Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Apropå ovan om soldater, hur länge dröjer det innan gängkriminella är med i försvaret ?
I Riksdagen, polisen och så vidare ? Mullvadar är redan på plats ?
View attachment 490318
Bra poäng och det var ju en åklagare som fick kliva åt sidan förra veckan, och vi såg ju också de iranska bröderna.

Kanske det gamla brölet om att "bevara Sverige svenskt" inte var så dumt, lite som "gör Sverige lagom igen" men i åttiotalstappning.

Men alla som sett en reklam för Försvarsmakten fattar vad det är för "kompetenser" som efterfrågas så du har nog helt rätt dessvärre, röda mattan kommer det bli också. Kan redan se reportaget i typ Slagfjädern eller vad deras fåniga magasin heter: "Rashid Mahamza Abdullah flydde från kriget - nu utbildar han svenska (HBTQIA certifierade) värnpliktiga i närstrid och sprängmedelshantering samt mörkerkörning".

(Samtidigt på en myr i Jokkmokk grillar en annan man korv och berättar MC ståris för kidzen)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Byter ämne här lite, undrar om en sak om Sverige idag, och Sverige igår. För alla som följer Flashback någorlunda frekvent på åtminstone månadsbasis så ser man att utöver de oroande multikriminella tendenserna så har fler och fler föräldrar avslöjats med de allra mest otänkbara vidrigheter, som de dessutom dokumenterar.

Vad beror detta på? Det är till synes någorlunda normala människor som beter sig värre än man trodde var möjligt, här är en grej jag ramlade över på Flashback idag:

SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL (Pontus Andersson och Amanda Westergren) 5000-K512443-23 Amanda Westergren och Pontus Andersson har tillsammans och i samförstånd utsatt A för upprepat våld med och utan tillhyggen, genom att binda och tejpa A i smärtsamma positioner, slå A på kroppen och i huvudet med och utan tillhygge, knuffa, greppa tag i och/eller kasta A, riva A samt klippa A i ett finger, duscha A med kallt vatten, pressa in föremål i munnen på A samt med våld tvinga A att äta. Delar av händelseförloppet har dokumenterats genom att filma och fotografera A. Det hände mellan den 4 april 2023 och den 2 maj 2023 i Kungsör, Kungsörs kommun. A orsakades ett stort antal blåmärken, flera märken, rodnader, svullnader, sårskador, blodvite, smärta. När A var bunden och tejpad var han försatt i vanmakt eller annat sådant tillstånd. Brottet bör bedömas som synnerligen grovt eftersom de tilltalade agerat enligt ovan mot ett litet skyddslöst närstående barn och därigenom visat synnerlig hänsynslöshet och/eller orsakat denne synnerligt lidande. Amanda Westergren och Pontus Andersson begick gärningen med uppsåt. Lagrum: 3 kap 6 § 2 st brottsbalken

Det här är helt ofattbara grymheter mot ett barn fött år 2020. Eftersom jag sett minst 10-20 sådana här fall kan man ju gissa att det är tusentals som inte filmar tortyren och sedan publicerar den. Kan någon förklara vad detta handlar om?

Här är kvinnan i fråga, verkar väl som vilken bimbo som helst, men hur kan vi ha ett så här sjukt samhälle? Har det alltid varit så tror ni?

Jag tänker på sådant här när jag träffar ungar jag irriterar mig på ibland, det finns sådana som har det så här, inte konstigt om de blir irriterande i bästa fall.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...
Apropå ovan om soldater, hur länge dröjer det innan gängkriminella är med i försvaret ?
I Riksdagen, polisen och så vidare ? Mullvadar är redan på plats ?

Numera är det ganska mycket kontroller på folk som ska anställas inom FM eller tex HV. Det är koll mot diverse register, inkl Säpo, Polisens MR och Must, samt flertal intervjuer. Högre säkerhetsklassningar ställer ännu högra krav. Inte lätt för någon med kriminell anknytning att komma in. Mullvader från främmande makt är svårare, då de kan vara till synes helt vanliga medborgare och extremt försiktiga med att sticka ut.

Sedan apropå diskussionen ovan, så har jag helt personliga åsikter om flams och trams i dylika parader eller dansa i TikTok-filmer osv. Det hör inte hemma i en seriös verksamhet som tex Polis och Militär. Ska man gå parad, så är det till en redig marsch och med taktfasta steg. Där är jag väldigt konservativ.

Last edited:

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj
...
Vad beror detta på? Det är till synes någorlunda normala människor som beter sig värre än man trodde var möjligt, här är en grej jag ramlade över på Flashback idag:

SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL (Pontus Andersson och Amanda Westergren) 5000-K512443-23 Amanda Westergren och Pontus Andersson har tillsammans och i samförstånd utsatt A för upprepat ...

Det är det där som är så otäckt. Folk med låg tröskel för misshandel och annan skit eller psykopater, narcissister osv är ofta extremt duktiga på att maskera sina innersta tankar och vad de utsätter tex närstående för. Allt kan se perfekt ut på video eller om man möter dem på jobbet eller ute på stan. Jag hade en person på jobbet som tydligen var psykopat och utsatte några för riktigt ful behandling, medan jag själv aldrig märkte något. Det var först efter att han slutat och vi hade någon kontakt i ett ärende, som det märktes att något var jävligt off. Men flera kollegor berättade hårresande historier om vad som pågått under flera år.

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
@TomK
Medhåll.

Försvarsmakten skall vara fri från civila symboler anser jag. Vill minnas att det, när jag var värnpliktig, var absolut förbjudet med religiösa/politiska/åsiktssymboler till uniform. En tjänsteman i uniform ska enbart representera myndigheten denne jobbar för. Att vara neutral men inte likgiltig är en konst.

Var aktiv mer än halva mitt vuxna liv i Försvarsmakten och har sett "uppmjukningen" inifrån. (Gjorde höger/vänster-om för 10 år sedan så jag är inte helt uppdaterad)

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
@TomK
Medhåll.

Försvarsmakten skall vara fri från civila symboler anser jag. Vill minnas att det, när jag var värnpliktig, var absolut förbjudet med religiösa/politiska/åsiktssymboler till uniform. En tjänsteman i uniform ska enbart representera myndigheten denne jobbar för. Att vara neutral men inte likgiltig är en konst.

Var aktiv mer än halva mitt vuxna liv i Försvarsmakten och har sett "uppmjukningen" inifrån. (Gjorde höger/vänster-om för 10 år sedan så jag är inte helt uppdaterad)
Helt rätt, religion, politik och sexuell läggning mm har inget med försvaret att göra och skall inte vara där. För om en sexualitet skall representeras så skall väl alla? Osv.
Enklare att bara skita i det och fokusera på uppgiften.

Detta var rimligt för alla inblandade, men sedan kom woke och here we are.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Pride är några dagar, det är några få ur personalen som deltar, frivilligt.

Vilken jävla jättestruts ni gör av en fjäder.

Vi hade som sagt Pride parad här i lördags, men samtidigt var det beredskapsvecka, jag besökte inger av evenemangen, men jag hoppas att försvaret var på båda.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vi hade som sagt Pride parad här i lördags, men samtidigt var det beredskapsvecka, jag besökte inger av evenemangen, men jag hoppas att försvaret var på båda.
Om det är en fjäder att sexualisera och politisera och/eller införa aktivt utövad religion i försvaret är förstås en fråga man kan tycka olika om. Jag känner mig helt trygg i var jag landat.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Om det är en fjäder att sexualisera och politisera och/eller införa aktivt utövad religion i försvaret är förstås en fråga man kan tycka olika om. Jag känner mig helt trygg i var jag landat.

Dom åker inte omkring och knullar på flaket på en terrängbil, så hur det är att sexualisera försvaret vet jag inte.

Religionen är ju rätt införlivad i försvaret med fältpräster och soldaterinran, men det vet ju alla som har gjort lumpen så klart

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dom åker inte omkring och knullar på flaket på en terrängbil, så hur det är att sexualisera försvaret vet jag inte.

Religionen är ju rätt införlivad i försvaret med fältpräster och soldaterinran, men det vet ju alla som har gjort lumpen så klart
Det är en en rörelse för sexuella minoriteter, har du missat det också? Du är ju inte jättesvår att debattera med direkt.

För övrigt vet alla som orkat ta in några intryck efter 1985 att du har fel. Eller okej, 2001 i det här fallet.

"Försvarsmaktens policy från 2001 säger att all militär själavård inom Försvarsmakten utgår från den religiösa mångfald som finns i landet och att den militära själavården syftar till att ge möjlighet till var och en inom Försvarsmakten att utöva sin religion."

Som sagt, inte jättesvårt. ?

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det är en en rörelse för sexuella minoriteter, har du missat det också? Du är ju inte jättesvår att debattera med direkt.

För övrigt vet alla som orkat ta in några intryck efter 1985 att du har fel. Eller okej, 2001 i det här fallet.

"Försvarsmaktens policy från 2001 säger att all militär själavård inom Försvarsmakten utgår från den religiösa mångfald som finns i landet och att den militära själavården syftar till att ge möjlighet till var och en inom Försvarsmakten att utöva sin religion."

Som sagt, inte jättesvårt. ?

Vad bra, då är ju alla religioner inkluderade, då är det väl inte svårt att acceptera alla sorters relationer också?

Jag tycker det är rätt äckligt att sitta och tänka på andra människors sexualitet på jobbet även om dom är hetrosexuella, däremot har jag inget problem med att dom är gifta/sambo, oavsett vem dom är gifta eller sambo med.

"Soldaterinran, krigsmannaed, faned och andra benämningar avser de högtidliga och/eller förpliktigande påminnelser om en soldats plikter som finns i många länders försvarsmakter. De var tidigast en edsavläggelse inför Gud om trohet mot monarken. Senare varianter innefattar trohet mot fosterlandet, författningen, det demokratiska statsskicket och liknande, medan det religiösa inslaget ofta nedtonats eller borttagits"

Ofta, men inte alltid, nedtonat eller borttaget.

Dom jag känner som avlagt soldaterinran i någorlunda modern tid hade uppfattningen att det fortfarande var religiöst.

Men det är ju bra om man har tagit bort eden om trohet till Monarken i alla fall, Knugen är en fjant!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Det är det där som är så otäckt. Folk med låg tröskel för misshandel och annan skit eller psykopater, narcissister osv är ofta extremt duktiga på att maskera sina innersta tankar och vad de utsätter tex närstående för. Allt kan se perfekt ut på video eller om man möter dem på jobbet eller ute på stan. Jag hade en person på jobbet som tydligen var psykopat och utsatte några för riktigt ful behandling, medan jag själv aldrig märkte något. Det var först efter att han slutat och vi hade någon kontakt i ett ärende, som det märktes att något var jävligt off. Men flera kollegor berättade hårresande historier om vad som pågått under flera år.

Jag tror du får lägga på droger.

Häromkring i de fall där det använts våld långt bortom spärrarna hos alla normala människor så har det handlat om drogmissbrukare. Långt värre än vad som sker även bland alkoholmissbrukare.

Sen vågar jag inte säga att det ens är samtliga droger som ger den effekten men det verkar finnas någon eller någon drog som raderar ut spärrarna totalt.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Sen vågar jag inte säga att det ens är samtliga droger som ger den effekten men det verkar finnas någon eller någon drog som raderar ut spärrarna totalt.

Det är väl Flödder/Benzo som har den effekten tror jag.
Det är ju tydligen vanligt att dom som ska utföra mord/brott använder det för att bli lite kallare.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Alkohol är ett giftigt preparat som dagens unga undviker. De använder hellre nåt "naturligt" som de beställt online.
----
Jag hörde en polis i något tv-program som påstod att det vanligen var hasch som de som de hade problem med var påverkade av. Det låter konstigt att det ska ge våldsamma tendenser eftersom det främst stänger ner tankeverksamheten och gör användare slöa.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Alkohol är ett giftigt preparat som dagens unga undviker. De använder hellre nåt "naturligt" som de beställt online.
----
Jag hörde en polis i något tv-program som påstod att det vanligen var hasch som de som de hade problem med var påverkade av. Det låter konstigt att det ska ge våldsamma tendenser eftersom det främst stänger ner tankeverksamheten och gör användare slöa.

Hash är kanske det vanligaste "olagliga" dom stöter på, och bortsett från att dom som säljer det är gängkriminella tror jag inte att det är speciellt vanligt med brottslighet bland dom som brukar det.

Man blir ju liksom inte bättre på någonting av att vara pårökt, tvärtom.

När Snowboard var uppvisningssport i OS så var det ju en kille med hängbrallor som vann, men diskades på grund av hash, men en av dopningsexperterna sa till media "Ge honom en medalj till, för att han gjorde det pårökt, det hjälpte definitivt inte"

Nu är väl till och med Cannabis borttaget från dopinglistan

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Byter ämne här lite, undrar om en sak om Sverige idag, och Sverige igår. För alla som följer Flashback någorlunda frekvent på åtminstone månadsbasis så ser man att utöver de oroande multikriminella tendenserna så har fler och fler föräldrar avslöjats med de allra mest otänkbara vidrigheter, som de dessutom dokumenterar.

SYNNERLIGEN GROV MISSHANDEL (Pontus Andersson och Amanda Westergren) 5000-K512443-23 Amanda Westergren och Pontus Andersson har tillsammans och i samförstånd utsatt A för upprepat våld med och utan tillhyggen, genom att binda och tejpa A i smärtsamma positioner, slå A på kroppen och i huvudet med och utan tillhygge, knuffa, greppa tag i och/eller kasta A, riva A samt klippa A i ett finger, duscha A med kallt vatten, pressa in föremål i munnen på A samt med våld tvinga A att äta. Delar av händelseförloppet har dokumenterats genom att filma och fotografera A. Det hände mellan den 4 april 2023 och den 2 maj 2023 i Kungsör, Kungsörs kommun. A orsakades ett stort antal blåmärken, flera märken, rodnader, svullnader, sårskador, blodvite, smärta. När A var bunden och tejpad var han försatt i vanmakt eller annat sådant tillstånd. Brottet bör bedömas som synnerligen grovt eftersom de tilltalade agerat enligt ovan mot ett litet skyddslöst närstående barn och därigenom visat synnerlig hänsynslöshet och/eller orsakat denne synnerligt lidande. Amanda Westergren och Pontus Andersson begick gärningen med uppsåt. Lagrum: 3 kap 6 § 2 st brottsbalken

Det här är helt ofattbara grymheter mot ett barn fött år 2020. Eftersom jag sett minst 10-20 sådana här fall kan man ju gissa att det är tusentals som inte filmar tortyren och sedan publicerar den. Kan någon förklara vad detta handlar om?

Här är kvinnan i fråga, verkar väl som vilken bimbo som helst, men hur kan vi ha ett så här sjukt samhälle? Har det alltid varit så tror ni?

Jag tänker på sådant här när jag träffar ungar jag irriterar mig på ibland, det finns sådana som har det så här, inte konstigt om de blir irriterande i bästa fall.

Usch.

Sysslar lite med barn och ungdomar inom ridsport och det är tragiskt med alla policys som krävs för att hålla alla trygga (inte tillåtet att vara ensam i ett rum med någon omyndig, väldigt specifika regler för vilken typ av beröring som är olämplig, vilka uttalanden som skall undvikas, osv).

De flesta regler är helt självklara, men det krävs tydligen att man förklarar för vuxna människor hur man bör bete sig kring barn och unga. Tragiskt hur det är (blivit?) och hur svårt det ska behöva vara att ge dessa en trygg och givande upplevelse.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Usch.

Sysslar lite med barn och ungdomar inom ridsport och det är tragiskt med alla policys som krävs för att hålla alla trygga (inte tillåtet att vara ensam i ett rum med någon omyndig, väldigt specifika regler för vilken typ av beröring som är olämplig, vilka uttalanden som skall undvikas, osv).

De flesta regler är helt självklara, men det krävs tydligen att man förklarar för vuxna människor hur man bör bete sig kring barn och unga. Tragiskt hur det är (blivit?) och hur svårt det ska behöva vara att ge dessa en trygg och givande upplevelse.

Just ridsporten har ju varit ett pedofilträsk länge, så jag förstår att dom överkompenserar

TomK

Gick med
6 Mar 2003
Hoj

Pride är inte kärnverksamhet för FM. Vill folk deltaga kan de göra det på sin fritid. Inte i en uniform och flagga med symboler som inte är reglementerade. Men det här är symptomatiskt för många organisationer idag...

Dessutom är Pride som organisation riktiga skitstövlar i flera avseenden. De är långt ifrån inkluderande och utesluter glatt homosexuella om de råkar tex tillhöra "fel" parti. Pride kan dra åt helvete, är min åsikt. De kan återkomma när de värnar om *alla* människor.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad bra, då är ju alla religioner inkluderade, då är det väl inte svårt att acceptera alla sorters relationer också?
Det är fel forum att diskutera den typen av frågor, don't ask, don't tell.

Ingen behöver en heterosexuell dag, ingen behöver en homosexuell dag, låt det vara en dag, det räcker.

Det finns många andra frågor man inte behöver klä ut sig eller åka lastbil med bar överkropp för, orkar inte göra en lista, det är en av dina hobbys att skriva oändligt många och dessutom långa inlägg med/om liknelser så om vi måste ner dit så kan du få skriva en lista på vilka andra frågor du tycker är värda ett lastbilsflak på arbetstid alternativt fritid.

Sedan är ju just Pride en vänsterorganisation så det blir dubbelt fel, både politik och sex, så fel det kunde bli.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år