Fattar vad du menar med gasmask. Grabben klarade ljudnivån från Stureplan till Rådmansgatan, sedan gav han upp.Hon har värre saker att gråta över.
Jävligt skönt med levande svensk kultur måste jag säga. Skön motpol till Prideriet också.
Fattar vad du menar med gasmask. Grabben klarade ljudnivån från Stureplan till Rådmansgatan, sedan gav han upp.Hon har värre saker att gråta över.
Det är väl lite det som är poängen. Islam är inte modernt, de sitter fast i medeltiden och där de får fäste går tiden baklänges. Titta bara på hur det såg ut i Iran runt tidigt 70-tal:Fast då definierar du religion utifrån dess roll i typiska sekulära demokratier. En roll religionerna har fått efter att vi börjat leva efter nya ideal som fått större vikt och där religionerna har reformerats och anpassat sig. Så religionerna och en sekulär demokrati kan absolut samexistera, men de gör det på den liberala demokratins villkor i vårt fall.
Jag håller med om det mesta du skriver och vi verkar mena ungefär samma sak, men att inte kalla islam en religion anser jag är felaktigt ur flera perspektiv. Bara för att det är en religion utesluter det inte att det finns länder med teokrati som statsskick och där islam styr allt i samhället, oavsett människors tro. Det är just för att islam också är en religion som det är extra problematiskt, bl.a. därför att religiösa övertygelser är enormt svåra att ändra på. Religiösa dogmer som tillåts växa sig för starka blir raka motsatsen till principerna som en sekulär och liberal demokrati bygger på. Det är snarare så att vi idag också behöver vara uppmärksamma på framväxten av flera religionsliknande yttringar som gör anspråk på att styra människors liv. Delar av klimatrörelsen är en sådan.
Vi delar uppfattning om islam, så låt oss nöja oss med det. Det finns en längre semantisk diskussion om vad som kännetecknar religioner, men det får bli till en annan gång.Det är väl lite det som är poängen. Islam är inte modernt, de sitter fast i medeltiden och där de får fäste går tiden baklänges. Titta bara på hur det såg ut i Iran runt tidigt 70-tal:
View attachment 487783
Modernt, västerländskt, progressivt. Sen kom den islamiska revolutionen och tvingade landet tillbaka till medeltiden.
Det är inte för att Islam är en religion som det är problematiskt, enda anledningen att det blir problematiskt är ju just för att folk tror att det handlar om religion och kallar det för religion när det i själva verket handlar om politik. Om vi kallar en spade för en spade så skulle det inte vara hälften så problematiskt, det är ju just under skydd och täckmantel av religion som Islamisterna kan härja på det sätt som de gör. Lycka till med att starta ett politiskt parti och gå till val på motarbeta jämställdhet, förbud mot homosexualitet med dödsstraff för förbrytarna och så vidare. Tror inte det skulle bli särskilt populärt. Men om du hävdar att det är av religiösa skäl som du inte kan bete dig som en vettig människa, då plötsligt är det ok, då visar folk förståelse. Just därför tycker jag att vi måste avmaskera och lyfta fram Islam för vad det är, en ren och skär förtryckarideologi.
Min personliga syn på religion är att det är gammal rutten politik, blandat med gammal rutten filosofi implementerat som psykisk sjukdom som smittar genom social kontakt.Det är väl lite det som är poängen. Islam är inte modernt, de sitter fast i medeltiden och där de får fäste går tiden baklänges. Titta bara på hur det såg ut i Iran runt tidigt 70-tal:
View attachment 487783
Modernt, västerländskt, progressivt. Sen kom den islamiska revolutionen och tvingade landet tillbaka till medeltiden.
Det är inte för att Islam är en religion som det är problematiskt, enda anledningen att det blir problematiskt är ju just för att folk tror att det handlar om religion och kallar det för religion när det i själva verket handlar om politik. Om vi kallar en spade för en spade så skulle det inte vara hälften så problematiskt, det är ju just under skydd och täckmantel av religion som Islamisterna kan härja på det sätt som de gör. Lycka till med att starta ett politiskt parti och gå till val på motarbeta jämställdhet, förbud mot homosexualitet med dödsstraff för förbrytarna och så vidare. Tror inte det skulle bli särskilt populärt. Men om du hävdar att det är av religiösa skäl som du inte kan bete dig som en vettig människa, då plötsligt är det ok, då visar folk förståelse. Just därför tycker jag att vi måste avmaskera och lyfta fram Islam för vad det är, en ren och skär förtryckarideologi.
Precis så. Den där politiska korrektheten och acceptansen är något som måste motarbetas. Samma med hela trans-rörelsen, förr åkte du in på dårhus om du påstod att du var något du alldeles uppenbart inte är. Nu ska vi istället acceptera dårskapen, och den som inte vill medge att du är en brödrost bara för att du säger att du är det råkar illa ut på grund av "transfobi". Precis som den som kritiserar Islam utmålas som islamofob, när det enda man gör är att kritisera ett politiskt system med vidriga medeltida värderingar som inte hör hemma i ett modernt civiliserat samhälle. Och det är bara för att folk envisas med att behandla islam som en religion, för så fort du hävdar religiösa skäl så blir vad fan som helst ok. Vi måste få folk att se det för vad det är, kunde vi bara bli av med den religiösa aspekten skulle ingen tycka att något som islamisterna pysslar med är ok.Min personliga syn på religion är att det är ganska rutten politisk, blandat med gammal rutten filosofi implementerat som psykisk sjukdom som smittar genom social kontakt.
I alla andra fall när folk ser, gör eller känner saker som inte finns och dessutom burkar våld brukar vi lägga in dem på en psykavdelning med hyfsat tung medicinering. Men kallar man det religion blir det plötsligt skitnödigt och de psykotiska villfarelserna måste respekteras.
Absolut, som avslutande replik vill jag bara flika in att inte ens muslimerna kallar islam för en religion. Enligt dem är religion en felaktig och förenklad översättning av ordet "Deen" vars egentliga innebörd snarare handlar om "det rätta sättet att bete sig". Det handlar om att guds ord är lag, den som gör som gud säger kommer i slutändan att belönas och den som inte gör det kommer att få stå till svars för sina gärningar. Deen genomsyrar alla aspekter av det islamiska samhället, inte bara den religiösa aspekten som utgörs av individens tro och gudadyrkan utan samhällets lagar och regler baseras på Deen och det är där islam skiljer sig från en mer typisk modern religion som kan vara en del av ett sekulärt samhälle vars lagar och regler inte baseras på guds ord. Islam kan aldrig bli en del av ett sekulärt samhälle just för att det inte är en religion, det är snarare en sammansättning av religion och lagstiftning. Att splittra Deen i sina två beståndsdelar, religion och lagstiftning, och plocka bort den senare är något som är uttryckligen förbjudet enligt koranen. Så islam är inte en religion, eller åtminstone inte bara. Och det är där det blir problematiskt, när folk tror att det bara är en religion och behandlar den som sådan.Vi delar uppfattning om islam, så låt oss nöja oss med det. Det finns en längre semantisk diskussion om vad som kännetecknar religioner, men det får bli till en annan gång.
Eftersom jag vägrar låta dig få sista ordet måste jag nu säga att jag håller med, framför allt om att "islam skiljer sig från en mer typisk modern religion" och därmed även de slutsatser som följer av det och som du också tar upp.Absolut, som avslutande replik vill jag bara flika in att inte ens muslimerna kallar islam för en religion. Enligt dem är religion en felaktig och förenklad översättning av ordet "Deen" vars egentliga innebörd snarare handlar om "det rätta sättet att bete sig". Det handlar om att guds ord är lag, den som gör som gud säger kommer i slutändan att belönas och den som inte gör det kommer att få stå till svars för sina gärningar. Deen genomsyrar alla aspekter av det islamiska samhället, inte bara den religiösa aspekten som utgörs av individens tro och gudadyrkan utan samhällets lagar och regler baseras på Deen och det är där islam skiljer sig från en mer typisk modern religion som kan vara en del av ett sekulärt samhälle vars lagar och regler inte baseras på guds ord. Islam kan aldrig bli en del av ett sekulärt samhälle just för att det inte är en religion, det är snarare en sammansättning av religion och lagstiftning. Att splittra Deen i sina två beståndsdelar, religion och lagstiftning, och plocka bort den senare är något som är uttryckligen förbjudet enligt koranen.
Vill bara lägga in denna också som underlag för mitt påstående ovan, sen är jag klar:Eftersom jag vägrar låta dig få sista ordet måste jag nu säga att jag håller med, framför allt om att "islam skiljer sig från en mer typisk modern religion" och därmed även de slutsatser som följer av det och som du också tar upp.
Jag är också klar. Klart slut! ?Vill bara lägga in denna också som underlag för mitt påstående ovan, sen är jag klar:
Islam is not a religion
'Deen' is loosely translated into English as religion, is a weak translation. Islam is not a religion in the ordinary sense of the word. The comprehensive system which deals with all the aspects of social life according to the teachings of the Quran is called 'deen.'www.islamicity.org
I koranen står det i Surah 4 (an-nisa), vers (ayah) 48:
"Indeed, Allah does not forgive associating others with Him ˹in worship˺,1 but forgives anything else of whoever He wills. And whoever associates others with Allah has indeed committed a grave sin."
Det följer att eftersom guds ord är lag så är ett styre som inte baseras på guds ord förbjudet då det skulle innebära att man inte följer guds ord utan människans egna. I islam finns bara en gud, och den delar inte sin gudomlighet med något. Att lyssna på människan istället för gud vore att upphöja människan till gudomlig status, och det är strikt förbjudet. Således kan Islam per definition inte vara en religion, för utan den lagstiftande biten, själva styrelseskicket, så är Deen inte hel. Och att splittra Deen är också uttryckligen förbjudet enligt Koranen.
Så, nu är jag klar. Du får väl lägga in något sista svar på detta så kan vi avsluta sen
Jag skulle nog kunna påstå att pride är vår statsreligion och att det finns blasfemilagar i Sverige. Man får eller kan inte kritisera Pride och överallt skall det proklameras hur viktigt Pride är, hur bra Pride är, att alla måste hålla med Pride om allt och att om man framför kritik mot Pride så får man det samlade (nästan) politiska och mediala Sverige emot sig.Precis så. Den där politiska korrektheten och acceptansen är något som måste motarbetas. Samma med hela trans-rörelsen, förr åkte du in på dårhus om du påstod att du var något du alldeles uppenbart inte är. Nu ska vi istället acceptera dårskapen, och den som inte vill medge att du är en brödrost bara för att du säger att du är det råkar illa ut på grund av "transfobi". Precis som den som kritiserar Islam utmålas som islamofob, när det enda man gör är att kritisera ett politiskt system med vidriga medeltida värderingar som inte hör hemma i ett modernt civiliserat samhälle. Och det är bara för att folk envisas med att behandla islam som en religion, för så fort du hävdar religiösa skäl så blir vad fan som helst ok. Vi måste få folk att se det för vad det är, kunde vi bara bli av med den religiösa aspekten skulle ingen tycka att något som islamisterna pysslar med är ok.
Jag skulle nog kunna påstå att pride är vår statsreligion och att det finns blasfemilagar i Sverige. Man får eller kan inte kritisera Pride och överallt skall det proklameras hur viktigt Pride är, hur bra Pride är, att alla måste hålla med Pride om allt och att om man framför kritik mot Pride så får man det samlade (nästan) politiska och mediala Sverige emot sig.
Sverige skäms återigen inte för att tjäna pengar på båda sidorna av en blodig konflikt...
Hur funkar det där, ska hela landet skämmas kollektivt?
Ska vi alla gå ut på torgen där vi bor iklädda säck och aska och späka oss med ris?
Eller bara inte sälja den utrustning vi har till Ryzzland som de behöver för att kunna fortsätta döda ukrainska kvinnor, barn och män, spränga civil infrastruktur & elförsörjning, bomba sjukhus osv. osv.
Men satsa du på att späka dig själv med ris, whatever floats your boat...
Göteborg idag. Stadens finaste mark (idag Fiskhamnen) där politikerna planerar bostäder !
View attachment 487980
Nån som känner sig sugen på att bygga här på leran !?!
Bra ställe för ett Arkvarv!Göteborg idag. Stadens finaste mark (idag Fiskhamnen) där politikerna planerar bostäder !
View attachment 487980
Nån som känner sig sugen på att bygga här på leran !?!
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|