Sverige idag..

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Det handlar om flera saker här.

1. Avbryta och lagföra befintlig kriminalitet
2. Stoppa nyrekryteringen till kriminalitet

Givet viss resurs, var skall dessa resurser fokuseras för att nå resultat långsiktigt? Sportlovs samlade intellektuella resurser borde ju kunna komma fram till vad som är det rätta svaret.

Sedan är förstås en del av frågan att det är ett politiskt minfält med stor polarisering. Men ingen har tjänat på att ducka undan svåra frågor.

Mitt försök till svar:

Tillräckligt med resurser måste såklart läggas på 1. Men de MÅSTE åtföljas av tillräckligt med fokus även på 2 eftersom de hör ihop.

På samma sätt som vi inte kommer att kunna stoppa flyktingströmmar med murar så länge som flyktingarna blir fler och fler. Välfärd välfärd välfärd är svaret.

Buy quality, cry once

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
700 CL-X Sport, 500W Bafang
Det handlar om flera saker här.

1. Avbryta och lagföra befintlig kriminalitet
2. Stoppa nyrekryteringen till kriminalitet

1. Identifiera och förtydliga kriminella element.
Mål: korrekt målfokusering, korrekt resurstilldelning.

2. Stoppa tillförsel av identifierade kriminella element.
Mål: åtgärda orsak, inte symptombild.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Orsaken är som sagt inte ”tillförsel” i geografisk mening utan i social mening. Annars hade det ju varit enkelt.

Buy quality, cry once

MR Z

Med TL´n är man herre över åskan!
Gick med
3 Sep 2004
Hoj
Suzuki TL1000R-99, Yamaha XT660R-08, Ducati 1198S-09, Yamaha XTX Sidewinder 141"LE
Dom kriminella skrattar åt det svenska rättssystemet. Alltså på riktigt, dom garvar läppen av sig! Chansen att åka dit är försvinnande liten. Åker man sen dit blir det ju verkligen jättejobbigt..
Jag har utfört arbete på anstalten där jag bor. Plitarna är inte GW precis, jag fick lämna från mig telefonen när jag skulle in. Då jag behöver ha telefonen i mitt arbete behöll jag den i fickan och låste in en trasig som ungarna lekt med. Det gick bra! Väl där inne fick jag se hur mördare och våldtäktsmän har det. Sporthall, beachvolleyplan, minigolf, musikateljé och en restaurang där buffén får finlandsfärjornas motsvarighet att se sparsmakad ut. Rummen med TV och ps4 skulle få vilken student som helst tårögd av lycka.
I min värld är detta bara en förvaring, inget straff som på något sätt avskräcker att fortsätta sin framgångsrika brottskarriär. Eller tänk så här: åka till norrland och bygga klart bottniabanan, lägga slipers och lasta makadam med dynggrep i 10 år. Ja då skulle då jag göra vad som helst för att aldrig nånsin hamna där igen. Sen får forskare, terapeuter och förståsigpåare säga att hårdare straff inte hjälper. Men har vi verkligen provat? Alltså med tuffa straff? Typ ovanstående eller flytta grushögar fram och tillbaka hela dagarna?
Dalt verkar bara funka om syftet är att kriminella garvar läppen av sig..!

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Dom kriminella skrattar åt det svenska rättssystemet. Alltså på riktigt, dom garvar läppen av sig! Chansen att åka dit är försvinnande liten. Åker man sen dit blir det ju verkligen jättejobbigt..
Jag har utfört arbete på anstalten där jag bor. Plitarna är inte GW precis, jag fick lämna från mig telefonen när jag skulle in. Då jag behöver ha telefonen i mitt arbete behöll jag den i fickan och låste in en trasig som ungarna lekt med. Det gick bra! Väl där inne fick jag se hur mördare och våldtäktsmän har det. Sporthall, beachvolleyplan, minigolf, musikateljé och en restaurang där buffén får finlandsfärjornas motsvarighet att se sparsmakad ut. Rummen med TV och ps4 skulle få vilken student som helst tårögd av lycka.
I min värld är detta bara en förvaring, inget straff som på något sätt avskräcker att fortsätta sin framgångsrika brottskarriär. Eller tänk så här: åka till norrland och bygga klart bottniabanan, lägga slipers och lasta makadam med dynggrep i 10 år. Ja då skulle då jag göra vad som helst för att aldrig nånsin hamna där igen. Sen får forskare, terapeuter och förståsigpåare säga att hårdare straff inte hjälper. Men har vi verkligen provat? Alltså med tuffa straff? Typ ovanstående eller flytta grushögar fram och tillbaka hela dagarna?

Det har vi väl testat långt bak i tiden, men det är väl ont om statistik över antalet återfallsförbrytare på 1800-talet.

Men jag tror som dig, och det funkar nog extra dåligt idag mot utländska kriminella uppväxta med tuffare liv än den flesta svenska godhetsmaffian kan föreställa sig. De lär ju tycka att ett svenskt fängelse är som en enda lång spa-vistelse.

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Orsaken är som sagt inte ”tillförsel” i geografisk mening utan i social mening. Annars hade det ju varit enkelt.

Buy quality, cry once

- Min åsikt är att det definitivt är geografiskt/etniskt betingat. Kasta ett getöga på statistiken över ex. skjutningar och överfallsvåldtäkter, så får du en vink om fördelningen mellan olika folkgrupper. Och att skylla det på sociala problem är att ducka lika lågt som vår statsminister. Det är inga utsatta eller fattiga individer, det där. Det är kriminella typer med helt annan värdegrund än vår svenska.

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM
....Välfärd välfärd välfärd är svaret.

Bygger på att man väljer vad man lägger välfärdens förutsättningar på.

Välfärd är en hygglig pullfaktor för kriminella, det behöver man inte hymla med.
Om du kan få bidrag, boende etc. samtidigt som risken är låg för att hamna i buren och gör du my förmodan det är det semester jämfört med för du kommer ifrån.. vad har du då att förlora? Kan du se vad det ger för flöden? Om du var kriminell tidigare, är då verksamheten god ekonomiskt när landet du bor i har en medellön på 3-4000kr/mån? Självklart varför flyktingströmmen drar med sig en god andel kriminella migranter sålänge identifikation är en ringa detalj.

Last edited:

SJP

Lattepappa
Gick med
15 Apr 2007
Hoj
Tusenkubikade Falken & Vansinnesgrön plastmisil (i bitar)

Nåja, vi vet ju att usa har en helt annan straffpolitik än vad som finns här i Norden, men vi vet också att de har bland de högsta nivåerna våldsbrott i västvärlden. Sedan kan jag hålla med om att straffen, kanske framför allt i Sverige känns lite lama, men att hårdare straff skulle vara någon slags effektiv universallösning stämmer ju tyvärr inte. Även om det kanske skulle kännas bättre för oss andra.

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
- Min åsikt är att det definitivt är geografiskt/etniskt betingat. Kasta ett getöga på statistiken över ex. skjutningar och överfallsvåldtäkter, så får du en vink om fördelningen mellan olika folkgrupper. Och att skylla det på sociala problem är att ducka lika lågt som vår statsminister. Det är inga utsatta eller fattiga individer, det där. Det är kriminella typer med helt annan värdegrund än vår svenska.

Nope, de flesta 12-18åringar som begår brotten vi pratar om (ung gängkriminalitet) är faktiskt födda i Sverige. Och orsakerna är sociala.

Raderad medlem 51742

Guest
Nope, de flesta 12-18åringar som begår brotten vi pratar om (ung gängkriminalitet) är faktiskt födda i Sverige. Och orsakerna är sociala.

Diskussionen kan lätt bli lite binär, vilket öppnar för missförstånd som inte för diskussionen framåt. Nu är jag inte kriminolog så den med större kunskap får gärna rätta mig om jag har fel, men rekryteringsbasen för gängkriminalitet är väl framför allt andra och tredje generationens invandrare som växt upp i förortsområden. Områden som präglas av att en stor andel av befolkningen har sitt ursprung i länder med andra normer och värderingar än Sverige. Således är det väl rimligt att anta att såväl sociala orsaker som normer och värderingar i dessa områden är faktorer som påverkar problematiken. Normer och värderingar påverkas i sin tur av de kulturer befolkningen i dessa områden kommer ifrån. Finns säkert betydligt fler faktorer, men att enbart lyfta fram sociala faktorer som orsak blir lika märkligt som om man ensidigt skulle lyfta fram kulturella/etniska faktorer. Det blir intellektuellt ohederligt och innebär en allt för stor förenkling av en ganska komplex problematik.

Ett annat sätt att uttrycka saken är att i orsaken till de sociala problem som finns i dessa områden finns en faktor kopplat till normer och värderingar som inte är betydelselös.

Last edited by a moderator:

RymdBörje

Seriöst fartblind
Gick med
29 May 2010
Hoj
Ducati 748, 848
De må geografiskt vara födda i i Sverige, kulturellt och socialt är de födda mycket långt härifrån.
Vad nu än deras Långtbortistan egentligen heter.

Last edited:

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Hoj
Flera studier har gjorts genom åren som visar att utlandsfödda är överrepresenterade i våldtäktsstatistiken, men det saknas fortfarande forskning om orsakerna.

Uppdrag gransknings kartläggning av domar i tingsrätten visar att:

• 58 procent av de som dömts för våldtäkt och försök till våldtäkt de senaste fem åren är födda utomlands.

• Tittar man bara på försök till och fullbordade överfallsvåldtäkter – där offer och gärningsman inte känner varandra – är siffran ännu högre. Drygt åtta av tio dömda gärningsmän är födda i ett annat land. 40 procent av dessa har varit i Sverige ett år eller mindre.

• Kartläggningen visar också att över hälften av de dömda gärningsmännen är födda utanför Europa – 427 av 843. Nästan 40 procent är födda i Mellanöstern eller Afrika. När det gäller överfallsvåldtäkter är 97 av 129 födda utanför Europa.

statistik.jpg

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika

Det där sista stämmer inte. Brott görs av individer ur samtliga samhällsklasser. De skiljer sig enbart åt på typ av brott.
Visst finns det större andel brottsbenägna i socioekonomiskt utsatta områden, men det är till stor del beroende på att de genetiskt har sämre utgångsläge för att "lyckas" i samhället och hamnar där av börd. Då menar jag inte att det är invandrad genetik utan generellt i befolkningen.
Intressant bloggpost i ämnet:
http://amirsariaslan.com/archives/166

FettSnok

96% enligt läkaren
Gick med
22 Apr 2006
Hoj
Aprilia RS660, Highland 950 SM

Vilket mest bekräftar att det är inte var du är född utan vilken kultur du är född i som är stor faktor. Vi har haft enormt mycket större klyftor i Sverige tidigare och har bra mycket mindre klyftor än många andra länder.

Svaret är inte kom som du är, förbli som du var. Svaret är kom som du är, bli en av oss.
Naturalisation som följd av assimilering.

Last edited:

Raderad medlem 51742

Guest
Det där sista stämmer inte. Brott görs av individer ur samtliga samhällsklasser. De skiljer sig enbart åt på typ av brott.
Visst finns det större andel brottsbenägna i socioekonomiskt utsatta områden, men det är till stor del beroende på att de genetiskt har sämre utgångsläge för att "lyckas" i samhället och hamnar där av börd. Då menar jag inte att det är invandrad genetik utan generellt i befolkningen.
Intressant bloggpost i ämnet:
http://amirsariaslan.com/archives/166

Att personliga egenskaper (psykologer brukar använda en femfaktorsmodell som kallas Big Five) har betydelse för om människor blir kriminella eller inte är helt okontroversiellt och har gediget stöd i forskningen så vitt jag vet. Vidare tycks dessa personliga egenskaper vara genetiskt betingade i rätt så hög utsträckning, även om de också tycks påverkas av bl.a. miljön under uppväxtåren. Det finns inget stöd i vetenskapen för att dessa genetiska faktorer och personliga egenskaper skulle vara fördelade olika hos människor med olika etnicitet och mig veterligen finns det heller inget som visar att just de människor som kommer till Sverige skulle ha andra genetiska förutsättningar än människor i allmänhet. Kriminaliteten kan alltså inte förklaras av att invandrare skulle ha andra genetiskt styrda personliga egenskaper än befolkningen i allmänhet.

Däremot är det ju så att människors personliga egenskaper påverkar hur väl man lyckas i samhället och om man hamnar utanför av det skälet är det mer sannolikt att man så småningom hamnar i ett utsatt område än i den välbärgade villaförorten, vilket även gäller för infödda svenskar. Fast de människor som kommer till Sverige hamnar ju i förorten, alldeles oavsett deras personliga egenskaper, bl.a. pga bostadssituationen och att man söker sig till områden där ens släktingar och landsmän bor.

I de utsatta områdena blir ju inte alla kriminella, trots att de påverkas av såväl sociala faktorer som normer/värderingar jag tog upp tidigare. Således skulle då genetik och personliga egenskaper kunna förklara varför VISSA av dessa personer i slutändan blir kriminella, precis som för etniska svenskar, men där utfallet för de senare blir lägre eftersom de andra faktorerna då inte finns i samma utsträckning.

Var det detta du menade?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok

Det handlar fortfarande om överrepresentation i brottsstatistiken.

Förklarande exempel.
Om vi har 99 personer i urvalsgrupp x och 11 personer i urvalsgrupp y samtidigt som urvalsgrupp y begår 22 av 100 brott så kommer urvalsgrupp y vara överrepresenterade fast de i absoluta tal står för mindre antal brott.

Edit. Och detta går såklart att applicera inom en större gemensam urvalsgrupp tex socialt utsatta, låghalta eller skelögda.

Last edited:

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Hoj
Bara fräna hojar
Grejen är att vi hade brott - och betydligt fler - redan på den tiden vi bara hade ”etniska svenskar” i Sverige.

Bara det är väl bevis nog på att brott inte är genetiskt betingad.

För att vara ännu mer allvarlig så är det också så att människor som lever i kärleksfulla hem med god utbildning, bra välfärd i övrigt och har en positiv syn på sin egen framtid väldigt sällan begår brott alldeles oavsett kulturell tillhörighet.

Diskussionen är gammal och har illustrerats väl i tex Pygmalion. Eller filmen ”Ombytta roller” som är den populariserade varianten.

Det är bara så tröttsamt att frågan om etnicitet eller kultur alltid poppar upp som orsak när minsta barn borde inse att parallellerna mellan slumområden i alla tider är betydligt tydligare än vilken världsdel de funnits/finns i. Och det är slummen och fattigdomen som är själva problemet, inte hudfärg/religion/kultur/DNA-uppsättning.

Buy quality, cry once

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Inget av det du skriver ovan motsäger att man statistiskt kan undersöka och hitta hitta under eller överrepresentation bland utrikesfödda, socialt utsatta eller rödhåriga.

Jaha. Vad spelar det för roll om/att vi hade fler brott då vi "bara" hade etniska svenskar i Sverige. Du vet ju inte hur det hade sett ut DÅ med en annan etnisk mix.

Raderad medlem 51742

Guest
Grejen är att vi hade brott - och betydligt fler - redan på den tiden vi bara hade ”etniska svenskar” i Sverige.

Bara det är väl bevis nog på att brott inte är genetiskt betingad.

För att vara ännu mer allvarlig så är det också så att människor som lever i kärleksfulla hem med god utbildning, bra välfärd i övrigt och har en positiv syn på sin egen framtid väldigt sällan begår brott alldeles oavsett kulturell tillhörighet.

Diskussionen är gammal och har illustrerats väl i tex Pygmalion. Eller filmen ”Ombytta roller” som är den populariserade varianten.

Det är bara så tröttsamt att frågan om etnicitet eller kultur alltid poppar upp som orsak när minsta barn borde inse att parallellerna mellan slumområden i alla tider är betydligt tydligare än vilken världsdel de funnits/finns i. Och det är slummen och fattigdomen som är själva problemet, inte hudfärg/religion/kultur/DNA-uppsättning.

Låt mig illustrera med ett exempel. Titta i våra fängelser. En stor del av de som sitter där har narcissistiska personlighetsdrag. En mycket stor del av dem är också män, vilket i sin tur har betydelse för genetiskt betingade faktorer som bl.a. aggressivitet, impulsivitet osv. Detta är faktorer som vi vet påverkar benägenheten att begå t ex vissa typer av våldsbrott. Däremot kan man inte prata om något samband mellan etnicitet och genetiska faktorer enligt ovan eftersom det inte är någon skillnad i hur fördelningen av olika genetiskt betingade personlighetsdrag ser ut när man jämför grupper med olika etnicitet.

Vidare så finns det även ett indirekt samband, i och med att genetiska personlighetsdrag till viss del styr hur framgångsrika vi blir som individer i samhället, våra möjligheter att lyckas i karriär, utbildning osv. När människor misslyckas i det avseendet blir de således en del av det vi brukar kalla socioekonomiska faktorer och som vi antog påverkar sannolikheten att falla in i brottslighet.

Genetiska faktorer påverkar alltså benägenheten att falla in i kriminalitet, men hudfärg är inte en av dessa faktorer och helt irrelevant i sammanhanget.

Vad gäller frågan om kultur och normer: är det orimligt att anta att om t ex en stor del av de personer som bor i ett område kommer från länder med en helt annan syn på rättsskipning så har det ingen påverkan på brottslighet? Här kan nämnas t ex hedersproblematik, klanmentalitet osv. Lika övertygad som Stefan Löfvén är om att sådana saker inte har någon betydelse, lika övertygad är jag om att dessa saker har NÅGON betydelse för vissa typer av brott, däremot vet jag inte hur stor och det är långt ifrån de enda faktorerna, som vi tidigare konstaterat.

Jag tror det blir knepigt att hänvisa till brottsligheten i stort när man diskuterar dessa saker utan man behöver titta mer precist på olika brottskategorier. Om jag inte är felinformerad finns det vissa typer av brott som vi haft i Sverige tidigare och som minskat rejält. Sen finns det nya typer av brott som har ökat och där vissa av en karaktär vi i princip aldrig haft förut och som ökat dramatiskt, framför allt sprängningar, vissa typer av brutala våldsbrott osv.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...