Det är riktningen som är det viktiga. Jag tror man skall vara försiktig med att göra stora förändringar allt för snabbt och likaså att tro att det går att kopiera andra system rakt av och tro att det funkar i vår kontext. Snarare steg för steg i rätt riktning för att se vad som funkar och lära sig av varje steg, även om det också när det finns förutsättningar kan innebära att ta större steg. Exakt vad det skulle landa i vet jag inte, men skulle det exempelvis landa i ett upplägg mer liknande Schweiz eller en del andra europeiska länder skulle jag vara rätt nöjd.
Ja (och kanske lite nej också).
Det finns nog ganska god empiri kring vad som fungerar i stort. Utbildning, demokratisering, kapitalbildning, välfärd, forskning osv.
En fortsatt god upplevd välfärd även efter pension bidrar till stabilitet och begränsade befolkningsökningar. Exempelvis. Pensionssystemet handlar inte bara om hur stor konsumtion en pensionär skall ha utan om vilket samhälle människor förväntar sig.
Det man är oense om är snarare den exakta utformningen av tex skatte- och välfärdssystem, nivåer, incitament osv. Dessa ger dessutom olika resultat i olika samhällen beroende på en mängd faktorer. Incitament som fungerar i Sverige fungerar inte i Grekland. Och tvärtom.
Schweiz lyfts ibland fram som ett föregångsexempel, men jag tvivlar faktiskt på att de som gör det själva har bott i Schweiz särskilt länge (detsamma gäller för Norge eller valfritt annat land). Schweiz lider tex av enorma svårigheter att genomföra strukturförändringar och har en hög kostnadsnivå för "vanligt folk".
Det som ENKOMT avgör är faktiskt produktiviteten/capita och det finns många sätt att höja den, se bla empirin i början.