Sverige idag..

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
En svensk har alltså frivilligt rest till iran och blivit fångatagen av iranska regeringen map att byta mot en person vi har i förvar här i sverige?

Någonstans går ju en gräns för hur mycket ansvar man kan ta för andra folks dumhet. Om man leker med elden kommer man till slut att bränna sig.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
En svensk har alltså frivilligt rest till iran och blivit fångatagen av iranska regeringen map att byta mot en person vi har i förvar här i sverige?

Någonstans går ju en gräns för hur mycket ansvar man kan ta för andra folks dumhet. Om man leker med elden kommer man till slut att bränna sig.
Ja, men den vi hade i förvar var inte någon som begått brott i Sverige eller mot svenskar, vilket hade gjort frågan svårare.

Att ledare i Mellanöstern begått brott mot mänskligheten, Ja det har de väl alla förutom Israeler?

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Vad skulle hända om Sverige grep alla iranier knutna till ambassaden och fängsla dem alt deportera till Guantanamo eller Tel Aviv?

Ska väst fortsätta vara goda demokrater medan resten av den globala världen, som vi så gärna vill(e) vara en del av?

Kanske väst skulle göra en gryningsräd koordinerat.

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Hoj
Ok
Ja, men den vi hade i förvar var inte någon som begått brott i Sverige eller mot svenskar, vilket hade gjort frågan svårare.

Att ledare i Mellanöstern begått brott mot mänskligheten, Ja det har de väl alla förutom Israeler?
Varför hade vi plockat in honom då?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Varför hade vi plockat in honom då?
Han blev hitlurad av en iransk-svensk människorättsaktivist som själv blivit utsatt för hans brott i Evinfängelset. Sen hade Sverige en speciell regel som gjorde att det gick att åtala honom trots att han varken hade något med Sverige att göra eller att brottet begicks här (troligtvis därför han blev hitlurad).

Extremt politiskt känslig fråga för iranska regimen.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Var det inte enklare förr att straffa förbrytare? Allt det kostade var lite rep och en pall.

Sen undrar jag, alla dessa passionerade tortyr och förhörs innovatörer, vad sysslar dom med dessa dagar?

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Var det inte enklare förr att straffa förbrytare? Allt det kostade var lite rep och en pall.

Sen undrar jag, alla dessa passionerade tortyr och förhörs innovatörer, vad sysslar dom med dessa dagar?
Definiera vad som är man och kvinna och offren är helt vanliga människor, tex Barnmorskor.
1718892488199.png

Last edited:

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Det är ett klassiskt moraliskt dilemma som inte har någon egentlig lösning.

Sett till konsekvenserna tycker jag man gjorde rätt avvägning. Det är viktigare (även principiellt, för framtida bedömningar) att svenska oskyldiga medborgare kan räddas från att ruttna bort eller dö pga. en skurkstats agerande än att Sverige skall ta ansvar för rättsskipningen för ett brott som inte har med Sverige att göra.

Naturligtvis ger det Iran incitament att fortsätta agera som de gör, men denna händelse utesluter inte att vi i framtiden samtidigt kan agera för att försöka förhindra det. Visst, den där forskaren är fortfarande kvar och jag är inte främmande för en liknande lösning för honom, men förhoppningsvis har det nu blivit så tydligt vad konsekvenserna kan bli av att resa till Iran att svenska medborgare håller sig borta därifrån framledes.
Exempel på tre enkla lösningar:
1) För att bli svensk medborgare ska du försörja dig själv i Sverige i 25 år. Och alla barn du föder får ditt medborgarskap.
2) Återvänder du till den region du flytt från har Sverige inget ansvar för dig. Du har själv valt avstå.
3) Du får oavsett du är svensk medborgare inte ut ett pass om du inte jobbat och betalat in minst 250000 kr i inkomstskatt de senaste 5 åren. (dvs. medelinkomstskatt)

Last edited:

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Bifogat

• 1000023921.jpg
    1000023921.jpg
    432.8 KB · Visningar: 28

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Hörde P4 nyss, hundratals misshandel och kniv och bla bla igår. Självklart med tillägget att "så här är det alltid på midsommar" 😅

SwePace

Den enda lätta dagen är gårdagen.
Gick med
10 Jun 2008
Hoj
KTM 690 smc-r -20

Jag börjar förstå att många inte klarar mönstringen​

View attachment 500065
Det finns så många gubbiga, politiskt inkorrekta, kränkande, diskriminerande och ilsket vrålande kommentarer som bubblar inom mig nu.

Lumpen är, eller var iaf för mig, ett utmärkt sätt att klippa navelsträngen till mamma. De där två ynglingarna kan komma att få ett bryskare uppvaknande än vad jag fick och jag hoppas de blir väckta under kontrollerade former på ett regemente. Att av illviljade individer bli väckt ute på byn en mörk natt är värre.

Slut, gubbgnäll.
De kan ju faktiskt på alla sätt och vis vara rediga ynglingar med ett något (för mig) ekivogt intresse.

TomK

hela världen är min rejsingbana
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Kawa ZZR1400 och en moppe...

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Jag håller med men är detta mer fåfängt än 60 talets brylcreme eller vad man hade?

Jag minns att Dior Fahrenheit var hett när jag var tonåring. Jag tyckte aldrig det var värt pengarna, minns att min rival om samma flicka hade det, han vann. 🥹🥹🥹🥹🥹

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år