Sverige idag..

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)
Inte sarkastisk. Jag undrar om det är rakt av dåligt med klyftan mellan dig och din granne om du drar in 1000000 kronor om året och din granne drar in 1000001 kronor om året, allt annat lika?

För att det skall kunna finnas rika människor (åtminstone i en värld med finita resurser), måste det också finnas fattiga. Således är skillnaden omåttligt viktigare än siffrorna.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Därför att klyftor leder till ett sämre samhälle för alla. Både vad gäller upplevd som faktisk hälsa och livskvalitet samt sociala spänningar och otrygghet.

Det förutsätter att ingen vill ha det bättre. Om det sen är livskvalitet, teknik, skydd, bostad etc.

Har du något bra exempel på samhälle där det är så?

Såhär; om en person jobbar mycket, skapar arbetstillfällen och löner utav detta.... så skulle din idé underminera detta, eller inte?

Steve Jobs (salig), började med två tomma händer. Bokstavligen. Är det teknikimperium han byggde upp och fick avkastning från ett problem således? Elon Musk? Om inte Elon haft detta enorma gap till förfogande hade du väl kört.... Häst och vagn?

Att det ska vara lika gott för alla funkar mig veterligen möjligen för isolerade naturfolk. Men ÅAS har även de en hövding som har en klyfta mellan och..

Det är nog inte mycket gap emellan säg 99% av Nordkoreas befolkning. Såattee

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Skämmes på er alla som helt frivilligt valt att köpa en iphone.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Ok, du kan säkert ha rätt. Jag har svårt att se det så förvisso men jag lär mig gärna.

Har du någon källa på det du påstår?

Lite kan man förvänta sig av vuxna människor. Enkelt att ta reda på. :)

Buy quality, cry once

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Därför att klyftor leder till ett sämre samhälle för alla. Både vad gäller upplevd som faktisk hälsa och livskvalitet samt sociala spänningar och otrygghet.

Buy quality, cry once

Du vet det där med morot och piska är ingen myt, det är just precis vad som driver folk att vilja sträva framåt och det är det som ger ett bättre samhälle för alla.

Historien talar för sig själv, de länder som tar bort moroten har alltid släpat efter de länder där folk har en morot att sträva efter och det har alltid varit de länder som "tvingats" ta till piskan mot sin egen befolkning.

Och det är alltid de länderna som försöker ha minutiös kontroll av sitt folk, men ändå misslyckas med att skapa förbättringar i samhället.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Du vet det där med morot och piska är ingen myt, det är just precis vad som driver folk att vilja sträva framåt och det är det som ger ett bättre samhälle för alla.

Historien talar för sig själv, de länder som tar bort moroten har alltid släpat efter de länder där folk har en morot att sträva efter och det har alltid varit de länder som "tvingats" ta till piskan mot sin egen befolkning.

Och det är alltid de länderna som försöker ha minutiös kontroll av sitt folk, men ändå misslyckas med att skapa förbättringar i samhället.

Det måste finnas morötter och incitament men klyftor bör inte tillåtas att växa ohämmat då de får negativa effekter på samhället i stort om de blir för stora.

Hur stora exakt eller var gränsen går är svårare att säga...

Buy quality, cry once

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Det måste finnas morötter och incitament men klyftor bör inte tillåtas att växa ohämmat då de får negativa effekter på samhället i stort om de blir för stora.

Hur stora exakt eller var gränsen går är svårare att säga...

Buy quality, cry once

Hur växer klyftor, vad är fenomenet bakom?

Vem ska/kan bestämma gränsen? Kan du gå med på att lämna oss som inte håller med om resonemanget utanför statens påhitt i frågan? Ni får göra vad ni vill och jag vill inte tvinga er till något, kan ni visa mig samma respekt?

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Vilka ”ni”?

Det är ju inte riktigt så det funkar i ett samhälle. Vi behöver ordna saker tillsammans för att det skall fungera i längden. Det är ett konstaterande, inte en värdering om högre eller lägre skatter.

Buy quality, cry once

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Vilka ”ni”?

Det är ju inte riktigt så det funkar i ett samhälle. Vi behöver ordna saker tillsammans för att det skall fungera i längden. Det är ett konstaterande, inte en värdering om högre eller lägre skatter.

Buy quality, cry once

Fyra frågor i posten du citerade hade jag. Fick jag svar på någon?

Ok kan vi då ordna det tillsammans utan tvång från någon part?

Last edited:

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
Vilka ”ni”?

Buy quality, cry once

Var går gränsen för fri vilja?

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Jadå.

Men blir man rik på andras olycka så bör man ju inte vara förvånad om det uttrycks en del frustration från de vars tår man trampat på.

Ok, vems tår har då Leif-vad får jag för pengarna-Östling trampat på?

Sedan bör man fråga sig vad vänstern har för avsikt med att driva på ökade klyftor inom landet.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
https://www.dagensarena.se/innehall/forskare-ojamlikhet-skapar-psykisk-ohalsa/

Ett exempel av många på vetenskapligt belagda samband mellan stora klyftor och sämre samhälle.

Man kan ha en massa uppfattningar om ett samhälle och tycka det ena och det andra men någonstans är det ju fakta som gäller om man skall kunna diskutera på ett vettigt vis.

Jag tror att de flesta också är överens om att minskade klyftor är bra, den politiska diskussionen rör snarare liksom skattediskussionerna vilken nivå som är vettig och vilka åtgärder som faktiskt ger önskad effekt.

Men jag tror också att kunskap är en förutsättning för förståelse.

Buy quality, cry once

Raderad medlem 51742

Guest
Att skillnader i människors inkomster och kapital uppstår är fullt naturligt som en följd av att vi värderar t ex kompetens olika. Det som uppfattas som mer värdefullt är människor och företag beredda att betala mer för. Skulle man helt försöka ta bort denna mekanism skulle det leda till stagnation i utveckling, kunskap och ekonomi.

Det finns ett problem med denna mekanism och det är att den tenderar att leda till en snedfördelning där en en oproportionerligt stor del av värdet hamnar hos ett fåtal av de som är mest framgångsrika. De superrika blir ännu rikare, ett litet antal av de som är framgångsrika inom idrott, konst film, forskning osv. får en stor del av den totala framgången. Detta fenomen är välstuderat och kallas paretoprincipen (eller vanligare: 80-20-regeln).

Det är ju bland annat mot denna bakgrund man kan se uppkomsten av höger och vänster i politiken. Även om även den fattigaste delen av befolkningen i absoluta termer gynnas av att det totala skapade värdet blir större med denna mekanism, så blir klyftorna, dvs. de relativa inkomstskillnaderna, större och om de blir allt för stora uppstår problem. Vänstern har varit varit den kraft som motverkar att klyftorna blir för stora, medan högern har försvarat de positiva sidorna av att kunna värdera kompetens och framgång olika.

Om något av perspektiven ”går bananas” uppstår stora problem, men exakt var gränsen skall gå är omöjligt att säga, då det är ett väldigt komplext problem där balansen kan behöva vara olika, beroende på vilka förutsättningar som för tillfället råder. Vi har löst detta med en demokrati där det sker ett ständigt politiskt samtal utifrån de olika perspektiven och där det hela landar i en kontinuerlig justering av balansen utifrån de nu rådande förutsättningarna. Detta förutsätter dock ett fungerande politiskt samtal. När polariseringen blir allt för stor slutar denna ständiga justering av balansen att fungera. Det blir svårare att göra kompromisser, man slutar lyssna på varandra och istället förstärks ytterkanterna genom allt starkare reaktioner på varandras tidigare reaktioner. I sin extrem återstår att någon av ytterkanterna tar över med våld och då har vi inte längre demokrati.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin