Sveriges Radio är juh, till skillnad från Samnytt, partiska som alla vet men jag tycker ändå det ibland är ett intressant program.
Just detta kommer jag ihåg då det påminde om en kamrat som för många år sedan körde alldeles för fort med motorcykel på väg till jobbet och blir stoppad. Trodde körkortet skulle flyga sin väg men efter en liten uppmaning att ta det lugnare drar polisen. Det enda anledningen han kunde tänka sig var att SL och Polisen hade samma blåa färg på skjortan som syntes under skinnstället. Eller så hade de bara inte tid.
Om just denna polis i den här historien är ensam om att vara ett praktarsel eller om hans kollegor, eller någon i deras bekantskapskrets, såg en möjlighet att trycka till honom går inte att veta då bevis saknas.
Men att inte veta vilken hastighet han hade när han blev stoppad låter lite konstigt. Utan att vara polis har jag hyfsad koll på hastighetsmätaren och skyltad hastighet. Och med hans yrke är det ännu viktigare att flyga under radaren...
Men en bra historia är viktigare än om den är sann!
View attachment 489768
P4 Sjuhärad och Borås Tidning backar från uppgifter
Polisen och debattören Nadim Ghazale pekades i veckan ut som korrupt av den högerpopulistiska sajten Samnytt. Han skulle i samband med att han stoppades för fortkörning ha erbjudit sig att köpa tårta till sina kollegor om han slapp straff.
Uppgiften om tårtan har Samnytt fått från en anonym poliskälla, som i artikeln får bre ut sig om hur impopulär Ghazale är i polishuset i Borås.
Att Samnytt drog på förvånar knappast. Desto mer obegripligt är det att såväl Sveriges Radio P4 som Borås Tidning tog den anonyma uppgiften om tårtan för sanning och spred den vidare till sin publik.
Reporter: Erik Petersson
P4 Sjuhärad och Borås Tidning backar från uppgifterPolisen och debattören Nadim Ghazale pekades i veckan ut som korrupt av den högerpopulistiska sajten ...
sverigesradio.se