Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Brukar inte dom bebyggda delarna ha andra namn?
Som Rinkeby, Tensta, Kista, Husby osv?

"Järvafältet är ett större grönområde som reserverades som militärt övningsfält mellan 1905 och 1970. Det har fått namn av Järvagårdarna i Solna."
Allt heter/kallas Järva och är också ett stadsdelsområde.

Någon borde lämna tillbaka de områden som staden tog över på 50-talet. Blir väl ett SD förslag om tio år.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Haha ja, vissa inlägg får en verkligen att tänka till och ifrågasätta ens hela existens.
Är inte den faktan omfattad av sekretess?

Jobbigt att bli outad sådär. Behöver du någon att prata med?

Har du förresten nån bra retailer för de där propellerkepsarna? Verkar fräna.

Last edited:

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Måttligt underhållande, nästan tråkigt. Hur som helst har ingen talat om vad man *faktiskt kan göra* istället för att peka på vems felet är, trots att det är uppenbart vad som behövs. Sånt här kaos blir det bara när man har för många 'kockar' som skyller på varandra. Maktlösheten vi ser idag beror på att man inte utsett någon ansvarig grupp eller person, även om vi gärna hoppats på att ynkryggar som våra politiker tog sitt ansvar. Ett land behöver en ledare som inspirerar och manar till respekt genom att uppvisa handlingskraft och resultat. Kom ihåg ordet *handlingskraft*.

Utan att nödvändigtvis behöva göra en fascist-stat av sverige bör vi åtminsonne ha en beredskap för den sorts hot vi upplever idag, ett hot som i detta fall kommer innifrån. Ja, innifrån. För att det har dessvärre blivit för sent att bygga upp fysiska gränser med bevakning utåt. Invasionen har varit ett faktum redan ett bra tag, vi har sett den pågå men inte gjort något pga vår fredliga mentalitet - "sånt händer inte oss för att vi är så bra, och skulle det hända har vi ett bra försvar". Slappna av och det börjar ryka, sen brinner det och vi har ingen 'brandkår' för denna typ av eld.

Att man tänkt på militären så pass sent är ett hån mot folket. Varför betalar vi för ett försvar som bara övar och inte har beredskap? Man tillverkar vapen som man sedan *skänker bort*, så teknik och kompetens finns, bara inte ryggraden i toppen för att tillämpa dessa för våra egna liv.

Som alltid behövs en order uppifrån, vem bär ansvaret? Börja med att tillsätta *riktiga män* som kommer ihåg vem som byggt vårt samhälle och som är beredda att försvara det. Städa upp gator, torg, gränder och kloaker. Jag har träffat några av våra duktiga soldater inom kust och fallskärmsförbanden, det är dugliga starka killar som gärna vill jobba, låt dom få göra det.

Sist men inte minst behövs också en konsekvensplan för dom som länge låtsats ha tagit hand om vårt land men av flera anledningar inte gjort det. Det är dock en senare historia, att rädda landet kommer alltid i första hand. När grovgörat väl är avklarat kan man börja utreda den gamla regimen för att senare dela ut pris, och ris.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
svårt att svara på om militären KAN användas då det inte presenterats några arbetsuppgifter för dom än
Man får helt enkelt belägra förorterna med soldatbostäder och tillfälliga stationer beredda på omedelbar handling vid minsta misstanke. Som när man jagar flugor eller annan ohyra. Du står tyst och vaksamt med flugsmällan och lyssnar.

Sen har vi även moderna helikoptrar med mörkerkameror som skulle kunna proba bestämda delar av luftrummet. Faktum är att vi har hamnat i en krigszon, det finns effektiva rutiner för sånt. Sverige behöver bli en smutsig arbetsplats ett litet tag. Ska vi få ha en hållbar fred behöver vi vara beredda att prioritera resurser för att försvara den.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Jo, ska man tillåta militären att ingripa i våldssituationer i fredstid måste grundlagen ändras har jag för mig, så det är inget som överhuvudtaget kan göras i brådrasket när det är skitnödigt.
Nu har jag lyssnat på alla nyhetsprogram, och det var ju en stor fet nothingburger.

Polisen ska kunna begära hjälp med sånt dom redan har begärt hjälp med, sprängämnesanalys och helikoptertransporter...

Eventuellt skulle det i framtiden kunna bli lagändringar som skulle kunna leda till annan hjälp, men inte utan lagändringar...
Diskuterade detta för några år sedan med en jurist och en polis på en fest.
Så som jag har förstått det så behövs ingen grundlagsändring, men polisen måste BEGÄRA hjälp och vara den som för BEFÄLET på plats.
Det var några saker till som jag har glömt.

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Hoj
Räka
Så som jag har förstått det så behövs ingen grundlagsändring, men polisen måste BEGÄRA hjälp och vara den som för BEFÄLET på plats.

Räddningstjänst befälet står faktiskt över ett polisbefäl så polisen får be han be fm komma me tanks för Ådalen 2.0 edition

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag tycker inte det är krig. Krig är för mig Karelska näset under vinterkriget. En pluton med ca 100 meter skyttegrav svarade i 24 timmar natt - natt för ca 700 meter front. På natten när plutonen byttes av med en ny pluton från kompaniet som låg i beredskap bakom låg förlusterna efter 24 h på 50 %. Eller Ukraina idag.
Vad vi har i Sverige är på sin höjd ett litet guerillakrig.
Med attentat riktade på motståndarsidan.
Och risken att drabbas för allmänheten är som Morgan Johansson sa liten.
Det är större risk dö i trafiken.
Det som drabbas i Sverige just nu är mest "Sveriges / Våra politikers självbild".
Vad vi ser nu är för mig Mångkultur.
Eller
det dagliga livet i Syrien, Irak, Iran, Afghanistan, Somalia, Eritrea o.s.v. som har börjat synas allt mer och mer i Sverige.
Inget och klaga över ? Invandring är nödvändig för klara pensionerna, välfärden enligt många.
Och vilka som invandrar, ja det har ingen betydelse utom för rasister ! Eller hur ?

Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Faktiskt riktigt jävla roligt skrivet....rofl x10.

(Cant help my bizarre humor)

(Meen va fan??- citatet då....???VAR TOG DET VÄGEN!!??, hur som- citatet skulle va klockringarens svar till Markus...rörande proppelur keba och snodd padda...)

//jj

Last edited:

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Militären får hjälpa till med transporter, expertis och sånt men de får inte hjälpa till om det finns risk för att våld eller tvång måste användas av militärpersonal föruitom om det är försvar mot terrorism.
För att militären ska få använda våld krävs andra regler änm för att polisen ska få använda våld.

Och vill politikerna bara att militären ska bidra med transporter, sprängämnesexperter och sånt, ja då är det fritt fram redan nu och bara att be om hjälp. Samtidigt så har militären fullt upp med sitt huvudansvar för tillfället, tack vare den missskötsel av vårt försvar som politi8kerna hållit på med i årtionden så det vore kanske dumt att uppta deras tid med polisverksamhet när vi faktiskt har ett någorlunda fungerande polisväsende, vi måste bara också se till att ha ett fungerande rättväsende som ser till att dessa yrkeskriminella inte kan syssla med sin verksamhet.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Är inte den faktan omfattad av sekretess?

Jobbigt att bli outad sådär. Behöver du någon att prata med?

Har du förresten nån bra retailer för de där propellerkepsarna? Verkar fräna.
Jag undrar en del vad denna person är, han driver ju uppenbart men ändå återkommer han till något som skulle kunna vara personligt, hans långa inlägg om tvångsvård kan mycket väl vara självupplevt.

De här bilderna på några som kanske eller kanske inte är anställda på säpo har han dragit upp förut och självklart så finns ingen substans, men då är frågan om han kanske tror det.

Undrar om det är mycket droger i tonåren och en envis psykos som blommar upp, svårt att veta. Hur som helst är det kul. ?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Hur vet du om de är bra soldater, för att de är homosexuella eller för att de är klädda som soldater?

Jag vet att du har en fäbless för båda förvisso så svårt för mig veta vad du bedömer dem på. ?

Jag vet inte om dom är bra soldater (det förutsätter jag), men dom är i alla fall soldater, och det räcker för att vara bättre än dig

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år