Sverige idag..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är rent trams att hårda straff skulle avskräcka någon. Precis som när man själv kör ett par gånger snabbare än tillåtet är man säker på att man inte kommer åka dit. De flesta anser sig vara en "criminal mastermind" som lätt överlistar polisen.
Hur tänkte du nu? :va

Klart fan att straffskalan har en avskräckande faktor. Ta vi bara ditt eget exempel, fortkörning, så blir det ju tämligen uppenbart att det fungerar. Många kör absolut lite för fort i princip dagligen, visst är risken att åka fast är liten i och för sig men en annan faktor är straffet som "bara" blir böter i värsta fall så länge man inte kör alldeles för fort. Det är det nog många, jag själv bland annat, som passar sig för att köra för mycket för fort, dels för att man sticker ut ur mängden och risken att åka fast ökar men framförallt för att man riskerar att bli av med körkortet om man nu skulle bli haffad. Risken att råka ut för ett hårdare straff som man helst inte vill drabbas av avskräcker med andra ord.

Tro fan att vi har mycket våldtäkter, skjutningar och sprängningar i Sverige, dels blir ju straffet i värsta fall bara ett par år i fängelse men har du inte fullt lika mycket "otur" så kan du ju rentav bli belönad och få skadestånd även när du begått grova brott. Givetvis påverkar det våldsbrottsfrekvensen i landet om påföljden blir lindrig eller rentav positiv, jämfört med om det hade genererat kännbara straff. Och som redan påtalats, även om vissa skiter i den avskräckande faktorn så får det ju iallafall en positiv effekt på brottsfrekvensen då långa fängelsestraff, livstids utvisningar eller dödsstraff ser till att buset inte kan härja fritt ute i samhället.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om republikanska stater kan bussa
Nej, men dom får i alla fall längre mellan möjligheterna att begå nya brott.

Längre mellan deras brott = färre brottsoffer

Ja och det är klart att man planerar sitt brott efter straffskalan, finns en anledning att man aktar sig för att överskrida +30km/h i sitt dagliga trafikbeteende. Jag föredrar i alla fall att ha mitt körkort kvar om möjligt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om republikanska stater kan bussa

Ja och det är klart att man planerar sitt brott efter straffskalan, finns en anledning att man aktar sig för att överskrida +30km/h i sitt dagliga trafikbeteende. Jag föredrar i alla fall att ha mitt körkort kvar om möjligt.

Ja, jag tror ju personligen att straffet också har betydelse, men det finns ju en liten grupp som högljutt hävdar att hårdare/längre straff inte hjälper, ( i avseendet återfallsrisk eller antal brott som begås) men då kan man ju rent matematiskt visa att får dom väldigt långt mellan möjligheterna att begå brott så hinner dom inte begå lika många brott under sin livstid.

Har man 100 års fängelse för våldtäkt skulle väldigt få återfalla i det

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, jag tror ju personligen att straffet också har betydelse, men det finns ju en liten grupp som högljutt hävdar att hårdare/längre straff inte hjälper, ( i avseendet återfallsrisk eller antal brott som begås) men då kan man ju rent matematiskt visa att får dom väldigt långt mellan möjligheterna att begå brott så hinner dom inte begå lika många brott under sin livstid.

Har man 100 års fängelse för våldtäkt skulle väldigt få återfalla i det
Ja diskussionen är ett missförstånd bland de som inte orkar tänka, placerad av de som vill ha det som det är, tänk Wolodarski.

Det enda argument de brukar kunna peka på är att länder med långa straff inte nödvändigtvis har låg brottslighet, dvs dagisnivå. Vi hade ju Bonny här i en tio år som livnärde sig på att många begick grova brott och drev den absurda tesen. Lyckligtvis har forumet varit förhållandevis tomt på fjanterier av den digniteten de senaste tio åren, även om jag tycker Bonny bidrog med en hel del tankeverksamhet.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Tyckande, åsikt och fakta måste inte alltid vara detsamma. Jag har inga fakta och kan därmed, som icke yrkeskriminell, uttala mig om vad som skulle få dessa personer att följa alla lagar.
Men de som garanterat vet minst måste väl ändå vara Kriminalvården? :crash
Om man nu tycker istället för att veta! Men eftersom "rätt" tyckande ger fler väljare än vad som fungerar är det viktigare än om det fungerar. :tungan

I korthet visar de granskade studierna att straff har begränsade avskräckande effekter på den samhälleliga brottsnivån. Mer stöd finns för att frihetsberövande straff kan minska brottsligheten genom inkapacitering; storleken på den direkta brottsminskningen varierar i olika studier och beror bland annat på vilka individer som frihetsberövas. Vad gäller återfall i brott tyder vissa svenska och nordiska studier på att fängelsestraff i viss utsträckning kan minska återfall i brott, medan andra studier pekar på motsatsen. Skillnaderna i resultat kan troligtvis delvis förklaras utifrån skillnader i anstaltsförhållanden och straffets innehåll.

Min fetning!

Jag försöker flyga under radaren när jag kör motorcykel för att minska risken att åka fast. Min säkerhet kommer först vilket betyder att jag ibland kör under skyltad hastighet men oftast går det över, ibland väldigt mycket över. Och har ännu inte blivit av med körkortet. :gnissla
Kört motorcykel över skyltad hastighet både i Norge och Finland. :fakta
Eftersom alkoholpåverkan ger samma konsekvens för trafiksäkerheten som trötthet, GPS- och telefonanvändning pillar jag naturligtvis inte på en skärm när jag kör. Använder heller inte telefonen oavsett om den är handhållen eller inte, och kör inte trött.

Skulle de som använder GPS eller telefon när de kör sluta med det om straffen skärptes?:vaTror inte det men det är bara vad jag tror inte fakta. Skulle fler sluta vingla i mittfilen om fler riskerade åka fast? Det kostar 1500 kronor redan, inte bara om du vinglar i mittenfilen utan även om du står still vid ett rödljus! :fakta En kamrat vet! :hihi

Men om tillräckligt många vill att det ska bötfällas redan vid 72 på 70-väg så kommer naturligtvis antalet motorcykelolyckor gå ned radikalt! :Bugar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Två spår.

Hur mycket strängare straff avskräcker är en sak.

Jag är tänker mer inne på att vi får bort personer som begår brott från gatorna(inkapacitering som kriminalvården benämner det i gamle grävlings inlägg ovan), och iom att stor andel återfaller i brott så förhindras det under en längre tid om straffet är längre.

Av de drygt 88 000 personer i åldern 20 år eller äldre som lagfördes 2012
motsvarar 11 600 personer den använda definitionen av högaktiva lag-
överträdare. Det motsvarar 16 högaktiva lagöverträdare per 10 000 i be-
folkningen. De står för 56 procent av samtliga lagförda brott i undersök-
ningsmaterialet.

...vilket innebär att 1 procent av befolkningen (24 342 individer) stod för 63 procent av alla våldsbrott under studieperioden.

Av de 66 034 personer som hade en ingångshändelse 2016 var det 26 302
(40 %) som återföll i brott minst en gång under uppföljningsperioden på tre
år.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vill man inte ha strängare straff så kommer man hitta på en massa skäl till varför det är dåligt, det är helt naturligt, (även om antalet emojis sannolikt kunde halveras).

Alla internationella studier jag läst i eller om visar på att strängare straff minskar problematiken, sedan går det ju bra att åtminstone testa att tänka själv också, om få invånare står för en stor del av kriminaliteten, då är det sannolikt väldigt bra att de sitter inlåsta. Obs detta är på en femårings nivå.

Vad svenska aktivister på myndigheter tycker är irrelevant, de klarar inte sitt uppdrag, är "fd" socialdemokrater och talar om vård och klienter när det heter straff och fångar.

Ps. Ja, om straffet för att använda mobiltelefon under färd var återkallat körkort skulle det minska, det kan jag bevisa för jag skulle då sluta med det.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Som jag ser det borde det finnas en alternativ(hårdare) eller eskalerande straffskala för gängmedlemmar, rekryter till gäng eller återfallsförbrytare.
Jag tror inte straffen är avskräckande på det sättet för "gemene man" då man antagligen inte vet om vilket straff det är för ett visst brott.
Bara att det är högre straff för mord än för stöld sas.
Gäng verkar däremot ha 100% koll på åldersgränser, straffskalor och hur man minimerar, eller undkommer, straff.
Så för dem är det uppenbarligen inte ett dyft avskräckande fn.
Det skulle en eskalerande straffskala antagligen ändra på.

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Alla internationella studier jag läst i eller om visar på att strängare straff minskar problematiken, sedan går det ju bra att åtminstone testa att tänka själv också, om få invånare står för en stor del av kriminaliteten, då är det sannolikt väldigt bra att de sitter inlåsta. Obs detta är på en femårings nivå.
Bra, då får vi se dessa som Kriminalvården då tydligen förbiser! :tummenupp
För då slipper vi tyckande från de som ligger på en femårings nivå. :tungan

För min del får de gärna fängsla alla som jag ogillar och sedan slänga bort nyckeln. Och så vill jag att Tragikvärket med Noll Vision ersätts med något liknande det på Isle of Man! :kär

Last edited:

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Prio ett här är tyvärr omvårdnad av brottslingen. Tänk brottslingar som inte utvisas för de kan fara illa i sina hemländer. Att de istället stannar kvar här och hitta på mer skit är tydligen ett pris vi ska betala. Tydligare än så kan det inte bli vilka som prioriteras.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Gäng verkar däremot ha 100% koll på åldersgränser, straffskalor och hur man minimerar, eller undkommer, straff.
Så för dem är det uppenbarligen inte ett dyft avskräckande fn.
Det skulle en eskalerande straffskala antagligen ändra på.
Precis så, eftersom straffen vi har nu knappt ens går att räkna som straff. Det finns ingenting avskräckande med det. Hur kan folk ens spekulera i att hårdare straff inte har någon effekt, vi har ju inte provat att dela ut några hårdare straff i det här landet på väldigt länge :dummer

Jag tror att bara en allmänt hårdare straffskala skulle hjälpa. Eskalerar den sen vid upprepning, desto bättre. Men tro fan folk väljer att begå grova brott om man vet att det värsta som kan hända är saft och bulle, ser man dessutom exempel på att man kan vinna feta cash på att våldta så är det nog en och annan småkriminell som överväger att gå hela vägen bli och våldtäktsman eller anammar valfri annan grövre våldsbrottsgenre enbart därför. Det är ju inget straff att sitta frihetsberövad om man sen får ett enormt skadestånd fastän man själv begått ett grövre brott, det är ju snarare en uppmuntran att begå fler. Fick det däremot kännbara konsekvenser, en sisådär 50 år i fängelse istället för nära nog en mille i skadestånd, så skulle kanske fler avstå.

Vårt land är sjukt, vårt rättsväsen är ett skämt, det behövs ordentliga hårdhandskar om vi någonsin ska få rättsida på det.

Last edited:

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
Tycker också man gott kan kombinera fängelse med utvisning.
Ifall fängelsevistelsen är billigare i hemlandet så får det landet en slant av Sverige för att förvara hen i det landets fängelser.

Tänker mej att det är en ytterligare avskräckande faktor att behöva sitta 20 år i något skitfängelse istället för 20 år i svensk lyx.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Precis. Straffen vi har nu är ju knappt ens att räkna som straff, det finns ingenting avskräckande med det. Hur kan folk ens spekulera i att hårdare straff inte har någon effekt, vi har ju inte provat att dela ut några hårdare straff i det här landet på väldigt länge :dummer

Jag tror att bara en allmänt hårdare straffskala skulle hjälpa. Eskalerar den sen vid upprepning, desto bättre. Men tro fan folk väljer att begå grova brott om man vet att det värsta som kan hända är saft och bulle, ser man dessutom exempel på att man kan vinna feta cash på att våldta så är det nog en och annan småkriminell som överväger att gå hela vägen bli och våldtäktsman eller anammar valfri annan grövre våldsbrottsgenre enbart därför. Det är ju inget straff att sitta frihetsberövad om man sen får ett enormt skadestånd fastän man själv begått ett grövre brott, det är ju snarare en uppmuntran att begå fler. Fick det däremot kännbara konsekvenser, en sisådär 50 år i fängelse istället för nära nog en mille i skadestånd, så skulle kanske fler avstå.

Vårt land är sjukt, vårt rättsväsen är ett skämt, det behövs ordentliga hårdhandskar om vi någonsin ska få rättsida på det.
Jag är inte helt säker på att jag är för en allmänt hårdare straffskala även om jag förstår vad du är ute efter.
Jag kan absolut tänka mig höjda straff för tex våldtäkt, grov misshandel och mord.
Men tar man tex fortkörning eller andra mindre brott är jag inte säker på att skalan behöver upp.
Jag tror det finns någon "sweet spot" för hur höga straffen borde vara.
Någonstans mellan våra för mjuka straff (iaf för grova brott) och dödsstraff för allt.
Det ska vara avskräckande utan att man för den delen lika gärna kan skjuta allt och alla för det är iaf livstid/dödsstraff för en käftsmäll sas.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det finns flera mjuka faktorer också, vad gör det med ett samhälle där rättsskipning inte hänger ihop med allmänt rättsmedvetande?

Svårt att veta men ingen jätteskräll om det visar sig att det driver småbrott, jag menar varför ska jag bla bla när polisen ändå inte klarar att bla bla? Blir det fler eller färre skattebrott bland småföretagare när de tycker samhället är ett skämt? Jag tror inte färre, vad tror ni?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det finns flera mjuka faktorer också, vad gör det med ett samhälle där rättsskipning inte hänger ihop med allmänt rättsmedvetande?

Svårt att veta men ingen jätteskräll om det visar sig att det driver småbrott, jag menar varför ska jag bla bla när polisen ändå inte klarar att bla bla? Blir det fler eller färre skattebrott bland småföretagare när de tycker samhället är ett skämt? Jag tror inte färre, vad tror ni?

Jag är med dig på den.

Med en brasklapp, det blir ännu värre då när polisen hårdsatsar på sånt dom kan lösa som allmänheten ser som mindre systemhotande.
Tex om någon bonde säljer lite hö svart för att någon annan är utan.
Men väpnat personrån avskrivs redan innan anmälaren har lagt på luren.

Då tappar liksom allmänheten ännu mera förtroendet för våra myndigheter

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag är med dig på den.

Med en brasklapp, det blir ännu värre då när polisen hårdsatsar på sånt dom kan lösa som allmänheten ser som mindre systemhotande.
Tex om någon bonde säljer lite hö svart för att någon annan är utan.
Men väpnat personrån avskrivs redan innan anmälaren har lagt på luren.

Då tappar liksom allmänheten ännu mera förtroendet för våra myndigheter
Ja absolut, jag provoceras enormt av att det finns resurser att ha tre sheriffer stå och hänga på E18 med en laserpicka men ingen som har tid utreda en våldtäkt. Polisen är ett jättestort problem i det här landet för de har läst Fantomen och missförstod det där med hård mot de hårda, man skall alltså inte vara hård mot de mjuka och mjuk mot de hårda, de kanske läste Bobo & Gnuttarna istället, jag vet inte, men poliser provocerar mig, just för att de inte polisar.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja absolut, jag provoceras enormt av att det finns resurser att ha tre sheriffer stå och hänga på E18 med en laserpicka men ingen som har tid utreda en våldtäkt. Polisen är ett jättestort problem i det här landet för de har läst Fantomen och missförstod det där med hård mot de hårda, man skall alltså inte vara hård mot de mjuka och mjuk mot de hårda, de kanske läste Bobo & Gnuttarna istället, jag vet inte, men poliser provocerar mig, just för att de inte polisar.

Fast det är ju politiska beslut bakom, dom vet att dom med 90% säkerhet lyckas lösa svartförsäljningen av hö, men bara har 5% chans att lösa ett personrån, och polischefen har varit på poliserna om att uppklarningen är för låg....

Polischefen har i sin tur politiker som är på honom om att siffrorna ser dåliga ut, och politikerna har partiet som flåsar dom i nacken.....

Sen kanske poliserna har tröttnat på att släpa samma återfallsförbrytare till stationen för hundrade gången för samma brott som han tidigare alltid har dömts till saft och bullar med soctant för...

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Fast det är ju politiska beslut bakom, dom vet att dom med 90% säkerhet lyckas lösa svartförsäljningen av hö, men bara har 5% chans att lösa ett personrån, och polischefen har varit på poliserna om att uppklarningen är för låg....

Polischefen har i sin tur politiker som är på honom om att siffrorna ser dåliga ut, och politikerna har partiet som flåsar dom i nacken.....

Sen kanske poliserna har tröttnat på att släpa samma återfallsförbrytare till stationen för hundrade gången för samma brott som han tidigare alltid har dömts till saft och bullar med soctant för...
Det är nog både och, helt klart är det politiska beslut, men det är också ett problem inom polisen att de ibland agerar resolut och ibland inte. Jag menar att den enskilda polisen har ganska stora möjligheter att påverka sina beslut i fält. Man har väl också någon typ av ansvar att peka på uppenbara missförhållanden och det upplever jag är ganska ovanligt.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
Jag är inte helt säker på att jag är för en allmänt hårdare straffskala även om jag förstår vad du är ute efter.
Jag kan absolut tänka mig höjda straff för tex våldtäkt, grov misshandel och mord.
Men tar man tex fortkörning eller andra mindre brott är jag inte säker på att skalan behöver upp.
Jag tror det finns någon "sweet spot" för hur höga straffen borde vara.
Någonstans mellan våra för mjuka straff (iaf för grova brott) och dödsstraff för allt.
Det ska vara avskräckande utan att man för den delen lika gärna kan skjuta allt och alla för det är iaf livstid/dödsstraff för en käftsmäll sas.
Självklart ska det finnas en balans mellan brottet och straffet, det var inte så jag menade. Jag tycker inte heller att straffet för små skitföreteelser behöver höjas, däremot är jag extremt mycket för extremt mycket hårdare straff för grövre brottslighet.

Dödsstraff för allt låter onekligen lite väl hårt... :hihi Men å andra sidan så tycker jag faktiskt att det finns vissa handlingar som gör att en människa förverkat sitt existensberättigande. Jag har svårt att se varför det ska läggas resurser på att husera massvåldtäktsmän i svenska lyxfängelser på skattebetalarnas bekostnad, ibland känns det som att det vore lämpligare att bara "bunta ihop och slå ihjäl". Och vill man inte dra det så långt så kan vi väl åtminstone se till att införa ordentligt kännbara straff, för om nu kortare fängelsestraff inte avskräcker så tror jag knappast att de rehabiliterar heller.

Buset måste känna att "helvete vad jag skitit till det för mig själv, den missen gör jag inte om", och finns det inget straff som är hårt nog för att ge den effekten så ska buset hållas ifrån allmänheten. Och varför ska kräket få leva ut sitt liv i den lyxtillvaro som är svenskt fängelse? Det känns inte som ett vidare effektivt hot... Jag menar, våra äldreboenden har för fan sämre standard än våra fängelser. Varför leva ett hederligt liv och till sist hamna på ett hem där man i bästa fall får leva ut sina dagar i relativ misär? Låter ju nästan som att det är bättre att slå ihjäl någon på ålderns höst, så har man det antagligen bättre de sista åren man lever ut i fängelse... Och det är fan tragiskt på hög nivå.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år