Är det ordet "helt" du blir hård i magen av?
Snabbgooglade.
Den första oktober började den nya lagen om hemlig avlyssning att gälla i Sverige. Polisen kan nu lyssna av människor i kampen mot gängkriminaliteten – även ut
www.aftonbladet.se
"– Det här innebär att ett stort antal personer som inte är misstänkta för brott och inte heller kan knytas inom någon brottslig aktivitet kommer att drabbas av ingrepp i sina grundläggande rättigheter, det vill säga rätten till privat kommunikation. "
Den 1 oktober 2023 infördes en lagändring som innebär att polisen får avlyssna personer i hemlighet utan en konkret brottsmisstanke.
www.amberadvokater.se
"Den 1 oktober 2023 infördes en lagändring som innebär att polisen får avlyssna personer i hemlighet utan en konkret brottsmisstanke."
Vad en brottmålsadvokat tycker är jag inte intresserad av, ta till dig fakta och skärp till dig.
Det här är vad jag diskuterar, vad allehanda kommunister och landsförrädare tycker skiter jag totalt i
"I propositionen föreslår regeringen bland annat följande:
Under en förundersökning ska hemliga tvångsmedel få användas för att utreda flera brott vars samlade straffvärde överstiger en viss nivå.
Brottskatalogerna ska utvidgas så att hemliga tvångsmedel kan användas för att utreda fler typer av brott.
Tillstånd till hemlig rumsavlyssning och hemlig kameraövervakning ska få knytas till en skäligen misstänkt person i stället för en viss plats.
Överskottsinformation som har kommit fram vid hemliga tvångsmedel ska få användas för andra ändamål.
Rättssäkerheten för den enskilde ska stärkas, bland annat genom förbättrade möjligheter till insyn och tillsyn.
Efter synpunkter från Lagrådet har förslagen justerats i vissa delar. Bland annat föreslås en underrättelseskyldighet till Säkerhets- och integritetsskyddsnämnden och vissa brott i de utvidgade brottskatalogerna har tagits bort.
Lagändringarna föreslås träda i kraft den 1 oktober 2023."
Regeringen har i dag beslutat om en proposition med förslag som ger de brottsbekämpande myndigheterna större möjligheter att använda hemliga...
www.regeringen.se