Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tycker snarare Växlingsbranschen ÄR i kris. Varför flyga sedlar från "Långtbortistan" till Sverige/Finland för att sedan resenären ska flyga med sedlarna tillbaka till "Långtbortistan" ?
Mycket enklare stoppa kortet i lokala "uttagsmaskinen" på flygplatsen vid ankomsten till "Långtbortistan" och ta ut lite lokala sedlar. Tycker jag.
View attachment 483729

Artikeln är låst så det är svårt veta vad dom syftar på, det är ju inte gratis växlingskurs på kortet heller. Men svenska pengar har ju varit dyra att växla ganska många år i långtbortistan. Jag får ju Euro av vissa kunder och för dom får jag betydligt fördelaktigare kurs än SEK. Även NOK har dålig kurs.
Att sätta in pengar på svensk bank är ju omöjligt idag. Så att få kontanter till kortet är i princip inget alternativ. Inte ens Forex tar ju emot kontanter längre.

Jag är förvånad över att inte fler svenskar överger storbankerna för vad spelar det för roll om banken har ett kontor i din stad när dom ändå vägrar hantera kontanter?

För digitala pengar behövs ju inget lokalt kontor så då kan man ju lika gärna använda mail eller telefon till en nishbank.

Steffo K

3 hojar på 30 år. Byter inte gärna.
Gick med
25 May 2009
Hoj
-06 Yamaha R1 50th anniversary edition
Artikeln är låst så det är svårt veta vad dom syftar på, det är ju inte gratis växlingskurs på kortet heller. Men svenska pengar har ju varit dyra att växla ganska många år i långtbortistan. Jag får ju Euro av vissa kunder och för dom får jag betydligt fördelaktigare kurs än SEK. Även NOK har dålig kurs.
Att sätta in pengar på svensk bank är ju omöjligt idag. Så att få kontanter till kortet är i princip inget alternativ. Inte ens Forex tar ju emot kontanter längre.

Jag är förvånad över att inte fler svenskar överger storbankerna för vad spelar det för roll om banken har ett kontor i din stad när dom ändå vägrar hantera kontanter?

För digitala pengar behövs ju inget lokalt kontor så då kan man ju lika gärna använda mail eller telefon till en nishbank.
Kan du rekommendera någon nishbank? Var är fördelarna mot storbankerna?
Jag tycker inte att jag får ut något vettigt av Nordea annat än att jag har mitt personnummer som kontonummer vilket gör det enkelt att komma ihåg...

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag tycker inte att jag får ut något vettigt av Nordea annat än att jag har mitt personnummer som kontonummer vilket gör det enkelt att komma ihåg...

Nej, tyvärr har jag av lathet haft samma storbank i 50 år. Om man bortser från Avanza och Nordnet.
Det ska väl till att dom gör mig förbannad för att jag ska ta tag i den saken. Avanza lyckades med det så jag flyttade allt till Nordnet förra året.

Här vid månadsskiftet när jag råkade ha för lite pengar på kontot när lånen skulle betalas så slutade det med ett hotbrev där dom hotade med att mitt lån bundet till 2.6% ränta fram 2030 skulle dras in. Jag förstår att dom inte gillar att ha pengar utlånade till den räntan idag men skulle dom verkställa det hotet så skulle jag casha lånet direkt och sedan flyttat precis allt från den banken.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Ja det skulle i så fall vara ICA-banken.
För när jag granskade min deklaration så hade jag fått mera ränta från ICA-banken 2022 där jag har hälften så mycket pengar som hos LFB
där jag har pengarna i 3 månaders konton, dvs 3 månaders uppsägningstid.

PS Till mig själv: Jag kunde ju börja med att själv säga upp ett av 3-månaderskontona och flytta pengarna till ICA-banken.........DS

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Den inspektion av Estonia som genomfördes av svenska Sjöfartsverket samma eftermiddag som Estonia lämnade Tallinn visade att hon var behäftad med så många fel att hon aldrig borde ha fått lämna hamn.
Tex som jag minns luckor som var öppna och rostat fast och inte gick att stänga ....
Men inspektören vågade inte själv stoppa fartyget.
Och chefen på Sjöfartsverket var inte tillgänglig när han ringde hem till Sverige.
Nu har man hittat andra fel.
I klartext: Estonia var inte byggd för trafik över öppet hav ..... typ Stockholm - Tallin TR
men det var ju också känt sedan tidigare ....

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Den inspektion av Estonia som genomfördes av svenska Sjöfartsverket samma eftermiddag som Estonia lämnade Tallinn visade att hon var behäftad med så många fel att hon aldrig borde ha fått lämna hamn.
Tex som jag minns luckor som var öppna och rostat fast och inte gick att stänga ....
Men inspektören vågade inte själv stoppa fartyget.
Och chefen på Sjöfartsverket var inte tillgänglig när han ringde hem till Sverige.
Nu har man hittat andra fel.
I klartext: Estonia var inte byggd för trafik över öppet hav ..... typ Stockholm - Tallin TR
men det var ju också känt sedan tidigare ....
Väldigt trist att detta tyder på att olyckan kunde undvikits.
Såååå jäkla typiskt sverige. Ingen tar ansvar, samt att orsaker döljs

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera

Detta kanske anses som fel i Sverige idag och polisen är misstänkt för tjänstefel. Vad tycker ni?
Jag kan ibland tycka att risken är större för allvarlig olycka än brottet i sig men samtidigt tycker jag ändå detta ingripande är ok. Jag tycker att risken ska läggas på personen som begår brottet och inte polisen i detta fall. Det finns många busar i mitt område som kör på gångvägar vårdslöst, förmodligen stulna fordon, sysslar med flera typer av brott och allt de behöver göra för att komma undan är att vägra stanna?
De lär sig snabbt att polisen inte får jaga dem ifall de kör ännu mer vårdslöst. De kan ge en känsla av att stå över polisen totalt och därmed kan man pyssla med brott och även avancera.
Såg verkligen inget fel från polismannens sida. Han skötte det helt exemplariskt och fick stopp på moppen utan att någon skadades. Var aldrig nära några oskyddade trafikanter. Guldstjärna.

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Ja det skulle i så fall vara ICA-banken.
För när jag granskade min deklaration så hade jag fått mera ränta från ICA-banken 2022 där jag har hälften så mycket pengar som hos LFB
där jag har pengarna i 3 månaders konton, dvs 3 månaders uppsägningstid.

PS Till mig själv: Jag kunde ju börja med att själv säga upp ett av 3-månaderskontona och flytta pengarna till ICA-banken.........DS
De (ICAbanken) har ynka 2% på sitt sparkonto. Har sen barnsben min ogina, fristående sparbank med swedbanks internetbanktjänst. Deras fasträntekonton är något bättre än swedbanks men de är ju så krångliga.
Därför kör jag med nischbanker för räntesparande utöver den där handkassan för räkningar och några tiotusingar i beredskap. Moank och Nordiska kreditmarknadsab ger 2,95%, (ny ränta 3,15% fr o m den 8/5), med fria uttag, nordiska 3,2% på 3 mån. Tyvärr har jag en del på sämre, då jag band på för lång tid. Marginalen har ok fastränta, sämre på transaktionskontot, men jag tycker det är rätt meckigt.

Om det är riskabelt vet jag inte, funkat hittills. Statlig insättningsgaranti och kollat samtliga hos finansinspektionen så de inte bluffar om den saken.

Vad mer kan man göra och vem kan man lita på? Min sparbank gick ihop med ett par till så nu är de mer av en regionbank än lokal. Soliditeten störtdök från enastående till mittfältet. Litar inte på dem då de inte stöttade mig när "någon" hämtade dotterns spartillgångar mha kompis i banken. Även den en fristående sparbank med swedbank som gemensam nämnare.

Last edited:

Plast

Småvild
Gick med
8 Jun 2006
Hoj
Road glide special 2020. Tenere 700 2021 R1 2000 KTM 890 Adv
Vad mer kan man göra och vem kan man lita på? Min sparbank gick ihop med ett par till så nu är de mer av en regionbank än lokal. Soliditeten störtdök från enastående till mittfältet. Litar inte på dem då de inte stöttade mig när "någon" hämtade dotterns spartillgångar mha kompis i banken. Även den en fristående sparbank med swedbank som gemensam nämnare.
Vänta! Vad???

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Det sista stycket. Menar du att någon snodde din dotters sparpengar?
Japp. Mitt råd, (och kamrerns), är att aldrig spara till barn i deras namn. I eller efter separation är inget skyddat. Som han sa, ingen bank kommer hindra en mamma att ta ut barnets pengar, men det finns även fäder som snor om de får chansen. Boföräldern kan bära sig rätt ruttet åt, med hela samhällets stöd. De har ju så tufft...
Gemensamt förmyndarskap skiter banken i. Annars en fråga som är hart när lika viktig som vårdnaden. Många tror nog att förmyndarskapet tillfaller boföräldern men så är det icke. I det här fallet var den uttagande parten kompis med kvinnan på banken, (inte i min bank), som glatt distribuerade ett framtida kapital till en festfylld, barnledig sommar.
Ironiskt nog blev min dotter ett tag kollega med den som varit behjälplig med att ödelägga hennes framtida kapital. Arbete på bank under studietiden. Uppbackningen från banker, överförmyndare, soc/familjerätt är total för förövarna. (Inte ens den morförälder som i huvudsak satt in det försvunna kapitalet kunde förmås att bry sig.) Det hävdas bara att "man kan anta att pengarna använts för barnets bästa".
Fanns bara en sak att göra, nämligen att belägga det kapital som fanns kvar och framtida insättningar med uttagsspärr till dess barnet blir myndigt och hoppas förstånd finns att förvalta det den dagen. Banken tog 2 veckor på sig att införa den så ytterligare medel försvann.
"Startkapital" är annars en bra grej. En kapitalförsäkring som går att skräddarsy. Bra för t ex mor och farföräldrar som vill skydda barnbarns medel om nu föräldrarna, eller någon av dem, har ett utökat konsumtionsbegär.
Det handlar om 2 fristående sparbanker som är anslutna till samma internetbank och fondtjänst.
Man hoppas ju att något blivit bättre med skärpta kunduppgifter etc, men jag är som vanligt skeptisk.
Det här börjar bli rätt längesen, men påverkar i högsta grad än. Husköp mm. Jag verkar inte kunna släppa det, nånsin.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Göteborg idag. Jag gissar "tjejerna" på soc inte ville ha några egna problem, typ kidnappas som läraren(?) som anmälde tidigare elev till polisen för vapeninnehav när han besökte sin gamla skola.
Helt i linje med min sons sambo när ett gäng med skottsäkra västar börjar bråka med varandra på spårvagnen.
Vid nästa stopp lämnade hon och samtliga andra passagerare spårvagnen.
Så man inte kunde bli vittne om nått hände.
1683277585490.png

Last edited:

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Japp. Mitt råd, (och kamrerns), är att aldrig spara till barn i deras namn. I eller efter separation är inget skyddat. Som han sa, ingen bank kommer hindra en mamma att ta ut barnets pengar, men det finns även fäder som snor om de får chansen. Boföräldern kan bära sig rätt ruttet åt, med hela samhällets stöd. De har ju så tufft...
Gemensamt förmyndarskap skiter banken i. Annars en fråga som är hart när lika viktig som vårdnaden. Många tror nog att förmyndarskapet tillfaller boföräldern men så är det icke. I det här fallet var den uttagande parten kompis med kvinnan på banken, (inte i min bank), som glatt distribuerade ett framtida kapital till en festfylld, barnledig sommar.
Ironiskt nog blev min dotter ett tag kollega med den som varit behjälplig med att ödelägga hennes framtida kapital. Arbete på bank under studietiden. Uppbackningen från banker, överförmyndare, soc/familjerätt är total för förövarna. (Inte ens den morförälder som i huvudsak satt in det försvunna kapitalet kunde förmås att bry sig.) Det hävdas bara att "man kan anta att pengarna använts för barnets bästa".
Fanns bara en sak att göra, nämligen att belägga det kapital som fanns kvar och framtida insättningar med uttagsspärr till dess barnet blir myndigt och hoppas förstånd finns att förvalta det den dagen. Banken tog 2 veckor på sig att införa den så ytterligare medel försvann.
"Startkapital" är annars en bra grej. En kapitalförsäkring som går att skräddarsy. Bra för t ex mor och farföräldrar som vill skydda barnbarns medel om nu föräldrarna, eller någon av dem, har ett utökat konsumtionsbegär.
Det handlar om 2 fristående sparbanker som är anslutna till samma internetbank och fondtjänst.
Man hoppas ju att något blivit bättre med skärpta kunduppgifter etc, men jag är som vanligt skeptisk.
Det här börjar bli rätt längesen, men påverkar i högsta grad än. Husköp mm. Jag verkar inte kunna släppa det, nånsin.
Dyr läxa men du har helt rätt. Spara aldrig i barns namn. Ett annat problem med det är att ungen får tillgång till allt på 18årsdagen. Det är långt ifrån alla 18åringar som kan hantera en större summa i den åldern. Bättre att ha allt på sitt egna konto tills man känner att tiden är rätt.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nog för att man rejsat med polisbilar som ung mopedist men med en moppe mot en MC känns lite väl optimistiskt. Han har ju ingen fördel någonstans, allt han kan göra med vespan kan polisen göra bättre med sin hoj.
Rejsar man så får man ju skylla sig själv ifall man kraschar så länge man inte blir brutalt överkörd.

Detsamma säger jag om den gamla historien där en polisman körde ihjäl sig i jakt på en smitare, det var han själv som valde sin egen risknivå.

Jag tycker polisen var snäll, han kunde ha kört ner mopedisten vid ett flertal tillfällen där farten var ganska begränsad utan att det hade blivit mer än skrapsår.
Nja det finns en dom mot en mc polis som tryckte en moppe i diket, polisen blev åtalad o jag har för mej att han fick 25000 i dagsböter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nja det finns en dom mot en mc polis som tryckte en moppe i diket, polisen blev åtalad o jag har för mej att han fick 25000 i dagsböter.

Nja, vad? Jag ser inte kopplingen till de fall jag nämnde.

Jag bedömer att jag kunde ha kört ner den här fjortisen utan att det skulle orsakat mer än skrubbsår. Sen är jag ju inte säker på vad dagens saft och bulle samhälle skulle tyckt om att jag orsakar skrubbsår det på en fjortis som försöker fly.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Nja, vad? Jag ser inte kopplingen till de fall jag nämnde.

Jag bedömer att jag kunde ha kört ner den här fjortisen utan att det skulle orsakat mer än skrubbsår. Sen är jag ju inte säker på vad dagens saft och bulle samhälle skulle tyckt om att jag orsakar skrubbsår det på en fjortis som försöker fly.
Dagsböter troligen på högre belopp än det hen snott för.

Nyheter
Honda ICE Concept med eldriven kompressor

2025 Honda ICE Concept bike...

BMW Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

EICMA 2024: Yamaha

Yamaha gasar på friskt infö...

Honda NT1100 med semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Yamaha Tracer 9 uppdateras

Sporttouring-modellerna TRA...

EICMA 2024: Ducati