Sverige idag..

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Visst, hatar också "Palestina", men det är ju inte konstigare än Ukraina flaggor som statement.
Nja, lite konstigt att man inte prioriterar EU-frågorna i ett EU-val, Palestina och Ukraina tillhör ju inte EU även om Ukraina är en poteniell medlem till EU.
Sen om man som enskild medlem visar sin åsikt i dessa frågor med en diskret flagga på kläderna är ju en annan sak.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Att påpeka att man inte känner till en rappare som nyligen fått en Grammis blir lite fånigt. Jag känner inte till The Zilliacus Quartet eller Cobrah heller trots att de också prisats i sina kategorier. I kategorin Hiphop kände jag igen en av de nominerade, Jelassi.

Folk kan vara kända i sitt gebit utan att alla som inte tillhör kundgruppen känner till dem.

Det är tråkigt när folk blir skjutna, men i vissa kretsar är det en del av vardagen.
Eller också är det ett tecken på att grammisgalan är en cirkelrunkande klubb för inbördes beundran som är dålig på att nå ut till folk utanför just de respektive kategoriernas små kundgrupper. Jag hade helt missat att denne Gambino vunnit en grammis tills dess att han blev skjuten, vilket jag å andra sidan hörde talas om i princip så fort det hade hänt. På vilket sätt är det fånigt att påtala att man aldrig hört talas om "en av sveriges största rappare" som vunnit en grammis om första gången man hör hans namn inte är då han vinner en grammis utan i samband med hans bortgång? :va Det var bara ett rent konstaterande, jag hade ju ärligt talat inte hört talas om honom tidigare. Då kanske det snarare var fel att han vann en Grammis över huvud taget, vilket han å andra sidan inte borde då alla med kopplingar till gängkriminalitet borde diskvalificeras från dylika uppmärksammanden per automatik.

Det är skillnad på folk och folk. Det är absolut tråkigt när oskyldiga förbipasserande får lida för något som de inte är på något sätt inblandade i, exempelvis mordet på 12-åriga Adriana. Det var fruktansvärt tragiskt. Jag tycker dock inte att det är särskilt tråkigt när exempelvis mördare, pedofiler, våldtäktsmän, knarklangare och gängkriminella blir skjutna, det känns inte som någon förlust alls utan snarare lite positivt att dessa individer inte kan förstöra fler oskyldiga liv framöver.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Eller också är det ett tecken på att grammisgalan är en cirkelrunkande klubb för inbördes beundran som är dålig på att nå ut till folk utanför just de respektive kategoriernas små kundgrupper. Jag hade helt missat att denne Gambino vunnit en grammis tills dess att han blev skjuten, vilket jag å andra sidan hörde talas om i princip så fort det hade hänt. På vilket sätt är det fånigt att påtala att man aldrig hört talas om "en av sveriges största rappare" om första gången man hör hans namn inte är då han vinner en grammis utan i samband med hans bortgång? :va Det var bara ett rent konstaterande, jag hade ju inte hört talas om honom tidigare. Då kanske det snarare var fel att han vann en Grammis över huvud taget, vilket han å andra sidan inte borde då alla med kopplingar till gängkriminalitet borde diskvalificeras från dylika uppmärksammanden per automatik.

Det är skillnad på folk och folk. Det är absolut tråkigt när oskyldiga förbipasserande får lida för något som de inte är på något sätt inblandade i, exempelvis mordet på 12-åriga Adriana. Det var fruktansvärt tragiskt. Jag tycker dock inte att det är särskilt tråkigt när exempelvis mördare, pedofiler, våldtäktsmän, knarklangare och gängkriminella blir skjutna, det känns inte som någon förlust alls utan snarare lite positivt att dessa individer inte kan förstöra fler oskyldiga liv framöver.
Jag visste inte att rap-älskare förekom på forumet. För mig är det naturligt att jag inte känner till folk som sysslar med saker som inte intresserar mig. Det vore fånigt av mig att skriva att jag inte vet vem olika bollsportsindivider är eftersom jag inte bryr mig om sånt.
Samma typ av inlägg förekommer runt Melodifestivalen när en del ska kokettera med vilka de inte känner till.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag visste inte att rap-älskare förekom på forumet. För mig är det naturligt att jag inte känner till folk som sysslar med saker som inte intresserar mig. Det vore fånigt av mig att skriva att jag inte vet vem olika bollsportsindivider är eftersom jag inte bryr mig om sånt.
Samma typ av inlägg förekommer runt Melodifestivalen när en del ska kokettera med vilka de inte känner till.
En av dina bättre poänger du gjort faktiskt!

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Nu fattar jag vad du menar. Och håller med i stora drag.

Jag sa det eftersom jag ärligt inte har en jävla aning om vem han är - har aldrig hört talas om karln dvs i vilken kontext han levt sitt liv - så mina spontana synpunkter på det hela kan vara helt off - därav påpekandet.
Alltså, inte fånigt om det finns en poäng med påpekandet. Det är inte fånigt per definition alltså.

Tycker jag.

Edit. Det skulle kunna vara bra info till andra om tex sveriges nu levande största idrottare genom tiderna blir skjuten och du tänkte göra en inlaga om det att du också informerar att du aldrig hört namnet. Det kan underlätta sås för andra i diskussionen. Kanske.

Bushido

Skånsk Säckpipsninja
Gick med
9 Sep 2006
Hoj
HD Ultra Limited - 19, HD Heritage Softail -03, Yamaha R1 -99, Yamaha RD350YPVS -83, Yamaha DT125LC -85, Kawasaki KV75 -78, Yamaha YSR80 -86
Det beror väl lite på hur obskyr själva genren är. Att alla inte vet vem som är Sveriges största entomolog är kanske inte så konstigt då det är ett rätt specifikt intresseområde, men oavsett hur ointresserad du är av bollsport så vet du vem Zlatan är. Musik får väl ändå anses vara en hyfsat bred och samhällsrelevant aktivitet, och jag är garanterat mer intresserad av musik än av diverse bollsporter etc så därför tyckte jag nog att det var lite förvånande att jag inte hört talas om en prisbelönt artist som enligt uppgift är en av sveriges största inom sin musikgenre. Det får mig att undra lite över hur stor snubben faktiskt var... Men visst, Rap är inte min favoritgenre så det är kanske av förklarliga skäl som jag missat denne Gambino. Men å andra sidan följer jag inte melodifestivalen heller, trots det kan jag nämna ett par bidrag från de senaste årens spektakel. Jag bara menar att en del av själva storhetsbegreppet handlar lite om huruvida du är känd av människor utanför din allra innersta beundrarkrets.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Det beror väl lite på hur obskyr själva genren är. Att alla inte vet vem som är Sveriges största entomolog är kanske inte så konstigt då det är ett rätt specifikt intresseområde, men oavsett hur ointresserad du är av bollsport så vet du vem Zlatan är. Musik får väl ändå anses vara en hyfsat bred och samhällsrelevant aktivitet, och jag är garanterat mer intresserad av musik än av diverse bollsporter etc så därför tyckte jag nog att det var lite förvånande att jag inte hört talas om en prisbelönt artist som enligt uppgift är en av sveriges största inom sin musikgenre. Det får mig att undra lite över hur stor snubben faktiskt var... Men visst, Rap är inte min favoritgenre så det är kanske av förklarliga skäl som jag missat denne Gambino. Men å andra sidan följer jag inte melodifestivalen heller, trots det kan jag nämna ett par bidrag från de senaste årens spektakel. Jag bara menar att en del av själva storhetsbegreppet handlar lite om huruvida du är känd av människor utanför din allra innersta beundrarkrets.
Zlatan är en låt som sjöngs av Frans som långt senare var med i Melodifestivalen.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08

I Göteborgsregionen utnyttjar sju kriminella nätverk myndigheter för att begå brott. Nästan var femte anställd i tre förvaltningar säger att de utsatts för så kallad otillåten påverkan för att fatta ”fel” beslut i tjänsten.​

Det hävdas i en lägesbild som stadens utredare tagit fram.
Utredningen kan väl jämföras med
tullens beslag av tex narkotika, bara en bråkdel av narkotikan som som tas till Sverige upptäcks
så det rimliga är väl att ungefär alla anställda i myndigheterna har utsatts för otillåten påverkan .....

Last edited:

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Hoj
utan puts

I Göteborgsregionen utnyttjar sju kriminella nätverk myndigheter för att begå brott. Nästan var femte anställd i tre förvaltningar säger att de utsatts för så kallad otillåten påverkan för att fatta ”fel” beslut i tjänsten.​

tullens beslag, bara en bråkdel av det som tas in upptäcks
så det rimliga är väl att ungefär alla anställda i myndigheterna har utsatts för otillåten påverkan .....
Arma land.
Tänker på vad jag fick berättat för mig om hur förfallet är inom soc malmö.
Chefernas agerande väcker frågor. Detta att de motarbetade alla som på något vis försökte stoppa förfallet/förskingringen.
De kan förstås vara rädda eller uppfyllda av förvridna godhetsideal, men troligare är att de har för mycket att vinna på att springa kriminellas ärenden, (eller förlora på att inte göra det). Naturligtvis kommer det att straffa sig när de inte behövs längre.

Undrar hur det känns att leva högt med den vetskapen, den att du och din familj ett, tu, tre kan och kommer att vara utraderad och av vilka?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj

tullens beslag, bara en bråkdel av det som tas in upptäcks
Det där är väl bara hur det alltid har skötts i Göteborg? Skillnaden är att de som gör det nu är mörka i ansiktet och inte rödmosiga som Göran Johansson.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

C.Gambino är, förlåt var, inte så dum. Hiphop känns det inte som, mer svenska popballader. Vem vet, miss Li kanske är näst på tur.

Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin