Sverige idag..

Raderad medlem 51742

Guest
Ah, så ett ev anfall på USA räknas bara vid deras gräns eller något sådant?
Det vore ju bra även om jag nog tror USA kommer hävda sig anfallna om Kina slår ut ett hangarfartyg tex.

Detta verkar regleras i artikel 6

Article 6

“For the purpose of Article 5, an armed attack on one or more of the Parties is deemed to include an armed attack:

• on the territory of any of the Parties in Europe or North America, on the Algerian Departments of France 2, on the territory of Turkey or on the Islands under the jurisdiction of any of the Parties in the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer;
  • on the forces, vessels, or aircraft of any of the Parties, when in or over these territories or any other area in Europe in which occupation forces of any of the Parties were stationed on the date when the Treaty entered into force or the Mediterranean Sea or the North Atlantic area north of the Tropic of Cancer.”

Tolkar det som att för att artikel 5 skulle aktiveras skulle Kina behöva sänka ett amerikanskt skepp som befinner sig på amerikanskt territorium, i Nordatlanten eller delar av medelhavet som tillhör ett NATO-land.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Om de ger sig in i det så är det väl att betrakta som exempelvis vietnam, där nato inte blev inblandat? Bara för att en medlem går i krig med någon betyder det inte att NATO måste hjälpa dem. Det är ett försvarssamarbete.
Det vore rimligt om det är så. Annars får Nato gå in och hjälpa Erdogan när Syrierna slår tillbaka inom Syriens gränser.
Detta verkar regleras i artikel 6

Tolkar det som att för att artikel 5 skulle aktiveras skulle Kina behöva sänka ett amerikanskt skepp som befinner sig på amerikanskt territorium, i Nordatlanten eller delar av medelhavet som tillhör ett NATO-land.

Ja, verkar logiskt annars skulle man ju kunna "provocera" fram en artikel 5.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Koranbränningen igår börjar ta fart internationellt...
Kan man säga att Sverige bidrar till den globala uppvärmningen när vi både bränner koraner och det sedan bränns svenska flaggor i div muslimska länder?
Isf är det tur att jag kan kompensera det genom att hämta min elbil snart. :tummenupp

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Kan man säga att Sverige bidrar till den globala uppvärmningen när vi både bränner koraner och det sedan bränns svenska flaggor i div muslimska länder?
Isf är det tur att jag kan kompensera det genom att hämta min elbil snart. :tummenupp

Jag har inte riktigt följt med, men var det inte en invandrad Muslim som skulle bränna koran den här gången?

Folk som tror på sagofigurer är ju fan inte kloka, det är en bok, tillverkad av människor som har eldats, den har eldats av en individ och inte av landet Sverige.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad ska du ha för bil?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
NATO tycker att vi är ett betydelsefullt land med ett mycket bra försvar, bara så du vet...
Det räcker med att USA byter president för NATO ska tycka tvärtom. #

Och det jag tycker är mest skrattretande är att NATO-länderna i allmänhet och USA i synnerhet bedriver en feministisk utrikespolitik.
För det skall det ska väl Sverige enligt (s) också ha i fortsättningen. :hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi:hihi
Eller ska (s) byta utrikespolitik ? Vad heter den nya ?

# Och allvarligt talat ett land som inte har en chans försörja sin egen befolkning med mat, mediciner och sjukvård under ett krig, där (s) lade ner beredskapslagren och (m) som resultat av det avvecklade försvaret förbi 1-veckasförsvaret. Som saknar soldater till inköpt utrustning för villkoren är för dåliga, där piloterna lessnar pga av de nya sämre villkoren.
Mycket bra försvar javisst , vi har världens bästa skola också.
I varje fall skulle vi få det enligt Carl Bildt (m).

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det räcker med att USA byter president för NATO ska tycka tvärtom. #

# Och allvarligt talat ett land som inte har en chans försörja sin egen befolkning med mat, mediciner och sjukvård under ett krig, där (s) lade ner beredskapslagren och (m) som resultat av det avvecklade försvaret förbi 1-veckasförsvaret. Som saknar soldater till inköpt utrustning för villkoren är för dåliga, där piloterna lessnar pga av de nya sämre villkoren.
Mycket bra försvar javisst , vi har världens bästa skola också.
I varje fall skulle vi få det enligt Carl Bildt (m).

USA ÄR INTE NATO-NATO ÄR INTE USA

Och NATO tycker att vi har ett bra försvar efter att ha samövat med oss sedan hedenhös.

Storleken på försvaret är för litet OM VI SKA STÅ UTANFÖR NATO.
(jag anser nog att det är för litet även om vi går med)

Samma sak med förråden, vi har för lite grejor, dom vi har är oftast bra, men vi har för lite av allt. (nu kommer någon att HöHö'a över fälttelefonen som vanligt)
Lönerna för dom som är anställda är för låga, eftersom för många hoppar av och tar ett liknande jobb civilt. (Piloterna hade väl kommit till någon lösning)

Men går vi med i NATO har vi ju fördelen att vi kan få påfyllt med saker som är NATO standard från andra, ÅAS skadar det inte att ha större lager själva heller.

Att Sverige har ställt upp med material till Ukraina har ju dessutom gjort att många "Svenska" system kommer att köpas in till flera NATO länder, som kommer att ha lager om vi behöver fylla på.
Orderböckerna är fulla hos våra tillverkare på saker som har visat sig fungera bra.

Dessutom har Svenska försvaret (och NATO) dragit massor av lärdomar, bland annat vikten av ett varierat luftförsvar*, vikten av drönare och vikten av bra sensorsystem.
(SAMP-T kommer väl också att testas i Ukraina)

EW förmåga har nog också fått omvärderas, på många sätt.

Dessutom har vi lärt oss vikten av att inte låta fienden få fotfäste.
Man måste mota Oleg i grind.

*Patriot är för dyrt att skjuta ner svärmar av billiga drönare med, men nödvändigt för att skjuta ner ballistiska missiler med.
Eldrörsluftvärn med bra sensorer tar dom billiga drönarna, men inte ballistiska missiler.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Varför måste den recondas om den har 14 månaders ledtid, dvs ny? ?
Den stod på en båt från Korea tom förra veckan då den landade i Göteborg.
Sedan lastades den på en trailer och kom till Borlänge i fredags.
Den såg rätt dammig och eländig ut efter sina strapatser.
Så några timmar på bil-spa kommer göra under. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja

Har du väntat så länge skulle jag lätt vänta lite extra för att få en full rekond och inte bara en automat-tvätt.

Det är en bra bil, jag tror att du kommer att bli nöjd.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
Har du väntat så länge skulle jag lätt vänta lite extra för att få en full rekond och inte bara en automat-tvätt.

Det är en bra bil, jag tror att du kommer att bli nöjd.
Ja, så tänkte vi också. ?

Jag hoppas det!
Känner rätt många som har föregångaren och varit nöjda med den.
Så uppdateringar som snabbare laddning och mer släpvagnsvikt borde göra den ännu bättre.
En hel del av dessa har dock bytt till Tesla Y och är ännu nöjdare. ??

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
USA ÄR INTE NATO-NATO ÄR INTE USA

Och NATO tycker att vi har ett bra försvar efter att ha samövat med oss sedan hedenhös.

Storleken på försvaret är för litet OM VI SKA STÅ UTANFÖR NATO.
(jag anser nog att det är för litet även om vi går med)

Samma sak med förråden, vi har för lite grejor, dom vi har är oftast bra, men vi har för lite av allt. (nu kommer någon att HöHö'a över fälttelefonen som vanligt)
Lönerna för dom som är anställda är för låga, eftersom för många hoppar av och tar ett liknande jobb civilt. (Piloterna hade väl kommit till någon lösning)

Men går vi med i NATO har vi ju fördelen att vi kan få påfyllt med saker som är NATO standard från andra, ÅAS skadar det inte att ha större lager själva heller.

Att Sverige har ställt upp med material till Ukraina har ju dessutom gjort att många "Svenska" system kommer att köpas in till flera NATO länder, som kommer att ha lager om vi behöver fylla på.
Orderböckerna är fulla hos våra tillverkare på saker som har visat sig fungera bra.

Dessutom har Svenska försvaret (och NATO) dragit massor av lärdomar, bland annat vikten av ett varierat luftförsvar*, vikten av drönare och vikten av bra sensorsystem.
(SAMP-T kommer väl också att testas i Ukraina)

EW förmåga har nog också fått omvärderas, på många sätt.

Dessutom har vi lärt oss vikten av att inte låta fienden få fotfäste.
Man måste mota Oleg i grind.

*Patriot är för dyrt att skjuta ner svärmar av billiga drönare med, men nödvändigt för att skjuta ner ballistiska missiler med.
Eldrörsluftvärn med bra sensorer tar dom billiga drönarna, men inte ballistiska missiler.
Men nu är det så att vilket land som helst som är med i NATO kan lägga in veto mot att ett nytt land ska ansluta sig.
Ukraina ville ansluta sig till NATO 2019 om jag inte missminner sig.
Vilka länder motsatte sig ?
Poland ville skicka flygplan till Ukraina redan 2022. Men ville ha USA's godkännande.
Men icke sa nicke sa USA.
Vilket land som helst i NATO kan tydligen såga nej till vad ett annat NATO land tycker det ska göra.
NATO på minner alltså lite om EU. Alla kan lägga in VETO.
Och Sveriges, jag menar (s) hållining är vacklande
Exakt varför Andersson ändrade sig är oklart. Var det för att (s) ville vinna valet är (s) knappast en rörelse jag tror är något hålla i hand när det blåser.
(s) kan ändra sig lika snabbt igen.
Du skriver vi kan få påfyllt med NATO standard. Men vi har ju inga pengar...
Vi exporterar för lite, har inte fått fart på kamelmjölksproduktionen ännu.

Sverige har gått från handelsöverskott till handelsunderskott och det är därför SEK faller.
Inget konstigt med allt fler munnar att mätta och allt fler arbetslösa.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Haha fan vad krävande kund. ✌?? Borde väl vara en utvändig tvätt så är det löst?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Men nu är det så att vilket land som helst som är med i NATO kan lägga in veto mot att ett nytt land ska ansluta sig.
Ukraina ville ansluta sig till NATO 2019 om jag inte missminner sig.
Vilka länder motsatte sig ?
Poland ville skicka flygplan till Ukraina redan 2022. Men ville ha USA's godkännande.
Men icke sa nicke sa USA.
Vilket land som helst i NATO kan tydligen såga nej till vad ett annat NATO land tycker det ska göra.
NATO på minner alltså lite om EU. Alla kan lägga in VETO.
Och Sveriges, jag menar (s) hållining är vacklande
Exakt varför Andersson ändrade sig är oklart. Var det för att (s) ville vinna valet är (s) knappast en rörelse jag tror är något hålla i hand när det blåser.
(s) kan ändra sig lika snabbt igen.
Du skriver vi kan få påfyllt med NATO standard. Men vi har ju inga pengar...
Vi exporterar för lite, har inte fått fart på kamelmjölksproduktionen ännu.

Sverige har gått från handelsöverskott till handelsunderskott och det är därför SEK faller.
Inget konstigt med allt fler munnar att mätta och allt fler arbetslösa.
Var och en, i synnerhet de med familj, bör vid detta lag ha tänkt ut vad plan b är.

Det behöver inte vara att flytta till en lugn stad som Manila eller Mexico City men att man förstår hur man flyttar inom Norden, vilka öar som kommer vara minst berikade även om 50 år osv.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Kriminella älskar Mobilt Bank-Id !​

8 personers Mobila Bank-ID i en mobil !​

1688200193716.png

Nyheter
Royal Enfield lanserar nytt varumärke för eldrivna motorcyklar

Royal Enfield har tagit ste...