Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Incitamentsmässigt då.
Vilket samhällsklimat osv kan man tänka att hans företag skulle må bäst i? Är detta klimat osv något han kan kan påverka i sin nuvarande roll?
Tror företaget skulle konsulta inom "omvärldsanalys".
Så en destabiliserad värld ger nog bäst business.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad gjorde de under åren 1998-2018 åt Sveriges riktning? Försökte någon? Vem? "Lydde de bara order"? Lägervakter enligt mig. Gaskran sade någon om Covid, ja något sådant.

Det var angående försvarsvilja.

Lojalitet, det är så innerligt korkat att starta ett bolag redan nu. Det tar 1-7 dygn att ha ett AB på plats, finns ingen anledning förutom småsnåla skäl att tjuvstartarta.

Ja, extremt att ta sig an en madrass med oklart syfte, mygellön, mygelvapen, så självmord och elände i bagaget.

Sammantaget en ytterst omdömeslös och karaktärslös person som borde avskedas enligt mig. Förtroende noll.

Bydén tillträdde väl årsskiftet 2016

Angående startupen av ett AB finns det många saker som kan strula, och han har bara registrerat det än så länge.

Angående vem han knullar är det väldigt många som har haft koll på henne och hennes förehavanden och litar man på Bydén så kommer inte han att prata rikets hemligheter med henne.

Det är ju inte som att han förvarar topphemliga dokument i duschen i sommarstugan....
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Bydén tillträdde väl årsskiftet 2016

Angående startupen av ett AB finns det många saker som kan strula, och han har bara registrerat det än så länge.

Angående vem han knullar är det väldigt många som har haft koll på henne och hennes förehavanden och litar man på Bydén så kommer inte han att prata rikets hemligheter med henne.

Det är ju inte som att han förvarar topphemliga dokument i duschen i sommarstugan....
Vad kan strula med ett AB? Inget jag upplevt eller hört talas om.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Vad kan strula med ett AB? Inget jag upplevt eller hört talas om.

Jag vet inte, hur många AB har du startat?
Jag har hört massor som har haft strul med bolagsverket som har dragit ut på tiden.

Båda har skyddade identiteter och kan inte lämna ut sin hemadress, telefonnummer eller andra uppgifter, vilket leder till en massa onödiga omvägar för både post och personliga möten.

Men det åsido, vilken skada kan det göra att han registrerar det nu, istället för 2 veckor innan han slutar?

Men visst, kicka honom nu, det gör nog varken till eller från för honom, men Sverige står utan ÖB i flera månader

Han kan ju utnyttja tiden till att åka på semester med sin fru innan dom startar verksamhet i bolaget.

Eller att städa duschen i sommarstugan
 

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Ort
Borlänge
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Vad kan strula med ett AB? Inget jag upplevt eller hört talas om.
Jag vet inte, hur många AB har du startat?
Jag har hört massor som har haft strul med bolagsverket som har dragit ut på tiden.

Båda har skyddade identiteter och kan inte lämna ut sin hemadress, telefonnummer eller andra uppgifter, vilket leder till en massa onödiga omvägar för både post och personliga möten.

Men det åsido, vilken skada kan det göra att han registrerar det nu, istället för 2 veckor innan han slutar?

Men visst, kicka honom nu, det gör nog varken till eller från för honom, men Sverige står utan ÖB i flera månader

Han kan ju utnyttja tiden till att åka på semester med sin fru innan dom startar verksamhet i bolaget.

Eller att städa duschen i sommarstugan
Det tog en halvtimme när jag reggade mitt i dec -22.
Man reggar om möjligt innan årsskiftet eftersom man får ett extra utdelningsutrymme när man passerar detsamma.
Gissar att företaget är reggat innan nyår just därför.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, det låter ju inte så långsökt att Bydén fått rådet att regga innan årsskiftet av just den anledningen, kollat med arbetsgivaren, fått ok och trott att det inte skulle vara något uppseendeväckande eller märkligt med det ifall han bara gjort det som en praktisk förberedelse. Ångrar själv att jag inte gjorde det när jag startade mitt bolag (vilket jag då naturligtvis hade behövt stämma av med min dåvarande arbetsgivare).

Något som kan ta lite tid (kanske i synnerhet när man har skyddad identitet) är formalian med banken kring deponering av aktiekapitalet, men då handlar det knappast om månader utan snarare dagar eller några veckor.

Även registreringen av bolaget kan ta extra tid om Bolagsverket inte godkänner företagsnamnet, vilket också skedde i det här fallet.

Om det bara handlat om registrering av bolaget av syftet jag tog upp överst och det varit ok från försvarsmaktens sida ser jag det inte som uppseendeväckande utan snarare journalister som försöker göra en höna av en fjäder. Om han däremot skulle ha aktivitet i bolaget, börja marknadsföra sig osv (vilket då behöver påvisas) blir det förstås en helt annan sak.

Men jag kan i såna fall också förstå att han ligger lågt med att uttala sig om saken. Det skulle nämligen leda in media på spåret att han ägnar sig åt skatteplanering, vilket är typ det allvarligaste brottet man kan begå som svensk, värre än landsförräderi, trots att det är fullt lagligt och enbart handlar om att göra vad man har rätt till.

Sen märker man att media inte har koll på hur aktiebolag funkar. De beskriver det som att han startar bolag ihop med sin blivande fru, baserat på att hon är suppleant i styrelsen som i övrigt består av honom själv. Det är ren formalia och ett krav enligt aktiebolagslagen, så det är etablerad praxis bland enmansbolag att ha någon närstående som suppleant på pappret. Men suppleanten har ingen som helst praktisk funktion i bolaget, inget beslutsmandat eller påverkan, förutom möjligen om ägaren dör. Nu utesluter ju detta inte att de ändå båda skall jobba i bolaget framöver, men den frågan är inte kopplad till att vara suppleant i styrelsen.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, det låter ju inte så långsökt att Bydén fått rådet att regga innan årsskiftet av just den anledningen, kollat med arbetsgivaren, fått ok och trott att det inte skulle vara något uppseendeväckande eller märkligt med det ifall han bara gjort det som en praktisk förberedelse. Ångrar själv att jag inte gjorde det när jag startade mitt bolag (vilket jag då naturligtvis hade behövt stämma av med min dåvarande arbetsgivare).

Något som kan ta lite tid (kanske i synnerhet när man har skyddad identitet) är formalian med banken kring deponering av aktiekapitalet, men då handlar det knappast om månader utan snarare dagar eller några veckor.

Även registreringen av bolaget kan ta extra tid om Bolagsverket inte godkänner företagsnamnet, vilket också skedde i det här fallet.

Om det bara handlat om registrering av bolaget av syftet jag tog upp överst och det varit ok från försvarsmaktens sida ser jag det inte som uppseendeväckande utan snarare journalister som försöker göra en höna av en fjäder. Om han däremot skulle ha aktivitet i bolaget, börja marknadsföra sig osv (vilket då behöver påvisas) blir det förstås en helt annan sak.

Men jag kan i såna fall också förstå att han ligger lågt med att uttala sig om saken. Det skulle nämligen leda in media på spåret att han ägnar sig åt skatteplanering, vilket är typ det allvarligaste brottet man kan begå som svensk, värre än landsförräderi, trots att det är fullt lagligt och enbart handlar om att göra vad man har rätt till.

Sen märker man att media inte har koll på hur aktiebolag funkar. De beskriver det som att han startar bolag ihop med sin blivande fru, baserat på att hon är suppleant i styrelsen som i övrigt består av honom själv. Det är ren formalia och ett krav enligt aktiebolagslagen, så det är etablerad praxis bland enmansbolag att ha någon närstående som suppleant på pappret. Men suppleanten har ingen som helst praktisk funktion i bolaget, inget beslutsmandat eller påverkan, förutom möjligen om ägaren dör. Nu utesluter ju detta inte att de ändå båda skall jobba i bolaget framöver, men den frågan är inte kopplad till att vara suppleant i styrelsen.
Apropå medias kunnighet i aktiebolag, i veckan dömdes två "företagare" för en våldtäkt (skum story men det är en annan fråga), åtminstone den ena var arbetslös it konsult, open to work enligt LinkedIn. ?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Apropå medias kunnighet i aktiebolag, i veckan dömdes två "företagare" för en våldtäkt (skum story men det är en annan fråga), åtminstone den ena var arbetslös it konsult, open to work enligt LinkedIn. ?
Låter som någon som konsultar i eget AB och som för tillfället är utan uppdrag. Inget skäl att begå våldtäkt, dock.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag trodde inte att du var emot att folk tjänade pengar i sina egna aktiebolag?

Har Sporthoj närt en smygkommunist vid sin barm?
Har jag inget emot men små belopp på spel och jag tror jag redogjort för min helhetssyn om denna man nu. ?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja exakt, det är inte gängse definition av företagare, även om det i sak är riktigt.
Nja, egenföretagare möjligen, men ordet företagare associerar kanske mer till någon som bygger bolag med anställda osv. Men lata journalister kollar väl bara allabolag.se och tänker "entreprenör". Men formellt är det iofs korrekt.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tieto-Evry har drabbats av hackerattack som i sin tur påverkar deras kunder, betalsystem för Rusta, Granngården mfl butiker ligger nere och därmed stängda butiker, biografer är drabbade men har lyckats med att fixa Swish som betalsystem efter några timmar.

Kontantsystemet åter tack, vi behöver ha båda systemen för att hålla landet igång.

Men molnet och internet är ju sååååå säkert så inget kan ju gå fel typ.......
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tieto-Evry har drabbats av hackerattack som i sin tur påverkar deras kunder, betalsystem för Rusta, Granngården mfl butiker ligger nere och därmed stängda butiker, biografer är drabbade men har lyckats med att fixa Swish som betalsystem efter några timmar.

Kontantsystemet åter tack, vi behöver ha båda systemen för att hålla landet igång.

Men molnet och internet är ju sååååå säkert så inget kan ju gå fel typ.......
Tror det är lönlöst att försöka återinföra kontantsystemet. Det finns inget intresse så folk skulle knappt ha kontanter hemma ändå och även bankomater brukar ju drabbas när bankernas system ligger nere.

Det kan väl finnas en viss poäng med att det ur ett beredskapsperspektiv måste gå att betala med kontanter för livsviktiga inköp som mat, mediciner och drivmedel och det tror jag håller på och utreds just nu, men samtidigt visar tydligen erfarenheten från Ukraina att det överlag gått att betala med kort där under kriget.

Tror framför allt att man borde ställa större krav på säkerhet hos samhällsviktiga aktörer. T ex att det måste finnas oberoende backupssystem för det mest kritiska, att detta ligger på ett separat nät och att allt inte driftas på samma ställe (TietoEvry eller motsvarande). För icke samhällsviktiga aktörer borde det ju vara ren självbevarelsedrift att ha koll på säkerheten. Annars får man nog skylla sig själva när man drabbas.

Kanske borde det även finnas digitala betalningsmedel där transaktioner även kan ske lokalt utan att gå via central aktör. Staten skulle exempelvis kunna ge ut någon form av kryptovaluta.
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
.


Man måste för att säkerställa att dom inte haft med sig rent piss in på muggen

Det görs även vid dopingkontroller
Så hemma pissar man rent piss och har med sig till kontrollen. För på jobbet är man påverkad och det syns vid kontrollen. Men när man kommer hem är man drogfri och kan pissa rent !
För det går ju inte ta någon annans piss för det syns ju idag om dom gör DNA test på pisset.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Så hemma pissar man rent piss och har med sig till kontrollen. För på jobbet är man påverkad och det syns vid kontrollen. Men när man kommer hem är man drogfri och kan pissa rent !
För det går ju inte ta någon annans piss för det syns ju idag om dom gör DNA test på pisset.

Det gör man inte
Dels måste man ju då först ta ett annat DNA test på personen att jämföra med, dels är det inte alltid man lyckas utvinna DNA ur urin.

Ett DNA test är hursomhelst ett större ingrepp i den personliga integriteten.
 
Last edited:
Nyheter
Ny R1 Race och R1 GYTR

Pressrelease från Yamaha ...

Paul Edmondson ny chef för Triumph Racing Enduro Team

Motorsportlegenden och fler...

Miguel Oliveira klar för Yamaha

Miguel Oliveira och Lin Jar...

Suzuki utvecklar döda-vinkeln-kamerasystem

En ny patentansökan har avs...

BMW köper Suzuki-data – nästa steg MotoGP?

Sedan en tid har olika rykt...

HRC och Repsol avslutar samarbete

Efter 30 års samarbete på d...

MV Agusta utvecklar ny trecylindrig motor

MV Agusta har officiellt be...

MotoGP-Ducati såld på auktion för närmare 5 miljoner

Ducati Desmosedici GP7 är o...

BMW närmar sig MotoGP

Sedan en tid har olika rykt...

2025 års KTM 450 SMR

KTM höjer ribban för 2025 å...

Top