Ja, det låter ju inte så långsökt att Bydén fått rådet att regga innan årsskiftet av just den anledningen, kollat med arbetsgivaren, fått ok och trott att det inte skulle vara något uppseendeväckande eller märkligt med det ifall han bara gjort det som en praktisk förberedelse. Ångrar själv att jag inte gjorde det när jag startade mitt bolag (vilket jag då naturligtvis hade behövt stämma av med min dåvarande arbetsgivare).
Något som kan ta lite tid (kanske i synnerhet när man har skyddad identitet) är formalian med banken kring deponering av aktiekapitalet, men då handlar det knappast om månader utan snarare dagar eller några veckor.
Även registreringen av bolaget kan ta extra tid om Bolagsverket inte godkänner företagsnamnet, vilket också skedde i det här fallet.
Om det bara handlat om registrering av bolaget av syftet jag tog upp överst och det varit ok från försvarsmaktens sida ser jag det inte som uppseendeväckande utan snarare journalister som försöker göra en höna av en fjäder. Om han däremot skulle ha aktivitet i bolaget, börja marknadsföra sig osv (vilket då behöver påvisas) blir det förstås en helt annan sak.
Men jag kan i såna fall också förstå att han ligger lågt med att uttala sig om saken. Det skulle nämligen leda in media på spåret att han ägnar sig åt skatteplanering, vilket är typ det allvarligaste brottet man kan begå som svensk, värre än landsförräderi, trots att det är fullt lagligt och enbart handlar om att göra vad man har rätt till.
Sen märker man att media inte har koll på hur aktiebolag funkar. De beskriver det som att han startar bolag ihop med sin blivande fru, baserat på att hon är suppleant i styrelsen som i övrigt består av honom själv. Det är ren formalia och ett krav enligt aktiebolagslagen, så det är etablerad praxis bland enmansbolag att ha någon närstående som suppleant på pappret. Men suppleanten har ingen som helst praktisk funktion i bolaget, inget beslutsmandat eller påverkan, förutom möjligen om ägaren dör. Nu utesluter ju detta inte att de ändå båda skall jobba i bolaget framöver, men den frågan är inte kopplad till att vara suppleant i styrelsen.