Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi behöver inte alls fler barn till t.ex pensionerna. ATP var ett system där var och en i princip sparade till sin egen pension.
Sköts i sank av våra politiker som samtidigt som inflationen var 10 % tyckte att sparpengarna skulle placeras i "Statsobligationer" med 3 % ränta.
För Politikerna (t.ex. Olof Palme) behövde "billiga" pengar för att hålla sig kvar vid makten.
Vi behöver väl ha födelsetal på 2,0 eller högre om vi inte ska behöva importera miljontals ..., ah visst ja, okej då.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Håller med. Det borde inte vara en mänsklig rättighet att skaffa barn. Vi har sen trettonhelgen en numera 6 årig pojke som bor hos oss pga olämpliga föräldrar.

Men om du vill köpa en katt eller hund så är det koll, dubbelkoll osv om man är lämplig.
Det omvända finns också, att barn blir bättre än sina föräldrar. Gåtan är hur de klarar det utan att bli förstörda. Det är inte normen, de utgör undantagen, men ändå...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vi behöver väl ha födelsetal på 2,0 eller högre om vi inte ska behöva importera miljontals ..., ah visst ja, okej då.
Europa's människor överlevde utan problem Digerdöden
trots att befolkningen på många ställen minskade med 2/3.
Nackdelen var bland annat stigande löner. Större efterfrågan på arbetskraft än tillgång.
Däremot stämmer det att våra politiska partier behöver en större befolkning för att genomföra sina "visioner".
Inget unikt, jag har sett artiklar både i Svensk, Tanzanisk och Sudansk press om hur mycket bättre landet skulle bli med 3 till 4 gånger så stor befolkning.

oops164

Smed
Gick med
13 Aug 2003
Hoj
Tösernas leksaker,
Det omvända finns också, att barn blir bättre än sina föräldrar. Gåtan är hur de klarar det utan att bli förstörda. Det är inte normen, de utgör undantagen, men ändå...
Visst finns det undantag. Denna pojken har som tur är inte farit illa. Han har sovit gott sen första dagen inga mardrömmar etc

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
2,1 som födseltal för bibehållen befolkning används för att då har man rent statistiskt i snitt 1 dotter per par.
Det intressanta är väl att problemet varit välkänt i årtionden, men lösningen i Europa var att försöka kasta pengar på folk, och att ta in ohemult mycket invandring från instabila områden i världen.

Varför inte försöka lista ut varför folk inte skaffar barn istället?
Minns att en byhåla i Sverige på nittiotalet för att stävja urholkningen av befolkningen där gav alla par med barn några dagar (eller nåt sånt) per år med gratis heldygnsbarnvakt så föräldrarna kunde få lite egentid och kanske få lite knullat gjort. Och tydligen fungerade det för att öka barnafödandet lite. :hihi
Kan ju iofs minnas fel, jag är jävligt bra på att ha dåligt minne.

Men ivf, att det förds få barn i västvärlden (och i skithål i Asien med för den delen)... Lista ut vad problemet är istället.
Jag, om jag nu får komma med vilda gissningar och tyckanden, tror att nedmonteringen av flergenerationsboendet är en av av sakerna som orsakar det. Det finns ingen utökad familj som kan hjälpa till att lyfta vardagsarbetet med att bygga ett hem ch en familj. OCh då är jag allt annat än förtjust i familj.
Det i kombination med yrkeslivet där få människor har tidoch ork över för att faktiskt leva sitt riktiga liv, utan istället skjuter det framför sig till pensionen, gör ju att orken för att klämma fram ännu fler barn inte finns där.
Utöver det har ju den eviga propagandan om överbefolkningen kanske faktiskt satt sig i samhällets kolletiva medvetande, så folk helt enkelt inte skaffar barn. Minns hur jävla mycket det tjatades om det när jag växte upp. Det sågs som närmast skamligt att ha många barn. Det ses ju fortfarande som lite skamligt för den delen, om man tänker efter.
Sedan har vi asociala medier, jag minns när kvarter hade kvartersfester med ojämna mellanrum bara för att träffas och prata lite. Det har jag inte sett på väldigt länge nu. Vanmligtvis säger folk inte ens hej till de som bor i samma trapphus, vi har lurat våra stenåldershjärnor att asociala medier ger os social kontakt när vi i verkligheten sitter ensamma hemma i tomma lägenheter. MEn det är ju ett relativt nytt påfund och inte en orsak till befolkningsminskningen men inte fan hjälper det. Det finns inte längre något naturligt möte med nya människor där man kan bygga nya vänskaper efter att man gått ut skolan där man tvingas uymgås med en hög med dårar och idioter i samma ålder dag ut och dag in och av ren nöd bygger vänskap med några andra missanpassade individer för att stå ut med skiten.

Och när någon som jag säger att det är något trasigt med folks sociala liv, ja då jävlar är det något knas för jag gillar inte ens folk.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
2,1 som födseltal för bibehållen befolkning används för att då har man rent statistiskt i snitt 1 dotter per par.
Det intressanta är väl att problemet varit välkänt i årtionden, men lösningen i Europa var att försöka kasta pengar på folk, och att ta in ohemult mycket invandring från instabila områden i världen.

Varför inte försöka lista ut varför folk inte skaffar barn istället?
Minns att en byhåla i Sverige på nittiotalet för att stävja urholkningen av befolkningen där gav alla par med barn några dagar (eller nåt sånt) per år med gratis heldygnsbarnvakt så föräldrarna kunde få lite egentid och kanske få lite knullat gjort. Och tydligen fungerade det för att öka barnafödandet lite. :hihi
Kan ju iofs minnas fel, jag är jävligt bra på att ha dåligt minne.

Men ivf, att det förds få barn i västvärlden (och i skithål i Asien med för den delen)... Lista ut vad problemet är istället.
Jag, om jag nu får komma med vilda gissningar och tyckanden, tror att nedmonteringen av flergenerationsboendet är en av av sakerna som orsakar det. Det finns ingen utökad familj som kan hjälpa till att lyfta vardagsarbetet med att bygga ett hem ch en familj. OCh då är jag allt annat än förtjust i familj.
Det i kombination med yrkeslivet där få människor har tidoch ork över för att faktiskt leva sitt riktiga liv, utan istället skjuter det framför sig till pensionen, gör ju att orken för att klämma fram ännu fler barn inte finns där.
Utöver det har ju den eviga propagandan om överbefolkningen kanske faktiskt satt sig i samhällets kolletiva medvetande, så folk helt enkelt inte skaffar barn. Minns hur jävla mycket det tjatades om det när jag växte upp. Det sågs som närmast skamligt att ha många barn. Det ses ju fortfarande som lite skamligt för den delen, om man tänker efter.
Sedan har vi asociala medier, jag minns när kvarter hade kvartersfester med ojämna mellanrum bara för att träffas och prata lite. Det har jag inte sett på väldigt länge nu. Vanmligtvis säger folk inte ens hej till de som bor i samma trapphus, vi har lurat våra stenåldershjärnor att asociala medier ger os social kontakt när vi i verkligheten sitter ensamma hemma i tomma lägenheter. MEn det är ju ett relativt nytt påfund och inte en orsak till befolkningsminskningen men inte fan hjälper det. Det finns inte längre något naturligt möte med nya människor där man kan bygga nya vänskaper efter att man gått ut skolan där man tvingas uymgås med en hög med dårar och idioter i samma ålder dag ut och dag in och av ren nöd bygger vänskap med några andra missanpassade individer för att stå ut med skiten.

Och när någon som jag säger att det är något trasigt med folks sociala liv, ja då jävlar är det något knas för jag gillar inte ens folk.

Det där med sociala medier… tror det påverkat oss en hel del. I dagens samhälle ska alla finna sig själva, vara snygga, ha ett flashigt jobb, och resa jorden runt varje semester.

Föll lite för det där själv…. jobbade som fan över hela världen (bodde på hotel 3 år - i streck!), köpte kostymerna i Hong Kong, bjöd brudar på semesterresor, och rattade AMG i Tokyo. Lätt att dras med.

Sen sade jag upp mig med siktet på ett enklare liv. Bor nu på rancher runt om i USA, tränar hästar till vardags, och ser inte på nyheterna. Tjänar knappt ett skit, men så fantastiskt själviskt och skönt - noll chans att jag strular till detta med att skaffa barn.

Tror det är många som känner att när man klarat av alla måsten genom 20-årsåldern och man hamnat rätt i karriär och förhållande, så vill vara lite självisk. Lite semestrar, kläder, vila. Barn skjuter man på.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vi behöver inte bibehållen folkmängd. Det är bara nåt som politikerna fått för sig och byggt upp som nåt slags krav för samhället och politiken.
Beror nog lite vad man menar med "behöver" och "vi".

Vi kan inte ha minskande folkmängd hur länge som helst, tillslut finns ingen folkmängd kvar längre.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Beror nog lite vad man menar med "behöver" och "vi".

Vi kan inte ha minskande folkmängd hur länge som helst, tillslut finns ingen folkmängd kvar längre.

Bortsett från att du pratar om något som aldrig kommer att ske så ser jag inte problemet med att vi skulle vara utan folkmängd heller.

På vikingatiden fanns det väl runt 100000 personer i Sverige. Dom lyckades överleva trots betydligt enklare teknologi än vi har idag.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Bortsett från att du pratar om något som aldrig kommer att ske så ser jag inte problemet med att vi skulle vara utan folkmängd heller.
Rent matematiskt så funkar det ju så. Lite därför jag undrar vad som menas med "vi" och "behöver". Om min familj dör i en olycka så är min familjs folkmängd 0 och vi slutar existera.
På vikingatiden fanns det väl runt 100000 personer i Sverige. Dom lyckades överleva trots betydligt enklare teknologi än vi har idag.
Javisst, jag pratade om folkmängdens ökning/minskning. Folkmängden har ökat från dessa 100000 personer.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Rent matematiskt så funkar det ju så. Lite därför jag undrar vad som menas med "vi" och "behöver". Om min familj dör i en olycka så är min familjs folkmängd 0 och vi slutar existera.

Javisst, jag pratade om folkmängdens ökning/minskning. Folkmängden har ökat från dessa 100000 personer.

Politikerna tittar väl huvudsakligen på tillväxt i bnp när dom hävdar att "vi behöver".

För oss undersåtar som lever i landet är det mer intressant med tillväxt i bnp/capita. Men egentligen kanske vi skulle må bättre om vi struntade i det också.

Är det egentligen ett problem om det slutar med att folkmängden i en utopisk och avlägsen framtid skulle gå ner till noll?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj

Jo, jag har väl inget emot en minskande befolkning heller, och jag skulle tro att problemen är lite överdrivna. Visst kommer kanske pensionen behöva höjas eller tas bort helt om man nu inte ser till att kunna gå i pension med egna medel, åtminstone tills populationen stabiliserats.
Sedan kommer ju antagligen den ekonomiska tillväxten bli lite lägre för att den inte drivs på av ökande befolkning, men det är ju också ganska irrelevant egentligen.
Bostadsbristen kommer ju bli ett minne blott...

Och vad gäller världspopulationen, för lite drygt en miljon år sedan kraschade människans population till lite drygt 1300 individer, och höll sig på den nivån i 100 000 år enligt gentiska studier. Vi som art kan fortsätta existera med en ganska mycket mindre population än 8 biljoner. Kanske lite fler än 1300 kan vara bra, men nån miljon på något trevligt ställe med tempererat klimat året om vore ju fint om inte annat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Politikerna tittar väl huvudsakligen på tillväxt i bnp när dom hävdar att "vi behöver".

För oss undersåtar som lever i landet är det mer intressant med tillväxt i bnp/capita. Men egentligen kanske vi skulle må bättre om vi struntade i det också.

Är det egentligen ett problem om det slutar med att folkmängden i en utopisk och avlägsen framtid skulle gå ner till noll?
Yes.
Jag ser till demografin. Leka med bnp och tillväxt får politruckerna hålla på med.
Igen, lite med definitioner. Mängden folk inom ett visst område, mängden folk av en viss gemenskap osv osv. Vilken folkmängd sas.

SCB säger att i åldersgruppen 0-21 så är det 60% som är födda här med båda föräldrarna också födda här.
Vad kommer hända med "vi" menat som den kohorten? Vad betyder siffrorna?
Invandring och/eller att invandrande har högre födelsetal än svenskar är väl de enda två alternativen som orsak?

Ser heller inga problem med att en befolkning ökar/minska organiskt.

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Hur "slimmad" kan befolkningen i Sverige vara och ändå upprätthålla nuvarande standard? ?
Runt 7-8 miljoner eller mindre kanske?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Hur "slimmad" kan befolkningen i Sverige vara och ändå upprätthålla nuvarande standard? ?
Det beror ju på vad du menar med upprätthålla standard. Oavsett hur stor befolkningen är kan nuvarande system inte fungera med minskande befolkning eftersom att systemen bygger på ökande befolkning. Med stabil befolkning och vettiga system kan vi nog hålla högre standard än idag.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Edit; tog bort det som stod här. Skulle inte vara med.
Avsevärt mindre, skulle jag säga.

Hur stor del av befolkningen idag är belastande, förutom de som av nödvändighet är, alltså uppväxt, sjukdom och åldrande?
Sett till vad de övriga tärande "tar" från berättigat tärande tror jag det blir svårt att komma fram till någon numerär. Nettobetalare har en grannlaga uppgift som kunde vara lättare utan "dököttet".

Last edited:

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Det beror ju på vad du menar med upprätthålla standard. Oavsett hur stor befolkningen är kan nuvarande system inte fungera med minskande befolkning eftersom att systemen bygger på ökande befolkning. Med stabil befolkning och vettiga system kan vi nog hålla högre standard än idag.
Just sista biten med vettiga system borde vara fokus ett tag framåt.
Ganska säker på att det finns en hel del att göra där...
Träffade några norrmän

Avsevärt mindre, skulle jag säga.

Hur stor del av befolkningen idag är belastande, förutom de som av nödvändighet är, alltså uppväxt, sjukdom och åldrande?
Sett till vad de övriga tärande "tar" från berättigat tärande tror jag det blir svårt att komma fram till någon numerär. Nettobetalare har en grannlaga uppgift som kunde vara lättare utan "dököttet".
En viss del "tärande" behöver det nog finnas för en någorlunda rörlig arbetsmarknad.
Men rent matematiskt finns det naturligtvis en gräns.
Säkert någon som räknat på detta men runt 4-5% arbetslösa tror jag att jag hört nämnas?
Den övre siffran arbetslösa är det nog ingen som vill komma ut med offentligt...

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Just sista biten med vettiga system borde vara fokus ett tag framåt.
Ganska säker på att det finns en hel del att göra där...

En viss del "tärande" behöver det nog finnas för en någorlunda rörlig arbetsmarknad.
Men rent matematiskt finns det naturligtvis en gräns.
Säkert någon som räknat på detta men runt 4-5% arbetslösa tror jag att jag hört nämnas?
Den övre siffran arbetslösa är det nog ingen som vill komma ut med offentligt...
Generellt så tycker jag att vi borde kapa bort så mycket av politiska beslut, och bidrag. Skapa ett system där alla får en viss mängd pengar från ett skattefinansierat system, som är helt och hållet kopplat till hur mycket pengar som beskattats fram. När man fyller 18 får man denna universella inkomst. Om det är många som är arbetslösa blir det färre betalande och då blir summan mindre vilket kommer tvinga fler att ta jobb så det blir självbalanserande.
Och se till att politiker inte kan fippla med systemet, inte kan bestämma vem som får pengar, eller hur stor del av skattestölden som går till systemet.
De som vill kan dra åt svångremmen och potentiellt överleva på denna inkomst, med lite extra arbete vid sidan om, och de som vill kan jobba med saker som ger en god inkomst.

Vi slipper ha en gigantisk apparat för att bestämma vem som får bidrag, vi slipper jaga bidragsfuskare, vi slipper politiker som fiskar röster med att ge bort andras pengar.
Jag tror att det skulle vara ett bättre system än nuvarande bidragssystem som är trasigt på alla möjliga sätt, och bättre än nuvarande pensionssystem med som alltid pillas med av politiker, och som används som slagträ för att fiska röster.

Men det är ju bara jag.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...