Carl 500 % Bildt igen
Dåvarande Vägverket delades 1992 upp i en myndighetsdel och en produktionsdel som skulle utsättas för konkurrens. Den kallades Vägverket Produktion och har numera fått det moderiktigt obegripliga namnet Svevia.
”Jag var avdelningschef i Vägverket Produktion som utsattes för konkurrens”, skriver Tomas Blomqvist i Umeå till mig. ”Ett av de första beslut vi tog var att avhända oss nästan tusen väghyvlar, lastbilar, plogutrustningar, sandnings- och saltningsutrustningar utomlands för att de inte skulle komma till våra konkurrenter.”
De såldes till Ryssland och Baltikum. I kontrakten stod det att materielen inte fick säljas tillbaka till Sverige och Vägverket Produktions konkurrenter.
Så försvann den gamla organisationen och dess maskiner, en massiv förstörelse av kapital och personalorganisation.
från
Trafikverkets presschef Bengt Olsson hörde ryktas att det var bilisternas eget fel när E22:an korkade igen i snökaoset.
www.aftonbladet.se