Sverige idag..

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vet inte, men det kommer inte räcka med att bara adressera ett av problemen.
En grupp har betalat in skatt till sin pension under ett helt liv (Sverige går plus på gruppen fram till pensionsåldern), och får nu tillbaka det i form av pension.

Den andra gruppen går Sverige back på dagligen, trots arbetsför ålder. Och genom anhöriginvandring, tar med sig äldre (65+) som får pension.

Frågar igen, vilken grupp är problemet?

När jag bodde utomlands försörjde jag hela min familj samt betalade barnens skolgång.
En självklarhet !

Last edited:

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag ska söka jobb som DICK eller CUNT, jag ska bara hitta på något att göra som kan förkortas så....

Då ska jag trycka upp visitkort för första gången i mitt liv....
Kände en holländare (via jobbet) som hette Cock.... vi skojade alltid om (inte med) honom - "My closest friends calls me Dick"

Raderad medlem 51742

Guest
En grupp har betalat in skatt till sin pension under ett helt liv (Sverige går plus på gruppen fram till pensionsåldern), och får nu tillbaka det i form av pension.

Den andra gruppen går Sverige back på dagligen, trots arbetsför ålder. Och genom anhöriginvandring, tar med sig äldre (65+) som får pension.

Frågar igen, vilken grupp är problemet?
Det är fel fråga att ställa eftersom båda sakerna måste adresseras utifrån sina respektive förutsättningar. Det frågorna har gemensamt är att det är demografiska frågor som påverkar samhällsekonomin.

Problemen relaterade till invandringen behöver inte ens påpekas, där har vi enorma problem och givetvis påverkar det hela samhället, leder till ökade kostnader och mindre skatteintäkter

Att människor lever allt längre är ett faktum som gäller alla utvecklade länder med välfärdssystem och hade varit ett faktum oavsett om vi hade haft 0 invandring. Andelen av befolkningen som pga. ålder inte längre arbetar blir allt större i förhållande till de som arbetar. Det innebär inte bara behov av reformering av pensionssystemet (där Sverige jämfört med andra Europeiska länder redan gjort en hel del) utan också ökat behov av sjukvård osv. samtidigt som en äldre befolkning inte konsumerar lika mycket som en yngre, vilket påverkar tillväxten negativt ju äldre befolkningen blir. Sedan kan ju en hög tillväxt och effektiv ekonomi göra att det ändå funkar.

Sen finns det en massa andra trender som påverkar, exempelvis AI och automatisering som kommer ge enorma förändringar på arbetsmarknaden framöver.

Min gissning är att vi kommer förväntas jobba allt längre, men även ha en mer flexibel inställning kring att jobba mindre i perioder under åren vi är arbetsföra. Pensionen sparar man redan ihop till själv idag som huvudprincip, men det kommer krävas reformer av andra former av försörjning som är skattefinansierad i riktning mot mer individuellt ansvarstagande eftersom samhället annars inte har råd och DÄR spelar invandringen roll.

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Nä det tror jag inte skiljer någonting, det är pengarna som krasst avgör.

De flesta vill nog vara "miljövänliga" så gott det låter sig göras, men ambitionen styrs av överflödet...

Fast jag ser eko som premium, jag äter gärna kött utan antibiotika tex, det har inget med klimatet eller omtanke om andra än mig själv att göra.
Vore kul om folk kunde börja se igenom bluffen om att "ekologiskt" skulle vara bättre för miljön och hälsan och diverse.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det är fel fråga att ställa eftersom båda sakerna måste adresseras utifrån sina respektive förutsättningar. Det frågorna har gemensamt är att det är demografiska frågor som påverkar samhällsekonomin.

Problemen relaterade till invandringen behöver inte ens påpekas, där har vi enorma problem och givetvis påverkar det hela samhället, leder till ökade kostnader och mindre skatteintäkter

Att människor lever allt längre är ett faktum som gäller alla utvecklade länder med välfärdssystem och hade varit ett faktum oavsett om vi hade haft 0 invandring. Andelen av befolkningen som pga. ålder inte längre arbetar blir allt större i förhållande till de som arbetar. Det innebär inte bara behov av reformering av pensionssystemet (där Sverige jämfört med andra Europeiska länder redan gjort en hel del) utan också ökat behov av sjukvård osv. samtidigt som en äldre befolkning inte konsumerar lika mycket som en yngre, vilket påverkar tillväxten negativt ju äldre befolkningen blir. Sedan kan ju en hög tillväxt och effektiv ekonomi göra att det ändå funkar.

Sen finns det en massa andra trender som påverkar, exempelvis AI och automatisering som kommer ge enorma förändringar på arbetsmarknaden framöver.

Min gissning är att vi kommer förväntas jobba allt längre, men även ha en mer flexibel inställning kring att jobba mindre i perioder under åren vi är arbetsföra. Pensionen sparar man redan ihop till själv idag som huvudprincip, men det kommer krävas reformer av andra former av försörjning som är skattefinansierad i riktning mot mer individuellt ansvarstagande eftersom samhället annars inte har råd och DÄR spelar invandringen roll.
Ja det är två olika saker, men det ÄR rätt fråga.
Såklart lever vi allt längre, men den gruppen som jobbat hela livet har bidragit till sverige.
Men nu handlade mitt inspel om vilken av grupperna som var det stora problemet.
Då inser alla att den grupp som INTE bidragit hela livet, kommer äta upp pensionspengarna.

Håller med om att vi tvingas anpassa oss till resten av världen, dvs den enskilda får spara till pensionen.
Olyckligt, men konsekvensen av att stora grupper är tärande, blir att de som bidrar till slut kommer säga ifrån. (förutom att pengarna tar slut för alla...)

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vore kul om folk kunde börja se igenom bluffen om att "ekologiskt" skulle vara bättre för miljön och hälsan och diverse.

Egenhändigt nedlagt vilt, egenfångad fisk, svamp och bär och lokalt renkött är nog hyfsat ekologiskt i alla fall. Lokalt lammkött brukar nog anses ganska bra också. Så länge vi pratar kött.

Avokado? Not so much…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Egenhändigt nedlagt vilt, egenfångad fisk, svamp och bär och lokalt renkött är nog hyfsat ekologiskt i alla fall. Lokalt lammkött brukar nog anses ganska bra också. Så länge vi pratar kött.

Avokado? Not so much…

Jag skulle vilja veta klimatavtrycket på en Avocado i Kiruna i december....

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Jag skulle vilja veta klimatavtrycket på en Avocado i Kiruna i december....
Ingen påverkan alls faktiskt, alla vegetariska produkter samåker med förhatliga andra varors transporter och bidrar därmed inte till utsläpp! :fakta

Raderad medlem 51742

Guest
Ja det är två olika saker, men det ÄR rätt fråga.
Såklart lever vi allt längre, men den gruppen som jobbat hela livet har bidragit till sverige.
Men nu handlade mitt inspel om vilken av grupperna som var det stora problemet.
Då inser alla att den grupp som INTE bidragit hela livet, kommer äta upp pensionspengarna.

Håller med om att vi tvingas anpassa oss till resten av världen, dvs den enskilda får spara till pensionen.
Olyckligt, men konsekvensen av att stora grupper är tärande, blir att de som bidrar till slut kommer säga ifrån. (förutom att pengarna tar slut för alla...)
Nu hänger jag nog inte riktigt med på hur du får ihop sakförhållandena i din argumentation, så du får gärna förklara.

Så som det svenska pensionssystemet fungerar tjänar var och en in till sin egen pension, även om den förvaltas av staten. Det är alltså inte så att staten generellt använder skattemedel till människors pensioner, utan pensionen är normalt det man själv tjänat in under sitt yrkesliv.

Det finns något som heter garantipension som betalas ut för de som inte tjänar tillräckligt för att få ihop till sin pension och som finansieras av skattemedel. Det kan man absolut ha en diskussion om i förhållande till invandringen.

Men du skriver att ”Då inser alla att den grupp som INTE bidragit hela livet, kommer äta upp pensionspengarna.” och det är helt enkelt inte sant.

För egen del hade jag föredragit att staten överhuvud taget inte blandade sig i hur folk sparade ihop till sin pension utan att det är ett individuellt ansvar, kompletterat med ett grundläggande skyddsnät för medborgare som av någon anledning haft otur i livet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det här med höjd pensionsålder....

En ytligt bekant dog nyligen vid en ålder av 66 år, han hade jobbat hela sitt liv som bilmekaniker, och såg fram emot att få ägna pensionen åt sin hobby.

Han fick ett år som pensionär, världen är grym..

fleece

fleece
Gick med
23 Oct 2004
Hoj
Z1000SX -14/ KX250F -14/ SX250 -13

En ytligt bekant dog nyligen vid en ålder av 66 år, han hade jobbat hela sitt liv som bilmekaniker, och såg fram emot att få ägna pensionen åt sin hobby.

Min brors jobbarkompis avtackades en fredag på jobbet efter att varit många år på det företaget och gick i efterlängtad pension.
På söndagen ramlade han i källartrappen och landade på huvudet. Låg någon dag på intensiven innan han dog....

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vilt är toppen.

Och KRAV-kött ett pyttesteg åt just det hållet, dvs det naturliga.

Min ingång i det hela är att jag vill att djuren ska ha haft det så naturligt som möjligt.
En ko ska få äta gräs, inte tonvis med kraftfoder med en massa skit den aldrig hade hittat naturligt i naturen. En gris ska få böka med trynet i jorden. Att få stå på en betongplatta med lite halm känns inte som en kul grej för en gris.
Lite därför köper jag KRAV.

Näringsmässigt verkar det inte vara så stor skillnad. Lite mer omega 3/mindre omega 6 i krav-kött om jag minns rätt. Har för mig det är lite mer av de fettlösliga vitaminerna också.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Hade han levt längre om pensionsåldern var annorlunda eller vad var kopplingen?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vet inte vad det är för bluff, jag tycker om jakt och jag tycker om närproducerat helst egetfixat annat också, jag bedrar mig inte att det är så väldigt nyttigt men jag tror helt säkert att antibiotikafritt kött är bättre för mig men alldeles oavsett hur det är med den saken är det ändå premium för mig. Lite som att sitta i solen, det kan säkert vara både nyttigt och onyttigt men jag trivs i solen liksom.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Vi har ju Brink här på sporthoj som ofta nämnde pensionen och såg fram emot den och så gick han bort några månader före han fick pension.

Själv tänker jag fortsätta jobba så länge jag orkar göra någonting.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Men du skriver att ”Då inser alla att den grupp som INTE bidragit hela livet, kommer äta upp pensionspengarna.” och det är helt enkelt inte sant.
Jo det är det.
Pengarna till garantipension och andra ökade kostnader avseende gruppen som inte bidragit, tas från Sveriges gemensamma medel.

Sveriges välfärd bygger på att den allra största delen av invånarna ger ett nettoöverskott över hela livet (inkl pensionen), så handikappade, sjuka och andra som behöver stöd - kan ges det stöd som, enl mig, en välfärdsstat SKA ge.

Om sverige tvingas omfördela medel till en NY stor grupp, finns givetvis mindre kvar till alla andra.
Detta ser vi redan i sjukvården, skolan mm.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Vi har ju Brink här på sporthoj som ofta nämnde pensionen och såg fram emot den och så gick han bort några månader före han fick pension.

Själv tänker jag fortsätta jobba så länge jag orkar göra någonting.
Ja, man ska hålla igång. Om ska jobba eller ej är, tror jag, inte viktig.
Men att bara lägga sig på ryggen i soffan är farligt i alla åldrar.
Hålla igång hjärnan och kroppen är viktigt.

Raderad medlem 51742

Guest
Jo det är det.
Pengarna till garantipension och andra ökade kostnader avseende gruppen som inte bidragit, tas från Sveriges gemensamma medel.

Sveriges välfärd bygger på att den allra största delen av invånarna ger ett nettoöverskott över hela livet (inkl pensionen), så handikappade, sjuka och andra som behöver stöd - kan ges det stöd som, enl mig, en välfärdsstat SKA ge.

Om sverige tvingas omfördela medel till en NY stor grupp, finns givetvis mindre kvar till alla andra.
Detta ser vi redan i sjukvården, skolan mm.
Nu blandar du plötsligt in frågan om hela välfärdsstaten och det är en annan sak. Ang om inbetalda pensionspengar kommer gå till andra som inte betalat in tänker jag inte argumentera vidare utan du får väl helt enkelt läsa på om hur det funkar och dra dina egna slutsatser.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati