Sverige idag..

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Vi har ju haft en tanke om att "straffen" (det kallas väl fortfarande vård?) ska avskräcka, eller egentligen att soctanten med saft och bullar ska lära dom att bli snälla.
Det är ju en vacker tanke, men gör dom ändå om samma sak igen tycker jag straffet ska vara av inåsande slag, dvs dom ska förhindras att röra sig ute i sammhället och göra om samma brott.

Om vi tar någon som har skjutit en person, får sitt straff/vård på 4 år, kommer ut och skjuter någon igen, då ska den personen låsas in på 15 år, skjuter dom någon igen ska dom låsas in på 20 år osv.

Om dom istället kommer ut efter 4 års straff/vård och sköter sig, då är ju det bra, då har ju vården funkat.

Om inte hinner dom ju inte begå lika många skjutningar under sin livstid om dom får sitta 15 år mellan tillfällena.

Vissa människor måste bara hållas borta från sammhället tyvärr (men dom är nog inte så många)

Går personen att utvisa ska det givetvis göras, på livstid, redan efter första skjutningen

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är rent trams att hårda straff skulle avskräcka någon. Precis som när man själv kör ett par gånger snabbare än tillåtet är man säker på att man inte kommer åka dit. De flesta anser sig vara en "criminal mastermind" som lätt överlistar polisen.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är rent trams att hårda straff skulle avskräcka någon. Precis som när man själv kör ett par gånger snabbare än tillåtet är man säker på att man inte kommer åka dit. De flesta anser sig vara en "criminal mastermind" som lätt överlistar polisen.

Nej, men dom får i alla fall längre mellan möjligheterna att begå nya brott.

Längre mellan deras brott = färre brottsoffer

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är såklart en faktor som spelar roll - stor eller liten.

Jag skulle iaf se till att hålla skyltad hastighet lite nogrannare än idag om det vore dödsstraff som påföljd för en fortkörning.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är såklart en faktor som spelar roll - stor eller liten.

Jag skulle iaf se till att hålla skyltad hastighet lite nogrannare än idag om det vore dödsstraff som påföljd för en fortkörning.

Alla jag känner, både bilister och motorcyklister är jävligt noga med att hålla hastigheten i Norge och Finland.

I norge är det stor risk att åka dit och i finland är det dyrt att åka dit (eller har varit, det kan ha ändrats)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nja, någon gräns bör det vara, men sätt den gränsen vid fängelse i 4 år då
Det är ganska grova brott som kan ge fängelse <4 år så det är jag inte alls med på. Möjligen att brott utan fängelse i straffskalan skulle kunna vara en modell men inte när det gått så långt som i Sverige med allt elände. Vad finns det för skäl att låta någon kriminell utlänning bo här alls?

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Det är ganska grova brott som kan ge fängelse <4 år så det är jag inte alls med på. Möjligen att brott utan fängelse i straffskalan skulle kunna vara en modell men inte när det gått så långt som i Sverige med allt elände. Vad finns det för skäl att låta någon kriminell utlänning bo här alls?
Plus att i de fallen domen är utvisning så ska den verkställas. Kan domen inte verkställas omgående pga internationella konventioner om skyddsskäl så får man göra det när det går. Oavsett tid mellan dom och verkställande.

Som det är idag döms inte tillräckligt många till utvisning och än färre verkställs. Det finns fall där Migrationsverket mött upp person som muckat från fängelse, givit en flygbiljett och sen lämnat med förhoppning att den själv ska ta sig hem på egen hand.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vadå vitsen är att de inte gör om det de straffades för? Det saknas något i den tanken känns det som.
Frågan är väl kanske varför de inte skulle göra om det de straffades för? Kanske för att det hårda straffet de fick avskräcker - man vill inte känna på det igen?
Alltså, hårda straff avskräcker(det är inte samma sak som att de förhindrar).

Edit. Fattar jag dig fel och det är precis det du menar som jag skriver ovan.
Vitsen är att de inte KAN göra om det istf som du skrev "vitsen är att de inte gör om det"?

Lite av vitsen som jag ser det med (hårda) fängelsestraff är att den personen som sitter bakom lås och bom och inte kan begå nya brott.
Är du inlåst eller död är det svårt att göra om brottet.
Jesus för att ta ett exempel blev aldrig mera anklagad för att vara Judarnas Konung
(eller vad det nu var han dömdes för) av Romarna som styrde i landet.
Med korta straff är det ju med dagens system standard att yrkeskriminella bara fortsätter som innan i Sverige med nya brott.
Därför gillar jag det Bolivianska systemet. Du blir inte släppt innan du sköter ett jobb utanför fängelset.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Därför gillar jag det Bolivianska systemet. Du blir inte släppt innan du sköter ett jobb utanför fängelset.
Låter ju helgalet. Veckan efter en mördare åker in i finkan så ordnar hans polare som äger en korvkiosk ett jobb åt honom och han släpps fri. Måste väl vara fler parametrar inblandade än jobb eller ej?

Jag tycker inte att det borde ha med saken att göra alls, aldrig. En våldtäktsman ska spärras in så att min syster kan gå genom parken på kvällen utan rädsla - huruvida stollen lyckas skaffa ett jobb eller ej struntar jag i, säkerheten hos fredliga människor går före.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
"Försökte man ha minsta lilla kritiskt tänkande kring dessa frågor så fick man en mobb emot sig."
"Jag tor att man i framtiden kommer att undra hur det kunde gå så här långt."

Vet inte jag.
Känns helt galet. Barnens välmående ska sättas i första och andra rummet oavsett vad värdegrunden säger.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Plus att i de fallen domen är utvisning så ska den verkställas. Kan domen inte verkställas omgående pga internationella konventioner om skyddsskäl så får man göra det när det går. Oavsett tid mellan dom och verkställande.

Som det är idag döms inte tillräckligt många till utvisning och än färre verkställs. Det finns fall där Migrationsverket mött upp person som muckat från fängelse, givit en flygbiljett och sen lämnat med förhoppning att den själv ska ta sig hem på egen hand.
Ja och att de som inte "kan" utvisas skall ut ändå, de har kommit hit via Danmark om landvägen så då ska de lämnas på Öresundsbron var på Danmark får ta diskussionen med Tyskland. Har de kommit med flyg så är det flygbolaget som får ordna det. De länder som vägrar ta emot skall utpressas och deras ambassadörer kan så klart fängslas. Det går att göra precis hur mycket som helst, om man vill. Vill är hela grejen här, inget annat.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Låter ju helgalet. Veckan efter en mördare åker in i finkan så ordnar hans polare som äger en korvkiosk ett jobb åt honom och han släpps fri. Måste väl vara fler parametrar inblandade än jobb eller ej?

Jag tycker inte att det borde ha med saken att göra alls, aldrig. En våldtäktsman ska spärras in så att min syster kan gå genom parken på kvällen utan rädsla - huruvida stollen lyckas skaffa ett jobb eller ej struntar jag i, säkerheten hos fredliga människor går före.
Läs El Choko så förstår du mera av detaljerna i den Bolivianska metoden. Ej rätt plats här.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Ja och att de som inte "kan" utvisas skall ut ändå, de har kommit hit via Danmark om landvägen så då ska de lämnas på Öresundsbron var på Danmark får ta diskussionen med Tyskland. Har de kommit med flyg så är det flygbolaget som får ordna det. De länder som vägrar ta emot skall utpressas och deras ambassadörer kan så klart fängslas. Det går att göra precis hur mycket som helst, om man vill. Vill är hela grejen här, inget annat.

Vi skulle nog inte bli så populära i Unionen då...
Vi har stark pullfaktor och lockar folk att ta sig hit genom hela Europa, och sedan knuffar vi problemen tillbaka över bron...

Va faen, lixom...

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vi har stark pullfaktor och lockar folk att ta sig hit genom hela Europa, och sedan knuffar vi problemen tillbaka över bron...

Va faen, lixom...
Tror inte det märks om vi fängslar lite ambassadörer samtidigt...?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Va faen, lixom...
Alla är skyldiga att hålla sin gräns, om Danmark håller sin så håller vi vår. Det var väl det som blev ett himla ståhej 2015, när vi plötsligt skulle börja ha en gräns igen så förstod Danmark och Tyskland och sedan vidare söderut att problemet plötsligt var deras. Vad som hände sedan och varför välfärdsinvasionen fortgår är högst oklart för övrigt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
"Försökte man ha minsta lilla kritiskt tänkande kring dessa frågor så fick man en mobb emot sig."
"Jag tor att man i framtiden kommer att undra hur det kunde gå så här långt."

Vet inte jag.
Känns helt galet. Barnens välmående ska sättas i första och andra rummet oavsett vad värdegrunden säger.
Det här är sannolikt vår tids största övergrepp. Jag kommer ha stått på rätt sida av historien. Finns det fler SD -väljare här?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka