2,1 som födseltal för bibehållen befolkning används för att då har man rent statistiskt i snitt 1 dotter per par.
Det intressanta är väl att problemet varit välkänt i årtionden, men lösningen i Europa var att försöka kasta pengar på folk, och att ta in ohemult mycket invandring från instabila områden i världen.
Varför inte försöka lista ut varför folk inte skaffar barn istället?
Minns att en byhåla i Sverige på nittiotalet för att stävja urholkningen av befolkningen där gav alla par med barn några dagar (eller nåt sånt) per år med gratis heldygnsbarnvakt så föräldrarna kunde få lite egentid och kanske få lite knullat gjort. Och tydligen fungerade det för att öka barnafödandet lite.
Kan ju iofs minnas fel, jag är jävligt bra på att ha dåligt minne.
Men ivf, att det förds få barn i västvärlden (och i skithål i Asien med för den delen)... Lista ut vad problemet är istället.
Jag, om jag nu får komma med vilda gissningar och tyckanden, tror att nedmonteringen av flergenerationsboendet är en av av sakerna som orsakar det. Det finns ingen utökad familj som kan hjälpa till att lyfta vardagsarbetet med att bygga ett hem ch en familj. OCh då är jag allt annat än förtjust i familj.
Det i kombination med yrkeslivet där få människor har tidoch ork över för att faktiskt leva sitt riktiga liv, utan istället skjuter det framför sig till pensionen, gör ju att orken för att klämma fram ännu fler barn inte finns där.
Utöver det har ju den eviga propagandan om överbefolkningen kanske faktiskt satt sig i samhällets kolletiva medvetande, så folk helt enkelt inte skaffar barn. Minns hur jävla mycket det tjatades om det när jag växte upp. Det sågs som närmast skamligt att ha många barn. Det ses ju fortfarande som lite skamligt för den delen, om man tänker efter.
Sedan har vi asociala medier, jag minns när kvarter hade kvartersfester med ojämna mellanrum bara för att träffas och prata lite. Det har jag inte sett på väldigt länge nu. Vanmligtvis säger folk inte ens hej till de som bor i samma trapphus, vi har lurat våra stenåldershjärnor att asociala medier ger os social kontakt när vi i verkligheten sitter ensamma hemma i tomma lägenheter. MEn det är ju ett relativt nytt påfund och inte en orsak till befolkningsminskningen men inte fan hjälper det. Det finns inte längre något naturligt möte med nya människor där man kan bygga nya vänskaper efter att man gått ut skolan där man tvingas uymgås med en hög med dårar och idioter i samma ålder dag ut och dag in och av ren nöd bygger vänskap med några andra missanpassade individer för att stå ut med skiten.
Och när någon som jag säger att det är något trasigt med folks sociala liv, ja då jävlar är det något knas för jag gillar inte ens folk.