Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Håller i grunden med.

Möjligen bör man väga in att i just det här fallet är ju inte böterna tänkta för privatpersoner, utan för företag. För ett hyfsat litet aktiebolag är inte 40 000 kr jättemycket pengar och kan kanske motsvara någon femhundring för en genomsnittlig privatperson, sett till hur mycket det svider.

Det som verkar blivit helknasigt i det här fallet är kanske snarare att böterna hamnar på 40 000 kr även för enskilda firmor, vilka inte sällan bedrivs som mindre sidoverksamheter på deltid, i gränslandet mellan hobby och business och där ekonomin inte är skild från privatekonomin på samma sätt som i ett AB. I det fallet blir böter på 40 000 helt horribelt höga i sammanhanget.

40000kr kr är i runda slängar en lön på 20000 kr i handen efter skatt för en företagare. Och bolagsformen påverkar inte den saken. Ett AB måste inte nödvändigtvis omsätta mer än en enskild firma.

Det är möjligt att du tycker det är en liten skitsumma men jag kan göra mycket roligare saker för den pengen.

Större företag har en omräkningsfaktor så dom får betala mer beroende på hur många anställda de har. Ungefär 7-800kr ytterligare för varje anställd.

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
40000kr kr är i runda slängar en lön på 20000 kr i handen efter skatt för en företagare.

Det är möjligt att du tycker det är en liten skitsumma men jag kan göra mycket roligare saker för den pengen.
Därav resonemanget om att det blir helknasigt för de flesta enskilda firmor av just den anledningen (gäller för övrigt en del mindre enmansbolag i AB-form också). På den tiden jag hade enskild firma vid sidan om hade det varit nästan hälften av årsomsättningen. De har helt enkelt satt lägstabeloppet alldeles för högt.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Därav resonemanget om att det blir helknasigt för de flesta enskilda firmor av just den anledningen (gäller för övrigt en del mindre enmansbolag i AB-form också). På den tiden jag hade enskild firma vid sidan om hade det varit nästan hälften av årsomsättningen. De har helt enkelt satt lägstabeloppet alldeles för högt.

Jag har editerat och lagt till endel medans du skrev.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Varför väljer man enskild firma före AB?
På den tiden jag hade enskild firma trodde jag att det skulle vara enklare. Samtidigt var aktiekapitalet på den tiden 100 000, vilket blev en tröskel (detta var under stundenttiden). Har även för mig det var krav på revisor då.

Nu när jag har AB tycker jag det är både enklare och mer fördelaktigt. Skulle aldrig välja EF igen. Dessutom är kravet på aktiekapital bara 25 000 idag, ifall man startar AB.

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
På den tiden jag hade enskild firma trodde jag att det skulle vara enklare. Samtidigt var aktiekapitalet på den tiden 100 000, vilket blev en tröskel (detta var under stundenttiden). Har även för mig det var krav på revisor då.

Nu när jag har AB tycker jag det är både enklare och mer fördelaktigt. Skulle aldrig välja EF igen. Dessutom är kravet på aktiekapital bara 25 000 idag, ifall man startar AB.
Dessutom är reglerna för när/om man behöver revisor förenklade nu.
Nästan för enkelt och för billigt att skaffa AB om man får vara petig.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Utdelningsregler är väl väldigt annorlunda?
Rättare sagt, det finns ingen utdelning i EF. Förenklat är företagets och privata ekonomin samma och skillnaden mellan verksamhetens intäkter och kostnader blir kvar som vinst som beskattas som antingen lön (om den tas ut) eller motsvarande bolagsskatt (om den står kvar, i form av expansionsfond) om jag minns rätt. Sen finns det lite specialregler som positiv räntefördelning som gör att man kan skatta viss del som kapital, men inte riktigt samma sak som aktieutdelning.

Last edited:

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Blir det automatiskt diktatur eller anarki om man sänker denna avgift? Hur vet man om det blir just diktatur eller anarki om avgiften sänks?
Spelreglerna vi har att förhålla oss till är demokratiskt framtagna och de ändras på samma sätt.
Att inte acceptera dem är i viss grad att förorda anarki.

Med en sanktionsavgift på enstaka tusenlappar påverkar det inte efterlevnaden. Tanken är att avgiften ska fungera avskräckande.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Spelreglerna vi har att förhålla oss till är demokratiskt framtagna och de ändras på samma sätt.
Att inte acceptera dem är i viss grad att förorda anarki.

Med en sanktionsavgift på enstaka tusenlappar påverkar det inte efterlevnaden. Tanken är att avgiften ska fungera avskräckande.
Men det håller ju inte ihop med vårt rättssystem i övrigt, det kan ju inte vara så att vissa brott (förvisso allvarliga som i det aktuella fallet) bäst beivras med avskräckande nivåer men inte andra typ av brott.

Om man verkligen ville få kontroll över problemet med baklyftar skulle man ju kunna mångdubbla avgiften.

Vid vilken nivå blir det diktatur, typ 35,000?

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Dumheter är dumheter. Dumheter blir inte mindre dumma om de råkar vara bakade i en demokratisk livmoder.
Men det är den bilden man får av demokrati får sen barnsben. Demokrati trumfar allt. Alltid. Demokrati är gott. Alltid.

Därav vill jag föra till protokollet att den dagen vi på demokratisk väg infört sharialagar så kommer jag inte att acceptera dem - då heller.

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Dumma beslut/lagar/regler osv är dumma beslut/lagar/regler osv. De blir alltså inte mindre dumma om de råkar vara bakade i en demokratisk livmoder.
Men det är den demokratisynen man får sen barnsben. Demokrati trumfar allt. Alltid. Demokrati är gott. Alltid.

Därav vill jag föra till protokollet att den dagen vi på demokratisk väg infört sharialagar så kommer jag inte att acceptera dem - då heller.
Det är ju därför det finns grundlagar, lagråd, remissförfarande och en massa annat så att det inte går att stifta vilka lagar som helst. Också en del av demokratin.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Dumheter är dumheter Dumheter blir inte mindre dumma om de råkar vara bakade i en demokratisk livmoder.
Men det är den bilden man får av demokrati får sen barnsben. Demokrati trumfar allt. Alltid. Demokrati är gott. Alltid.

Den som påstår att dessa 40' specifikt är införda på demokratisk väg är nog bortom räddning.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Definiera "massa annat" om du nu ska vara Robin.
Behandling i utskotten, i efterhand granskning av riksrevisionen, möjlighet att lyfta till EU-domstolen eller Europadomstolen om det hamnar i strid med fördrag Sverige anslutit sig till, för att nämna några exempel.
En del finns beskrivet här: https://www.riksdagen.se/sv/sa-fungerar-riksdagen/riksdagens-uppgifter/beslutar-om-lagar/

Totalt sett, inklusive det jag först beskrev, allt det där som gör att folk klagar på att det tar så förbaskat lång tid att få nåt att hända.

Att införa Sharialagar skulle kanske vara möjligt i teorin, men det skulle krävas väldigt mycket mer och ta evinnerligt mycket längre tid än enbart att få ihop en riksdagsmajoritet som beslutar om detta i en omröstning.

Nyheter
MC-mässan flyttar till Jönköping

MC-Mässan 2026 genomförs på...

Eldriven motocrosshoj från CFMOTO

Kinesiska motorcykeltillver...

LEGO Technic Ducati Panigale V4 S

LEGO har presenterat modell...

GOTLAND RING BIKE WEEK 2025!

Foton: Michael Grundell ...

CFMOTO presenterar eldriven motocrosshoj

Kinesiska motorcykeltillver...

Royal Enfield expanderar efter rekordförsäljning