Nja, det är just detta som är "buggen" i det hela. I en helt fri och obegränsad ekonomi kommer rikedomarna inte att fördela sig utifrån normalfördelningen utan paretofördelningen, vilket gör att det lilla fåtal som är mest framgångsrika kommer att få en betydligt större andel av rikedomen än de hade fått om det istället motsvarat den verkliga förmågan och drivkraften. Det är detta jag menar med "oförtjänt".
Buggen där statsmakter går in och ska pilla ja.
Annars beror det ju helt på hur marknaden ser ut, hur manga aktörer det finns osv. Hur marknaden värderar dessa är marknadens sak, dvs din, min och alla andra människor på denna planet.
Skulle det vara ett reellt problem och inte bara ett pappersproblem att ägarna till ICA Gruppen blir rikare och rikare så kan man handla hos någon annan. Och i en fri marknad så kan vem fasiken som helst börja sälja frukt och grönt om man vill och ser en konkurrensfördel i att inte vara just en av ägarna till ICA Gruppen.
Anledningen till att det blir så har förmodligen att göra med att för de som skaffat sig en position i absoluta toppen sker inte längre ökningen linjärt utan exponentiellt. De sticker alltså iväg snabbare och lämnar resten av fältet bakom sig.
Lämnar och lämnar, vad spelar det för roll? Jag har min inkomst och känner att det är bättre att köpa min tv hos Mediamarkt än hos den lilla elektronikkedjan på hörnet. Jag gör det jag känner är bäst för mig så får alla andra göra likadant.
Vem blir lämnad bakom när i ovan fall?
Orättvisan blir att det inte hjälper att anstränga sig. Vinsten kommer ändå tillfalla den som redan hade mest trots att denne kanske gjorde en sämre insats och levererade mindre värde. Det är denna effekt vi ser när vi spelar monopol. Samma effekt ser vi till exempel inom musikbranschen. Intäkterna fördelar sig inte enligt normalfördelningen utifrån hur bra och talangfulla artister är (vilket vi t ex trodde skulle ske när musik kunde börja distribueras via Internet) utan en stor del av alla samlade intäkter hamnar hos ett litet fåtal artister som redan är stora. Effekten blir att det blir nästan omöjligt att lyckas i musikbranschen.
Du lyckas om du gör musik som folk är beredda att betala för? Problemet är ju isf alla mellanhänder och kanaler som finns mellan artist och lyssnare.
Kan ju lägga till att 80/20-regeln inte är en statisk regel så tillvida att den säger att de 80 eller 20 procenten alltid är samma aktörer.