Sverige idag..

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det är nog både och, helt klart är det politiska beslut, men det är också ett problem inom polisen att de ibland agerar resolut och ibland inte. Jag menar att den enskilda polisen har ganska stora möjligheter att påverka sina beslut i fält. Man har väl också någon typ av ansvar att peka på uppenbara missförhållanden och det upplever jag är ganska ovanligt.
Som jag varit inne på tidigare, polisen kan inte göra ett bättre jobb än ledningen tillåter. Visst kan enskild polisman rent krasst styra över sina handlingar, men tror du att sheriffpoliser som agerar efter egen moralkompass blir långvariga i yrket? De agerar nog så vekt som de gör i vissa situationer eftersom det annars blir repressalier ovanifrån, och antagligen beror avsaknaden av missförhållandeutpekningar på samma sak. Poliser är också arbetare, de vill nog ogärna bli av med jobbet bara för att det vore "rätt" att banka buset hårdare eller för att de tog på sig att slå näven i chefens bord och kräva att hårdhandskar beordras på oftare.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är nog både och, helt klart är det politiska beslut, men det är också ett problem inom polisen att de ibland agerar resolut och ibland inte. Jag menar att den enskilda polisen har ganska stora möjligheter att påverka sina beslut i fält. Man har väl också någon typ av ansvar att peka på uppenbara missförhållanden och det upplever jag är ganska ovanligt.

Absolut, det finns poliser som har gett upp, men jag har ändå intrycket att dom flesta helst vill göra rätt.

Edit:, Buskis hann emellan och uttryckte det bättre

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Självklart ska det finnas en balans mellan brottet och straffet, det var inte så jag menade. Jag tycker inte heller att straffet för små skitföreteelser behöver höjas, däremot är jag extremt mycket för extremt mycket hårdare straff för grövre brottslighet.

Dödsstraff för allt låter onekligen lite väl hårt... :hihi Men å andra sidan så tycker jag faktiskt att det finns vissa handlingar som gör att en människa förverkat sitt existensberättigande. Jag har svårt att se varför det ska läggas resurser på att husera massvåldtäktsmän i svenska lyxfängelser på skattebetalarnas bekostnad, ibland känns det som att det vore lämpligare att bara "bunta ihop och slå ihjäl". Och vill man inte dra det så långt så kan vi väl åtminstone se till att införa ordentligt kännbara straff, för om nu kortare fängelsestraff inte avskräcker så tror jag knappast att de rehabiliterar heller.

Buset måste känna att "helvete vad jag skitit till det för mig själv, den missen gör jag inte om", och finns det inget straff som är hårt nog för att ge den effekten så ska buset hållas ifrån allmänheten. Och varför ska kräket få leva ut sitt liv i den lyxtillvaro som är svenskt fängelse? Det känns inte som ett vidare effektivt hot... Jag menar, våra äldreboenden har för fan sämre standard än våra fängelser. Varför leva ett hederligt liv och till sist hamna på ett hem där man i bästa fall får leva ut sina dagar i relativ misär? Låter ju nästan som att det är bättre att slå ihjäl någon på ålderns höst, så har man det antagligen bättre de sista åren man lever ut i fängelse... Och det är fan tragiskt på hög nivå.
Som jag skrev så förstod jag nog att det var som i ditt första stycke du menade och där håller jag med. ?

Dödsstraff har jag svårare att förlika mig med även om jag nog nuddade dom tankarna när det visade sig att en känd pedofil arbetat på min brors dagis. ?

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Högerextrem infiltrerar kurs – ”ingen slump”

Utan att veta vem denna person är så tycker jag det här låter tunt, anar nog också en dubbel måttstock här. Är det verkligen första gången någon går en kurs och har kritiska frågor? Det är väl vad vänstern i huvudsak sysselsatt sig med sedan 1968?

Var kan man följa denna kritiska man, någon som vet?
Finns på FB bla.

Den aktuelle läraren är en riktig juvel... misshandel och annat skit i garderoben. Utsparkad från Uppsala universitet. Vänstermedia inkl tv4 köper hans skitsnack rakt av.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag googlade lite och lyssnade på en intervju med Hubinette av kvartal och tyckte egentligen att han lät ganska vettig.

Sen har han ju själv kartlagt och hängt ut sina politiska motståndare tidigare vilket han i intervjun säger sig ångra. Men den bakgrunden så kanske inte borde grina när motståndarna använder samma metoder mot honom.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag googlade lite och lyssnade på en intervju med Hubinette av kvartal och tyckte egentligen att han lät ganska vettig.

Sen har han ju själv kartlagt och hängt ut sina politiska motståndare tidigare vilket han i intervjun säger sig ångra. Men den bakgrunden så kanske inte borde grina när motståndarna använder samma metoder mot honom.
När universitet och elit inte klarar några motargument, granskning eller ens frågor så vet man bara att någon är rätt ute.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Med tanke på deras hantering av vapen så ligger väl ett vådaskott närmare än välriktad eld.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det bör väl redan hänt, med tanke på att 12-13-åringar skjuter varandra och deras föräldrar borde ha en högre kriminalitetsgrad än snittbefolkningen.
Jag menar när ett barn blir måltavla som hämnd som någon mamma i Uppsala blev nyss.
De tonåringar som avrättades har nog ingen vidare status nej.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Får hoppas att det inte var nån som var lik nån till utseendet.

Som killen i Segeltorp centrum 2018...

Utan en del av branschens självsanering.

(Med det sagt så är 80% av allt dödligt skjutvapenvåld självmord med legala vapen läste jag häromdagen. De flesta jägare.)
Öh, vad har självmord med något att göra?

Självsanering nej tack, det drabbar oss alla på oräkneliga sätt, det där var något man kunde tycka när HA höll på och fjanta för 25-30 år sedan eller när juggarna hade lite internt tjafs. Nu är det bara opassande för du lider av detta, jag lider av detta, alla lider av detta.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Jag var nästan orolig att det inte skulle bli någon skjutning idag, men så åkte jag hemifrån ett tag och när jag kom hem hade det tydligen hänt (nej, jag hinner inte ner till stockholm och tillbaka på den tiden, jag var på ICA)

ÅAS var det väl tre skjutningar i går, det håller ju uppe snittet, det var väl 257'e skjutningen igår, så det följer ju en om dagen i snitt exakt.
Det kan bli rekord i år!

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Öh, vad har självmord med något att göra?

Självsanering nej tack, det drabbar oss alla på oräkneliga sätt, det där var något man kunde tycka när HA höll på och fjanta för 25-30 år sedan eller när juggarna hade lite internt tjafs. Nu är det bara opassande för du lider av detta, jag lider av detta, alla lider av detta.
Blev litet fel där.

En OT som inte var helt färdigutvecklad eller färdigskriven. Nu bortredigerad. Man ska inte försöka prata med fru, fixa gympapåse till barn och skriva inlägg samtidigt.

Last edited:
Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...