undrar jag hur du hamnar så fel, det är ovanligt på din kognitiva nivå.

Jag ser inte att ditt inlägg står i motsatsförhållande till mitt. Dagens situation skapar absolut problem men det är inget som kommer att gå över bara vi tvärstänger gränserna och leker Japan. Mer restriktivt, absolut och det är vi nog på väg mot också.

Ignorerar dig icke alls, har nog missat bara i flödet av alla andra icke-svar, oneliners och/eller postningar av länkar som har mycket oklar bäring på frågan. :)

En stor del av problemet både DÅ och NU är tendensen att vilja dela in mänskligheten i två kategorier: en som är på mitt lag och en annan som är i motståndarlaget. För och emot. Svart eller vitt.

Den som försöker nyansera är emot, håller på motståndarlaget och är därmed antingen nazist eller batikhäxa, beroende på utgångspunkt. Och tillskrivs därmed också samtliga oönskade åsikter.

Hela det politiska samtalet om invandrings- och integrationsfrågan har präglats av detta ända sedan mitten av 1990-talet och är det fortfarande. Effekterna ser vi.

Jag tror att de flesta redan från början har sett vad som behöver göras men ingen har kunnat säga det eftersom man då blir betecknad som antingen nazist/avskum eller batikhäxa/godhetsknarkare.

Jäkligt trist, men jag tror faktiskt att vi kan bättre på SH. :)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Lärare är ett personlighetsyrke (liksom alla ledarjobb) och skolans största problem är nog att så många som inte passar för det ändå jobbar i skolan. Och att så många som passar för det INTE jobbar i skolan.
+1. Lite binärt så skulle jag vilja säga att det är ett kall i första hand och ett yrke i andra hand.
Inte många jobb är mer givande än att jobba med ungdomar, gärna sådana som inte bara susat fram på en räkmacka.
Titta igen, vi håller med varandra. Finns något vackert i varenda liten oförstörd liten parvel där ute på något sätt.

Ringde en klocka om en intervju som satt sig någonstans i bakhuvudet och nog fasiken hittade jag den. https://timbro.se/smedjan/lar-barnen-veta-hut/
Kanske håller du med, kanske inte.

Slutklämmen:
Är det något som du vill tillägga?

– Ja, en uppmaning till Sveriges föräldrar: ge era barn mer kärlek, ge dem uppmärksamhet och lär dem veta hut.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
+1. Lite binärt så skulle jag vilja säga att det är ett kall i första hand och ett yrke i andra hand.

Titta igen, vi håller med varandra. Finns något vacker i varenda liten oförstörd liten parvel där ute på något sätt.

Ringde en klocka om en intervju som satt sig någonstans i bakhuvudet och nog fasiken hittade jag den. https://timbro.se/smedjan/lar-barnen-veta-hut/
Kanske håller du med, kanske inte.

Slutklämmen:

Vi pratar om att kidsen behöver ”både ramar och kramar”.

Det är väl lika där, diskussionen i medier och kommentarsfält handlar ANTINGEN om att ha jävligt hårda tag med ren repression ELLER gullegull-saft-och-bulle. Om man frågar ”motståndaren”.

Frågar man dem som faktiskt har erfarenhet av vad som funkar så är det regler och kärlek. Någon som ser en och bekräftar en. Talar om vad som gäller, upprätthåller regler och vill en väl. En förebild kanske.

Det är därför det viktiga är att bryta nyrekryteringarna av 10-12åringar och det upplevda och högst verkliga utanförskapet. Annars går det ju inte.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Det är ingalunda säkert att just det skulle vara något problem. Ungar (och äldre, samt hundar och alla sociala varelser) gillar struktur och ledarskap och görs det på rätt sätt - dvs de märker att du tycker om dem - kommer de att med glädje följa dina regler.

Kanske... Jag har utbildat en del i olika sammanhang och det brukar fungera fint. Kan ha att göra med situation och pondus. Lugnt, mjukt och med närvaro.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Ekomjölk säljs som ”vanlig” mjölk – Arla får överskott när allt färre köper ekologiskt.
Dn ekonomi.

Nähe?! Så snart räntan rörde sig drog sojalattefollket efter plånboken. Bräcklig ekonomi ändå i stugorna?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ekomjölk säljs som ”vanlig” mjölk – Arla får överskott när allt färre köper ekologiskt.
Dn ekonomi.

Nähe?! Så snart räntan rörde sig drog sojalattefollket efter plånboken. Bräcklig ekonomi ändå i stugorna?

Fast nu var det ju inte soja-mjölken som blev billigare....

Eko-mjölk är helt vanlig mjölk från helt vanliga kor som har ätit helt vanligt gräs, fast på en plats där ingen av det moderna jordbrukets konstgödsel har spridits... i princip.

Eko-bönderna får några ören mer per liter mjölk, ÅAS mjölkar deras kor mindre så det går på ett ut, däremot tjänar mejerierna på att sälja den dyrare eko-mjölken.

Men nu har mejerierna avtal med en massa eko-bönder, och inte avsättning för all eko-mjölk, så då fyller man över dyrare inköpt mjölk i vanliga produktionen, och det blir absolut ingen skillnad i kvalitet för slutkund

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Dn ekonomi.

Jo, man pratar om att det nu märks på matvanorna att ekonomin är pressad hos vanligt folk. Dvs de två sista elräkningarna har slagit ordentligt hårt, särskilt när de kom där kring jul.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati