Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bara kollar, fick du tydligt svar? :)
Viktig debatt detta o jag har inga problem att redogöra för det jag anser vettigt och rättvist för de som kommer och de som redan finns i landet. Vi glömmer ofta den gruppen...
Om jag kan få nya perspektiv genom att andra skriver, bra!
Jadå. Jag tycker bara att vi krånglar till detta. Att någon flyttar(eller vill/planerar att flytta) 2km bort eller 2000 mil bort är ingen skillnad. Samma sak gäller. Att man råkar passera en landsgräns är inget att få administrativt fnatt över.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Vi pratar om människor som kommer från länder där den som inte visar respekt för ordningsmakten kommer ofelbart få ångra sig. Så kommer dom till Sverige där polisen lärt sig lågaffektivt bemötande. Det är inte helt konstigt att dessa människor totalt saknar respekt för den svenska polisen.
Exakt.
Är man van vid att kunna göra i princip allt utan konsekvens, funkar inte undfallande beteende från svenska myndigheter.
Då behöver man markera tydligt. Det kan göras utan våld, men om de inte lyssnar får man hota om våld, för att sedan agera om de inte fattar.

De som har gjort lumpen skulle fatta exakt:
1. Stanna!
2. Stanna eller jag skjuter skarpt!
3. Skjuta varningsskott
4. Verkanseld i benet
5. Verkanseld som sätter personen ur stridbart skick (om personen försöker fullfölja handlingen som behöver stoppas)

Enkelt. Visa fasthet och konsekvens vid överträdelse.
Person nummer två stannar, jag lovar!

PS
Tolkar Marcus att det är detta han skriver.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Här uppe skjöt polisen en snubbe i benet förra veckan vid ett gripande, den snubben hade stått på balkongen och skjutit på förbipasserande bilar med barnfamiljer med ett gevär, det visste polisen, det var deras ingångsvärde i konflikten, sedan mötte han poliserna med en kniv som han vägrade släppa på polismans order, och ändå kritiseras polisen för ett skott i benet.
Den polismannen tas ur tjänst och utreds.
Bra, det är enl processen att utreda polismannen.
Om det du skriver ovan är korrekt, kommer han frikännas. Dock borde han ÄVEN hyllas då han gjorde rätt.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Som någon skrev, hur kan det i Sverige både finns grupper av Eritreaner som är för och emot diktaturen där? :va
Det borde väl bara vara regimkritiker som har skyddsbehov eller?
För att vi lider av godhetsknarkande och inte kollar de vi släpper in. "han sa ju att...inte kunde väl vi ana..."

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Exakt.
Är man van vid att kunna göra i princip allt utan konsekvens, funkar inte undfallande beteende från svenska myndigheter.
Då behöver man markera tydligt. Det kan göras utan våld, men om de inte lyssnar får man hota om våld, för att sedan agera om de inte fattar.

De som har gjort lumpen skulle fatta exakt:
1. Stanna!
2. Stanna eller jag skjuter skarpt!
3. Skjuta varningsskott
4. Verkanseld i benet
5. Verkanseld som sätter personen ur stridbart skick (om personen försöker fullfölja handlingen som behöver stoppas)

Enkelt. Visa fasthet och konsekvens vid överträdelse.
Person nummer två stannar, jag lovar!

PS
Tolkar Marcus att det är detta han skriver.

Nejdå, Markus ville att exakt tio personer skulle skjutas.

Markus har inte heller gjort lumpen tror jag, så jag tror inte att han har skyddsvaktsutbildning. (jag gjorde den med Kpist 45B, så där fanns även steget att rycka säkringsplåten)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Exakt.
Är man van vid att kunna göra i princip allt utan konsekvens, funkar inte undfallande
En sån person skulle jag inte bjuda in till mig. Jag vill inte ha hit dem från första början. Ingen lust att finansiera deras tid här öht.
Då slipper man problemet öht. Man slipper markera tydligt...för det finns inga att markera tydligt emot.

Last edited:

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Det här med att sljuta upploppsmakare, det slutar alltid med att vinpimplarvänstern drar upp Ådalen. Jag har gjort mig ovän med många när de dragit upp det genom att påpeka att om man anfaller soldater i skytteformation kanske man får skylla sig själv om man blir skjuten...

Sedan har vi ju den där snorungen som blev skjuten i Göteborg, och som fortfarande får en gråtstund i media lite då och då om hur fel det var av polisen att skjuta honom när han inte hade gjort något fel alls.

Nog tycker jag att om man som grupp börjar bruka våld, så får man fan leva med att ordningsmakten brukar övervåld för att få upploppsmakarna att sitta ner och hålla käften. Ordningsmaktens jobb är att skydda samhället, och då behöver upplopp slås ner. Vi vill inte att det ska gå så långt som i USA där de hade en sommarorgie i att bränna, mörda och stjäla allt som gick.
BRA!!
Polisen: "Är ni snälla, är vi snälla. Stökar ni, ja då jäklar. Du bestämmer hur vi agerar."

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
En sån person skulle jag inte bjuda in till mig. Jag vill inte ha hit dem från första början. Ingen lust att finansiera deras tid här öht.
Då slipper man problemet öht. Man slipper markera tydligt...för det finns inga att markera tydligt emot.
Just det. Bättre koll på vad för skit vi släpper in.

Men de som släpper in personer, tänker att "andra får ansvara för att hantera ev problem och kommer det kosta...ja det är ju ändå skattepengar så det skiter jag i - men de får FAN i mig inte bo nära mig!!!! "

Attityden att "inte mitt ansvar" har förstört mycket.
Jag brukar säga på jobbet att "det är ingen rättighet att ha arbete, leverera mervärde eller byt arbete" (inte lika tydligt framfört såklart, men du fattar...)

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Just det. Bättre koll på vad för skit vi släpper in.

Men de som släpper in personer, tänker att "andra får ansvara för att hantera ev problem och kommer det kosta...ja det är ju ändå skattepengar så det skiter jag i - men de får FAN i mig inte bo nära mig!!!! "

Attityden att "inte mitt ansvar" har förstört mycket.
Exakt. Och där är en stor del av problemet. Låt folk få välja själva vilka de vill försörja, om ens några.
Vill du släppa in någon så får du göra det till dig där du bor, om personen är din mamma eller pappa, någon random från grannbyn eller från andra sidan jordklotet är ingen skillnad.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Även om du har rätt ang. islam, islamism och dess problematiska sammanblandning med politik så låter det samtidigt som att du blandar ihop tro och religion när du pratar om (övriga) religioner generellt.

En människa kan tro på vad som helst, men tro utgör bara en av delarna i en religion. En annan del är religionens funktion som moralsystem och socialt system som kan vara mer eller mindre explicit. Detta är ett av skälen till att ingen religion är kompatibel med en sekulär demokrati, vars principer måste stå över religionen, förutom när religionen reduceras till enbart en privatsak.

Tro gör man på vad fan man vill, gud, folk, fakta, alternativa fakta och fan vet allt.

Religion handlar om trossamfund, en uppslutning av människor som delar en specifik tro på en specifik gud och dess levnadsbud. En ensam hallucinerande dåre hög som ett hus på hasch utgör knappast en religion, men om den dåren kan övertyga ett par tusen pers om att det den såg i sitt skyhöga rus faktiskt finns på riktigt så börjar det likna något. En religion kan absolut innefatta morala läxor och läror och fungera som stöd till samhällets etiska värderingar, men exempelvis vår svenska kristna kyrka är inte ett lagstiftande organ på samma sätt som det var förr. Vårt styrelseskick är sekulärt.

Ett sekulärt styrelseskick innebär att religionen och staten inte har med varandra att göra, men man kan absolut ha religion i en sekulär stat form av exempelvis ett etablerat kyrkoväsen. Det stiftar dock inga lagar och regler utan finns där i bakgrunden för folket att samlas kring och praktisera sin tro, och dess bud är ingen annat än moraliska guidelines och står således inte över statens lagar.

En teokrati är ett statsskick där guds ord är lag, och statens lagliga system baseras på religionens budord. Ren och skär politik med andra ord, eftersom det genomsyrar och influerar samhället i stort och inte bara handlar om vad gemene man tror på privat och vilken moral och etik som ska råda i samhället. Det handlar inte om vad du som individ tror på, rättar du dig inte efter de lagar som de religiösa skrifterna dikterar så får det konsekvenser. Du kan vara alldeles oreligiös och inte tro på någon gud alls, eller på någon helt annan gud än den vars ord landets styre lyder under. Det spelar ingen roll, lyd eller lev med konsekvenserna.

Så länge religionen och staten är separata och den senare står över den första så kan religion absolut vara en del av ett sekulärt samhälle, och det är precis därför Islam inte är en religion i enlighet mitt tidigare resonemang.

Last edited:

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Kanske, jag kan inte bedöma det, har de använt pepparspray? Har de använt elpistol? Har de skjutit varningsskott? Har de skyddat liv och egendom?

Vad jag vet så har de långtgående möjligheter att göra allt detta.

Med risk för att låta sjukt töntig så kan jag ändå lova att vilket Åsa Nisse jaktlag som helst hade bringat mer ordning än de där blondinerna som halkade runt i diket på E18 igår.

Men med allt det sagt, när jag skriver att "polisen kan" så menar jag inte nödvändigtvis polisen på plats utan organisationen och myndigheten. Sedan kan man absolut ifrågasätta poliser på plats också.

Än en gång, derby på friends, go check it out.
Har de inte gjort det så tror jag mer på att det handlar om styrningar ovanifrån, inte om personlig ovilja.

Håller med om att polismakten som sådan hade kunnat, om bara viljan och mandatet funnits hos beslutsfattarna. Men så länge cheferna proklamerar att användandet av bushanterande redskap förutom i allra yttersta nöd medför omedelbart avsked så är det nog många av de individuella polismännen och kvinnorna som drar sig för att bruka dem.

Den här gången blev det kanske bara blåmärken hos de skadade. En gatsten som träffar sitt mål orsakar kanske i bästa fall bara blåmärken, och blåmärken är det ingen som trappar upp våldsanvändandet för. Men samma vapen kan bringa bra mycket värre skador än så, och då kanske det vore bättre att identifiera det potentiella hotets riskfaktor och agera därefter istället för att stirra på utgången vid enskilda tillfällen och fatta beslut utifrån det. om kravaller och stenkastning mot polis inte resulterar i ond bråd död fastän dödligt eller ens medelmåttigt våld inte brukats visar ju bara att det hade varit övervåld att bruka något av det, för det behövdes ju inte. Åtminstone inte den gången. Men nästa gång då? Vad händer om den där kastade stenen träffar mitt i prick istället? Då kanske man som drabbad, kollega eller chef hade önskat att man agerat på förhand snarare än att bli klok på efterhand.

Just nu känns det tyvärr som att det krävs dödsfall eller allvarliga personskador för att en upptrappning ska ske... Jag hoppas att beslutsfattarna vaknar upp innan det händer, för det vore så jävla onödigt. Som du säger, medlen finns. Dags att bevilja användandet av dem i förebyggande syfte, så fort en situation har minsta risk att resultera i allvarlig skada eller dödsfall så ska hotet neutraliseras med alla tillgängliga medel. Annars kommer det bara att eskalera, fast från fel håll.

Raderad medlem 51742

Guest
Tro gör man på vad fan man vill, gud, folk, fakta, alternativa fakta och fan vet allt.

Religion handlar om trossamfund, en uppslutning av människor som delar en specifik tro på en specifik gud och dess levnadsbud. En ensam hallucinerande dåre hög som ett hus på hasch utgör knappast en religion, men om den dåren kan övertyga ett par tusen pers om att det den såg i sitt skyhöga rus faktiskt finns på riktigt så börjar det likna något. En religion kan absolut innefatta morala läxor och läror och fungera som stöd till samhällets etiska värderingar, men exempelvis vår svenska kristna kyrka är inte ett lagstiftande organ på samma sätt som det var förr. Vårt styrelseskick är sekulärt.

Ett sekulärt styrelseskick innebär att religionen och staten inte har med varandra att göra, men man kan absolut ha religion i en sekulär stat form av exempelvis ett etablerat kyrkoväsen. Det stiftar dock inga lagar och regler utan finns där i bakgrunden för folket att samlas kring och praktisera sin tro, och dess bud är ingen annat än moraliska guidelines och står således inte över statens lagar.

En teokrati är ett statsskick där guds ord är lag, och statens lagliga system baseras på religionens budord. Ren och skär politik med andra ord, eftersom det genomsyrar och influerar samhället i stort och inte bara handlar om vad gemene man tror på privat och vilken moral och etik som ska råda i samhället. Det handlar inte om vad du som individ tror på, rättar du dig inte efter de lagar som de religiösa skrifterna dikterar så får det konsekvenser. Du kan vara alldeles oreligiös och inte tro på någon gud alls, eller på någon helt annan gud än den vars ord landets styre lyder under. Det spelar ingen roll, lyd eller lev med konsekvenserna.

Så länge religionen och staten är separata och den senare står över den första så kan religion absolut vara en del av ett sekulärt samhälle, och det är precis därför Islam inte är en religion i enlighet mitt tidigare resonemang.
Fast då definierar du religion utifrån dess roll i typiska sekulära demokratier. En roll religionerna har fått efter att vi börjat leva efter nya ideal som fått större vikt och där religionerna har reformerats och anpassat sig. Så religionerna och en sekulär demokrati kan absolut samexistera, men de gör det på den liberala demokratins villkor i vårt fall.

Jag håller med om det mesta du skriver och vi verkar mena ungefär samma sak, men att inte kalla islam en religion anser jag är felaktigt ur flera perspektiv. Bara för att det är en religion utesluter det inte att det finns länder med teokrati som statsskick och där islam styr allt i samhället, oavsett människors tro. Det är just för att islam också är en religion som det är extra problematiskt, bl.a. därför att religiösa övertygelser är enormt svåra att ändra på. Religiösa dogmer som tillåts växa sig för starka blir raka motsatsen till principerna som en sekulär och liberal demokrati bygger på. Det är snarare så att vi idag också behöver vara uppmärksamma på framväxten av flera religionsliknande yttringar som gör anspråk på att styra människors liv. Delar av klimatrörelsen är en sådan.

sportbilsentusi

Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Tja, hur många var det som attackerade poliser vid stormningen av Capitoleum?
Några hundra?
En skjuten och det blev ett jävla liv om det.
Det är nog att sila sanningen.
Hur många attackerare blev åtalade och hur många avtjänar idag straff?
Över 1000st åtalade (se nedan för lista och status i mars-2023)
Och nu är lill-trumpe åtalad, och många är neddragna i rävsaxen. Fox har tappat all förtroende (om de ens hade något innan), och Rep-partiet är sargat.
De som försvarade Capitoleum presenteras idag som hjältar

Dvs
Man kan nog säga att det är tvärt om vad du försöker påstå.
Tror alla i USA vet att man ska INTE vara uppstudsig mot polisen.

Nedan lista visar även att dessa 1000 inte kommer lätt undan, enbart 1 person helt frikänd från anklagelser hittills.

Är skillnad mot sverige där de "lilla utsatta kriminella" som kommit snett i livet får saft o bulle och en klapp på axeln, samt en dröse pengar för olägenheten.

"1,000 people have been charged for the Capitol riot. Here's where their cases stand"

An overview of the cases so far
Number of people charged, federal: 994
Number of people charged, D.C.: 24

Number of people who have pleaded guilty: 541
Number of individuals who have had jury or bench trials: 67
The number convicted on all charges: 42
The number acquitted on all charges: 1
The number with mixed verdicts: 24
Number of people sentenced: 445
The percentage of people sentenced who have received prison time: 58
The median sentence for those who received prison time, in days: 60
The prison sentence range: 7 days to 10 years
The number of cases dismissed: 5 federal; 8 D.C. Superior Court

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi är väl uppe i ett femtiotal dömda efter påskkravallerna?

Vi kan vi också, men sen är det väl saft och bullar dom döms till, trots nya lagar om "Sabotage av blåljusverksamhet" som dom flesta dömdes för

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år