Sverige idag..

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Jag har tittat lite flyktigt och i lagtexten verkar det mest skrivas om "yrkestrafik" och "personlyftar" alltså typ handikapptaxi.

Jag tror att de flesta av oss tolkar yrkestrafik som åkerier och liknande vilka har sin inkomst bakom ratten.

Jag undrar om det verkligen är tänkt att tex även en MC-handlare på sin lastbil ämnad för att transportera någon MC ibland ska tvingas besikta sin bakgavellyft?
I extremfallet kan det ju rent av handla om att MC-handlaren eg äger bilen privat och råkar använda den när han kör till posten för att hämta eller lämna paket.

Jag vet inte men för min del så blev bakgavellyft på en bil precis ett big no, no. Det är inte värt risken att få böter på 40000kr.
Nu är man ju tvungen kontrollbesiktiga bilen och tydligen kan man besiktiga Bakgavelliften samtidigt om man väljer rätt "Bilbesiktning". (Lite som hitta "Kontrollbesiktning" av MC.)
Ett liknande fall är "Trapphissar" som man kan få installerat i en etagelägenhet vid behov.
T.ex. svåra skador på kroppen pga reumatisk sjukdom. Dessa Trapphissar ska också besiktigas men eftersom det inte är en "offentlig" Personhiss kan man tydligen strunta i besiktning. Det fall jag känner till har lägenhetsinnehavaren dock valt låta besiktiga hissen.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Nu är man ju tvungen kontrollbesiktiga bilen och tydligen kan man besiktiga Bakgavelliften samtidigt om man väljer rätt "Bilbesiktning". (Lite som hitta "Kontrollbesiktning" av MC.)
Ett liknande fall är "Trapphissar" som man kan få installerat i en etagelägenhet vid behov.
T.ex. svåra skador på kroppen pga reumatisk sjukdom. Dessa Trapphissar ska också besiktigas men eftersom det inte är en "offentlig" Personhiss kan man tydligen strunta i besiktning. Det fall jag känner till har lägenhetsinnehavaren dock valt låta besiktiga hissen.

Nå, jag äger ingen bil med bakgavellyft så jag har inte riktigt tillräckligt med motivation för att fortsätta klagande.
Jag tycker dock inte att 40000kr är rimligt för småföretagare som kanske inte haft tid att sätta sig in i byråkratin.

En varning första gången tycker jag skulle räcka.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Du har många poänger. Jag tänker mig mest ensamma egenföretagare i branschen generellt och då känns det som orimliga proportioner med böter på 40000kr.
Men just gällande Sweden rock och andra större festivaler så är det ju inte många om ens någon som jobbar ensammen.
Och andra sidan så tror jag att när nu arbetsmiljöverket hittat den här guldkalven att mjölka så kommer dom ju inte nöja sig här och nästa helg kan dom ju ställa sig på parkeringen till Ikea och kontrollera alla bilar med bakgavellyft som ägs av någon med enskild firma.
Huruvida bilen är bokförd på firman eller tas privat spelar knappast någon roll.

Så har dom börjat göra på soptippen här i byn. Kör jag dit med min privata crossbuss och slänger skräp skickas med automatik en faktura till mig a 300kr. Gissa ifall jag börjat slänga mer i min gröna soptunna nu istället för att sortera.
Ja, det blir ju knepigt när böterna slår orimligt hårt mot en enskild firma, men samtidigt knappt märks alls för ett större företag. Kanske rimligare med böter i relation till omsättningen i såna fall.

Just arbetsmiljölagstiftning har väl i Sverige rätt höga böter i jämförelse, men samtidigt är det väl som med mycket annat som relaterar till arbetsmarknaden i Sverige - utgångspunkten är alltid storföretag mot (organiserade) arbetare. Småföretagare existerar inte i lagstiftarens värld.

Sen är ju informationen också en viktig aspekt. Alla som berörs av en regel måste ju ha en rimlig chans att kunna veta om regeln utan att behöva lusläsa lagstiftningen varje år.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Nå, jag äger ingen bil med bakgavellyft så jag har inte riktigt tillräckligt med motivation för att fortsätta klagande.
Jag tycker dock inte att 40000kr är rimligt för småföretagare som kanske inte haft tid att sätta sig in i byråkratin.

En varning första gången tycker jag skulle räcka.
Ja, det vore rimligare. En varning med krav på besiktning inom viss tid - annars böter.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Juryn har nått en dom i Hunter Bidens fall.
Biden döms på samtliga punkter och riskerar ett långt fängelsestraff.
Jag accepterar utfallet i det här fallet, säger pappa och president Joe Biden.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vi behöver väl inte skriva sida upp och ner i det orimliga i att behöva betala 40' för något som inte orsakat någon skada? Det är väl själva fan med den här svenska specialiteten att hålla på och käfta när alla fattar att något är helt efterblivet.
Ett brottsoffer får många gånger avsevärt lägre skadestånd.
Nu vill jag ha den där memen när Läderlappen lappar till Robin, jag är Läderlappen.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Juryn har nått en dom i Hunter Bidens fall.
Biden döms på samtliga punkter och riskerar ett långt fängelsestraff.
Jag accepterar utfallet i det här fallet, säger pappa och president Joe Biden.
"I det här fallet", sade han verkligen det? 😆

Men alla skriverier om Hunter var ju konspirationsteorier, vad händer? 🥹💩

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Vi behöver väl inte skriva sida upp och ner i det orimliga i att behöva betala 40' för något som inte orsakat någon skada? Det är väl själva fan med den här svenska specialiteten att hålla på och käfta när alla fattar att något är helt efterblivet.
Ett brottsoffer får många gånger avsevärt lägre skadestånd.
Nu vill jag ha den där memen när Läderlappen lappar till Robin, jag är Läderlappen.
Låt oss då skriva några sidor till om det jag uppfattar att du indirekt argumenterar för, dvs en förändrad rättstradition mer i linje med hur det fungerar i t ex USA ;)

Går ju så klart att tänka sig att att rättssystemet istället fokuserar på att den som råkar ut för en olycka kan stämma skiten ur den där småföretagaren för att ekonomiskt radera dennes existens.

Båda rättstraditionerna har för- och nackdelar.

/Jokern

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Kan inte nån lista lite fler lagar man kan strunta i så man vet?

I skolan fick jag lära mig att man är skyldig att känna till de lagar som finns. Hur det ska gå till vet jag inte, men att man "inte visste" brukar inte hjälpa.
För ett tag sen ramlade det ner en hiss en bit från där jag sitter just nu och fem personer gick åt. Där hade det varit bra om folk hade haft koll på vad som gäller.

Jag är delägare i ett företag som sysslar med ekonomisk redovisning och där har jag lärt mig att det är många som inte har en aning om vilka regler som gäller för det de sysslar med. Att man "straffas" med jättemycket skatt för att man har köpt en Audi Q8 till den enda anställda i företaget kan tyckas helt orimligt precis som att man inte kan dra av hela kostnaden för boendet för att fastigheten har en verkstadsdel där ens företag huserar.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

I skolan fick jag lära mig att man är skyldig att känna till de lagar som finns. Hur det ska gå till vet jag inte, men att man "inte visste" brukar inte hjälpa.
För ett tag sen ramlade det ner en hiss en bit från där jag sitter just nu och fem personer gick åt. Där hade det varit bra om folk hade haft koll på vad som gäller.

Jag är delägare i ett företag som sysslar med ekonomisk redovisning och där har jag lärt mig att det är många som inte har en aning om vilka regler som gäller för det de sysslar med. Att man "straffas" med jättemycket skatt för att man har köpt en Audi Q8 till den enda anställda i företaget kan tyckas helt orimligt precis som att man inte kan dra av hela kostnaden för boendet för att fastigheten har en verkstadsdel där ens företag huserar.
Man förväntas givetvis känna till lagar och regler och att man inte gör det är ingen ursäkt att bryta mot dem, men det utesluter inte att man samtidigt på principiell grund kan ifrågasätta lagars och reglers rimlighet liksom att efterfråga såväl tydligare information om vad som gäller liksom att underlätta så att blir så lätt som möjligt att efterleva reglerna.

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Trafikverket gick ju ut och informerade om de ändrade reglerna för ett par år sedan, til och med jag som bara funderade på att köpa och montera en bakgavellyft noterade att det skulle ändras regler och bli besiktning vartannat år på lyftanordningarna.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Låt oss då skriva några sidor till om det jag uppfattar att du indirekt argumenterar för, dvs en förändrad rättstradition mer i linje med hur det fungerar i t ex USA ;)

Går ju så klart att tänka sig att att rättssystemet istället fokuserar på att den som råkar ut för en olycka kan stämma skiten ur den där småföretagaren för att ekonomiskt radera dennes existens.

Båda rättstraditionerna har för- och nackdelar.

/Jokern
Nu är du inte ens Robin, du är Robins folkpartistiska kusin på Nytorget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Trafikverket gick ju ut och informerade om de ändrade reglerna för ett par år sedan, til och med jag som bara funderade på att köpa och montera en bakgavellyft noterade att det skulle ändras regler och bli besiktning vartannat år på lyftanordningarna.
40' är orimligt.
400 vore rimligt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen

Ingen har väl påstått att man ska strunta i regler?
Kör man en obesiktad bil så är det 1500 kr i böter men ifall bakgavellyften på samma bil inte besiktats så är det minst 40000 kr, men det blir snabbt mer för ett företag med många anställda.

Jag är iofs inte förvånad över att forumets regimförsvarare tycker alla lagar och regler är fullständigt perfekta och inte ska ifrågasättas.

Det kan också tolkas som att en hydraulslang som spricker i en bakgavellyft är mycket farligare än en sprucken bromsslang.

Eller gud förbjude att du inte har med dig pappren

Last edited:

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Jag sätter min högra tumme att det straffet inte står i enlighet med den allmänna rättsuppfattningen.

Och ju mer vi ser av att brott (eller vad som ens är ett brott) och straff inte lirar med folks rättsuppfattning dvs delar av värderingar och moral så kommer respekten och acceptansen för rättssystemet minska och föraktet öka.

Så hur råder den allmänna rättsuppfattningen om att köra med obesiktigad bakgavellyft?

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag sätter min högra tumme att det straffet inte står i enlighet med den allmänna rättsuppfattningen.

Och ju mer vi ser av att brott (eller vad som ens är ett brott) och straff inte lirar med folks rättsuppfattning dvs delar av värderingar och moral så kommer respekten och acceptansen för rättssystemet minska och föraktet öka.

Så hur råder den allmänna rättsuppfattningen om att köra med obesiktigad bakgavellyft?

Man undrar ju hur Mäkinen ser på den saken.

Exempel på ersättningsnivåer

Här finns exempel på ersättningsnivåer när det inte krävts någon medicinsk utredning.

Våldtäkt

15 000 kronor

Upprepade fall av grova sexualbrott mot barn

30 000 kronor

Mycket grova sexuella övergrepp mot barn under lång tid

50 000 kronor

Ersättning till efterlevande, vid uppsåtligt dödande

60 000 kronor

Ersättning till efterlevande, vid vårdslöshet som inte är grov

30 000 kronor

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj

Håller i grunden med.

Möjligen bör man väga in att i just det här fallet är ju inte böterna tänkta för privatpersoner, utan för företag. För ett hyfsat litet aktiebolag är inte 40 000 kr jättemycket pengar och kan kanske motsvara någon femhundring för en genomsnittlig privatperson, sett till hur mycket det svider.

Det som verkar blivit helknasigt i det här fallet är kanske snarare att böterna hamnar på 40 000 kr även för enskilda firmor, vilka inte sällan bedrivs som mindre sidoverksamheter på deltid, i gränslandet mellan hobby och business och där ekonomin inte är skild från privatekonomin på samma sätt som i ett AB. I det fallet blir böter på 40 000 helt horribelt höga i sammanhanget.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Man undrar ju hur Mäkinen ser på den saken.

Som Heaven redan påpekat är det skillnad på privatekonomi och företagande. De 40000:- är inte ett straff utan en sanktionsavgift. Som företagare har man inte enbart sig själv att tänka på utan anställda och konkurrens med andra. Då bör det kunna kosta att bryta mot regelverket.

Jag ser inte mig själv som regimförsvarare, men jag tycker att demokrati är att föredra framför anarki eller någon form av diktatur.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Som Heaven redan påpekat är det skillnad på privatekonomi och företagande. De 40000:- är inte ett straff utan en sanktionsavgift. Som företagare har man inte enbart sig själv att tänka på utan anställda och konkurrens med andra. Då bör det kunna kosta att bryta mot regelverket.

Jag ser inte mig själv som regimförsvarare, men jag tycker att demokrati är att föredra framför anarki eller någon form av diktatur.

Som företagare med enskild firma har jag väldigt svårt att ta till mig ditt resonemang även om jag intellektuellt kan förstå det.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år