Sverige idag..

Harmon Rabb

Gudomlig sporthojare
Gick med
1 May 2004
Hoj
Ducati
Men Michael Moore kunde gissa det för 10 år sedan... :(

Nu tror jag inte att Moore är någon med särskilda insikter. Inte mer än andra som har perspektiv och intresse av att förstå djupare samhällsstrukturer. Det som händer i andra länder kan hända här också oavsett statsskick. Det finns nog inget land i världen där allt förblir konstant.

Ta t ex upploppen i Frankrike med bränder och angrepp på räddningstjänst och polis. Det var väl också ca 20 år sedan det hände och man här i Sverige nog tyckte att vår samhällsmodell var förträfflig och skyddade oss från den utvecklingen.

Det är ju inte bara politiker som har varit naiva. Flertalet väljare har också precis som sina förtroendevalda rest världen över och sett ner på andra länder och sagt att det som händer där inte kommer att hända hos oss.

Man var lyckligt förskonad länge, men nu skiljer sig inte Sverige nämnvärt från vår omvärld. Det är ingen skyddad verkstad längre. Det var väl bara en tidsfråga. Man får anpassa sig till en ny verklighet.

Vi har ett klassamhälle idag. Många av oss som skriver här tillhör en priviligerad grupp. När skillnaderna ökar så blir det på vår egen säkerhets bekostnad. Så man kanske inte ska vara allt för förvånad ändå över hur det ser ut idag.

Last edited:

Old Badger

SportHojsentusiast
Gick med
12 Aug 2009
Hoj
Engelska sporthojar
Nu tror jag inte att Moore är någon med särskilda insikter. Inte mer än andra som har perspektiv och intresse av att förstå djupare samhällsstrukturer. Det som händer i andra länder kan hända här också oavsett statsskick. Det finns nog inget land i världen där allt förblir konstant.

Ta t ex upploppen i Frankrike med bränder och angrepp på räddningstjänst och polis. Det var väl också ca 20 år sedan det hände och man här i Sverige nog tyckte att vår samhällsmodell var förträfflig och skyddade oss från den utvecklingen.

Det är ju inte bara politiker som har varit naiva. Flertalet väljare har också precis som sina förtroendevalda rest världen över och sett ner på andra länder och sagt att det som händer där inte kommer att hända hos oss.

Man var lyckligt förskonad länge, men nu skiljer sig inte Sverige nämnvärt från vår omvärld. Det är ingen skyddad verkstad längre. Det var väl bara en tidsfråga. Man får anpassa sig till en ny verklighet.

Vi har ett klassamhälle idag. Många av oss som skriver här tillhör en priviligerad grupp. När skillnaderna ökar så blir det på vår egen säkerhets bekostnad. Så man kanske inte ska vara allt för förvånad ändå över hur det ser ut idag.

Jag tror heller inte han har särskilda insikter och det kanske borde vara självklart att mer privatisering och större klyftor skapar de problem vi har idag.
Men de som vill öka klyftorna borde väl också förstå att det inte sker utan problem?
För du har rätt, det är ju inte bara politiker som har varit naiva så förvånande är det inte.

Men förvånande är att det finns partier som fortfarande vill ge mer till de som har och mindre till de som inte har.

Är det i youtubeklippet du postat Moore gissar att mer vänsterpolitik och en subventionerad oreglerad massinvandring leder till att samhälssystemen fallerar?

Kollade vi på samma klipp? Är det mer vänsterpolitik och en subventionerad oreglerad massinvandring som vi tagit till oss från Amerika? :va

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
.
Men de som vill öka klyftorna borde väl också förstå att det inte sker utan problem?

Finns det verkligen de som vill öka klyftorna? Eller är det en biprodukt av att man vill öka möjligheterna att lyckas på individnivå?

Vi ser säkert på fenomenet genom samma ögon - skatt är ett sätt att motverka klyftorna mellan de som lyckas på eget bevåg och de som inte lyckats lika väl. Däremot har vi troligen diametralt motsatta åsikter angående huruvida skatter ska användas på detta sättet

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20
Som tidigare i tråden påpekats har många åsikter om vad skatterna används till. Jag är en av dem, det kan jag inte sticka under stolen med.

Med det sagt så är jag innerligt tacksam för alla som betalat skatt. Jag är nämligen pappa till en liten tjej med funktionsnedsättning och utan den vården vi har hade vårt familjeliv varit betydligt mörkare än det är. Dessutom har jag pacemaker och utan den hade jag kanske inte haft förmånen till varken liv eller familjeliv.

Stort tack, alla ni som ovetande hjälpt mig och min familj! :tummenupp Idag fyller min lilla tjej tre år och livet är blott litet i gråskalor emellanåt, inte nattsvart hela tiden.

Ovan skrivet är primärt inte för att skapa ytterligare debatt här. Jag vill bara dela med mig av min upplevelse. Hoppas att vi ses på vägarna och banorna kommande säsong. Kör snyggt och ha kul!

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Utanför lokala läroverket mitt i fäderneslandet sammanstrålade två fjårtisar med våld i sinnet. Polis!? tillkallas för att sära uppviglarna åt..vad händer i d vad gör lärare gardet? nada förmodligen för att ungarna hade "äganderätt" till kniv

Är inte där problemet att du som lärare inte FÅR gå in och göra något. Endast polisen får bruka våld mot privatpersoner, och med barn är det ännu kännsligare. Går du som lärare in och särar på två fjortisar som slås är sedan chansen att du blir dömd för barnmisshandel och inte får jobba som lärare mer rätt stor.
Om inte jag massuppfittat totalt.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Jag tror heller inte han har särskilda insikter och det kanske borde vara självklart att mer privatisering och större klyftor skapar de problem vi har idag.
För du har rätt, det är ju inte bara politiker som har varit naiva så förvånande är det inte.

Men förvånande är att det finns partier som fortfarande vill ge mer till de som har och mindre till de som inte har.

Kollade vi på samma klipp? Är det mer vänsterpolitik och en subventionerad oreglerad massinvandring som vi tagit till oss från Amerika? :va

Finns det verkligen de som vill öka klyftorna? Eller är det en biprodukt av att man vill öka möjligheterna att lyckas på individnivå?

Vi ser säkert på fenomenet genom samma ögon - skatt är ett sätt att motverka klyftorna mellan de som lyckas på eget bevåg och de som inte lyckats lika väl. Däremot har vi troligen diametralt motsatta åsikter angående huruvida skatter ska användas på detta sättet

Det är väl för bövelen samma sak, oförmågan att se längre än den egna nästippen.
Empati är en bra sak, inte nödvändigtvis för att varaa blödig filantrop och tycka jättesynd om de mindre lyckade. Utan kanske framför allt som ett sätt att förstå hur och varför problem uppstår och att därigenom förhindra att de gör det innan de börjar. Att sedan kompensera när skiten väl träffat fläkten är ju bara jobbigt.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Jag ställer ju frågan och avslutar meningen med ett frågetecken.
Gissade han att om vi skulle anamma något från USA så skulle det leda till det vi ser idag?

Vad gissar Moore?
Vad har vi tagit till oss från Amerika?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Vänstermänniskor likt Moorre fattar eller skiter ju i vad det de själva säger verkligen betyder.

Om de sämst ställda tjänar en miljon om året så är det inte direkt ett problem med att klyftorna ökar om de som tjänar mest går från 4 till 5 miljoner om året.

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Vänstermänniskor likt Moorre fattar eller skiter ju i vad det de själva säger verkligen betyder.

Om de sämst ställda tjänar en miljon om året så är det inte direkt ett problem med att klyftorna ökar om de som tjänar mest går från 4 till 5 miljoner om året.

Precis. Ser man det globalt sett, så har jänkarna fått det bättre de senaste åren (jämfört Sverige), påhjälpta av en starkare dollar. Fortsätter Sverige med minusränta så blir det snart bananvalör av SEK:en...

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Det är stor skillnad på att inte hålla tillbaka de som anstränger sig vs att dela ut allmosor utan motprestation.

Håller med.

Ingen tror jag anser att det är bra med klyftor i samhället men det känns samtidigt som att den som jobber skiten ur sig ändå inte ska ha någon morot.

Ska inte den som ansträngt sig i skolan, tagit dyra studielån med livslång avbetalning och fått ett bra jobb också tjäna på det?

Ska inte den som satsar hela sitt sparkapital, lånar på hus, lånar i bank, och startar eget och t.o.m skapar jobb åt andra få något för det i slutänden?

Ibland kan man känna att dessa ska klämmas åt extra mycket för han/ hon tjänar ju mer än grannen i alla fall.

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Varför skulle det vara dåligt med klyftor.
Är det bättre att alla har det lika bra/dåligt(kvantifierat till x) än att vissa har det lika bra/dåligt(kvantifierat till x) och några har det lite bättre?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Varför skulle det vara dåligt med klyftor.
Är det bättre att alla har det lika bra/dåligt(kvantifierat till x) än att vissa har det lika bra/dåligt(kvantifierat till x) och några har det lite bättre?

Därför att klyftor leder till ett sämre samhälle för alla. Både vad gäller upplevd som faktisk hälsa och livskvalitet samt sociala spänningar och otrygghet.

Buy quality, cry once

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Det är stor skillnad på att inte hålla tillbaka de som anstränger sig vs att dela ut allmosor utan motprestation.

Jadå.

Men blir man rik på andras olycka så bör man ju inte vara förvånad om det uttrycks en del frustration från de vars tår man trampat på.

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj

:va
Är du sarkastisk, eller massuppfittar jag vad du skriver?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Därför att klyftor leder till ett sämre samhälle för alla. Både vad gäller upplevd som faktisk hälsa och livskvalitet samt sociala spänningar och otrygghet.

Buy quality, cry once

Ok, du kan säkert ha rätt. Jag har svårt att se det så förvisso men jag lär mig gärna.

Har du någon källa på det du påstår?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
:va
Är du sarkastisk, eller massuppfittar jag vad du skriver?

Inte sarkastisk. Jag undrar om det är rakt av dåligt med klyftan mellan dig och din granne om du drar in 1000000 kronor om året och din granne drar in 1000001 kronor om året, allt annat lika?

z1000sx

Gudomlig sporthojare
Gick med
13 Apr 2017
Hoj
Kawasaki ZX-10R & BMW R1250 GSA
Inte sarkastisk. Jag undrar om det är rakt av dåligt med klyftan mellan dig och din granne om du drar in 1000000 kronor om året och din granne drar in 1000001 kronor om året, allt annat lika?

Zoda är en rolig person som vill dra Klyft-ordet till sin spets fast jag tror han förstår problematiken ligger såklart kring lägre inkomster. :7peta

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år