Sverige idag..

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vet inte om det känns så liberalt, det kräver ju ganska omfattande påverkan på individen från staten.
Men ja, det brukar bli mycket åsikter om kommunism när det diskuteras. Att vi redan defacto har ett snarlikt system men där diverse småpovar får vara med och bestämma vem som får vara med i systemet gör det väldigt godtyckligt och inte rättssäkert.

Jag är emot allt som inte kräver någon form av motprestation. Så dra in alla nuvarande bidrag och tillsätt en arg kärring i varje kvarter som kan dela ut busspoletter, mackor, och övernattning i lokalt vandrarhem.

Är man hungrig, trött, eller behöver ta bussen till en jobbintervju, så får man ta sig till arga Britta och förklara behovet. Hon vet vems häck som behöver klippas i utbyte.

Det sexiga med en medborgarlön är givetvis att man skulle kunna avsätta en lång rad administrativa icke-tjänster. Tyvärr uppväger det inte känslan av att vi skulle lägga ännu mer honung på det som lockar folk från halva världen till ett kallt och bistert land i Norden…

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det sexiga med en medborgarlön är givetvis att man skulle kunna avsätta en lång rad administrativa icke-tjänster. Tyvärr uppväger det inte känslan av att vi skulle lägga ännu mer honung på det som lockar folk från halva världen till ett kallt och bistert land i Norden…

Det är väl bara att villkora medborgarlönen på ett sådant sätt att det inte lockar lycksökare.
Att vara medborgare är ju steg ett....

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Det är väl bara att villkora medborgarlönen på ett sådant sätt att det inte lockar lycksökare.
Att vara medborgare är ju steg ett....

Jag kan tänka mig en form av progressivt zon-system, där de som söker uppehälle får börja i Zon 1 (lapphelvetet), för att sedan successivt få flytta en zon söderut för varje år i landet. Ingen gräddfil till våra vackra städer.

Arga Britta tummar jag dock inte på. Det ska svida att försöka mygla till sig av de medel som är till för behövande.

spixer

spiff
Gick med
20 Jun 2007
Hoj
yzf 1000R och FZR1000
Nåja, alkoholismen och annat missbruk är stor bland indianerna, och när utbetalningen kommer bränner dom pengar som det inte fanns någon morgondag.

Jag besökte en pub på gränsen till ett reservat i Nord Dakota och satan vilken misär jag såg
Jo det är väl regeln i stort men tydligen inte för Cherokee i samma utsräckning.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Jag kan tänka mig en form av progressivt zon-system, där de som söker uppehälle får börja i Zon 1 (lapphelvetet), för att sedan successivt få flytta en zon söderut för varje år i landet. Ingen gräddfil till våra vackra städer.

Arga Britta tummar jag dock inte på. Det ska svida att försöka mygla till sig av de medel som är till för behövande.
Myndighetssverige behöver en kader av arga Brittor, med god backning av barska Ollar, ingen tvekan.

Jag vill dock opponera mig mot idén att sprida ut folk på landsbygden. Det har vi provat och en väpnad invasion hade inte kunnat vara mer förödande. De hade åtminstone fått fokusera på en region i taget. Nu gjorde migverket jobbet åt dem, med städerna som nav.

Måste vara överblickbart och med betoning på skyldigheter, inte rättigheter, på kvalificering, motprestation.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Myndighetssverige behöver en kader av arga Brittor, med god backning av barska Ollar, ingen tvekan.

Jag vill dock opponera mig mot idén att sprida ut folk på landsbygden. Det har vi provat och en väpnad invasion hade inte kunnat vara mer förödande. De hade åtminstone fått fokusera på en region i taget. Nu gjorde migverket jobbet åt dem, med städerna som nav.

Måste vara överblickbart och med betoning på skyldigheter, inte rättigheter, på kvalificering, motprestation.
Den dag väljare av alla de slag förstår att absolut INGEN vill bo nära getton så är saken avgjord. M kärnväljare har gömt sig i Djursholm. S kärnväljare i någon bruksort. Nu är båda förstörda och de skyller på varandra, S väljare tyckte det var skönt med statsbidrag och M dito med rut och rot. Nu blir bådas barn skändade och ingen vill gå ut längre.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Den dag väljare av alla de slag förstår att absolut INGEN vill bo nära getton så är saken avgjord. M kärnväljare har gömt sig i Djursholm. S kärnväljare i någon bruksort. Nu är båda förstörda och de skyller på varandra, S väljare tyckte det var skönt med statsbidrag och M dito med rut och rot. Nu blir bådas barn skändade och ingen vill gå ut längre.
Vi är väl typ där nu? Vad händer den dagen menar du?

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
2 anekdoter.

1. Vi firade min Mor i helgen, 20 pers varav hälften kom från vårt fina grannland i väst. Tidigare har de uttryckt sig bekymrat, i den mån de velat diskutera "det svenska tilstandet". Nu var det mer explicit och dessutom var det en norrman som lyfte ämnet. Jag släckte diskussionen för det är så dags att börja omfamna vad jag sagt, därtill ingen vidare stämningshöjare. De har gett upp på Sverige, Listhaug har hjältestatus och de vill ha skydd mot grannlandet. De trodde dock att ännu ett tag var svenskar välkomna till No. Alltså driftiga, unga.

2. En god vän med viss akademisk status hälsar på sina likar från studietiden i Lund. En god andel välsituerad akademisk vänster, iaf tidigare. Plötsligt tar en kvinna bladet från munnen och säger att hon röstade SD. Något som tidigare var helt onämnbart ochh ff är i andra samnanhang, hon hade fått löpa gatlopp.
Då lättade tungornas band och de hade samtliga röstat SD på någon nivå i valet, övervägt det i andra, lundensarna.

Stor enighet rådde om att den infon stannar där, annars var deras karriärer saga all. Han var förbluffad, tidigare otänkbart och något man skämtsamt och nedsättande raljerade över. När barnen, nu unga vuxna utsätts...

Han som berättade om dessa personer jag inte vet vilka de är, har varit verksam i offentligheten i Värmland sen mitten av 00-talet och har varit skapligt involverad. Han vet s a s vart det är på väg.

Folk tror nog fortfarande att det går att "flytta ifrån", inom landet. Mer undfallenhet, mer "backa" kommer inte att hjälpa, men den insikten har ännu inte landat.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
2 anekdoter.

1. Vi firade min Mor i helgen, 20 pers varav hälften kom från vårt fina grannland i väst. Tidigare har de uttryckt sig bekymrat, i den mån de velat diskutera "det svenska tilstandet". Nu var det mer explicit och dessutom var det en norrman som lyfte ämnet. Jag släckte diskussionen för det är så dags att börja omfamna vad jag sagt, därtill ingen vidare stämningshöjare. De har gett upp på Sverige, Listhaug har hjältestatus och de vill ha skydd mot grannlandet. De trodde dock att ännu ett tag var svenskar välkomna till No. Alltså driftiga, unga.

2. En god vän med viss akademisk status hälsar på sina likar från studietiden i Lund. En god andel välsituerad akademisk vänster, iaf tidigare. Plötsligt tar en kvinna bladet från munnen och säger att hon röstade SD. Något som tidigare var helt onämnbart ochh ff är i andra samnanhang, hon hade fått löpa gatlopp.
Då lättade tungornas band och de hade samtliga röstat SD på någon nivå i valet, övervägt det i andra, lundensarna.

Stor enighet rådde om att den infon stannar där, annars var deras karriärer saga all. Han var förbluffad, tidigare otänkbart och något man skämtsamt och nedsättande raljerade över. När barnen, nu unga vuxna utsätts...

Han som berättade om dessa personer jag inte vet vilka de är, har varit verksam i offentligheten i Värmland sen mitten av 00-talet och har varit skapligt involverad. Han vet s a s vart det är på väg.

Folk tror nog fortfarande att det går att "flytta ifrån", inom landet. Mer undfallenhet, mer "backa" kommer inte att hjälpa, men den insikten har ännu inte landat.
Det är lite som Ebba Gröns låt Befäpna er, fast tvärtom.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Kan inte Ebba Grön men antar att det är nåt sånt.
Kommuspåret, in reverse? ;-)

Det kan man väl säga:

Ja ja, ja hatar hela borgligheten
Ja ja, ja hatar hela kungahuset
Ja vi, vi ska beväpna oss
Ja ja, ja svär utifrån mitt hjärta
Att vi från förorterna ska beväpna oss
Ja ja, ja hatar Prins Bertil & Carl Gustav
Ja ja, ja hatar Sara Leander
Ja, dom tål lite bly i nackarna
Ja, dom tål lite bly i nackarna

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Hon som verkar så trevlig utåt, det hade jag aldrig kunnat föreställa mig. ?
På minner om när Mona Sahlin började tala om att lösa problemen med dålig arbetsmiljö.
Då kom det antydningar om att hon kunde börja med att lösa problemen med dålig arbetsmiljö på det egna departementet. :huvet
Men när hon inte var mottaglig för medarbetarnas förslag betala sina privata utlägg på Jobbkontokortet så tippsade någon medarbetare Expressen istället.
Och så tog Mona Time out och arbetsmiljön blev bättre.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
På minner om när Mona Sahlin började tala om att lösa problemen med dålig arbetsmiljö.
Då kom det antydningar om att hon kunde börja med att lösa problemen med dålig arbetsmiljö på det egna departementet. :huvet
Ja eller en annan jävla kärring, tillika fd statsminister.

Otrevlig i debatter, otrevlig alltid, inte så konstigt.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jo, medborgarlön, elelr UBI som det heter internaschjonellt.
Och det är inte så att jag tycker det är en bra idé, men det är mindre dåligt än lappverket av bidrag vi har nu. Det finns folk som gör "karriär" på att få så många bidrag som möjligt.

Vad gäller multipla identiteter så löser ju inte UBI det, men åas så har vi samma problem med bidragssystemet med det ändå och det är ett problem som borde hanteras via rättsväsendet och personligen tycker jag att om man nu skaffat sig flera svenska medborgarskap/identiteter så har man bortom alla rimliga gränser bevisat att man inte är tillförllitlig och borde få samtliga identiteter indragna.
Jag kan mycket väl tänka mig att riksdagen röstar för medborgarlön och att det är kommunerna som ska betala ut den.
Politik är ju att komma med bra förslag och låta någan annan betala.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Jag kan mycket väl tänka mig att riksdagen röstar för medborgarlön och att det är kommunerna som ska betala ut den.
Politik är ju att komma med bra förslag och låta någan annan betala.
Det är väl inte konstigt när hela grunden med politik är ett skattesystem, dvs andras pengar betalar påhitten.

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka