Sverige idag..

totoro

Är fulladdad ibland
Gick med
19 Jan 2009
Hoj
Kawasaki Zx1200
Varför ser det inte ut så här när svenska polisen gör gripanden i orten? Vad stoppar polisen från att göra sitt jobb?

Det finns i många länder. Såg nåt mellan,Sydamerika där dom buntade ihop typ 100 kriminella ?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det ligger lite i sakens natur att man är kriminell när man är medlem i kriminellt gäng. Man har troligen ingen plats där annars.
Så länge vi bryr oss om exakt vem som gjort exakt vad så kommer gängen och framför allt klanerna att vinna och vi förlora.

Alla som tex haft ett jobb vet att man med erfarenhet kan göra väldigt noggranna bedömningar baserade på olika faktorer, man behöver tex inte bevis för att en kund är intressant om man är säljare, och det samma gäller för en polis. Men om man ska ha bevis på att en kund är intressant innan man hanterar den som en kund så kommer man inte vara så framgångsrik.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det ligger lite i sakens natur att man är kriminell när man är medlem i kriminellt gäng. Man har troligen ingen plats där annars.
Nej. Inte nödvändigtvis. Troligen...men det är inte säkert
Varför inte bara straffas för sina riktiga kriminella handlingar där det finns ett brottsoffer? Känns rimligt.

Så länge vi bryr oss om exakt vem som gjort exakt vad så kommer gängen och framför allt klanerna att vinna och vi förlora.

Alla som tex haft ett jobb vet att man med erfarenhet kan göra väldigt noggranna bedömningar baserade på olika faktorer, man behöver tex inte bevis för att en kund är intressant om man är säljare, och det samma gäller för en polis. Men om man ska ha bevis på att en kund är intressant innan man hanterar den som en kund så kommer man inte vara så framgångsrik.
Javisst, att några oskyldiga åker dit mellan varven får vi räkna med. Det är det värt.
Att du inte säljer ett par skor till en kund(intresserad eller ej) är inget brott. Att använda våld mot någon oskyldig är ett brott.

Rena livsfaran om polisen ska få gå lite på känn innan de börjar veva.
Vem som gjort vad är principiellt viktigt. Kanske tom det allra viktigaste man har i ett rättssäkert samhälle.

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09
Fan vad skönt det är att forumet numera har en luftig åsiktskorridor. Sådana här inlägg blev det ett himla gnäll om när jag var ung.
Ska tillägga att hälften av mina utvecklare som jag anställer är icke-svenskar. De uppskattar fred, demokrati och frihet - samt förstår vikten att göra rätt för sig utan att ställa till besvär för de som gett dem chansen att leva i ett bra land.
Kanonbra leveranser och trevliga.
Många svenska utvecklare ska bara "ha allt" direkt. Då får de jobba på ett annat företag.
Jag vill bara ha duktiga anställda, hur de ser ut, religion och bakgrund är inte viktigt.
Varför har vi inte samma syn på de som vill bo i sverige? Rimliga krav!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vem som gjort vad är principiellt viktigt. Kanske tom det allra viktigaste man har i ett rättssäkert samhälle.
Jag skulle säga att faran är större om polisen inte går "lite på känn". Polisiärt uppklarat kanske är ett mer träffsäkert begrepp dock.

1977 i Skinnskatteberg hade du dock haft helt rätt, det måste jag understryka.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ska tillägga att hälften av mina utvecklare som jag anställer är icke-svenskar. De uppskattar fred, demokrati och frihet - samt förstår vikten att göra rätt för sig utan att ställa till besvär för de som gett dem chansen att leva i ett bra land.
Kanonbra leveranser och trevliga.
Många svenska utvecklare ska bara "ha allt" direkt. Då får de jobba på ett annat företag.
Ah, ett klassiskt alibi-inlägg, kräla inte i stoftet, vi har alla våra alibin, bara det att ingen har med dem att göra. ???????

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag skulle säga att faran är större om polisen inte går "lite på känn". Polisiärt uppklarat kanske är ett mer träffsäkert begrepp dock.

1977 i Skinnskatteberg hade du dock haft helt rätt, det måste jag understryka.
Jag menar att det då redan är försent. Vi ska inte ha samhällen som driver oss mot den polisiära staten. Då har det redan gått för lång, det är som att sätta plåster på ett sår men inte bry sig om anledningen till att såret uppstått.

I välmående samhällen räcker poliser av typen Kling och Klang.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Var det i den här tråden vi diskuterade Pride?

Ja, så här blir det, oundvikligt.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Jag menar att det då redan är försent. Vi ska inte ha samhällen som driver oss mot den polisiära staten. Då har det redan gått för lång, det är som att sätta plåster på ett sår men inte bry sig om anledningen till att såret uppstått.

I tider av kaos kommer människan hellre offra sin frihet mot att få trygghet. Trygghet ligger längre ner på den Maslowska trappan. Finns ett helt steg emellan ”frihet” och ”trygghet”.

Öppenheten har givit en otrygghet få kan förlika sig med. Människan som art agerar på ett lika förutsägbart sätt som andra varelser i gemen. Folk väljer hellre ett grindsamhälle och kameraövervakning än känsla av otrygghet. Folk väljer hellre en polisstat än öppenhet i tider av otrygghet.

Att göra det kriminellt att ha samröre med kriminella gäng/nätverk/klaner löser problemet. Straffskalan kan vara tämligen låg men sorteringen kan ske i förhörsrummet och inte på fältet. Enkelt och rättssäkert. Bunta ihop, sy in, filtrera.

h11maj

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Dec 2017
Hoj
En snabb, en långsam, en i bitar.
Varför inte bara straffas för sina riktiga kriminella handlingar där det finns ett brottsoffer? Känns rimligt.

Javisst, att några oskyldiga åker dit mellan varven får vi räkna med. Det är det värt.
Att du inte säljer ett par skor till en kund(intresserad eller ej) är inget brott. Att använda våld mot någon oskyldig är ett brott.

Sista grejen där - så har det gjorts tidigare i Sverige.
Fotbollssupportrar som varit helt oskyldiga till något och som fått något så rejält med stryk ändå.

Vet inte exakt nuförtiden, men hoppas att de har ändrat förhållningssätt. Det var ett par år sedan jag var aktiv, men om jag kommer ihåg rätt så var det väl någon ganska graverande filmer från ett Stockholmsderby där poliser slog på vanliga människor som blev uteskorterade från Tele2.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Vem/Vilka skall ha makten?

Det varken är eller kommer att vara ett val och förmodligen är framtiden redan utstakad. Politiker, myndigheter och rättsvårdande instanser har redan kapitulerat. Jag tror det blir skräckvälde till en grad vi inte kan föreställa oss idag, rentav värsta landet i världen att leva i. Det är liksom förberett, manegen är krattad och snart dras ridån bort.

Det vi ser nu är bara små krusningar på ytan. Likväl bör man göra vad som går, även om det är ovant. För att det är rätt.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
För organiserad brottslighet är det väl bara att göra alla delaktiga i organisationen ansvariga för brotten som utförs av organisationen. Vill du vara medlem i foxtrot eller annat liknande avskräde, då är priset att du finns för de mord som organisationen utför oavsett om du var den som sköt.
Sedan kan vi ju passa på att göra det event olagligt att värva minderåriga, så att det är hårdare straff för det än mord.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
För organiserad brottslighet är det väl bara att göra alla delaktiga i organisationen ansvariga för brotten som utförs av organisationen. Vill du vara medlem i foxtrot eller annat liknande avskräde, då är priset att du finns för de mord som organisationen utför oavsett om du var den som sköt.
Sedan kan vi ju passa på att göra det event olagligt att värva minderåriga, så att det är hårdare straff för det än mord.
Menar du "allas lika värde"?

Nej, så kan vi inte ha det. Kollektiv bestraffning använder vi bara på svaga grupper svenskar.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vem ska avgöra vilken organisation som är kriminell? Krävs det att man är inskriven i medlemsmatrikeln för att anses vara med?
Är man kriminell för att man umgås med kriminella syskon? Får man gå på samma begravningar som gängmedlemmar?

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka