Självklart ska det finnas en balans mellan brottet och straffet, det var inte så jag menade. Jag tycker inte heller att straffet för små skitföreteelser behöver höjas, däremot är jag extremt mycket för extremt mycket hårdare straff för grövre brottslighet.
Dödsstraff för allt låter onekligen lite väl hårt...
Men å andra sidan så tycker jag faktiskt att det finns vissa handlingar som gör att en människa förverkat sitt existensberättigande. Jag har svårt att se varför det ska läggas resurser på att husera massvåldtäktsmän i svenska lyxfängelser på skattebetalarnas bekostnad, ibland känns det som att det vore lämpligare att bara "bunta ihop och slå ihjäl". Och vill man inte dra det så långt så kan vi väl åtminstone se till att införa ordentligt kännbara straff, för om nu kortare fängelsestraff inte avskräcker så tror jag knappast att de rehabiliterar heller.
Buset måste känna att "helvete vad jag skitit till det för mig själv, den missen gör jag inte om", och finns det inget straff som är hårt nog för att ge den effekten så ska buset hållas ifrån allmänheten. Och varför ska kräket få leva ut sitt liv i den lyxtillvaro som är svenskt fängelse? Det känns inte som ett vidare effektivt hot... Jag menar, våra äldreboenden har för fan sämre standard än våra fängelser. Varför leva ett hederligt liv och till sist hamna på ett hem där man i bästa fall får leva ut sina dagar i relativ misär? Låter ju nästan som att det är bättre att slå ihjäl någon på ålderns höst, så har man det antagligen bättre de sista åren man lever ut i fängelse... Och det är fan tragiskt på hög nivå.