Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Om man orkar titta så finns det ju redan en klar definition av organiserad brottlsighet. Och märk väl att jag använde orden organiserad brottlighet.

Men här finns lite på ämnet:

Jag vet om ett gäng som bockar av de flesta punkterna i den där listan.

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Om man orkar titta så finns det ju redan en klar definition av organiserad brottlsighet.
Va? Måste man kunna något för att haspla ur sig skit år efter år?

Den här tråden är ett bra exempel på Sveriges allmänna förfall, som bland annat börjar med att elever uppmanas att ifrågasätta istället för att lära sig något. Man kan bara ifrågasätta och krångla och då uppfattas progressiv och det applåderas och uppmuntras. Förskräckligt, men man får det samhälle man förtjänar.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Va? Måste man kunna något för att haspla ur sig skit år efter år?

Den här tråden är ett bra exempel på Sveriges allmänna förfall, som bland annat börjar med att elever uppmanas att ifrågasätta istället för att lära sig något. Man kan bara ifrågasätta och krångla och då uppfattas progressiv och det applåderas och uppmuntras. Förskräckligt, men man får det samhälle man förtjänar.
Eller låta sin egen självbild styra hur omvärlden ska applicera pronomen. Herr. E Jäklar

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vi har klarat oss bra utan det krånglet tidigare. Utred brott och straffa brottslingar.
Jag är med i vilka föreningar jag vill och umgås med vilka jag vill. Skjuter jag någon så ska jag straffas för det oavsett om jag är med en ideell förening som anses hålla på med organiserad brottslighet eller ej.

Utreda huruvida svennebanan är med i ett nätverk som bedöms kriminellt! Varför krångla så in i helskotta?

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vi har klarat oss bra utan det krånglet tidigare. Utred brott och straffa brottslingar.
Jag är med i vilka föreningar jag vill och umgås med vilka jag vill. Skjuter jag någon så ska jag straffas för det oavsett om jag är med en ideell förening som anses hålla på med organiserad brottslighet eller ej.

Utreda huruvida svennebanan är med i ett nätverk som bedöms kriminellt! Varför krångla så in i helskotta?
Bättre verktyg med nya avlyssningslagen

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi har redan förbud mot kårverksamhet, vad är bakgrunden till det? Helt garanterat att stoppa svenska nazister att organisera sig.

Är det också problematiskt? Jag menar, vad är en nazist? Finns det ett folkslag som heter judar, hur vet man vem som är nazist? Vad är skillnaden på taktiskt skytte och kårverksamhet? Hur vet man vem som var med och vem som bara var där över dagen? Ojoj och ujuj, vad svårt allt är.

"Olovlig kårverksamhet är ett brott som regleras i svenska brottsbalkens 18:e kapitel 4 § om högmålsbrott, allmänt kallad kårlagen. Lagen förbjuder att någon bildar eller deltar i en sammanslutning som utgör eller kan utvecklas till en olaglig militär trupp eller polisstyrka"

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Är det ordet "helt" du blir hård i magen av?

Snabbgooglade.

"– Det här innebär att ett stort antal personer som inte är misstänkta för brott och inte heller kan knytas inom någon brottslig aktivitet kommer att drabbas av ingrepp i sina grundläggande rättigheter, det vill säga rätten till privat kommunikation. "

"Den 1 oktober 2023 infördes en lagändring som innebär att polisen får avlyssna personer i hemlighet utan en konkret brottsmisstanke."

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Snabbgooglade.

"– Det här innebär att ett stort antal personer som inte är misstänkta för brott och inte heller kan knytas inom någon brottslig aktivitet kommer att drabbas av ingrepp i sina grundläggande rättigheter, det vill säga rätten till privat kommunikation. "

"Den 1 oktober 2023 infördes en lagändring som innebär att polisen får avlyssna personer i hemlighet utan en konkret brottsmisstanke."
Vad en brottmålsadvokat tycker är jag inte intresserad av, ta till dig fakta och skärp till dig.
Det här är vad jag diskuterar, vad allehanda kommunister och landsförrädare tycker skiter jag totalt i

"I propositionen föreslår regeringen bland annat följande:

Under en förundersökning ska hemliga tvångsmedel få användas för att utreda flera brott vars samlade straffvärde överstiger en viss nivå.
Brottskatalogerna ska utvidgas så att hemliga tvångsmedel kan användas för att utreda fler typer av brott.
Tillstånd till hemlig rumsavlyssning och hemlig kameraövervakning ska få knytas till en skäligen misstänkt person i stället för en viss plats.
Överskottsinformation som har kommit fram vid hemliga tvångsmedel ska få användas för andra ändamål.
Rättssäkerheten för den enskilde ska stärkas, bland annat genom förbättrade möjligheter till insyn och tillsyn.
Efter synpunkter från Lagrådet har förslagen justerats i vissa delar. Bland annat föreslås en underrättelseskyldighet till Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden och vissa brott i de utvidgade brottskatalogerna har tagits bort.

Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 oktober 2023."

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Och jag är inte intresserad av förslaget utan slutprodukten. Kom igen nu. "BLAND ANNAT..."
Du har inte läst själva lagändringarna som gjorts?

"...i syfte att utreda vem som skäligen kan misstänkas..." kan iaf jag läsa.
Så innan någon ens är skäligen misstänkt så får man använda dessa verktyg just med syftet att utreda vem som ev skäligen kan misstänkas.

Ta det lugnt Markus. Vi sitter inte och krigar mot varandra här.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vem avgör om en organisation är kriminell?
Vilka av dessa faller inom det kriteriet?
Foxtrot
HA
AIK
Bevara Våtmarker
Fridays for future
Muslimska Brödraskapet
Sofia Hogs
PKK
Foxtrot
HA
Muslimska Brödraskapet

Sofia Hogs, beror på är dom prospects till HA, Bandidos, ja annars inte

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Och jag är inte intresserad av förslaget utan slutprodukten. Kom igen nu. "BLAND ANNAT..."
Du har inte läst själva lagändringarna som gjorts?

"...i syfte att utreda vem som skäligen kan misstänkas..." kan iaf jag läsa.
Så innan någon ens är skäligen misstänkt så får man använda dessa verktyg just med syftet att utreda vem som ev skäligen kan misstänkas.

Ta det lugnt Markus. Vi sitter inte och krigar mot varandra här.
Det är ju helt självklart att detta kommer användas mot de 30,000 invandrare som aktivt förstört/förstör vårt samhälle. Varför sitta och klaga när det äntligen tas ett steg i rätt riktning?

Fine, vi går igenom lagändringarna. Kan du lista dem om min lista med intentioner inte var bra?

Eller så tittar vi på medan världens bästaste land med rättsäkraste bästa polisen går under fullständigt. ?‍♂️

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det är ju helt självklart att detta kommer användas mot de 30,000 invandrare som aktivt förstört/förstör vårt samhälle. Varför sitta och klaga när det äntligen tas ett steg i rätt riktning?
Det är väl bra egentligen men jag ser samtidigt det sluttande planet och det är det jag är rädd för.
Snart kanske man bestämmer att konspirationsteoretiker är farliga och ska granskas med möjliga medel. Antivaxxare, högerextrema, klimatskeptiker osv osv.

Fine, vi går igenom lagändringarna. Kan du lista dem om min lista med intentioner inte var bra?
Nej/om du vill gå igenom så fine. Jag har inget emot din lista men jag har något emot när du yttrar dig på detta sätt: "Inte alls. Läs på alternativt sluta sprid påhitt, välj ett av alternativen.".

Eller så tittar vi på medan världens bästaste land med rättsäkraste bästa polisen går under fullständigt. ?‍♂️

Tycker vi ska angripa rotorsaken. Det som sker nu är tragiskt. Bara mer och mer inskränkningar i din och min frihet. Det ska inte behövas och det är ledsamt hur vi hamnade här. Min mormor och morfar vänder sig i graven med sina utslitna kroppar och valkar i händerna efter sin insats att bygga nått bättre.
I ett friskt samhälle räcker det som sagt med Kling och Klang.

Den här EU Chatcontrol-grejen verkar ju inte roligt den heller. Bara mer och mer inskränkningar i fredliga människors liv.

Fö tar jag hjälp av advokat/advokatfirma att tolka, jag lyssnar på hur de menar att det kan vara efter lagändringen(#13929) eftersom jag inte är kompetent nog själv. De kan självklart ha fel de med.

Last edited:

CBR1

Gudomlig sporthojare
Gick med
15 Feb 2015
Hoj
aprilia
Enligt SvD.se så jublas det på flera platser här i Sverige efter Hamas attack på Israel.
Hjärtlöst i allra högsta grad.
Nyheten kom med i 21:00 nyheterna på SR men klockan 22:00 då var det knäpptyst om händelsen.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Enligt SvD.se så jublas det på flera platser här i Sverige efter Hamas attack på Israel.
Hjärtlöst i allra högsta grad.
Nyheten kom med i 21:00 nyheterna på SR men klockan 22:00 då var det knäpptyst om händelsen.
Uffe tog upp det på partiledardebatten och tyckte dom skulle skämmas Maggan tyckte det var "avskyvärt".
Kan bara hålla med absolut avskyvärt att fira oskyldiga offer för en terroristorganisation.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Snabbgooglade.

Det är inget nytt, min familj blev avlyssnad i åratal för sådär 30 år sedan på grund av att vi hade en farbror som höll på med massa kriminellt. Det fanns ingen konkret kriminell misstanke, utan var mest för att se om de kunde hitta något.
Vi brukade börja alla samtal med att hälsa på polisen. :hihi

Nyheter
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...