Sverige idag..

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Jag håller inte med alls, denna fråga är binär.
Antingen är vi med eller inte, speciellt eftersom vi är ett betydelselöst land utan försvar så skall vi lyda NATO blint. Vi ska vara extremt glada om/att de vill ha oss och våra badtofflor, speciellt sedan framstående länder som [resten av västvärlden] är med i NATO.

Hör jag en kommunistjävel till tjafsa om att vi ska få välja ditt och datt gör jag kaos.
Nä jag orkar inte kriga. Vill ha sovmorgon istället.

Raderad medlem 51742

Guest
Antingen är vi med eller inte, speciellt eftersom vi är ett betydelselöst land utan försvar så skall vi lyda NATO blint. Vi ska vara extremt glada om/att de vill ha oss och våra badtofflor, speciellt sedan framstående länder som [resten av västvärlden] är med i NATO.

Hör jag en kommunistjävel till tjafsa om att vi ska få välja ditt och datt gör jag kaos.
Jag försökte mig på ett seriöst svar. Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev och med den tonen blir fortsatt diskussion meningslös.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag försökte mig på ett seriöst svar. Du läste uppenbarligen inte vad jag skrev och med den tonen blir fortsatt diskussion meningslös.
Jag läste ditt inlägg igen, av artighet, men jag håller ändå inte med. Jag tycker det är tramsigt.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Är man med i nato är det uppoffringar man får göra. Annars faller pakten samman. Är du för eller mot svenskt natomedlemskap?
Tips.
Läs igen, notera att ett frågetecken finns bakom frågan om 10k bögarna, så det är just det som alla i tråden förväntas svara på. (Om man nu vill svara)

Istället fortsätter du fråga något jag redan svarat på i samma inlägg.
Försök förstå att andra uppfattar dig som ytterst märklig.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA

Då är det nog läge för dig att göra kaos i så fall.

För det är ett faktum att som Artikel 5 är skriven så säger den att om nato enhälligt beslutar att ett medlemsland är atackerat och att artikel 5 aktiveras så är alla medlemsländer skyldiga att hjälpa till.
Däremot säger inte artikel 5 någonting om vilken hjälp det är frågan om utan det står uttryckligen att medlemsländerna skall hjälpa till efter sin förmåga och efter vad dom bedömer är lämplig hjälp. Vilket kan innebära att man kanske bara skickar dit materiel, eller att man hjälper till med underrättelser och hela skalan upp till att man skickar dit en stor del av Svenska försvarsmakten.
Men det finns inget som helst tvång att skicka stridande styrkor överhuvudtaget.
Framför allt inte värmpliktiga eftersom vår lagstiftning inte tillåter det annat än om de värnpliktiga skriver på ett avtal att göra utlandstjänst.

Visst kan det bli så att det ställs krav på att medlemsländer skall hjälpa till med stridande förband på plats men det är upp till medlemslandet att avgöra om så är möjligt.

Att det sedan är troligt att även Sverige skulle anse att om det bedöms att stridande förband på plats behövs så skickar man stridande förband eller åtminstone fredsbevarande styrkor. Men sådant har vi ju ägnat oss åt redan tidigare genom FN i exempelvis forna Jugoslavien eller Afghanistan.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Då är det nog läge för dig att göra kaos i så fall.

För det är ett faktum att som Artikel 5 är skriven så säger den att om nato enhälligt beslutar att ett medlemsland är atackerat och att artikel 5 aktiveras så är alla medlemsländer skyldiga att hjälpa till.
Däremot säger inte artikel 5 någonting om vilken hjälp det är frågan om utan det står uttryckligen att medlemsländerna skall hjälpa till efter sin förmåga och efter vad dom bedömer är lämplig hjälp. Vilket kan innebära att man kanske bara skickar dit materiel, eller att man hjälper till med underrättelser och hela skalan upp till att man skickar dit en stor del av Svenska försvarsmakten.
Men det finns inget som helst tvång att skicka stridande styrkor överhuvudtaget.
Framför allt inte värmpliktiga eftersom vår lagstiftning inte tillåter det annat än om de värnpliktiga skriver på ett avtal att göra utlandstjänst.

Visst kan det bli så att det ställs krav på att medlemsländer skall hjälpa till med stridande förband på plats men det är upp till medlemslandet att avgöra om så är möjligt.

Att det sedan är troligt att även Sverige skulle anse att om det bedöms att stridande förband på plats behövs så skickar man stridande förband eller åtminstone fredsbevarande styrkor. Men sådant har vi ju ägnat oss åt redan tidigare genom FN i exempelvis forna Jugoslavien eller Afghanistan.

Kom inte och förstör Mackans världsbild med en massa tråkiga fakta, hen vet ju som vanligt bäst.

Förövrigt har vi ju enligt hen inte något försvar att skicka, så det är ju en ickefråga

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Även om vår militära förmåga är riktigt urusel så är vi bland de bästa i världen på cyberkrigföring, så där kan vi ju faktiskt bidra med något till NATO även om vår militär skulle bestå av ett PRIDE-tåg.

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Kom inte och förstör Mackans världsbild med en massa tråkiga fakta, hen vet ju som vanligt bäst.

Förövrigt har vi ju enligt hen inte något försvar att skicka, så det är ju en ickefråga
Det är ju sant. Eftersom vi ändå inte har något försvar så spelar det ju ingen som helst roll vilken hjälp man behöver. Vi har ju inget att hjälpa till med.
Vilket gör det lite knepigt att förstå hur det gick till när vi skickade pansarskott, archer mm till Ukraina eftersom vi ju inte har något försvar och därmed inte någon materiel att skicka.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Nu är min åsikt att man gör sitt bästa för att uppfylla alla krav som finns i de sammanslutningar man är med i.
Sen må det vara FN, EU eller Nato (om nu veto-turken...).

Men lite knivigt kan det ju bli.
Vad händer om Kina och USA börjar strida om Taiwan?
Vem bestämmer då vem som blev attackerad?
Nu tror jag att viljan att hjälpa USA vid en ev konflikt är rätt stor bland medlemmarna men ändå.
Många länder har nog gått med i NATO för att få skydd av USA mot diverse imperialistiska grannar och inte för att gå i krig mot Kina.
Så vad kan/vill tex Montenegro bidra med i en ev sådan konflikt?
Kan nog bli en hel del interna diskussioner i många länder i en sån situation...

Eller om det blir strider mellan Belarus och Polen?
Vem blev attackerad?
Turkiet blir attackerade av kurder/syrier?

Jag tycker sedan länge att vi skall vara med i NATO men det är viktigt att diskutera igenom vad vi har för åtaganden resp rättigheter så alla är på det klara med det.

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Betalar vi tv licens skatt för detta?

SVT: För många manliga bilägare i Södertälje
Publicerad 16:00
I den mångkulturella kommunen äger män 68 procent av privatbilarna. Problematiskt, anser statstelevisionen som ägnat resurser åt att kartlägga hur könsfördelningen i bilägandet ser ut i Stockholms län.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
I min värld borde nato vara som Markus beskriver. Blir någon attackerad går alla in till 100% för att återställa ordningen. Inga undanflykter. Det har ett stort symboliskt värde och är avskräckande inför eventuella framtida anfall. Maktbalans är alfa och omega. Lite som kärnvapen som, enligt mig, gjort världen fredligare.

Skulle det bli någon ”half-ass” hjälp, t ex att ens allierade endast skickar filtar, hjälmar och en handfull granatkastare så tappar ju nato ansiktet helt och signalerar utåt att det är safe att attackera natoländer. Samtidigt som signalen inåt är att man egentligen inte behöver göra ett skit för det gemensamma försvaret.

Make it or break it typ.

Raderad medlem 51742

Guest
I min värld borde nato vara som Markus beskriver. Blir någon attackerad går alla in till 100% för att återställa ordningen. Inga undanflykter. Det har ett stort symboliskt värde och är avskräckande inför eventuella framtida anfall. Maktbalans är alfa och omega. Lite som kärnvapen som, enligt mig, gjort världen fredligare.

Skulle det bli någon ”half-ass” hjälp, t ex att ens allierade endast skickar filtar, hjälmar och en handfull granatkastare så tappar ju nato ansiktet helt och signalerar utåt att det är safe att attackera natoländer. Samtidigt som signalen inåt är att man egentligen inte behöver göra ett skit för det gemensamma försvaret.

Make it or break it typ.
Naturligtvis är det så att om det uppstår tvivel kring om andra NATO-allierade verkligen kommer helhjärtat till undsättning vid aktivering av artikel 5 så skulle det sannolikt vara slutet för NATO. Men att komma till undsättning är inte samma sak som att alla länder skickar allt vad man har och inte har, inklusive värnpliktiga.

För det första måste man fortfarande ha ett försvar på hemmaplan och det vore ren idioti på ett försvarsstrategiskt plan att skicka ALLT till ett annat NATO-land varje gång artikel 5 aktiverades.

För det andra lär NATO ha planer kring hur olika länders försvarsstyrkor kan aktiveras vid olika typer av scenarier, som man har som utgångspunkt i respektive länders organisation, samplanering, övningar osv. Vid aktivering av artikel 5 bistår länderna rimligtvis med resurser och förmågor man har möjlighet att skicka och som de andra länderna kan förvänta sig utifrån läget som helhet. Det låter inte som ett rimligt scenario att medlemsländer i ett sådant läge nöjer sig med att skicka filtar, hjälmar osv. om det är något betydligt mer omfattande som krävs och förväntas - något som förstås beror på vilken typ av situation det handlar om. Men det är inte samma sak som att man måste skicka värnpliktiga mot sin vilja för att det skall räknas.

För det tredje så är att skicka värnpliktiga mot sin vilja utomlands rimligtvis något som ligger bortanför "vad man har", utan snarare hör till kategorin "vad man inte har". USA lär t ex inte återinföra värnplikt och skicka dessa mot sin vilja till en konflikt utomlands bara för att artikel 5 är aktiverad. I USA finns visserligen en möjlighet att kalla in värnpliktiga via det s.k. Selective Service System, men det kan enbart ske vid yttersta nödfall där USA är hotat och måste godkännas av såväl presidenten som kongressen. Rimligtvis borde det (iaf enligt mig) funka på ett motsvarande sätt i Sverige, dvs att värnpliktiga skall inte mot sin vilja kunna skickas utomlands bara för att artikel 5 aktiverats, utan det måste vara en ytterst allvarlig och eskalerad situation som är en del av att Sverige också är direkt hotat, men där insatserna behöver ske även på andra NATO-länders territorium. Likaledes måste möjligheten att kunna göra detta vara demokratiskt förankrad.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Men lite knivigt kan det ju bli.
Vad händer om Kina och USA börjar strida om Taiwan?
Vem bestämmer då vem som blev attackerad?
Taiwan är inte medlem i NATO, och således borde inte en attack mot Taiwan aktivera artikel 5, ens om USA ställer upp och hjälper till.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om de ger sig in i det så är det väl att betrakta som exempelvis vietnam, där nato inte blev inblandat? Bara för att en medlem går i krig med någon betyder det inte att NATO måste hjälpa dem. Det är ett försvarssamarbete.
Ah, så ett ev anfall på USA räknas bara vid deras gräns eller något sådant?
Det vore ju bra även om jag nog tror USA kommer hävda sig anfallna om Kina slår ut ett hangarfartyg tex.

Tegel1432

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Sep 2019
Hoj
Flera
Ah, så ett ev anfall på USA räknas bara vid deras gräns eller något sådant?
Det vore ju bra även om jag nog tror USA kommer hävda sig anfallna om Kina slår ut ett hangarfartyg tex.
Det vore rimligt om det är så. Annars får Nato gå in och hjälpa Erdogan när Syrierna slår tillbaka inom Syriens gränser.

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...

Honda ICE Concept

2025 Honda ICE Concept bike...

EICMA 2024

Nu lämnar vi Milano-mässan ...

EICMA 2024: KTM

Vi får dra oss tillbaka til...

SMC kräver omedelbar reform av 5-5-regeln

Sveriges MotorCyklister (SM...

Yamaha Tracer 9-modellerna uppdateras