Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Ja, kan bara hålla med om att vi måste stå upp för våra sekulära ideal.
Jag är mlm emot alla religioner men det är ganska tydligt vilken religion som stått för mest extremism de senaste åren.
Och iom det är det ganska tydligt var striden kommer stå.
Jag tror faktiskt inte vi kommer klara det själva utan alla andra västliga demokratier kommer behöva sätta ner foten också.
Sverige kan inte ensamt stå upp för yttrandefrihet i världen.
EU framför allt, men också FN, behöver bestämma sig för vilka värderingar man vill slåss för.
Apropå islamisering


Så kört 🥹
 

sportbilsentusi

Obotlig bil/MC/klock och musik/HIFI-nörd
Gick med
14 Oct 2015
Ort
Göteborg
Hoj
Honda CB1000RA, LeoVince, decat -09

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Apropå islamisering


Så kört 🥹
Det har nog skett en viss sammanblandning av personer här.

Personen i videon heter Mothin Ali och blev invald som ledamot för Green Party i Leeds City Council, vilket motsvarar kommunfullmäktige. Han fick dock en majoritet av rösterna i sin lokala valkrets (inte riktigt samma valsystem som här).



Borgmästare (en rent ceremoniell roll) blev denna kvinna:
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Tycker du att det är normalt?
Med tanke på att sikher som minoritet i Storbritannien har en historik som sträcker sig till åtminstone 1800-talet vet jag inte om det är speciellt onormalt.

Landets premiärminister är för övrigt hindu, en ännu större minoritet än sikher i landet.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Med tanke på att sikher som minoritet i Storbritannien har en historik som sträcker sig till åtminstone 1800-talet vet jag inte om det är speciellt onormalt.

Landets premiärminister är för övrigt hindu, en ännu större minoritet än sikher i landet.
Noterat.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Njet - som Mäkinen säger, alla religiösa vanföreställningar borde vara diskvalificerande i styrande ämbeten
Det utesluter väl för övrigt en hel del nutida och tidigare ledare i anglosaxiska länder. Hela deras rättsuppfattning och grund för moralsystemet bygger ju på en kristen idétradition. Även om moderna demokratier iaf delvis bygger på sekularism som viktig princip är det svårt att bortse från religionens betydelse i att forma våra samhällen historiskt. Negligerar man denna komponent helt tenderar tenderar det istället att ersättas av nya eller andra trosuppfattningar/religioner.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Det utesluter väl för övrigt en hel del nutida och tidigare ledare i anglosaxiska länder. Hela deras rättsuppfattning och grund för moralsystemet bygger ju på en kristen idétradition. Även om moderna demokratier iaf delvis bygger på sekularism som viktig princip är det svårt att bortse från religionens betydelse i att forma våra samhällen historiskt. Negligerar man denna komponent helt tenderar tenderar det istället att ersättas av nya eller andra trosuppfattningar/religioner.
Jag menar snarare att personer som först o främst framhåller att de är kristna, muslimer osv. är lite suspekta i mina ögon. Ex. flera i den kristna högern i USA är ungefär lika knasiga som vilt skrikande muslimer i vilket arabland som helst.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Jag menar snarare att personer som först o främst framhåller att de är kristna, muslimer osv. är lite suspekta i mina ögon. Ex. flera i den kristna högern i USA är ungefär lika knasiga som vilt skrikande muslimer i vilket arabland som helst.
Jo, jag kan hålla med och sett med svenska ögon är det ju så. Men (förutom Islam) är Sverige inte heller fritt från uttryck av religiös fanatism, bara att de är mer sentida fenomen än de stora världsreligionerna.
 

Surtees

GGG grinig gammal gubbe
Gick med
17 Jun 2018
Ort
Kungälv
Hoj
BMW R1200GS 2017 BMW R1200S
Jamendåså. Inga problem, rotera.
Problemet (som jag ser det) är att en minoritet lyckas få in personer i styrande ställning i ett demokratiskt valsystem.
Det visar bara hur oengagerade infödda engelsmän (med kristna värderingar) är. På samma sätt som vi svenskar är dåligt engagerade i kyrkoval och tidigare även i EU-val (vi får se vad som händer i år)
Att just "mayor"-posten lätt går till muslimer beror troligen mest på att den till största delen är symbolisk - vem f-n bryr sig.....
 
Nyheter
Hydet Dirt Drags istället för hillclimb 

Den 3 augusti i år har Hyde...

Dags för 50:e Custom Bike Show

Lördagen den 1 juni är det ...

Varning för potthål

Foto: STR/Hanna Maxstad ...

Snart dags för Distinguished Gentlemans Ride

Söndag 19 maj är det dags f...

Ola Stenegärd på MC Collection

Sverige har begåvats med et...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Motorcyklisternas och MC-industrins manifest

Under tisdagen presenterade...

Provkörningsduell, Ducati Hypermotard 698 Mono mot Husqvarna 701 SM!

Just nu är Allt om MC på et...

Course 3-i-1 Paketpris – Förarens val

I den spännande världen av ...

Eldrivna Oruga Unitrack

Oruga Unitrack, en motorcyk...

Top