Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kalla det bidrag eller skatteavdrag, principen är densamma. Det är staten som tar in pengar och delar ut godtyckligt.
Jag förstår att du nu skiftar ämne och det kan vi göra så snart du förklarar hur en höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt påverkar sysselsättningen, bidragen, transfereringar eller vad du nu ville komma åt. Är det de med de högre inkomsterna som slutar jobba om de måste betala statlig skatt eller vad är din tes?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Jag förstår att du nu skiftar ämne och det kan vi göra så snart du förklarar hur en höjd brytpunkt för statlig inkomstskatt påverkar sysselsättningen, bidragen, transfereringar eller vad du nu ville komma åt. Är det de med de högre inkomsterna som slutar jobba om de måste betala statlig skatt eller vad är din tes?
Ämnet är det samma. För att kompensera för brytpunktshaveriet ska ett avdrag införas. Att inte ha kvar en uppräkning gör att det inte lönar sig att arbeta mer. Däremot ska ett avdrag införas för att glädja andra utan att de behöver öka sin produktion/produktivitet.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ämnet är det samma. För att kompensera för brytpunktshaveriet ska ett avdrag införas. Att inte ha kvar en uppräkning gör att det inte lönar sig att arbeta mer. Däremot ska ett avdrag införas för att glädja andra utan att de behöver öka sin produktion/produktivitet.

En utebliven uppräkning av statlig inkomstskatt ökar inte bidragsberoendet, det var det du snackade om tidigare och det var fel. Punkt på det alltså.

Nu har du bytt ämne och nu är det istället att ett jobbskatteavdrag (?) inte ökar produktivitet, är det korrekt uppfattat?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
En utebliven uppräkning av statlig inkomstskatt ökar inte bidragsberoendet, det var det du snackade om tidigare och det var fel. Punkt på det alltså.

Nu har du bytt ämne och nu är det istället att ett jobbskatteavdrag (?) inte ökar produktivitet, är det korrekt uppfattat?
Du läser verkligen illa. Jag har inte skrivit något om bidragsberoende. Jag skrev att de vill ha kvar folk i bidrag och att bidrag och avdrag är två namn på samma sak.

Det är inte de som straffas för att de arbetar som hamnar i stödåtgärder utan de som inte skaffat bra lön som de förstnämnda får betala för.
Är man låginkomsttagare får man extra pengar utan att göra något för att få dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Du läser verkligen illa. Jag har inte skrivit något om bidragsberoende. Jag skrev att de vill ha kvar folk i bidrag och att bidrag och avdrag är två namn på samma sak.

Det är inte de som straffas för att de arbetar som hamnar i stödåtgärder utan de som inte skaffat bra lön som de förstnämnda får betala för.
Är man låginkomsttagare får man extra pengar utan att göra något för att få dem.
Du är ju helt urspårad, varenda gång man klär av dig börjar du fäkta, och det är ju inte direkt svårt att punktera dina tvångsmässigt producerade inlägg heller:

1. De verkar vilja fortsätta ha folk på bidrag.
2. Jag har inte skrivit något om bidragsberoende

Yeah right. Du hade noll koll som vanligt, SOM institutet all over. Är du ens nykter?

"Är man låginkomsttagare får man extra pengar...", vad betyder det ens? Är det sämre när låginkomsttagare får skattesänkningar än när höginkomsttagare får det och vad är det höginkomsttagare gör extra för att få skattesänkningar? Det är ju bara fyllesvammel allt ihop, fortsätt skriv dagtid då du förhoppningsvis är nykter är min rekommendation.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Du är ju helt urspårad, varenda gång man klär av dig börjar du fäkta, och det är ju inte direkt svårt att punktera dina tvångsmässigt producerade inlägg heller:

1. De verkar vilja fortsätta ha folk på bidrag.
2. Jag har inte skrivit något om bidragsberoende

Yeah right. Du hade noll koll som vanligt, SOM institutet all over. Är du ens nykter?

"Är man låginkomsttagare får man extra pengar...", vad betyder det ens? Är det sämre när låginkomsttagare får skattesänkningar än när höginkomsttagare får det och vad är det höginkomsttagare gör extra för att få skattesänkningar? Det är ju bara fyllesvammel allt ihop, fortsätt skriv dagtid då du förhoppningsvis är nykter är min rekommendation.
Jag säger som min mattelärare till de mindre intellektuellt begåvade eleverna. "Då tar vi det här från början."

Om en höginkomsttagare får högre lön så gör borttagningen av justeringen att de inte får något för det utan det som är extra tillfaller staten. Det tar bort incitamentet för dem att arbeta hårdare/mer. De som har högre inkomst tenderar att påverka samhället i större utsträckning än lågavlönade så att få välavlönade att inte vilja jobba är skadligt för samhället.

För en låginkomsttagare som plötsligt får mer pengar i plånboken utan att ha ansträngt sig kanske det är roligt med pengar, men det är i praktiken bara röstköp för småpengar. Det visar dessutom att man kan fortsätta utan att anstränga sig och man får sin belöning ändå.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
För femton år sedan beskrev journalisten och författaren Göran Skytte journalistikens roll med orden: “Journalister fungerar som grindvakter. Vi bestämmer vilka och vad som ska släppas igenom ut till publiken – och vilka och vad som skall hållas tillbaka genom att man stänger grinden.”

Trots att denna monopolistiska syn på offentligheten är antikverad agerar många etablerade institutioner som att dessa maktmonopol ännu existerar. Därav följer den yrvakna förvirring som återkommande uttrycks när deras beslut förbigås och deras åsikter ignoreras.
Gammelmedia är gammal helt enkelt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag säger som min mattelärare till de mindre intellektuellt begåvade eleverna. "Då tar vi det här från början."

Om en höginkomsttagare får högre lön så gör borttagningen av justeringen att de inte får något för det utan det som är extra tillfaller staten. Det tar bort incitamentet för dem att arbeta hårdare/mer. De som har högre inkomst tenderar att påverka samhället i större utsträckning än lågavlönade så att få välavlönade att inte vilja jobba är skadligt för samhället.

För en låginkomsttagare som plötsligt får mer pengar i plånboken utan att ha ansträngt sig kanske det är roligt med pengar, men det är i praktiken bara röstköp för småpengar. Det visar dessutom att man kan fortsätta utan att anstränga sig och man får sin belöning ändå.
Jag tror att din mattelärare inte kom så långt med dig heller faktiskt. ?

Du vet att inte hela löneökning tillfaller staten va?

Alltså du fattar ju inte ens vad du själv skriver. Det finns inte en enda fråga du måste skriva i som du faktiskt förstår.

Att incitamenten skulle vara helt annorlunda för låg- respektive höginkomsttagare är ett smått spektakulärt påstående, har du för första gången fått en ordentlig lön och nu börjar brösta dig? ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Högerextrem infiltrerar kurs – ”ingen slump”

Utan att veta vem denna person är så tycker jag det här låter tunt, anar nog också en dubbel måttstock här. Är det verkligen första gången någon går en kurs och har kritiska frågor? Det är väl vad vänstern i huvudsak sysselsatt sig med sedan 1968?

Var kan man följa denna kritiska man, någon som vet?

moddlaren

Avliden medlem
Gick med
13 Dec 2016
Hoj
YZF1000R
Lite mera sådana här straff satser o isolering i en håla så skulle det nog avskräcka.

Men i Svedala får man 2 månader för ett mord. Om dom ens lyckas utreda det.

Turkisk kryptokung döms till 11 000 års fängelse​

Den ökände kryptovalutagrundaren Faruk Faith Özer och hans två bröder döms till 11 196 års fängelse vardera, rapporterar turkiska nyhetsbyrån AA.
Åklagaren hade yrkat på 40 562 års fängelse för Özer som anklagas för att ha stulit motsvarande 333 miljoner kronor och flytt Turkiet 2021.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Lite mera sådana här straff satser o isolering i en håla så skulle det nog avskräcka.

Men i Svedala får man 2 månader för ett mord. Om dom ens lyckas utreda det.

Turkisk kryptokung döms till 11 000 års fängelse​

Den ökände kryptovalutagrundaren Faruk Faith Özer och hans två bröder döms till 11 196 års fängelse vardera, rapporterar turkiska nyhetsbyrån AA.
Åklagaren hade yrkat på 40 562 års fängelse för Özer som anklagas för att ha stulit motsvarande 333 miljoner kronor och flytt Turkiet 2021.
Problemet är Sverige inte har råd. Sådana straff måste kompletteras med en avgift för kost och logi på tex idag 10000 kr/dygn. Annars blir det Rastgården 24/7 tills och efter slutet, bara gräv ner.

Last edited:

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag vet inte om 11000år i fängelse avskräcker mer än 100, USA har också sådana där löjliga straff, när man väl har kommit över personens förväntade livslängd i straff så blir ju resten bara kukmätartävling

Skulle någon 18 åring begå brottet och lyckas leva till 120 så får man väl frige med övervakning dom sista två åren.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Högerextrem infiltrerar kurs – ”ingen slump”

Utan att veta vem denna person är så tycker jag det här låter tunt, anar nog också en dubbel måttstock här. Är det verkligen första gången någon går en kurs och har kritiska frågor? Det är väl vad vänstern i huvudsak sysselsatt sig med sedan 1968?

Var kan man följa denna kritiska man, någon som vet?

Karlstads universitet har ställt in föreläsningarna på kursen ”Interkultur, ras och vithet i Sverige”. Den kursansvarige Tobias Hübinette är sjukskriven. Detta efter att en högerextrem nätaktivist skrivit in sig på kursen och uttryckt sig nedsättande om både kursdeltagare och lärare i sociala medier,
Någon använde elaka ord, så då måste man sjukskriva sig? Herrejösses, de är tunnhudade. Och med den ypperliga titeln anar jag viss rasistisk ton på kursen med.

Är du sugen på att lyssna verkar hans podd finnas här:

Bland annat. Den finns inte på spotify.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Någon använde elaka ord, så då måste man sjukskriva sig? Herrejösses, de är tunnhudade. Och med den ypperliga titeln anar jag viss rasistisk ton på kursen med.

Är du sugen på att lyssna verkar hans podd finnas här:

Bland annat. Den finns inte på spotify.

Den finns, även hans intervju med tv4 oklippt, sände de den någonsin? Han är inte superverbal men upplevde honom inte som ett skränande hot mot demokratin.

Konstigt det där att media fortfarande viftar rasist-kortet för att kväva demokratin.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag vet inte om 11000år i fängelse avskräcker mer än 100, USA har också sådana där löjliga straff, när man väl har kommit över personens förväntade livslängd i straff så blir ju resten bara kukmätartävling

Skulle någon 18 åring begå brottet och lyckas leva till 120 så får man väl frige med övervakning dom sista två åren.
Jämför den svenska metoden. Man åtalar bara för så många brott som höjer straffet.
Resultat att många brottsoffer överhuvudtaget aldrig får någon upprättelse
genom att åklagaren inte tar upp fallet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jämför den svenska metoden. Man åtalar bara för så många brott som höjer straffet.
Resultat att många brottsoffer överhuvudtaget aldrig får någon upprättelse
genom att åklagaren inte tar upp fallet.

Jag tror inte man bryr sig som brottsoffer om han får 1080 år eller 1100....

Däremot så tycker jag att man ska åtala för alla brott och sedan plussa ihop dom, i alla fall om man har Sveriges straffsatser.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Vitsen med hårda straff är inte att de avskräcker.
Vitsen är att de inte gör om det,
de straffades för.
Själv gillar jag Bolivia, du släpps inte innan du har ett jobb utanför fängelset.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Jag tror inte man bryr sig som brottsoffer om han får 1080 år eller 1100....

Däremot så tycker jag att man ska åtala för alla brott och sedan plussa ihop dom, i alla fall om man har Sveriges straffsatser.
Däremot bryr sig de kriminella.
De vet att vid nästa rättegång blir det så och så mycket så en misshandel eller stöld till spelar ingen roll. Det är bara att köra på. Exempel:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vitsen med hårda straff är inte att de avskräcker.
Vitsen är att de inte gör om det,
de straffades för.

Vadå vitsen är att de inte gör om det de straffades för? Det saknas något i den tanken känns det som.
Frågan är väl kanske varför de inte skulle göra om det de straffades för? Kanske för att det hårda straffet de fick avskräcker - man vill inte känna på det igen?
Alltså, hårda straff avskräcker(det är inte samma sak som att de förhindrar).

Edit. Fattar jag dig fel och det är precis det du menar som jag skriver ovan.
Vitsen är att de inte KAN göra om det istf som du skrev "vitsen är att de inte gör om det"?

Lite av vitsen som jag ser det med (hårda) fängelsestraff är att den personen som sitter bakom lås och bom och inte kan begå nya brott.

Last edited:
Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...