Nu tar vi lite från Göteborg igen. Som bekant håller Göteborg på och bygger en tunnelbana kallad Västlänken från Liseberg in mot Turistkvarteren vid Haga för pendlarna från Kungsbacka osv söderut och Alingsås osv nordöst ut.
Det är omväxlande "kvicklera" och berg att bygga i.
Kvicklera som uppe i Stenungsundraset. Och de schaktmassor som lagts som utfyllnad för att plana ut marken för ett nytt industriområde i Stenungsund, de kan faktiskt komma från VÄSTLÄNKEN !
Schaktmassor orsakade antagligen skredet vid E6 i Stenungssund, och frågan landar i om man deponerat mer schaktmassor än detaljplanen tillät. Indirekt kan det som allt som är fel i Västra Götaland skyllas på Västlänken, som gjort att det är brist på deponier för schaktmassor. Raset kan inte jämföras
cornucopia.se
Göteborg/Liseberg (Liseberg ägs av kommunen) klagar på Trafikverket för det tar tid.
Undrar var f-n för Göteborg har så mycket problem med sina "underleverantörer" ?
För Trafikverket är bara en i raden:
Ansaldo-Breda levererade spårvagnar och Göteborg var inte nöjt.
sv.wikipedia.org
Ett Företag skulle bygga en bro och när förutsättningarna som Göteborg gett inte stämnde så blev det konflikt.
Efter förseningar med restaureringen av Vasabron hävde trafikkontoret i mars avtalet med entreprenören. Nu, två månader senare, har man hittat en ny entreprenör.<br/>– Det känns riktigt bra, säger Ove Sikén, projektledare för Vasabron.
www.gp.se
Och nu är det Trafikverket
Konsekvenserna av förseningen av tågtunneln Västlänken i Göteborg
www.dn.se
Men hela iden med en "tunnelbana" / Västlänken i omväxlande kvicklera och berg är ju framsprungen i Göteborgs kommun !