Sporthoj har närt en kåmmhunisst vid sin barm.Generellt så tycker jag att vi borde kapa bort så mycket av politiska beslut, och bidrag. Skapa ett system där alla får en viss mängd pengar från ett skattefinansierat system, som är helt och hållet kopplat till hur mycket pengar som beskattats fram. När man fyller 18 får man denna universella inkomst. Om det är många som är arbetslösa blir det färre betalande och då blir summan mindre vilket kommer tvinga fler att ta jobb så det blir självbalanserande.
Och se till att politiker inte kan fippla med systemet, inte kan bestämma vem som får pengar, eller hur stor del av skattestölden som går till systemet.
De som vill kan dra åt svångremmen och potentiellt överleva på denna inkomst, med lite extra arbete vid sidan om, och de som vill kan jobba med saker som ger en god inkomst.
Vi slipper ha en gigantisk apparat för att bestämma vem som får bidrag, vi slipper jaga bidragsfuskare, vi slipper politiker som fiskar röster med att ge bort andras pengar.
Jag tror att det skulle vara ett bättre system än nuvarande bidragssystem som är trasigt på alla möjliga sätt, och bättre än nuvarande pensionssystem med som alltid pillas med av politiker, och som används som slagträ för att fiska röster.
Men det är ju bara jag.
Eller ja, det är ju medborgarlön du mejslat fram.
Jag kan inte bestämma mig för om det är bra, men bättre än nuvarande bidragsdebacle. Kolla pensionärernas subventioner. Om man kalasat upp livsinkomsten ska man premieras med bostadstillägg, men inte den som betalat av eller/och sparat av sitt konsumtionsutrymme.
Med ditt förslag hade den som slarvat klarat sig och den som skött sig fått guldkant, om jag förstår dig rätt.
Man hade inte heller kunnat stapla bidrag på varandra, som väl Millhouse oförsiktigt formulerade sig.
Multipla identiteter känns som en lukrativ metod...