Alla har rätt till sin åsikt, så även du, och att du också är tydlig med vad du tycker, gör diskussionen mindre komplicerad.
Ang. vad jag tycker, se gärna mina svar till Zoda, särskilt det om kometen. Men för att konkretisera ytterligare:
Sveriges nuvarande situation beror på många års försummelser och allvarliga felbeslut, kanske framför allt en oförmåga att ändra kurs när det började bli tydligt att besluten var felaktiga. En samhällskultur (den vi har nu, liksom den vi hade förut) är samtidigt något som växer fram dynamiskt över lång tid och inte något som bestäms och designas av någon. Det går absolut att påverka förutsättningarna, men inte att styra utfallet på ett förutsägbart sätt på så sätt att vi får det samhälle vi hade förut, bara för att vi bestämmer så, lika lite som att det går att tro att det går att skapa den utopi som vissa politiker verkar varit förblindade av. Historien är enkelriktad och för att åstadkomma förändring får man utgå från de förutsättningar man har vid varje givet tillfälle och ta ett steg i taget.
Visst krävs det här och nu kraftfulla åtgärder för att ta oss ur det kaos som råder inom flera områden, men detta är inte själva lösningen utan snarare vad som krävs för att stabilisera situationen och skapa förutsättningar för det långa och enträgna arbete som kommer behövas under mycket lång tid. Det finns inga enkla lösningar och många av de åtgärder man gör kommer att ge oförutsedda konsekvenser, såväl negativa som positiva. Flera av åtgärderna kommer vi behöva upptäcka längs vägen genom att prova oss fram och sen göra mer av det som funkar och sluta med det som inte funkar.
I och med att det handlar om ett långt och enträget arbete tror jag också att man krasst måste utgå från att vi under hela den processen kommer ha ett betydligt mer heterogent samhälle än vad i haft förr, när det gäller kulturella preferenser, vad man värdesätter osv. Alldeles oavsett de mångkulturella inslagen är vi inte längre det gamla homogena sossesverige, med samma gemensamma referensramar och värderingar, utan det är mycket mer blandat, i vissa avseenden även betydligt mer polariserat. De beslut som tas behöver i tillräckligt hög grad kunna tolereras (åtminstone premisserna för hur besluten togs) och människor måste uppleva att de har möjlighet att komma till tals och påverka samhällsutvecklingen, så att stora grupper av befolkningen inte börjar tycka att det vore bättre att ta makten med våld och strunta i demokratiska principer.
Och som jag varit inne på i tidigare inlägg - det är en viktig förutsättning att kunna se problemen för vad de är. Vi måste kunna ha denna tanke i huvudet samtidigt som vi diskuterar olika lösningar. Bara för att man inte håller med om lösningen innebär det inte att man inte ser problemet och hur allvarligt det är.