Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Skulle det vara ok att ha tex en kulturminister som inte är svensk? Rent hypotetiskt då.
Enligt mig så skall man inte bara vara svensk utan man skall nog aldrig ha haft något utländskt medborgarskap, det borde vara det rimliga eftersom allt annat riskerar att bli gränsfall och så får vi Peyman bröder och klaner som infiltrerar och allt annat som vi inte såg komma.

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Enligt mig så skall man inte bara vara svensk utan man skall nog aldrig ha haft något utländskt medborgarskap, det borde vara det rimliga eftersom allt annat riskerar att bli gränsfall och så får vi Peyman bröder och klaner som infiltrerar och allt annat som vi inte såg komma.
Jag håller nog med. Varför ska öht människor som kan antas ha andra lojaliteter än de som gör nytta för landet sitta på beslutande poster.Vill man göra nytta, föra fram åsikter etc, behöver inte möjligheter för detta fattas och gör inte heller, Som det är nu är som att ha den helt utomstående fastighetsskötaren med i familjerådet och vi har oräkneliga bevis på vad det blir av det.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Äppelkakan var ju något förvånande faktisk, äpplen är ju inte dyrt, titta bara på valfri syltburk från dom stora tillverkarna, det är ju 80% äpple som utfyllnad och några bär av den sorten sylten ska smaka.

Min lokala återvinningsstation (som inte har någon kompost) fylldes med äpplen i höstas, folk tog sig tid att plocka(upp) dom och lasta dom i bilen, men inte att hitta en kompost, istället dumpade dom sina äpplen på en grusparkering vid en återvinningscentral.

Folk är dumma i huvet, nå jäävulskt!
Jag gissar att det är inga problem med äpplen i en glasburk men med mer än 1g äpple i en kakförpackning så minskar tiden mellan produktion och när möglet osv. sprider sig över kakan så mycket att produkten inte passar in bland andra brödprodukter i distributionen / butiken ? :va

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts
Du kanske orkar läsa/lyssna på en extremt tillrättalagd berättelse om "Tim"?
Skönt att föräldrarnas ansvar är obefintligt och att allt uppstår i vakuum. Först tygelfri uppfostran och därpå förändring i samspelet med andra. Solklart "nånannansfel". Surprise, no surprise.

Edit:

Den svarta humorn blir komplett när minister som själv hyser och profiterar på att ha gängkriminella i sina fastigheter uttalar sig om debaclet. Hon är ju själv en kugge i maskineriet som möjliggör och rentav producerar fler av samma till bl a grannarnas förtvivlan.

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
En Socialdemokrat resonerar
DN: Ni var ju med och införde höjningen. Hur resonerade ni då?
(s): – Jag satt inte i kulturutskottet då, men man hade väl en idé (högre moms på biobiljetter) om att det skulle skapa bättre förutsättningar för biografer. Men nu har vi ju fått ett kvitto på att det inte verkar ha fungerat, och nu vill vi sänka för att vi har den högsta biografmomsen i Europa.

Jag gissar själv att det viktigaste skälet är risken för en bankkrasch. Klarar Biograferna inte av betala hyrorna kan fastighetsägarana inte betala sina lån.
Och det drabbar bankerna, Swedbank har klagat ?

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
(s): – Jag satt inte i kulturutskottet då, men man hade väl en idé (högre moms på biobiljetter) om att det skulle skapa bättre förutsättningar för biografer. Men nu har vi ju fått ett kvitto på att det inte verkar ha fungerat, och nu vill vi sänka för att vi har den högsta biografmomsen i Europa.

Jag gissar själv att det viktigaste skälet är risken för en bankkrasch. Klarar Biograferna inte av betala hyrorna kan fastighetsägarana inte betala sina lån.
Frågan jag får är; Hur i helvete skulle högre moms på biobiljetter hjälpa biografer? :va

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

"Det har gått sju år sedan biografmomsen höjdes från 6 till 25 procent.

– Och nu ser man att det har fått tydliga konsekvenser, säger Lars Mejern.
– Bland annat höjda biljettpriser"

Vem hade kunnat ana att om man gör saker dyrare så blir saker dyrare?

"– Frågan är större än biografens föresättningar, för det handlar ju om svensk films möjlighet. Hur får man tillbaka publiken?"

Hmm. Om man tar bort momsen tex. Bara en tanke.
Kanske fnula lite kring det här med incitament, utbud & efterfrågan osv vore en bra ide?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Antal förhyrda m2 till biografer är försvinnande litet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar

b4666a88d7ae29acaff51fa14a30b208.jpg

Samtidigt, med lite lyft blick. :)

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Antal förhyrda m2 till biografer är försvinnande litet.
Det är med andra ord Biograferna själva som är fastighetsskötare åt bankerna och börjar riskera inte kunna betala räntor och amorteringar.
Är flera banker inblandade eller är det en bank som ligger risigt till ?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Det statliga fraktbolaget Green Cargo körde över 20 miljoner kilometer på svensk järnväg förra året. Under den tiden orsakade bolaget självt förseningar som genererade 49 miljoner kronor i straffavgift, men det tas ut med råge av de 80 miljonerna som Trafikverket är skyldigt bolaget för förseningar som har orsakats av myndigheten.
Hade bolaget inte lagt stor kraft på att överklaga Trafikverkets beslut om vem som orsakat förseningar skulle siffrorna se annorlunda ut.

– Vi har framgång i drygt 90 procent av fallen när vi överklagar. Det visar en brist i att de (Trafikverket) inte kodar rätt från början. Hade de gjort det så hade vi inte behövt hålla på med det här, säger Green Cargos infrastrukturchef Pelle Andersson.

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Hoj
Ja
Det statliga fraktbolaget Green Cargo körde över 20 miljoner kilometer på svensk järnväg förra året. Under den tiden orsakade bolaget självt förseningar som genererade 49 miljoner kronor i straffavgift, men det tas ut med råge av de 80 miljonerna som Trafikverket är skyldigt bolaget för förseningar som har orsakats av myndigheten.

Så hela tågbranchen går runt på att betala/få straffavgifter?

Om jag startar ett bolag men aldrig kör några tåg, då är jag ju aldrig ivägen, men kan kassera in straffavgifterna från alla andra?

Lyyysande system

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Köper inte det. Det finns ingen möjlig jämförelse mellan livskvalitet i Norge resp Sverige. Om No ratear lägre kan det enbart bero på hur sanslöst mycket högre krav de kan kosta på sig att ha. De hade samtliga kraschat i depression under svenska premisser.
Tror det är fullt korrekt det där indexet där Sverige toppar.
Fråga vilken "nyanländ" som helst varför de valde Sverige.
Den jag frågade valde Sverige för det var det lättaste / bästa sättet få ett pass som gjorde han kunde fortsätta till sin bror som redan var i USA.
Eller vilken kriminell som helst, vilket land har de bästa fängelserna ? Tydligen Sverige !
1706443650536.png
https://www.expressen.se/nyheter/sverige/olof-gustafsson-vadjar-fran--fangelset-vill-till-sverige/
https://www.svd.se/a/jl4AAA/olof-k-gustafsson-vadjar-fran-fangelse-lat-mig-komma-hem

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...