Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Går ju så klart att tänka sig att att rättssystemet istället fokuserar på att den som råkar ut för en olycka kan stämma skiten ur den där småföretagaren för att ekonomiskt radera dennes existens.
Ja det är rimligt att den som orsakats skada ersätts. Tycker rattfylleri är ett bra exempel, i Sverige är det hårda straff på att köra påverkad men låga straff om du orsakar en olycka påverkad. Hur detta synsätt blev gängse vet nog bara 68-vänsterns masterminds men något stinker i det.

Vapenlagen är en annan, om jag missköter mina jaktvapen kan jag få helt oproportionerliga straff/sanktioner.
Om jag skjuter ihjäl någon kommer jag under vissa förutsättningar inte få något straff alls eller straff som kanske inskränker mitt liv ännu mindre än om jag bara transporterat ett vapen laddat. Osv. Osv. OSV!!!!!!!11111

Så här kan vi inte ha det men det har vi.

Apropå vapen, hur kom Lille Ulf undan sitt brott egentligen?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja det är rimligt att den som orsakats skada ersätts. Tycker rattfylleri är ett bra exempel, i Sverige är det hårda straff på att köra påverkad men låga straff om du orsakar en olycka påverkad. Hur detta synsätt blev gängse vet nog bara 68-vänsterns masterminds men något stinker i det.

Vapenlagen är en annan, om jag missköter mina jaktvapen kan jag få helt oproportionerliga straff/sanktioner.
Om jag skjuter ihjäl någon kommer jag under vissa förutsättningar inte få något straff alls eller straff som kanske inskränker mitt liv ännu mindre än om jag bara transporterat ett vapen laddat. Osv. Osv. OSV!!!!!!!11111

Så här kan vi inte ha det men det har vi.
Absolut, håller med. Det är helt skevt idag.
Borde vara betydligt hårdare straff när man väl skadar någon, samtidigt som det är mer frihet under ansvar om man inte gör det. Likaså betydligt högre skadestånd till brottsoffer.

Samtidigt vill jag undvika baksidorna med ett system som i USA, med enorma civilrättsliga skadeståndsprocesser där det i slutändan ofta blir en kraftmätning vem som kan betala flest/bäst jurister (fenomenet finns iofs i betydligt mindre skala i Sverige också).

Så det borde helt klart bara en annan balans, men utan att falla över i andra ändläget.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Absolut, håller med. Det är helt skevt idag.
Borde vara betydligt hårdare straff när man väl skadar någon, samtidigt som det är mer frihet under ansvar om man inte gör det. Likaså betydligt högre skadestånd till brottsoffer.

Samtidigt vill jag undvika baksidorna med ett system som i USA, med enorma civilrättsliga skadeståndsprocesser där det i slutändan ofta blir en kraftmätning vem som kan betala flest/bäst jurister (fenomenet finns iofs i betydligt mindre skala i Sverige också).

Så det borde helt klart bara en annan balans, men utan att falla över i andra ändläget.
Ja, men kör du ihjäl någon full borde straffet vara att ditt eget liv förklaras förkortas avsevärt mha fängelsestraff, tex hälften av ditt beräknade kvarvarande liv, Pensionsmyndigheten kan ge prognos och riktlinjer. I mitt fall skulle det innebära ca 20 år faktisk tid om jag kör ihjäl någon berusad. Om någon däremot tar en eller tre starköl på vägen hem och parkerar om bilen är inte en stor fråga för mig.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Ja, men kör du ihjäl någon full borde straffet vara att ditt eget liv förklaras förkortas avsevärt mha fängelsestraff, tex hälften av ditt beräknade kvarvarande liv, Pensionsmyndigheten kan ge prognos och riktlinjer. I mitt fall skulle det innebära ca 20 år faktisk tid om jag kör ihjäl någon berusad. Om någon däremot tar en eller tre starköl på vägen hem och parkerar om bilen är inte en stor fråga för mig.
Det blir ju moraliskt rätt ur ett straffperspektiv och att ge upprättelse till brottsoffret.

Sen finns ju även frågan om prevention. Om det exempelvis fortsätter att dö en mycket stor mängd människor pga. rattfylleriolyckor och trots att de som kör ihjäl någon rattfull får mycket hårda straff går det ju att argumentera för att det även borde vara straffbart att köra bil rattfull, även om det inte orsakar en olycka, så länge orsakssambanden är tydliga och det har en stark preventiv effekt.

I vilket fall som helst bör ju straffet spegla den allmänna moraliska uppfattningen och har därför också delvis funktionen att hjälpa till att vidmakthålla en viss moralisk standard.

Men nu börjar vi närma oss en filosofisk diskussion som riskerar att bli lite väl djup.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Men för att koppla tillbaka till frågan om sanktionsavgiften. Det är inte ett straff och har alltså inte samma syfte. Sanktionsavgifter lägger snarare fokus betydligt mer på just den preventiva effekten och i ekonomiskt hänseende. Det skall helt enkelt vara ekonomiskt olönsamt att bryta mot reglerna, bl.a. för att företag inte skall kunna sätta i system att ha en farlig arbetsmiljö och därmed få en konkurrensfördel gentemot de som följer reglerna.

Motsvarande finns inom exempelvis miljöskydd, produktsäkerhet och personlig integritet (att bryta mot GDPR kan bli helt galet dyrt), men också för privatpersoner när det gäller t ex bygglov.

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Såg när jag var i USA 2001 att ett rattfyllo som kört ihjäl fick 9 år i fängelse.
En kul grej jämfört med Sverige var att besöka Posten i Niles, Michigan.
Man kommer in i ett rum. På Golvet står 5 skrivbord. Bakom varje skrivbord sitter "Postkvinnan". Framför skrivbordet finns en besöksstol till mig. En annan sak
På dörren in till posten satt ett papper med texten som jag minns:
ASSAULTING A POSTAL SERVICEMAN
WILL GIVE YOU A MINIMUM OF 25 YEARS IN JAIL

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Nu verkar det som "Nigeriauppläggen" också görs i Sverige. Förvånad ?​

1718350004030.png

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Nu verkar det som "Nigeriauppläggen" också görs i Sverige. Förvånad ?​

View attachment 499698
Jag är chockad!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj

Jag är chockad!
Nu är det ju så enligt EU's regler att en vara är tillverkad i det land där man förädlat den mest.
Köper man in en vara för 10€ och behandlar den i det egna landet så att priset för den behandlade vara är mer än dubbelt så högt tex 21€ så är de tillverkad i det egna landet. Lärde jag mig för många år sedan av en man som jobbade med att packa om kinesiska halmprydnader i nya svenska askar. Och eftersom det nya priset var MER än 100% HÖGRE än inköpspriset var det Svenska halmprydnader. Köper man in Jordgubbar för 10kr/liter packar om dem i Snygga Blågula kartonger och säljer dem till grossisterna för 21kr//liter så borde dom enligt de vanliga reglerna för varor i EU vara Svenska Jordgubbar ! :)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Det här måste ändå vara rätt känner jag.

Han lurades hit av internationella människorättsaktivister. Det berörde aldrig Sverige. Iran har kidnappat en svensk som svar.

Tråkigt men rätt tycker jag.

Bifogat

• 1000023376.jpg
    1000023376.jpg
    373.4 KB · Visningar: 35

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det här måste ändå vara rätt känner jag.

Han lurades hit av internationella människorättsaktivister. Det berörde aldrig Sverige. Iran har kidnappat en svensk som svar.

Tråkigt men rätt tycker jag.
Nu vet alla att Sverige saknar ryggrad och det går att få vad man vill genom att kidnappa svenskar. Skitbra!

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Nu vet alla att Sverige saknar ryggrad och det går att få vad man vill genom att kidnappa svenskar. Skitbra!
Det är så klart en aspekt, men den vi bytte mot hade inget med Sverige att göra, exiliranska aktivister lurade hit honom och utnyttjade vårt rättssystem. Kunde man ju kanske levat med, rent av bjudit på, men att de lyckades norpa en av de våra och tänkte avrätta honom, inte bra det heller.

NisseHt

Yamaha samlare
Gick med
11 May 2004
Hoj
MT10, FZR1000, RD350, DT125
Det är så klart en aspekt, men den vi bytte mot hade inget med Sverige att göra, exiliranska aktivister lurade hit honom och utnyttjade vårt rättssystem. Kunde man ju kanske levat med, rent av bjudit på, men att de lyckades norpa en av de våra och tänkte avrätta honom, inte bra det heller.
Helt rätt! Förstår inte varför vi ska ödsla tid på att straffa folk för vad de har gjort i sina hemländer för drygt 30 år sedan

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Det är tyvärr vanligt att folk inte straffas för brott mot befolkningen i de länder där de är en del av regimen. Jag anser att de bör ställas till svars för det de gjort om det handlar om folkrättsbrott.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är ett klassiskt moraliskt dilemma som inte har någon egentlig lösning.

Sett till konsekvenserna tycker jag man gjorde rätt avvägning. Det är viktigare (även principiellt, för framtida bedömningar) att svenska oskyldiga medborgare kan räddas från att ruttna bort eller dö pga. en skurkstats agerande än att Sverige skall ta ansvar för rättsskipningen för ett brott som inte har med Sverige att göra.

Naturligtvis ger det Iran incitament att fortsätta agera som de gör, men denna händelse utesluter inte att vi i framtiden samtidigt kan agera för att försöka förhindra det. Visst, den där forskaren är fortfarande kvar och jag är inte främmande för en liknande lösning för honom, men förhoppningsvis har det nu blivit så tydligt vad konsekvenserna kan bli av att resa till Iran att svenska medborgare håller sig borta därifrån framledes.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år