Okej, jag vet att den klanbaserade och organiserade kriminaliteten är något helt annat än sossemygel.Tro finns det särskilda byggnader för.
Göteborgsandan var/är ingen liten företeelse.
Okej, jag vet att den klanbaserade och organiserade kriminaliteten är något helt annat än sossemygel.Tro finns det särskilda byggnader för.
Kan så vara. Där köpkvarteret Nordstan nu ligger i Göteborg fanns förut enligt en mycket nyfiken bekant över 200 små butiker i låg bebyggelse. Hur kom det sig att "Stan" beslöt sig att riva rubbet och bygga Nordstan. Min bekant kom på 2020-talet fram till att besluten kunde hade fattats på möten i Rotary. Rotary protokollen fanns på ett Arkiv. Men min bekant nekades tillgång till Arkivet. Fanns risk för skada eller vad som nu motiverade avslaget !Tro finns det särskilda byggnader för.
Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.Vet inte hur mycket som lever kvar av den s.k. Göteborgsandan, tycker inte man hör om det så ofta numera och den generation som förknippades med andan har nog gått i pension vid det här laget.
En viktig distinktion tror jag är att den vänskapskorruption som präglat Göteborgsandan ändå utgått från att man åtminstone tror sig göra något gott för staden samtidigt som man själv vunnit på det (om inte annat att få gillanden från de andra i herrbastun).
Den korruption vi har fått istället har inga som helst ambitioner att göra staden bättre, tvärtom snarare.
Vanligt mygel förekommer överallt där föreningslivet finns, allt från lokala fotbollsklubben eller båtklubben, och vi är inte alls lika inför regler och förordningar, ju förr man accepterar detta desto lättare blir livet.Vet inte hur mycket som lever kvar av den s.k. Göteborgsandan, tycker inte man hör om det så ofta numera och den generation som förknippades med andan har nog gått i pension vid det här laget.
En viktig distinktion tror jag är att den vänskapskorruption som präglat Göteborgsandan ändå utgått från att man åtminstone tror sig göra något gott för staden samtidigt som man själv vunnit på det (om inte annat att få gillanden från de andra i herrbastun).
Den korruption vi har fått istället har inga som helst ambitioner att göra staden bättre, tvärtom snarare.
Politiken ska ju hjälpa näringslivet kan jag tycka, att byggbranschen tjänar pengar när det allmänna satsar, ja det är väl positivt tänker jag.Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.
Jag är dessutom övertygad om att byggsektorns aktörer berikat sig ganska bra på att ha rätt kompisar.
Jag tycker att det är bra om det sköts korrekt så att konkurrensen fungerar, men alla är vi olika.Politiken ska ju hjälpa näringslivet kan jag tycka, att byggbranschen tjänar pengar när det allmänna satsar, ja det är väl positivt tänker jag.
Även om mycket kulturen är kopplat till sossar, så skulle jag nog inte säga att Göteborgsandan varit speciellt ideologiskt präglad, även om det finns ett element av sossighet när det gäller att bygga imperier av en massa förvaltningar och kommunala bolag osv. Som så ofta när det gäller kommunpolitik är det annars mer präglat av pragmatism och i det här fallet också rätt mycket av samarbete mellan sossarna och de borgerliga partierna i större frågor - också en del av det som brukar beskrivas som göteborgsandan.Även Miljöpartister anser att de vill göra världen bättre och jag är inte så säker på att Sossarnas bild av ett bra samhälle stämmer med min egen till 100 procent.
Jag är dessutom övertygad om att byggsektorns aktörer berikat sig ganska bra på att ha rätt kompisar.
Menar du att konkurrensen inte fungerat och/eller att jag inte tycker att konkurrensen borde fungera så diskuterar vi nog olika saker.Jag tycker att det är bra om det sköts korrekt så att konkurrensen fungerar, men alla är vi olika.
Ska just dra och träna, tror jag tar en titt.
"studentkårens hus..." lite banderoller o flaggorSka just dra och träna, tror jag tar en titt.
Var exakt på kth är de? Östra station?
Usch är säkert bredvid pizzerian"studentkårens hus..." lite banderoller o flaggor
Det är ganska uppenbart att konkurrensen inte har fungerat när de goa gubbarna har delat upp jobben bland sina kompisar. Jag tycker inte att sånt är bra och du skrev något annat.Menar du att konkurrensen inte fungerat och/eller att jag inte tycker att konkurrensen borde fungera så diskuterar vi nog olika saker.
Hur var det, tror gör man i...Det är ganska uppenbart att konkurrensen inte har fungerat när de goa gubbarna har delat upp jobben bland sina kompisar. Jag tycker inte att sånt är bra och du skrev något annat.
Att de bygger är kanske bra även om västra delen av landet har en del problem med markförhållanden som kanske inte lämpar sig för projekten.
Då tänker jag på Västlänken, tunneln genom Hallandsåsen och E6ans glidande tillvaro.
Västlänken är bland de värsta exemplen på de negativa aspekterna av Göteborgsandan - hur politiker från höger till vänster pratade ihop sig och förde väljarna bakom ljuset och det hela gjordes upp från början genom att Göran Johansson åkte upp till Stockholm och gjorde en "gentlemens' agreement".Det är ganska uppenbart att konkurrensen inte har fungerat när de goa gubbarna har delat upp jobben bland sina kompisar. Jag tycker inte att sånt är bra och du skrev något annat.
Att de bygger är kanske bra även om västra delen av landet har en del problem med markförhållanden som kanske inte lämpar sig för projekten.
Då tänker jag på Västlänken, tunneln genom Hallandsåsen och E6ans glidande tillvaro.
Börjar annars bli ett mönster av stora infrastrukturprojekt där anbuden vinns av utländska konsortium som sedan visar sig inte klara av jobbet och/eller där de lämnat ett för lågt anbud och blåser staten på alla de tilläggsbeställningar som sen krävs för att få det helt klart.
Exakt, upphandling funkar säkert bra för rena commodities, som när man skall köpa in ett antal balar toapapper, men för komplexa projekt så bygger hela upplägget på ett felaktigt antagande om att man (dvs en beställarbyråkrat som begär underlag från leverantörer) inledningsvis i upphandlingsögonblicket skulle kunna speca och kostnadsberäkna allt i detalj, vilket de flesta inser är en omöjlighet. Istället blir det snarare ett spel med helknasiga incitament och där slutresultatet nästan alltid blir att det blir sämre, dyrare och tar längre tid än vad man trodde. Det riktigt allvarliga är att man tagit stora viktiga politiska beslut på dessa underlag, vilket innebär att annat har prioriterats bort. Videoklippen till SVT som jag länkade till i tidigare inlägg säger i princip allt.Vilket talar emot rigorös upphandling in absurdum, i det privata väljer ingen det billigaste och blir lurad i samma omfattning som alla dessa konkurrensutsatta upphandlingar som ändå bara blir bajs.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|