Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Ort
Göteborg
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Tro finns det särskilda byggnader för.
Göteborgsandan var/är ingen liten företeelse.
Kan så vara. Där köpkvarteret Nordstan nu ligger i Göteborg fanns förut enligt en mycket nyfiken bekant över 200 små butiker i låg bebyggelse. Hur kom det sig att "Stan" beslöt sig att riva rubbet och bygga Nordstan. Min bekant kom på 2020-talet fram till att besluten kunde hade fattats på möten i Rotary. Rotary protokollen fanns på ett Arkiv. Men min bekant nekades tillgång till Arkivet. Fanns risk för skada eller vad som nu motiverade avslaget ! :hihi
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vet inte hur mycket som lever kvar av den s.k. Göteborgsandan, tycker inte man hör om det så ofta numera och den generation som förknippades med andan har nog gått i pension vid det här laget.

En viktig distinktion tror jag är att den vänskapskorruption som präglat Göteborgsandan ändå utgått från att man åtminstone tror sig göra något gott för staden samtidigt som man själv vunnit på det (om inte annat att få gillanden från de andra i herrbastun).

Den korruption vi har fått istället har inga som helst ambitioner att göra staden bättre, tvärtom snarare.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Vet inte hur mycket som lever kvar av den s.k. Göteborgsandan, tycker inte man hör om det så ofta numera och den generation som förknippades med andan har nog gått i pension vid det här laget.

En viktig distinktion tror jag är att den vänskapskorruption som präglat Göteborgsandan ändå utgått från att man åtminstone tror sig göra något gott för staden samtidigt som man själv vunnit på det (om inte annat att få gillanden från de andra i herrbastun).

Den korruption vi har fått istället har inga som helst ambitioner att göra staden bättre, tvärtom snarare.
Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.
Jag är dessutom övertygad om att byggsektorns aktörer berikat sig ganska bra på att ha rätt kompisar.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Vet inte hur mycket som lever kvar av den s.k. Göteborgsandan, tycker inte man hör om det så ofta numera och den generation som förknippades med andan har nog gått i pension vid det här laget.

En viktig distinktion tror jag är att den vänskapskorruption som präglat Göteborgsandan ändå utgått från att man åtminstone tror sig göra något gott för staden samtidigt som man själv vunnit på det (om inte annat att få gillanden från de andra i herrbastun).

Den korruption vi har fått istället har inga som helst ambitioner att göra staden bättre, tvärtom snarare.
Vanligt mygel förekommer överallt där föreningslivet finns, allt från lokala fotbollsklubben eller båtklubben, och vi är inte alls lika inför regler och förordningar, ju förr man accepterar detta desto lättare blir livet.

S har varit världsmästare på detta men precis som du beskriver har de gjort det för det lokala näringslivet och bygden i mångt och mycket även om de lyckats smörja sig själva också.

Att utstuderat infiltrera, plundra och stjäla är något helt annat.

Egentligen vet jag inte varför jag svarar dig då jag helt enkelt bara håller med om allt du skrev och nu återupprepar det med andra ord.


🥹
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.
Jag är dessutom övertygad om att byggsektorns aktörer berikat sig ganska bra på att ha rätt kompisar.
Politiken ska ju hjälpa näringslivet kan jag tycka, att byggbranschen tjänar pengar när det allmänna satsar, ja det är väl positivt tänker jag.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Politiken ska ju hjälpa näringslivet kan jag tycka, att byggbranschen tjänar pengar när det allmänna satsar, ja det är väl positivt tänker jag.
Jag tycker att det är bra om det sköts korrekt så att konkurrensen fungerar, men alla är vi olika.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.
Jag är dessutom övertygad om att byggsektorns aktörer berikat sig ganska bra på att ha rätt kompisar.
Även om mycket kulturen är kopplat till sossar, så skulle jag nog inte säga att Göteborgsandan varit speciellt ideologiskt präglad, även om det finns ett element av sossighet när det gäller att bygga imperier av en massa förvaltningar och kommunala bolag osv. Som så ofta när det gäller kommunpolitik är det annars mer präglat av pragmatism och i det här fallet också rätt mycket av samarbete mellan sossarna och de borgerliga partierna i större frågor - också en del av det som brukar beskrivas som göteborgsandan.

Sen har väl mycket av Göteborgsandan inte heller nödvändigtvis alltid varit direkt kopplat till politiker, utan ofta mellan t ex näringslivet och tjänstemän eller personer på höga positioner i kommunala bolag osv.

Fest de senaste decennierna, när just miljöpartiet satt sin prägel på politiken har det blivit mer ideologiskt. Uppfattar också sossarna som mer ideologiska i kommunalpolitiken idag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Sverige idag. Vänsterextrem "journalist" från SvD belönas med producentjobb på svt (bra lämpad genom ideologin så klart, att ljuga om ensamkommande in absurdum garanterar att svt kan bibehålla sin prägel) och gör en problematiserande serie om värsta tänkbara aktiviteter, men vi kommer också få se vad vi inte kommer få se.

Det kommer bara vara Dingding värld nivå på trafficking resenärerna tippar jag, på så sätt också en smart cementering av upplösningen av man/kvinna.

Normupplösning deluxe.

Någon som sett skiten förresten?
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Menar du att konkurrensen inte fungerat och/eller att jag inte tycker att konkurrensen borde fungera så diskuterar vi nog olika saker.
Det är ganska uppenbart att konkurrensen inte har fungerat när de goa gubbarna har delat upp jobben bland sina kompisar. Jag tycker inte att sånt är bra och du skrev något annat.
Att de bygger är kanske bra även om västra delen av landet har en del problem med markförhållanden som kanske inte lämpar sig för projekten.
Då tänker jag på Västlänken, tunneln genom Hallandsåsen och E6ans glidande tillvaro.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det är ganska uppenbart att konkurrensen inte har fungerat när de goa gubbarna har delat upp jobben bland sina kompisar. Jag tycker inte att sånt är bra och du skrev något annat.
Att de bygger är kanske bra även om västra delen av landet har en del problem med markförhållanden som kanske inte lämpar sig för projekten.
Då tänker jag på Västlänken, tunneln genom Hallandsåsen och E6ans glidande tillvaro.
Hur var det, tror gör man i...
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är ganska uppenbart att konkurrensen inte har fungerat när de goa gubbarna har delat upp jobben bland sina kompisar. Jag tycker inte att sånt är bra och du skrev något annat.
Att de bygger är kanske bra även om västra delen av landet har en del problem med markförhållanden som kanske inte lämpar sig för projekten.
Då tänker jag på Västlänken, tunneln genom Hallandsåsen och E6ans glidande tillvaro.
Västlänken är bland de värsta exemplen på de negativa aspekterna av Göteborgsandan - hur politiker från höger till vänster pratade ihop sig och förde väljarna bakom ljuset och det hela gjordes upp från början genom att Göran Johansson åkte upp till Stockholm och gjorde en "gentlemens' agreement".

Nu står vi sedan fem år med en uppgrävd stad och trafikkaos samtidigt som bygget dras med enorma förseningar och fördyringar. Det talas om att det dröjer till 2034 innan det blir klart, ett av de utländska konsortium som bygger skiten har gått i konkurs och budgeten tog slut i februari. Nu har man fått ta pengar från en gemensam riskreserv, men de är också slut om någon månad och då får man börja ta pengar från helt andra satsningar som skulle gjorts. Trängselskatten infördes för att finansiera bygget lär nu inte kunna tas bort efter den tid som utlovats utan lär bli kvar, troligen för gott.

Det kommer krävas många ytterligare miljarder för att få det klart. Samtidigt fakturerar leverantörerna i dubbelt så hög takt som beräknat och Trafikverket förstår inte varför. Dessutom har den klimatkalkyl som politiker försvarar bygget med visat sig vara byggd på rena falsarier och döms nu ut av experter.

Som om det inte var nog ryktas det om att de schaktmassor som fultippades i Stenungsund och fick E6 att rasa kom från just Västlänken. Något som dock är positivt i det sammanhanget är att arbetet med att återställa vägen har flutit på oväntat snabbt och det kommer bli klart redan om någon månad, betydligt snabbare än beräknat. I det fallet kunde Trafikverket göra undantag från sedvanlig upphandling och direkt ta in lämpliga leverantörer med kompetens på området. Misstänker att det kan ha haft betydelse.

Börjar annars bli ett mönster av stora infrastrukturprojekt där anbuden vinns av utländska konsortium som sedan visar sig inte klara av jobbet och/eller där de lämnat ett för lågt anbud och blåser staten på alla de tilläggsbeställningar som sen krävs för att få det helt klart. Bohusbanan norr om Stenungsund har varit helt avstängd för renovering i vad som först skulle varit ett år, men sedan förlängdes med ytterligare ett år och med fördyringar på minst 300 miljoner. Det franska konsortium som vann upphandlingen hade redan i inledningen problem med att deras personal inte kunde göra sig förstådda och inte kunde ta sitt ansvar för säkerheten enligt reglerna osv. Nu, ett och ett halvt år senare har de till slut blivit utslängda och arbetet har helt avstannat i jakt på ny leverantör.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Börjar annars bli ett mönster av stora infrastrukturprojekt där anbuden vinns av utländska konsortium som sedan visar sig inte klara av jobbet och/eller där de lämnat ett för lågt anbud och blåser staten på alla de tilläggsbeställningar som sen krävs för att få det helt klart.

Vilket talar emot rigorös upphandling in absurdum, i det privata väljer ingen det billigaste och blir lurad i samma omfattning som alla dessa konkurrensutsatta upphandlingar som ändå bara blir bajs.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vilket talar emot rigorös upphandling in absurdum, i det privata väljer ingen det billigaste och blir lurad i samma omfattning som alla dessa konkurrensutsatta upphandlingar som ändå bara blir bajs.
Exakt, upphandling funkar säkert bra för rena commodities, som när man skall köpa in ett antal balar toapapper, men för komplexa projekt så bygger hela upplägget på ett felaktigt antagande om att man (dvs en beställarbyråkrat som begär underlag från leverantörer) inledningsvis i upphandlingsögonblicket skulle kunna speca och kostnadsberäkna allt i detalj, vilket de flesta inser är en omöjlighet. Istället blir det snarare ett spel med helknasiga incitament och där slutresultatet nästan alltid blir att det blir sämre, dyrare och tar längre tid än vad man trodde. Det riktigt allvarliga är att man tagit stora viktiga politiska beslut på dessa underlag, vilket innebär att annat har prioriterats bort. Videoklippen till SVT som jag länkade till i tidigare inlägg säger i princip allt.

De som arbetar seriöst med denna typer av frågor i det privata näringslivet har oftast lärt sig att det inte går att jobba på det sättet - man blir bara lurad. Istället krävs andra strategier som t ex långsiktiga relationer där leverantörer över tid får bevisa sin förmåga samt att det behöver finnas incitament för båda parter att verka för att möta målen.
 
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...

Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Top