Sverige idag..

Kratoz

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jan 2012
Hoj
KTM 1290 Super Adventure, Honda CB650 -80
Ok och vad blir skatten på olika nivåer?
Det är i princip ingen skillnad på AB eller EF vad gäller hur mycket man i slutändan får ut eller får skatta.
Iaf inte om man ser det som "ensam bolag".
Har man fåmansbolag och några anställda så man kan använda 3-12 reglerna kan det bli lite bättre med AB (tror jag).

Stora skillnaden, tyckte jag när jag omvandlade EF till AB, var att det var lättare att hålla isär AB ekonomin från den privata ekonomin.
Och man slapp dom där j@vla periodiseringsfonderna.
Vi var aldrig kompisar.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vi var aldrig kompisar.
Nja, periodiseringsfond finns ju även för AB. Använder själv det. Däremot slipper man ju böket med expansionsfond och räntefördelning.

Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Det är i princip ingen skillnad på AB eller EF vad gäller hur mycket man i slutändan får ut eller får skatta.
Har man fåmansbolag och några anställda så man kan använda 3-12 reglerna kan det bli lite bättre med AB (tror jag).

Stora skillnaden, tyckte jag när jag omvandlade EF till AB, var att det var lättare att hålla isär AB ekonomin från den privata ekonomin.
Vi var aldrig kompisar.
Finns ju även några avdragsmöjligheter med AB som inte finns med EF, tack vare att man räknas som anställd.

Sen finns det iofs någon enstaka avdragsmöjlighet som är sämre med AB också. Den jag känner till är möjligheten att i EF schablonmässigt dra av en del av kostnaden för att man har kontoret hemma. I AB är det mycket hårdare krav och man måste i princip ha en dedikerad lokal med egen ingång som inte går att använda för privata ändamål.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM

Vi var aldrig kompisar.
Periodisering är ju väldigt förmånligt, vad var problemet?

Hur kan det vara samma i slutändan om det är 22% skatt på 205' per år?

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Alla ni som inte har företag; när ni nu ser hur mycket tankar om skattesatser, redovisning och konstiga regler som konstant snurrar i huvudet och orsakar ångest hos oss som är företagare kanske ni fattar varför en och annan lackar ur totalt när det dessutom springer runt myndighetspersoner och delar ut skyhöga böter för konstiga regler man inte kände till.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Men utdelning från AB är ju lägre skatt än lön från EF, borde inte det vara bättre att göra så?
Först och främst skall man ju göra vinst. Sen kan man ju vilja spara kapitalet i bolaget också, göra andra dispositioner eller investeringar. Sen finns det ju lite olika upplägg där Aktiebolaget t ex ägs av ett handelsbolag eller stiftelse och då delas vinsten ut dit istället.

Finns många andra scenarier än att själv ta ut lön eller utdelning som kan vara relevanta när man har ett AB, så vad som är bäst beror på vad man har för syfte.

Större flexibilitet i vad man gör med vinsten är också en av fördelarna med ett AB.

Last edited:

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Men utdelning från AB är ju lägre skatt än lön från EF, borde inte det vara bättre att göra så?

Min enskilda har en hel del ackumulerade förluster sedan jag jag hade annan anställning och då blir det ju inte heller så mycket skatt. Nu har mitt AB rullat flera år utan att dela ut pengar också och därmed har jag rätt att dela ut en del så vi får väl se vad jag gör i framtiden.

Sen vad gäller enskild firma så är det ju lite svårare att styra ner "lönen", den tenderar ju att bli vad den blir.

Sen har jag varken intresse eller behov av att ta ut mer pengar än jag behöver, pengar som stannar i aktiebolaget är ju också indirekt mina pengar och lite lägre beskattade än om jag ska ha ut dom som lön.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Min enskilda har en hel del ackumulerade förluster sedan jag jag hade annan anställning och då blir det ju inte heller så mycket skatt. Nu har mitt AB rullat flera år utan att dela ut pengar också och därmed har jag rätt att dela ut en del så vi får väl se vad jag gör i framtiden.

Sen vad gäller enskild firma så är det ju lite svårare att styra ner "lönen", den tenderar ju att bli vad den blir.

Sen har jag varken intresse eller behov av att ta ut mer pengar än jag behöver, pengar som stannar i aktiebolaget är ju också indirekt mina pengar och lite lägre beskattade än om jag ska ha ut dom som lön.
Okej men då är det någon typ av sidoverksamhet? Om man har sitt AB som levebröd är jag nog inte helt övertygad att EF är lika attraktivt, framför allt om man vill minimera sin årliga skatt.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
År efter år efter år får man höra om den där jävla spärren.

Ingen av dem kommer åka ut, fatta bara. 1000023219.jpg

Wunder

Gudomlig sporthojare
Gick med
5 Apr 2004
Hoj
GSX-R400 -87 & DR 800 -90
En kort teknisk återgång till bakgavellyftarna.

Finns i huvudsak två typer; dels de som har hydrauliska kolvar för både upp och ner, används mest på lite större lastbilar/bussar. Dels de som bara har hydrauliska kolvar för lyft och använder fjädrar för sänkning, används mest på lite mindre lastbilar och bussar t.ex. rullstolsbussar. I denna typ ligger fjädrarna i spänn hela tiden och det är rätt kraftiga saker.
Jag har kört rullstolsbuss och faktiskt råkat ut för att en hydraulslang gick sönder. Bakgavellyften slog ner i backen likt en musfälla och hade nog svårt skadat/dödat någon som befann sej där, så jag kan förstå behovet av besiktning.

Därmed inte sagt att 40k låter som en rimlig böter.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Okej men då är det någon typ av sidoverksamhet? Om man har sitt AB som levebröd är jag nog inte helt övertygad att EF är lika attraktivt, framför allt om man vill minimera sin årliga skatt.

Har man lägre omsättning och behöver all vinst till en låg lön så tror jag inte det är nåt skattemässigt mervärde med ett AB.
Löneskatten är ju ganska låg vid låga löner. Sen kommer det väl någon gräns där det börjar löna sig att ta utdelning istället för lön.
Tror jag utan att kontrollera, man kan ju räkna i slutet av året och se vad man vill göra.

"Löna sig" är ju också en definitionsfråga då vissa verkar se ett stort värde i att några procent av skatten går till pension.
Jag hör inte till den gruppen utan tror nog mer på att låta den "pensionspengarna" stanna i ett AB.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
En kort teknisk återgång till bakgavellyftarna.

Finns i huvudsak två typer; dels de som har hydrauliska kolvar för både upp och ner, används mest på lite större lastbilar/bussar. Dels de som bara har hydrauliska kolvar för lyft och använder fjädrar för sänkning, används mest på lite mindre lastbilar och bussar t.ex. rullstolsbussar. I denna typ ligger fjädrarna i spänn hela tiden och det är rätt kraftiga saker.
Jag har kört rullstolsbuss och faktiskt råkat ut för att en hydraulslang gick sönder. Bakgavellyften slog ner i backen likt en musfälla och hade nog svårt skadat/dödat någon som befann sej där, så jag kan förstå behovet av besiktning.

Därmed inte sagt att 40k låter som en rimlig böter.

En sprucken bromsslang kan också sluta illa och obesiktad bil ger bara 1500 kr i böter.

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Hoj
Honda CBR1000F, Suzuki DR650, Yamaha MT09 avverkat: olika
Ja, det kostar minst 15000 om företag koms på med att ha en stege som saknar dekalen som anger vad den tål.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Har man lägre omsättning och behöver all vinst till en låg lön så tror jag inte det är nåt skattemässigt mervärde med ett AB.
Löneskatten är ju ganska låg vid låga löner. Sen kommer det väl någon gräns där det börjar löna sig att ta utdelning istället för lön.
Tror jag utan att kontrollera, man kan ju räkna i slutet av året och se vad man vill göra.

"Löna sig" är ju också en definitionsfråga då vissa verkar se ett stort värde i att några procent av skatten går till pension.
Jag hör inte till den gruppen utan tror nog mer på att låta den "pensionspengarna" stanna i ett AB.
Jag håller med men du får ju ta ut >200 till ca 21% skatt per år, eller hälften av den bruttolön du tagit ut. Vad du menar med låg lön vet jag inte men 200 i utdelning motsvarar väl en lönekostnad på ca 350 beroende på skattesats, men då ingår ju ingen pensionsavgift i utdelningen.

Att låta pensionspengarna stanna i bolaget är möjligen rätt, men med det resonemanget som ledstjärna borde du ju ta intäkterna i AB, dela ut och inte ta ut lön i EF.

Kan man välja att flytta intäkterna i slutet av året med någon intern transaktion?

Nåväl.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Jag håller med men du får ju ta ut >200 till ca 21% skatt per år, eller hälften av den bruttolön du tagit ut. Vad du menar med låg lön vet jag inte men 200 i utdelning motsvarar väl en lönekostnad på ca 350 beroende på skattesats, men då ingår ju ingen pensionsavgift i utdelningen.

Att låta pensionspengarna stanna i bolaget är möjligen rätt, men med det resonemanget som ledstjärna borde du ju ta intäkterna i AB, dela ut och inte ta ut lön i EF.

Kan man välja att flytta intäkterna i slutet av året med någon intern transaktion?

Nåväl.

Som jag sa så finns det ackumulerade förluster i min enskilda firma och det är ju hål i huvudet att inte nyttja såna och styra över vinst till AB för att ge utdelning och betala både bolagsskatt och sedan skatt på inkomst av kapital.

Så vitt jag ser det så kan man väl fakturera mellan sina företag så länge man har en legitim förklaring.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
På tal om regelkrångel för företag så finns det ju ljusglimtar också. 1 juli försvinner kravet på att spara papperskvitton i flera år, så då kan man bränna alla sina gamla pärmar/lådor med kvitton, så länge de finns inscannade. Tänk på att beakta eventuella eldningsförbud bara.

Nyheter
Nya Triumph Speed Twin 

Mitt i Triumphs fauna av ho...

MV Agusta firar med Ottantesimo Collection

Screenshot MV Agusta fir...

Helt ny Scout Sixty tillbaka

Nya Scout Sixty importeras ...

BMW visar upp Concept F 450 GS

BMW Motorrad har visat upp ...

Sena 60S intercom

Sena 60 S med förbättrad Me...

Triumph Speed Triple 30 år