Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kadaverdisciplin eller underkastelse.
Det står mellan dessa 2.
Vänta nu ska vi se vad lille Ulf gör klockan 1130, låga odds på att han går muslimerna till mötes. Undrar om de också kommer offra han som bränner böckerna, skulle inte förvåna mig ett dugg.
Men mest undrar jag vad SD sätter emot. Hoppas på regeringskris.

Raderad medlem 51742

Guest
Vänta nu ska vi se vad lille Ulf gör klockan 1130, låga odds på att han går muslimerna till mötes. Undrar om de också kommer offra han som bränner böckerna, skulle inte förvåna mig ett dugg.
Men mest undrar jag vad SD sätter emot. Hoppas på regeringskris.
Vad förväntar du dig eller kanske hoppas du blir effekten av en eventuell regeringskris? För inte hoppas du väl på ett S/C/MP/V-styre?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad förväntar du dig eller kanske hoppas du blir effekten av en eventuell regeringskris? För inte hoppas du väl på ett S/C/MP/V-styre?
Jag hoppas svenska folket än en gång får välja mellan islamism och inte islamism, denna gång kommer valet bli ännu tydligare.

Låt oss se vad Ulf berättar men det kommer inte utöka vår yttrandefrihet, den saken är nog relativt säker.

Hade vi haft globala horder av nazister som hotade Pride hade vi nog haft ett utökat Pride, men alla yttrandefriheter är inte lika fria.

Raderad medlem 51742

Guest
Jag hoppas svenska folket än en gång får välja mellan islamism och inte islamism, denna gång kommer valet bli ännu tydligare.

Låt oss se vad Ulf berättar men det kommer inte utöka vår yttrandefrihet, den saken är nog relativt säker.

Hade vi haft globala horder av nazister som hotade Pride hade vi nog haft ett utökat Pride, men alla yttrandefriheter är inte lika fria.
Jag antar du med detta menar något i stil med att SD får egen majoritet?
Visserligen skulle jag kunna tänka mig att M skulle kunna tänkas förlora en del röster till SD, men också de som lämnar M för att gå till C eller till och med S. Lägg därtill risken att KD och/eller L åker ur. Nettorörelserna bland väljarna tror jag dessvärre snarare skulle gynna vänsterblocket.

Glöm inte att det socialdemokratiska komplexet får sin näring av att en stor del av befolkningen är beroende av deras makt för sin försörjning, antingen genom bidrag eller sitt yrke. Det förhållandet är inget som ett val kan ändra på.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag antar du med detta menar något i stil med att SD får egen majoritet?
Visserligen skulle jag kunna tänka mig att M skulle kunna tänkas förlora en del röster till SD, men också de som lämnar M för att gå till C eller till och med S. Lägg därtill risken att KD och/eller L åker ur. Nettorörelserna bland väljarna tror jag dessvärre snarare skulle gynna vänsterblocket.

Glöm inte att det socialdemokratiska komplexet får sin näring av att en stor del av befolkningen är beroende av deras makt för sin försörjning, antingen genom bidrag eller sitt yrke. Det förhållandet är inget som ett val kan ändra på.
Du har helt rätt i din analys men denna fråga handlar om vår överlevnad så vi fler tydliga val vi får chansen att göra desto bättre. Jag förstår att på kort sikt skulle det kunna gynna vänstern men nu är det som sagt Europas överlevnad som står på spel. Kriga eller dö, eller vad var det Mattias Karlsson sade. Vi kan inte montera ned våra friheter för att rädda en borgerlig regering när det var en borgerlig regering som satte oss i skiten från början.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Mjäkighetens korsriddare när de fattar att nästa sak skäggen vill förbjuda är Pride.

opppssss….
Ja det där är ju ett kapitel för sig, den dag vänstern fattar att en av de många grupper de "värnat" kommer slakta övriga grupper så kommer ingen ha sett det komma.

Varför har inte eu en konferens om yttrandefriheten i [insert valfritt muslimskt land] förresten?

Var är förresten eu i denna fråga, stödjer de oss alls? Är vi en gemenskap?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hate to say it.

Tugga i er detta alla ni som gnällt här också, ingen nämnd, ingen glömd.

Bifogat

• 1000027296.jpg
    1000027296.jpg
    900.5 KB · Visningar: 30

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Hate to say it.

Tugga i er detta alla ni som gnällt här också, ingen nämnd, ingen glömd.
Är ju ingen som bryr sig om det öht. Godhetsknarkarna begriper inte och de bryr sig ändå inte.

Därför är du också snett ute här:

Du har helt rätt i din analys men denna fråga handlar om vår överlevnad så vi fler tydliga val vi får chansen att göra desto bättre.
Röstboskapen har röstat samma samma och sedan samma samma igen och igen. Varför tror du att det skulle vara någon som helst skillnad nu? SDs mellanmjölk må ha räckt tidigare, men nu...njaaaa.

Edit. Är det något riksdagsparti som vill reformera något? Alltså en riktig förändring av något, inte någit småpill som inte ändrar status quo.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Du har helt rätt i din analys men denna fråga handlar om vår överlevnad så vi fler tydliga val vi får chansen att göra desto bättre. Jag förstår att på kort sikt skulle det kunna gynna vänstern men nu är det som sagt Europas överlevnad som står på spel. Kriga eller dö, eller vad var det Mattias Karlsson sade. Vi kan inte montera ned våra friheter för att rädda en borgerlig regering när det var en borgerlig regering som satte oss i skiten från början.
Jag förstår ditt resonemang och betvivlar inte din uppriktiga frustration, men när jag ser och hör retoriken från en del högt uppsatta SD-företrädare kring frågan (tänker t ex på Jörgen Fogelklou i Göteborg, men till viss del även Jomshof) får iaf jag tanken att det kanske inte primärt är vad yttrandefriheten syftar till som är vad dessa herrar vurmar för utan snarare att skapa en så stark konflikt mellan muslimer och icke-muslimer i Sverige att det skapar så stark efterfrågan på förändring att det går att få igenom kraftfulla förändringar i samhället som annars hade varit otänkbara. På sätt och vis är det ju samma typ av retorik, fast omvänt, som de som nu försöker påverka Sverige att inskränka yttrandefriheten använder sig av - att spela på människors rädsla för att få dem att ge upp något de annars inte skulle ge upp.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag förstår ditt resonemang och betvivlar inte din uppriktiga frustration, men när jag ser och hör retoriken från en del högt uppsatta SD-företrädare kring frågan (tänker t ex på Jörgen Fogelklou i Göteborg, men till viss del även Jomshof) får iaf jag tanken att det kanske inte primärt är vad yttrandefriheten syftar till som är vad dessa herrar vurmar för utan snarare att skapa en så stark konflikt mellan muslimer och icke-muslimer i Sverige att det skapar så stark efterfrågan på förändring att det går att få igenom kraftfulla förändringar i samhället som annars hade varit otänkbara.
Korrekt. Grundlagar är till för att bakbinda staten. Yttrandefriheten är till för att vi ska kunna håna staten, inte varandra, primärt.

Jag tror att du är lite snett ute.
De bara ser islam som islam är och kallar en spade för en spade och menar att islam är ren och skär förstörelse för det sverige vi känner. Islam är inte förenligt med det vi ser/har sett som det svenska. <0% islam i ett samhälle är dömt att gå åt skogen. Det kommer att förvanskas till något annat, det är bara en tidsfråga.
Lite så fattar jag deras retorik.

Men lyssnar någon av toleransprojektets riddare?

Raderad medlem 51742

Guest
Korrekt. Grundlagar är till för att bakbinda staten. Yttrandefriheten är till för att vi ska kunna håna staten, inte varandra, primärt.

Jag tror att du är lite snett ute.
De bara ser islam som islam är och kallar en spade för en spade och menar att islam är ren och skär förstörelse för det sverige vi känner. Islam är inte förenligt med det vi ser/har sett som det svenska. <0% islam i ett samhälle är dömt att gå åt skogen. Det kommer att förvanskas till något annat, det är bara en tidsfråga.
Lite så fattar jag deras retorik.

Men lyssnar någon av toleransprojektets riddare?
Med all respekt, men jag tror att du eventuellt bortser från en dimension.

Naturligtvis skall man kunna kritisera islam, som alla religioner, och det finns dessutom synnerliga skäl att göra det just när det gäller islam. Det är jag helt med på, liksom att man bör rikta stark kritik mot hur det politiska och offentliga Sverige hanterat toleransfrågor i migrations- och integrationsproblemens kölvatten.

Men att många SD-företrädare och anknutna röster framför allt syftar till att höja konfliktnivån betydligt för att kunna flytta gränsen för vad som är acceptabla åtgärder är inte ens en tolkningsfråga utan något som är direkt uttalat. Exempel på detta är formuleringar som antyder att vi är i krig mot islam. I krig är allt tillåtet.

Dimensionen som då tappas bort (förutom risken för allvarliga konsekvenser av en sådan linje) är att en mycket stor del av poängen med det demokratiska samhälle som yttrandefriheten utgör ett fundament för är att vi som lever i ett samhälle skall kunna göra det tillsammans och lösa konflikter utan att ta till våld.

Den retorik som används går snarare i motsatt riktning och att kritisera den innebär inte att man inte står upp för våra grundläggande principer som vårt samhälle bygger på - snarare tvärtom. En sådan retorik ger snarare intrycket av ett resonemang liknande: "vi försvarar Sveriges demokrati och yttrandefrihet, men för att göra det måste vi först utkämpa ett krig mot islam och sätta grundläggande principer på paus, så får vi reparera demokratin sen, när slaget är vunnet." Den typen av resonemang går att säga mycket om, men det räcker att knastertorrt konstatera att utfallet knappast skulle bli den förändring man hoppats på.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Med all respekt, men jag tror att du eventuellt bortser från en dimension.
Men att många SD-företrädare och anknutna röster framför allt syftar till att höja konfliktnivån betydligt för att kunna flytta gränsen för vad som är acceptabla åtgärder är inte ens en tolkningsfråga utan något som är direkt uttalat. Exempel på detta är formuleringar som antyder att vi är i krig mot islam. I krig är allt tillåtet.
Menade absolut inte att du hade fel - binärt. Din andra mening ovan tror jag helt klart på, det är en del av det men också att kalla en spade för en spade sas.

Lite som Jimmie gjorde för ett antal år sedan. Han ville då undvika en dyster framtid, att få skit kastat på sig på köpet är värt det gentemot det skit som kommer om ingen lyssnar.

Raderad medlem 51742

Guest
Menade absolut inte att du hade fel - binärt. Din andra mening ovan tror jag helt klart på, det är en del av det men också att kalla en spade för en spade sas.

Lite som Jimmie gjorde för ett antal år sedan. Han ville då undvika en dyster framtid, att få skit kastat på sig på köpet är värt det gentemot det skit som kommer om ingen lyssnar.
Ja, precis - det som å ena sidan kan vara en adekvat kritik kan också såväl syfta till som uppfattas på det sätt jag beskrev ovan, vilket naturligtvis alla som uttalar sådant bör vara medvetna om när de väljer sina formuleringar.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, precis - det som å ena sidan kan vara en adekvat kritik kan också såväl syfta till som uppfattas på det sätt jag beskrev ovan, vilket naturligtvis alla som uttalar sådant bör vara medvetna om när de väljer sina formuleringar.
Men vad spelar det för roll då?

(Exempel, ingen liknelse)Om någon visar att en komet är påväg mot jorden och att den kommer att förinta allt liv om den träffar så ger jag i princip blanka fan i om ett delsyfte till att denne någon delger mig detta är att piska upp en konflikt ellet skapa dålig stämning. Då missar jag poängen.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Men vad spelar det för roll då?

(Exempel, ingen liknelse)Om någon visar att en komet är påväg mot jorden och att den kommer att förinta allt liv om den träffar så ger jag blanka fan i om ett delsyfte till att denne någon delger mig detta är att piska upp en konflikt ellet skapa dålig stämning. Då missar jag poängen.
Om allt nu ändå är kört innebär det ju en rent nihilistisk uppfattning och det behöver knappast förklaras varför en sådan kan vara enormt skadlig.

Men låt säga att det faktiskt finns en chans att det går att göra något åt den där kometen. Då inbillar jag mig att det vore utomordentligt viktigt att mänskligheten lyckas samarbeta för att avvärja hotet liksom att se till att samhället kan fortsätta fungera om det lyckas, snarare än att springa runt i panik och slåss för just sin lösning på problemet.

Sen blockeras förstås en lösning också om människor vägrar se problemet, det är naturligtvis fundamentalt viktigt.

Men det gäller att ha båda dessa tankar i huvudet samtidigt för de står inte i motsats till varandra. Det gäller att BÅDE få människor att se allvaret i problemet OCH att skapa förutsättningar för att vi skall kunna lösa det på ett adekvat sätt, utan att göra människor till ännu större fiender än de redan är. Däri ligger ansvaret i hur de som har ledarroller väljer sina formuleringar.

Last edited by a moderator:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om allt nu ändå är kört innebär det ju en rent nihilistisk uppfattning och det behöver knappast förklaras varför en sådan kan vara enormt skadlig.

Men låt säga att det faktiskt finns en chans att det går att göra något åt den där kometen. Då inbillar jag mig att det vore utomordentligt viktigt att mänskligheten lyckas samarbeta för att avvärja hotet snarare än att springa runt i panik och slåss för just sin lösning på problemet.

Sen blockeras förstås en lösning om om människor vägrar se problemet, det är naturligtvis fundamentalt viktigt.

Men det gäller att ha båda dessa tankar i huvudet samtidigt för de står inte i motsats till varandra. Det gäller att BÅDE få människor att se allvaret i problemet OCH att skapa förutsättningar för att vi skall kunna lösa det på ett adekvat sätt, utan att göra människor till ännu större fiender än de redan är. Däri ligger ansvaret i hur de som har ledarroller väljer sina formuleringar.
Jaa artikeln kom 2009. Om det inte är kört nu så antar jag att det definitivt inte var kört då iaf.

"Sen blockeras förstås en lösning om om människor vägrar se problemet, det är naturligtvis fundamentalt viktigt."
Yes. Eller "tillåts"lyfta dem. Och diskutera dem. Sakligt. Lugnt och fint. Objektivt. Med känslorna på hyllan.
Vi var inne på det tidigare gällande information/yttrandefrihet.
Men nu är det viktigare med god ton och att säga chokladboll när du vill beställa en sån där brun boll med koksflingor på.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Tänker på det gällande energisystemhaveriet, lite ingenjörsmässigt.

1. Vad vill vi ha för energisystem? Vilka egenskaper och attribut ska det ha och vilka randvillkor gäller?
2. Vad KAN vi då ha för ingredienser för att uppfylla 1(vilka kraftslag, hur mycket/lite, placering osv osv)?

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år