Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om staten har kontroll över dagis och skola så är en del av jobbet gjort. Då KAN den plantera den bild den vill om sakernas tillstånd, man kan ge barnen en sorts referens mot vilken de sedan kommer att jämföra "nyheter" emot sas. Det är lite så barn/vi fungerar - det man får höra först kommer medvetet/omedvetet att användas som en sorts utgångspunkt gentemot det man får höra senare.
Kontrollerar man dessutom media så är ytterligare en bit av kakan vunnen.

Det får bara finnas en läroplan.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Politiker avfärdar publicister med vem de företräder i stället för att "de-bunka" det de säger. Många skäller på kvällstidningarna, men även Anders Lindberg skulle kunna ha rätt i något av det han skriver. Chang Frick må vara en pajas, men förtjänar att lyssnas på. Joar Bendjellouls intervju med honom ser jag som ett felsteg av Public Service då den bara gick ut på att misskreditera honom och inte att faktiskt fråga honom saker. Den slog väl mest tillbaka på intervjuaren, men sköttes inte seriöst.

Jag har alltid haft ett intresse för demokratifrågor och har fått SVT klandrade av Granskningsnämnden vid ett par tillfällen. Kändes allra bäst den gången svaret från Jan Helin ansågs ofullständigt och inkorrekt.
Håller med, du verkar ju ha funnit dig tillrätta, eller var det bara nonsens att du inte visste vad SOM institutet är? Lät allt för konstigt från någon intresserad. Vad handlade det om?

Apropå SOM, som (!) vanligt spot on från Widar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Angående senare koranbränningar;

Lite mer om denne irakier;

Att andra länder används i interna politiska vinningar, är verkligen inget nytt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om staten har kontroll över dagis och skola så är en del av jobbet gjort. Då KAN den plantera den bild den vill om sakernas tillstånd, man kan ge barnen en sorts referens mot vilken de sedan kommer att jämföra "nyheter" emot sas. Det är lite så barn/vi fungerar - det man får höra först kommer medvetet/omedvetet att användas som en sorts utgångspunkt gentemot det man får höra senare.

Sant men vi ser ju också vad som händer när extrema åsikter letar sig in.

Raderad medlem 51742

Guest

Det där är ju långt ifrån en enkel fråga och den har många dimensioner.

En dimension är möjligheten för alla att få en bra skola, oavsett ekonomiska förutsättningar. Där kan det finnas olika lösningar.

En annan dimension är skolans funktion som förmedlare av den kultur och de normer som gäller i ett samhälle, där det kan bli problematiskt om det börjar spreta för mycket, t ex med islamska friskolor som lär ut helt andra värderingar och normer.

Att släppa allting helt fritt och låta vem som helst bedriva utbildning kanske möjligen skulle funka i ett homogent samhälle med hög grad av sammanhållning, men där är vi verkligen inte idag.

Men utifrån var vi är just nu tror jag framför allt det är viktigt att få bort ideologisk aktivism från skolväsendet och annan myndighetsutövning.

Och som jag var inne på tidigare är ett fungerande samhälle inte något som är i ett av två binära ändlägen där saker antingen är helt kontrollerade av en monolitisk stat eller där allt flyter runt fritt, utan det viktigaste är snarare alla former av olika sammanlänkade nätverk av människor som kan vara större eller mindre och bara i vissa fall är formella. Ju fler och starkare sammanbindning, desto större grad av gemensam kultur, värderingar, tillit osv. En stat som bidrar till att dessa naturliga bindningar fungerar och utvecklas kan kanske sägas fungera bättre än en stat som bryter ner dem.

Last edited by a moderator:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Nå. Nu ska man rimligen ställa sig frågan (i alla fall i de fall där andra, låt oss kalla det mindre fria länder, går till verbal-/diplomatisk/bojkott agerande mot Sverige)
Vem tjänar på det?

vem tjänar för övrigt på ett instabilt civilsamhälle?
?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nå. Nu ska man rimligen ställa sig frågan (i alla fall i de fall där andra, låt oss kalla det mindre fria länder, går till verbal-/diplomatisk/bojkott agerande mot Sverige)
Vem tjänar på det?

vem tjänar för övrigt på ett instabilt civilsamhälle?
?
Jag vet inte vad de där frågorna tjänar till, svaret är inte entydigt heller. S tjänar på att det går dåligt för Sverige nu, likaså Ryssland. Betyder det att S och Ryssland står bakom koranbränningarna? Möjligt men högst sannolikt inte.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag tycker de här frågorna om vad Kina, Ryssland och Iran ligger bakom är delvis spännande men det är också en dimridå. Sverige ser ut som det gör på grund av medvetna politiskt fattade beslut och omedveten befolkning som inte såg det komma, allt annat är käbbel, kanske sant men vi har alla verktyg för att rädda landet och vi behöver inte skylla på någon läskig främmande makt som har ett jättestort intresse av Sverige av helt oförklarliga skäl.
Det finns någon typ av förnekelse i dessa frågor upplever jag. Iran lyckas inte destabilisera någon annan än just världens största humanitära supermakt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Som ett brev på posten, Morgan Johansson eldar på situationen. Varför hatar S Sverige så mycket?

Raderad medlem 51742

Guest
Jag tycker de här frågorna om vad Kina, Ryssland och Iran ligger bakom är delvis spännande men det är också en dimridå. Sverige ser ut som det gör på grund av medvetna politiskt fattade beslut och omedveten befolkning som inte såg det komma, allt annat är käbbel, kanske sant men vi har alla verktyg för att rädda landet och vi behöver inte skylla på någon läskig främmande makt som har ett jättestort intresse av Sverige av helt oförklarliga skäl.
Det finns någon typ av förnekelse i dessa frågor upplever jag. Iran lyckas inte destabilisera någon annan än just världens största humanitära supermakt.
Behöver väl inte handla om att skylla ifrån sig. Båda fenomenen kan mycket väl samexistera.

Nej, jag tycker vi borde sitta lugna i båten och inte hetsa upp oss så förbannat och skrika i falsett över alla påverkansförsök och reaktioner från andra länder som nu pågår. Det tar bara fokus från att lösa de problem vi har (och som Sverige mycket riktigt försatt sig i), samtidigt som det såväl bekräftar att Sverige går att påverka som spelar de som vill destabilisera Sverige rakt i händerna.

Raderad medlem 51742

Guest
Som ett brev på posten, Morgan Johansson eldar på situationen. Varför hatar S Sverige så mycket?
På tal om att göra raka motsatsen till att sitta lugn i båten och inte låta andra länder sätta agendan för vad Sverige gör.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Tro du har helt rätt här.
Sverige finns egentligen på sidan 354 på deras dagordningar.

Utom möjligen just nu gällande NATO och koranbränningar för ryssland och Iran.
Där kan man försöka använda dessa "hål i rusningen" mot hela väst.
I övrigt tror jag ingen av dessa tre förlorar sömn pga lilla Sverige.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj

Vad som avses är att vi inte ska (likt mogge) tappa huvudet. Ej heller låta det ytterligare skapa bredare sprickor inom landet.

Framförallt inte om det handlar om ett annat lands sittande storskägg ska framstå som starkare inför sin egen kuvade befolkning, exempelvis.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Håller med, du verkar ju ha funnit dig tillrätta, eller var det bara nonsens att du inte visste vad SOM institutet är? Lät allt för konstigt från någon intresserad. Vad handlade det om?
Jag minns inte diskussionen, men jag vet vad det är.

Angående tidigt lärande så hade jag en uttalad ateist som religionslärare i mellanstadiet. Vet inte om han påverkade mig, men jag minns att jag tyckte det var rimligt att ha en ateist på den posten.
Å andra sidan hade jag en VPK-företrädare som mattelärare och lärde mig räkna ändå.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag minns inte diskussionen, men jag vet vad det är.

Angående tidigt lärande så hade jag en uttalad ateist som religionslärare i mellanstadiet. Vet inte om han påverkade mig, men jag minns att jag tyckte det var rimligt att ha en ateist på den posten.
Å andra sidan hade jag en VPK-företrädare som mattelärare och lärde mig räkna ändå.
Det var en diskussion om att svenska folket ju, bevisligen, aldrig accepterade den stora migrationen, du ställde dig tvekande till det påståendet var på jag påpekade årliga SOM var på du påstod det var något du inte kände till. Det förefaller ju väldigt märkligt från någon som är samhällsintresserad men det glädjer mig att du numera ger ett mer nyktert intryck. ♥️

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Morgans alla utspel borde hamna i tråden för Borgerlighetens misslyckanden. Han ska hålla käft och någon aning oborstad sverigedemokrat borde upplysa honom om det.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tro du har helt rätt här.
Sverige finns egentligen på sidan 354 på deras dagordningar.

Utom möjligen just nu gällande NATO och koranbränningar för ryssland och Iran.
Där kan man försöka använda dessa "hål i rusningen" mot hela väst.
I övrigt tror jag ingen av dessa tre förlorar sömn pga lilla Sverige.
Kan vara så, kan också vara krafter som står socialdemokratin nära, notera att V hade PKK flaggor i första maj tåget, dvs socialdemokraternas regeringsunderlag gör detta mot oss, S är en säkerhetsrisk, proppa ner det i Morgans feta hals.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år