Sverige idag..

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Apropå att kunna samtala med varandra i lugn och sansad ton.

Hätsk stämning på statsministerns afterwork​

Ulf Kristersson hann inte ens börja tala innan två personer lotsades ut av vakterna medan delar av publiken skrek: ”Du har blod på händerna. Du stödjer folkmord".
Statsministerns afterwork på Pustervik blev aldrig den politiska frågestund som var tänkt.

En dryg halvtimma senare står en besviken Johan Abrahamsson, ordförande i Moderaterna i Västra Götaland, nedanför scenen och suckar.

– Det är synnerligen beklagligt. Här har vi lyckats locka ned statsministern och finansministern för att prata politik och så kommer ett gäng motdemonstranter in och stjäl hela tillställningen. Det är ett slag mot hela demokratin.

Ett slag mot demokratin, det låter allvarligt?

– Ja, det är det faktiskt också. Att komma hit och hylla Hamas. Det gör ont i mitt hjärta att höra det.

Intill honom håller lokalen sakta på att tömmas. ”Kristersson är mördare, Kristersson är mördare, sluta döda våra barn”, skriker delar av publiken.

Demonstration utanför

Inför mötet på tisdagseftermiddagen ägde en högljudd, men fredlig, demonstration rum utanför Pustervik vid Järntorget. Palestinska flaggor och en folkmassa som ropade ”Inget vatten, ingen el, hela Gaza bombas ned” och ”Bojkotta Israel”.

Inne i lokalen – där Moderaterna bjudit in till afterwork med finansminister Elisabeth Svantesson och statsminister Ulf Kristersson – blandades unga moderater, politiskt intresserade med en stor grupp med palestinasjalar.

Jubel och burop mötte Kristersson och Svantesson när de gick upp på scenen: ”Shame on you”, ”Du har blod på dina händer”, ”Du stödjer folkmordet”. Först fem minuter senare var det såpass tyst att ministrarna kunde göra ett försök att börja tala.

– I det land jag är uppvuxen i respekterar man varandra även om man tycker olika, sa Ulf Kristersson.

Avbrott och hårda ord

Nya avbrott. Mer hårda ord riktade mot statsministern.

– Vi gör ett försök till, sa Ulf Kristersson till sist.

Efter en kort inledning var det dags för frågestund, där tanken var att publiken skulle få ställa sina frågor och få svar direkt av ministrarna. En kvinna undrade hur det kommer sig att Sverige skickat militär utrustning till Ukraina, men inte till Gaza.

– Är barnen i Gaza inte lika mycket värda? undrade hon.

Svaret hackades upp av talkörer som skrek hycklare. En allt mer irriterad Ulf Kristersson föreslog att de som bara vill förstöra kan ha ett eget möte.

– Sverige och EU står enat om att fördöma Hamas, sa Ulf Kristersson.

Nya burop.

– Israel har rätt att försvara sig inom folkrätten, fortsatte han.

Fler får ledas ut

Nya burop.

Nästa fråga: tycker Ulf Kristersson, precis som utrikesminister Tobias Billström, att Israels försvar har varit proportionerligt.

Säkerhetsvakter längs hela scenkanten. Upprörda rop och ytterligare ett par personer som fick ledas ut.

– Det är uppenbart att ni inte kommer att kunna övertyga mig om er syn och jag kommer inte att kunna övertyga er om min. Vi vill att kriget ska ta slut, självklart.

Burop och talkörer.

– Jag blir djupt provocerad när jag ser människor fira Hamas övergrepp på svenska gator. Jag tänker inte acceptera att grovt antisemitiska budskap sprids, sa Ulf Kristersson.

När talkörerna ebbat ut tog finansminister Elisabeth Svantesson till orda.

– Det var många som avbröt. Det tycker jag var synd. Tänk så många fler frågor vi hunnit svara på annars.

Mötet är över. Ilskan och besvikelsen är kvar.

Enligt polisens presstalesman omhändertogs åtta personer under mötet. Ingen av dem är misstänkt för brott.

EDIT: Fast i SVT:s rapportering låter det mer som att det varit ett känslosamt samtal. https://www.svt.se/nyheter/lokalt/v...vid-ulf-kristerssons-besok-i-goteborg--ittmw9

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
...och vilken tur att Strandhäll så snabbt är framme för att återställa det goda samtalsklimatet och visar att hon är den vuxne i rummet.

F_e2fAwXMAAwv-n.jpeg

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Varför inte bara låta dem vara där. Ingen tar loss dem, ingen kommer med mat? Då klistrar nog inte nästa fast sig

Det gjorde väl Porche när dom limmade fast sig i något showroom, dom stängde av värmen och lyset, stängde dörren och lät dom sitta.

Efter en liten stund kom någon av våtmarks-stjärnorna på att dom behövde pinka

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Borde vi inte köra över dom varje gång dom klistrar fast sig på gatan
Javars.
"Republican legislators in Oklahoma and Iowa have passed bills granting immunity to drivers whose vehicles strike and injure protesters in public streets."

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Javars.
"Republican legislators in Oklahoma and Iowa have passed bills granting immunity to drivers whose vehicles strike and injure protesters in public streets."

Lika bra det för det är väl bara en tidsfråga innan buset börjar fejka protester när dom egentligen är ute efter att kapa bilar.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Lika bra det för det är väl bara en tidsfråga innan buset börjar fejka protester när dom egentligen är ute efter att kapa bilar.
Tror snarare det är mer sannolikt att de kommer fejka bilkapningar när de egentligen är ute efter att ha klimatprotester. Bilkapningar är mer normaliserade här och smälter på ett naturligt sätt in i trafiken utan att det ses som uppseendeväckande.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Tror snarare det är mer sannolikt att de kommer fejka bilkapningar när de egentligen är ute efter att ha klimatprotester. Bilkapningar är mer normaliserade här och smälter på ett naturligt sätt in i trafiken utan att det ses som uppseendeväckande.

Det var iofs det förlovade landet där man fortfarande äger rätt till sin integritet som fick mig och tänka dom tankarna.
Landet där man inte blir straffad för att man skadar en rånare.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det var iofs det förlovade landet där man fortfarande äger rätt till sin integritet som fick mig och tänka dom tankarna.
Landet där man inte blir straffad för att man skadar en rånare.
Integritet som man äger själv, istället för att få den tilldelad av Skatteverket, låter som en intressant tanke.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Paulina Neuding skrev bra i SvD igår. Hon ger som vanligt lite intrycket av en skrämd råget men är ändå nykter.
Tack för tipset

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Tyder ju på att de styrande börjar få en viss självinsikt.

Fast och andra sidan verkar inte placeringen hjälpa mot infiltration heller.

Klimataktivister som nämndemän i tingsrätten låter brottslingar slippa straff med argumentet att klimatet skulle vara i något slags nödläge som ger klimataktivister brottsimmunitet.

J-mark

Långsammare
Gick med
20 Mar 2006
Hoj
Giant, Canyon, Motobecane & en Nimbus

Klimataktivister som nämndemän i tingsrätten låter brottslingar slippa straff med argumentet att klimatet skulle vara i något slags nödläge som ger klimataktivister brottsimmunitet.
Låt oss anta att ett gäng skinnskallar försvarat sig på samma sätt efter att ha gett sig på några invandrare. Vad skulle reaktionerna på domen blivit?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Eftersom det är människorna som orsakar utsläppen och hugger ner skogen som binder CO2 skulle jag applådera klimataktivister som delade ut kondomer vid bröllop !
Men detta är representatins dilemma.
Att vi behöver minska antalet väljare ger färre röster ......
Kollade mina utsläpp på någon site, de var mindre än genomsnitt i Sverige men trots det behövdes fyra (4) jordklot för att ta hand om dem.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Kollade mina utsläpp på någon site, de var mindre än genomsnitt i Sverige men trots det behövdes fyra (4) jordklot för att ta hand om dem.
Ju förr man släpper det här extremistiska fjanteriet om klimatet desto bättre för ens eget självbefinnande.

Tidernas absolut största överdrift, helt i klass med Bibeln.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

Mycket farlig utveckling i någon slags postmodern riktning, där det i allt mindre utsträckning går att upprätthålla principiella utgångspunkter på samhällsnivå för vad som är rätt eller fel. I takt med att människor inte längre formar sin bild av verkligheten från en gemensam utgångspunkt, utan från den "sida" man håller med får man allt mer svårt att förstå varandra och möjlighet att lösa problem på ett sätt som båda sidor accepterar, utan då blir det en allt mer frustrerad kamp där det bara handlar om att själv få rätt och där ändamålet får helga medlen, men där värdet av stabiliserande principer som gör att ett samhälle som rymmer olika åsikter ändå kan fungera hamnar allt mer i skymundan.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Ju förr man släpper det här extremistiska fjanteriet om klimatet desto bättre för ens eget självbefinnande.

Tidernas absolut största överdrift, helt i klass med Bibeln.
Och jordtemperaturen var det Sveriges förste Nobelpristagare som förklarade för mer än 100 år sedan, Svante Arrhenius.
Bland Arrhenius övriga arbeten om meteorologiska och geofysikaliska problem kan särskilt nämnas Über den Einfluss des atmosfärischen Kohlensäuregehalts auf die Temperatur der Erdoberfläche (1896), där han blev först med att beskriva växthuseffekten, det vill säga koldioxidens förmåga att stänga inne värmestrålning. På detta sätt förklarade han sin teori om växlingen mellan istider och varma perioder beroende på växlingar i atmosfärens koldioxidhalt.
På hans tid var det 300 ppm CO2, han beräknade att en ökning till 600 ppm skulle höja jordens medeltemperatur 4 grader C en ökning till 1200 ppm skulle höja medeltemperaturen 8 grader C.
Har det hänt nått som gör att Svante's uppskattningar inte längre gäller ?

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...