Comeback
Gudomlig sporthojare
- Gick med
- 25 Jul 2010
- Ort
- Göteborg
- Hoj
- Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Nu är man ju tvungen kontrollbesiktiga bilen och tydligen kan man besiktiga Bakgavelliften samtidigt om man väljer rätt "Bilbesiktning". (Lite som hitta "Kontrollbesiktning" av MC.)Jag har tittat lite flyktigt och i lagtexten verkar det mest skrivas om "yrkestrafik" och "personlyftar" alltså typ handikapptaxi.
Jag tror att de flesta av oss tolkar yrkestrafik som åkerier och liknande vilka har sin inkomst bakom ratten.
Jag undrar om det verkligen är tänkt att tex även en MC-handlare på sin lastbil ämnad för att transportera någon MC ibland ska tvingas besikta sin bakgavellyft?
I extremfallet kan det ju rent av handla om att MC-handlaren eg äger bilen privat och råkar använda den när han kör till posten för att hämta eller lämna paket.
Jag vet inte men för min del så blev bakgavellyft på en bil precis ett big no, no. Det är inte värt risken att få böter på 40000kr.
Ett liknande fall är "Trapphissar" som man kan få installerat i en etagelägenhet vid behov.
T.ex. svåra skador på kroppen pga reumatisk sjukdom. Dessa Trapphissar ska också besiktigas men eftersom det inte är en "offentlig" Personhiss kan man tydligen strunta i besiktning. Det fall jag känner till har lägenhetsinnehavaren dock valt låta besiktiga hissen.