Sverige idag..

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Eller varför inte hur mycket co2 genererar en majbrasa jämfört med ett barn genom livet till kremeringen ?

Att ha färre barn​

Att låta bli att skaffa ett barn sparar in motsvarande 58,6 ton av koldioxidekvivalenter per år – baserat på alla framtida ättlingars utsläpp och nuvarande konsumtionsmönster. (Lunds universitet)

 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Att ha färre barn​

Att låta bli att skaffa ett barn sparar in motsvarande 58,6 ton av koldioxidekvivalenter per år – baserat på alla framtida ättlingars utsläpp och nuvarande konsumtionsmönster. (Lunds universitet)

Stoppa barnbidraget för klimatet!
 

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Vafan. Integrationen ska ju inte gå åt det hållet
Det är klart att det går åt det hållet !
Det är bara att läsa Vilhelm Mobergs Invandrarna om Oscar och Kristina. Inte anpassade dom sig efter Indianernas vanor. Oscar och Kristina körde på som hemma i Sverige.
Under en resa genom Iran 1977 kom jag i kontakt med den svenska kolonien i Tabriz. Dom försökte leva ett vanligt svenskt liv utanför jobbet. En man höll på jobbet igång en Tändsticksfabrik från Swedish Match. Skötte det löpande underhållet och reparationer, ja noga räknat "chef" för underhållet. Han hade Iranska medarbetare.
En man jobbade/chef på SKF's kullagerfabrik. Som exempel. Och på helgen (torsdag+ fredag) hade svenska kolonien utflykt i "halvöknen" utanför Tabriz och umgicks. Dom som hade tid och lust.
Som jag uppfattade det umgicks svenskarna inte med sina Iranska kolleger på fritiden.
 
Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är klart att det går åt det hållet !
Det är bara att läsa Vilhelm Mobergs Invandrarna om Oscar och Kristina. Inte anpassade dom sig efter Indianernas vanor.

Hmm okej, intressant.
Hur gick det för indianerna i slutändan sen då?
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Det är klart att det går åt det hållet !
Det är bara att läsa Vilhelm Mobergs Invandrarna om Oscar och Kristina. Inte anpassade dom sig efter Indianernas vanor. Oscar och Kristina körde på som hemma i Sverige.
Under en resa genom Iran 1977 kom jag i kontakt med den svenska kolonien i Tabriz. Dom försökte leva ett vanligt svenskt liv utanför jobbet. En man höll igång på jobbet en Tändsticksfabrik från Swedish Match. Skötte det löpande underhållet och reparationer, ja noga räknat för "chef" för underhållet. Han hade Iranska medarbetare.
En man jobbade på SKF's kullagerfabrik. Som exempel. Och på helgen (torsdag+ fredag) hade svenska kolonien utflykt och umgicks. Dom hade tid och lust.
Som jag uppfattade det umgicks svenskarna inte med sina Iranska kolleger på fritiden.


Lite så när jag är i Filippinerna på vintrarna, inte så att jag vantrivs med infödingarna och ofta är det ganska givande att se hur dom lever men det känns rätt skönt att prata med västerlänningar då och då.
Man har helt enkelt mer gemensamt och vill man gnälla av sig om nåt så skulle en inföding bara bli kränkt och/eller helt oförstående.
Sen är ju inte alla svenskar heller förstående och vissa tycker ju ungefär "Åk hem då!" ifall man råkar ogilla något.

Men ändå samlas även de precis som de flesta expats i områden med mycket andra västerlänningar.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det här var nog bland det mest bisarra jag sett på länge.

Den är lite skruvad för att få något att skriva (filma) om. Men faktum är att vi svenskar ändå accepterar den grundläggande tanken att betala skatt. Sedan tycker vi att skatterna är för höga, vi avskyr alla nya skatte-"hitte-på" och (i alla fall jag) blir totalt vansinnig när jag läser om de "skattefrälse" vi har i form av EU-politiker med höga löner, traktamente på 4000:- om dagen och kaffekassa på 50 000:- i månaden. Till sådant vill jag (vi) inte betala skatt.

För att återgå till att vi gillar att betala skatt (läs: vårt motstånd är inte så stort mot ett bra skattesystem) så är sjukvården det bästa exemplet om man jämför med USA. Är du låginkomsttagare i USA och får cancer så är allternativen att dö eller att lägga varenda dollar du eventuellt har på vård och framförallt mediciner.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Den är lite skruvad för att få något att skriva (filma) om. Men faktum är att vi svenskar ändå accepterar den grundläggande tanken att betala skatt. Sedan tycker vi att skatterna är för höga, vi avskyr alla nya skatte-"hitte-på" och (i alla fall jag) blir totalt vansinnig när jag läser om de "skattefrälse" vi har i form av EU-politiker med höga löner, traktamente på 4000:- om dagen och kaffekassa på 50 000:- i månaden. Till sådant vill jag (vi) inte betala skatt.

För att återgå till att vi gillar att betala skatt (läs: vårt motstånd är inte så stort mot ett bra skattesystem) så är sjukvården det bästa exemplet om man jämför med USA. Är du låginkomsttagare i USA och får cancer så är allternativen att dö eller att lägga varenda dollar du eventuellt har på vård och framförallt mediciner.
Nog för att toleransen för ett högt skattetryck är hög, annars hade det ju inte gått att ha så extremt höga skatter som vi har… själv skulle jag kanske säga att svenskar är indoktrinerade av decennier av sossestyre som ätit sig in i alla institutioner, utbildning, media osv…

Men det bisarra med klippet är hur ett brittiskt TV-team uppenbarligen tagit Arlanda Express in till Stockholms innerstad, under ett par timmar intervjuat några välmående och framgångsrika människor med progressiva värderingar som de hittade där och sedan åkt hem igen med ett reportage som de påstår speglar vad svenskar tycker.

Hela reportaget ger ju dessutom intryck av att Sverige är ett paradis utan några som helst problem och där alla lever i harmoni.
 

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Jag ogillar att betala skatt men tjänstemännen på skatteverket är ändå väldigt hjälpsamma ifall man har några frågor och kontaktar dem.
Och sen är det ju politikerna och inte skatteverkets tjänstemän som bestämmer hur höga skatter vi har.

Finns iofs några undantag beträffande skatteverkets tjänstemän för deras kontrollanter som åker runt och kollar företag verkar inte vara trevliga eller populära.

Jag har hört många mindre smickrande historier från företagare som blivit kontrollerade.

Tex en restaurangägare berättade hur dom kommer in mitt i lunchrusningen och kräver att kassan ska kontrolleras samtidigt som dom har lång kö av kunder som vill beställa mat. Dom kunde garanterat väntat 30-45min utan att det skulle ha förändrat möjligheterna att hitta eventuella felaktigheter.
Dom kunde antagligen ha gjort ett kontrollköp av lunch och själva ätit innan kontrollen.

Det slutade med att restaurangägaren istället tvingades stänga under den timme på dagen omsättningen var som högst. Han gillar inte skatteverkets tjänstemän.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Men det bisarra med klippet är hur ett brittiskt TV-team uppenbarligen tagit Arlanda Express in till Stockholms innerstad, under ett par timmar intervjuat några välmående och framgångsrika människor med progressiva värderingar som de hittade där och sedan åkt hem igen med ett reportage som de påstår speglar vad svenskar tycker.
Hade inget att göra eller skriva om, då hittar man på ett ämne och intervjuar bara personer vars uppfattning stöttar ett (redan skrivet) reportage/manus
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jag ogillar att betala skatt men tjänstemännen på skatteverket är ändå väldigt hjälpsamma ifall man har några frågor och kontaktar dem.
Och sen är det ju politikerna och inte skatteverkets tjänstemän som bestämmer hur höga skatter vi har.

Finns iofs några undantag beträffande skatteverkets tjänstemän för deras kontrollanter som åker runt och kollar företag verkar inte vara trevliga eller populära.

Jag har hört många mindre smickrande historier från företagare som blivit kontrollerade.

Tex en restaurangägare berättade hur dom kommer in mitt i lunchrusningen och kräver att kassan ska kontrolleras samtidigt som dom har lång kö av kunder som vill beställa mat. Dom kunde garanterat väntat 30-45 utan att det skulle ha förändrat möjligheterna att hitta eventuella felaktigheter.
Dom kunde antagligen ha gjort ett kontrollköp av lunch och själva ätit innan kontrollen.

Det slutade med att restaurangägaren istället tvingades stänga under den timme på dagen omsättningen var som högst. Han gillar inte skatteverkets tjänstemän.
Makt........ då räcker det att någon trängde sig in i filen framför dig samma morgon
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det här var nog bland det mest bisarra jag sett på länge.

Jag gillar inte mängden skatt jag betalar, men jag tycker nog skatteverket är en av de mest väl fungernade institutionerna ändå. Och de är skapligt hjälpsamma och lätta att få tag i.
Men jag hade gärna sett att vi kapade bort en massa onödigt skit och sänkte skatten. Rondellkonst, utlandsbidrag, folkliga påverkanskampanjer och sånt borde inte betalas med skattepengar. Och invandring borde betala sig själv för den generation som invandrar, inte 2-3 generationer senare och således inte vara skattesubventionerad.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nog för att toleransen för ett högt skattetryck är hög, annars hade det ju inte gått att ha så extremt höga skatter som vi har… själv skulle jag kanske säga att svenskar är indoktrinerade av decennier av sossestyre som ätit sig in i alla institutioner, utbildning, media osv…

Men det bisarra med klippet är hur ett brittiskt TV-team uppenbarligen tagit Arlanda Express in till Stockholms innerstad, under ett par timmar intervjuat några välmående och framgångsrika människor med progressiva värderingar som de hittade där och sedan åkt hem igen med ett reportage som de påstår speglar vad svenskar tycker.

Hela reportaget ger ju dessutom intryck av att Sverige är ett paradis utan några som helst problem och där alla lever i harmoni.
Tycker det hela ser ut som reklam för att höja skatten i det egna landet för titta på hur glada Svenskarna är för sin skattebörda!
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top