Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag vet en polis i Stockholm som flyttade innan dottern skulle börja i skolan.
Flyttade till Höganäs i Skåne och började jobba hos Helsingborgspolisen.
Hans dotter skulle inte växa upp i Stockholm.
Och det var för ~25 år sedan.
Samtidigt väldigt konstigt att flytta från Stockholm slutet på 90-talet av det skälet.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ok, jag upplever apropå det att man mer sällan ser missbrukare jämfört med 80-90 talet, eller så är det så att de smälter in i allmänt förfall-look

Då var det väl mest slitna heroinister man såg på gatorna, dom lyckades vi ta hand om någorlunda tydligen, för dom finns inte kvar.
Antingen knarkade dom ihjäl sig eller så funkade något av programmen.

Nu har vi istället många fler partyknarkare och folk som proppar i sig receptbelagda mediciner dagligen, dom förra ser man överhypade på klubbarna på helgerna och dom senare syns inte där dom segar sig fram i sin egen dimma.

Sen har väl attityden till att röka på gått ifrån att man är dödsknarkare till något en del i bekanskapskretsen föredrar istället för Gin och Tonic.

Men knark säljs det som aldrig förr, det är det som finansierar gängkrigen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Då var det väl mest slitna heroinister man såg på gatorna, dom lyckades vi ta hand om någorlunda tydligen, för dom finns inte kvar.
Antingen knarkade dom ihjäl sig eller så funkade något av programmen.

Nu har vi istället många fler partyknarkare och folk som proppar i sig receptbelagda mediciner dagligen, dom förra ser man överhypade på klubbarna på helgerna och dom senare syns inte där dom segar sig fram i sin egen dimma.

Sen har väl attityden till att röka på gått ifrån att man är dödsknarkare till något en del i bekanskapskretsen föredrar istället för Gin och Tonic.

Men knark säljs det som aldrig förr, det är det som finansierar gängkrigen
Ja det är korrekt, det sista tycker jag är förenklat dock, men så klart korrekt.

Men ja, precis de spöken man kunde se på en bänk i tunnelbanan som var helt körda, de ser man inte längre. Jag kan också tycka att den klassiska alkisgubben delvis verkar hotad i sin existens.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

Svensk polititopp: Ikke vært så farlig i landet siden 1945​

Unge som ikke har våpenerfaring, brukes til bestillingsdrap, ifølge den svenske polititoppen Jale Poljarevius. Han mener det øker faren for drap på uskyldige.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

I dag når 20 procent av 15-åringarna inte över basnivån i läsförståelse.​

Jämföras med att jag fick gå om 1:a klass på 1950-talet för jag inte kunde läsa ordentligt efter Ettan.

Vart är Sverige på väg ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Tycker vi ska uppmuntra allas olika åsikter och ha ödmjukhet inför faktumet att vi uttrycker oss på olika sätt.
Det gör jag också men långa raljanta inlägg utan konklusion, reflektion och bara faktaresistens behöver inte passera obemärkt heller. Dessutom är det ju ingen annan som svarar på dem alls så se det som att jag bjuder på lite säkerligen önskad uppmärksamhet.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

I dag når 20 procent av 15-åringarna inte över basnivån i läsförståelse.​

Jämföras med att jag fick gå om 1:a klass på 1950-talet för jag inte kunde läsa ordentligt efter Ettan.

Vart är Sverige på väg ?
Ta boprt klasserna helt och inför linjer där man inte får komma vidare till nästa nivå förrän man uppnått tillräcklig förmåga. Då skulle folk osm är begåvade kunna bränna på i sin begåvning i den takt de klarar, och inte hållas tillbaka för "alla ska med" samt att det inte kommer upp någon till universitet som inte kan läsa än. Läsning bör ju ändå vara ett fast krav för att få göra något annat förutom typ slöjd och gymnastik.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Och när vi ändå talar om skolan, från Aftonbladet:​

De senaste veckorna har anhöriga till gängkriminella skjutits ihjäl, skott har avlossats mot deras hem och i detta har ”fel” personer fallit offer. Det har skapat en oro även för dem som bor i närheten av anhöriga eller befinner sig runt dem till vardags.
En av dem som är indragen i den pågående konflikten har en släkting som är en anställd på en skola i Norrköping. Oron är påtaglig bland vårdnadshavarna. Flera föräldrar överväger att inte släppa iväg sina barn till skolan nästa vecka.

Men risken är ju liten, enligt Morgan Johansson 2018, dags lämna Riksdagen och åka till Norrköping ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Svensk polititopp: Ikke vært så farlig i landet siden 1945​

Unge som ikke har våpenerfaring, brukes til bestillingsdrap, ifølge den svenske polititoppen Jale Poljarevius. Han mener det øker faren for drap på uskyldige.
Jale, en legend för oss uppväxta i Roslagen.
Om alla poliser vore som han skulle brottsligheten vara avsevärt lägre.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Fick meddelande av bonusdottern inatt. Det hade varit en smäll vid en port där hon bor. Andra gången på kort tid (i år) där samma bostad attackeras.
Är det aldrig slut på rävungar och jordgubbar? Nån borde tröttna på att kompisarna går åt, men till skillnad från mc-kriget finns väl ingen vuxen inblandad.
Med nuvarande takt kommer det nog ta 100 år innan det är slutskjutet enligt Svenska Nyheter
1695031594765.png

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Med nuvarande takt kommer det nog ta 100 år innan det är slutskjutet enligt Svenska Nyheter
Vadå slutskjutet? Slut på folk att skjuta på, eller?
Trenden är uppåtgående, så hur kan de tala om ett slut? Först måste siffrorna vända ner, vilket de bevisligen inte gör med nuvarande strategi, dvs undfallenhet.

Det saknas helt förmåga att använda verktygen, ens de som finns och nya måste till.

Kommer inte att hända.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Ta boprt klasserna helt och inför linjer där man inte får komma vidare till nästa nivå förrän man uppnått tillräcklig förmåga. Då skulle folk osm är begåvade kunna bränna på i sin begåvning i den takt de klarar, och inte hållas tillbaka för "alla ska med" samt att det inte kommer upp någon till universitet som inte kan läsa än. Läsning bör ju ändå vara ett fast krav för att få göra något annat förutom typ slöjd och gymnastik.
Och hur många av dessa 20% har föräldrar som inte kan korrekt svenska och/eller där eleven rör sig i miljöer där det inte pratas svenska?

På tal om att politiker/journalister försöker dölja den verkliga orsaken...
Ytterst få elever som växer upp och hör svenska 24/7 har svårt att uttrycka sig och förstå svenska.

Men såklart skyller man på bristen av bibliotek, böcker och socioekonomisk bakgrund!! ?

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Det gör jag också men långa raljanta inlägg utan konklusion, reflektion och bara faktaresistens behöver inte passera obemärkt heller. Dessutom är det ju ingen annan som svarar på dem alls så se det som att jag bjuder på lite säkerligen önskad uppmärksamhet.
Eller så frågar man "hur tänkte du nu..." eller "jag förstår inte riktigt.." vilken inbjuder till dialog.
Finns de som har dyslexi tex.
Bara ett tips :tummenupp

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection