Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Exakt, upphandling funkar säkert bra för rena commodities, som när man skall köpa in ett antal balar toapapper, men för komplexa projekt så bygger hela upplägget på ett felaktigt antagande om att man (dvs en beställarbyråkrat som begär underlag från leverantörer) inledningsvis i upphandlingsögonblicket skulle kunna speca och kostnadsberäkna allt i detalj, vilket de flesta inser är en omöjlighet. Istället blir det snarare ett spel med helknasiga incitament och där slutresultatet nästan alltid blir att det blir sämre, dyrare och tar längre tid än vad man trodde. Det riktigt allvarliga är att man tagit stora viktiga politiska beslut på dessa underlag, vilket innebär att annat har prioriterats bort. Videoklippen till SVT som jag länkade till i tidigare inlägg säger i princip allt.

De som arbetar seriöst med denna typer av frågor i det privata näringslivet har oftast lärt sig att det inte går att jobba på det sättet - man blir bara lurad. Istället krävs andra strategier som t ex långsiktiga relationer där leverantörer över tid får bevisa sin förmåga samt att det behöver finnas incitament för båda parter att verka för att möta målen.
Exakt så är det. Och det gynnar ingen.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Exakt så är det. Och det gynnar ingen.
Ja, både leverantörer och beställare lurar sig själva och varandra. Hade kunnat vara illa nog. Men än värre är att politiker använder upplägget för sitt eget spel att få igenom ideologiskt drivna skitprojekt som aldrig borde startats och sen gömmer sig bakom myndigheternas felaktiga antaganden för att slippa sitt ansvar för att ha bränt enorma mängder skattepengar på fel saker och fått väljarna att tro att det var en bra idé.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Ja, både leverantörer och beställare lurar sig själva och varandra. Hade kunnat vara illa nog. Men än värre är att politiker använder upplägget för sitt eget spel att få igenom ideologiskt drivna skitprojekt som aldrig borde startats och sen gömmer sig bakom myndigheternas felaktiga antaganden för att slippa sitt ansvar för att ha bränt enorma mängder skattepengar på fel saker och fått väljarna att tro att det var en bra idé.
Det här med att vi varit överens hela dagen stör mig lite

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Suzuki SV650S -00 såld TriumphSprintRS-01 såld Suzuki GSX1300R -08
Expressen/GT idag

Åkesson ifrågasätts efter fiaskot: ”Inte bra”​

Verkligheten hos val.se Som jag ser det
Vpk har ökat ett mandat, fantastiskt ! Kd har minskat 1 mandat, tråkigt.
Omväljs Ebba Busch till partiordförande ?
1718113215565.png

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Degen ska in...

Sweden rock är precis över och några av utställarna där fick åka hem med 40000 kr i böter för att de inte besiktat bakgavellyften på sina bilar.
Hur många tror ni visste att den måste besiktas?

Jag misstänker att det finns ett antal MC-handlare som äger bil med bakgavellyft, har ni besiktat era bakgavellyftar? Om inte så kanske det är dags nu.

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Hoj
KTM
Degen ska in...

Sweden rock är precis över och några av utställarna där fick åka hem med 40000 kr i böter för att de inte besiktat bakgavellyften på sina bilar.

Jag misstänker att det finns ett antal MC-handlare som äger bil med bakgavellyft, har ni besiktat era bakgavellyftar? Om inte så kanske det är dags nu.
I Sverige råkar man alltid illa ut om man tillhör den skara som sköter sig men gör något oförlåtligt en gång, tex missa en besiktning av en lyft.

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Hoj
... vilken av dom?
Sverige idag. För sju år sedan. Sylt-ryggar. Nej inte den tyska ön.
Men nu hamnar all invandring vi haft på senare tid i helt ny dager. Så klart, dumma mig som inte kunde räkna ut att Sverige håller på att skapa en ny arme. Men kan det verkligen vara så enkelt? Det känns ju väldigt logiskt, bitarna sitter perfekt helt plötsligt.

Någon högre uppsatt inom sveriges försvar har tittat på Sagan om Ringen, där Sauron bygger sin arme av orcher (genetiskt manipulerade uber-orcher av rasen "urukhai"), och fått iden att importera "flyktingar" från assholecountries till för sveriges nya uber-arme. För inte kommer familjen Nilsson skicka sina Malin och Hampus ut och kriga.

Men vad är syftet? För det verkar vara högre ambitioner bakom än bara försvar. Det kan mycket väl vara så att sverige i hemlighet planerar att införa ett *fjärde rike*, en perfekt värld som inte ens jehovas vittnen kan föreställa sig!

Så vem kommer ledaren att vara? Eller blir det en grupp HBTQare, vars tunga ansvar för 'the new world order' blir den ultimata symbolen för ett könlöst samhälle, som på sikt ska locka hit japaner för yttersta tekniska kompetens, för att slutligen ge sverige världsdominering!? Genialt!

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
Lapptricket har blivit populärt
1718179952590.png
Två andra jag råkat ut för
Stöd de döva, skriver på en lista och så vill de ha betalt för när man har skrivit på att man stöder de döva med 100 kr. Jag vägrade och bara skrattade åt damerna. (Stockholm Kungens Kurva)
Parkeringstricket
Kommer ut från IKEA vid Kållered och har just öppnat bilen när en man i en BMW ropar på mig och jag går fram till BMWn. Han sträcker ut sin hand med jag tar den inte. Han frågar varför och jag skyller på smittrisken. "Men jag är inte rädd bli smittad säger han" . Visar sig att han varit på en mässa och vill ha hjälp hitta till Landvetter. Då går jag med uppmaningen ring Landvetter. Läste sedan om att tekniken gick ut på att "Man" tar handen och släpper den inte medan "kamraten" tömmer den parkerade bilen.

Last edited:

asfalt svarvare

pain in the ass
Gick med
2 Mar 2012
Hoj
push montana 3c
Det cyniska svärje i ett nötskal....
Så......satans......fegt......o.....äckligt att passa på och utöva sin "makt" under sådana här former..... äckligt!!!!
Degen ska in...

Comeback

Gudomlig sporthojare
Gick med
25 Jul 2010
Hoj
I Sverige råkar man alltid illa ut om man tillhör den skara som sköter sig men gör något oförlåtligt en gång, tex missa en besiktning av en lyft.
Påfund som jag fattat det från 2014 från AV.
Egentligen inget konstigt, liknande regler som för hissar i byggnader.
Men sug på att chauffören ska ha med papperet i bilen !
Citat: Besiktningsdokumenten ska finnas tillgängliga för att kunna visas upp av den som använder anordningen, i detta fall chauffören och då ska dokumentet finnas med i bilen. Kan dokument inte visas upp vid kontroll kan även detta medföra sanktionsavgift från 40 000 kronor. Enligt Arbetsmiljöverket krävs att besiktningsdokumentet visas upp fysiskt.
slut Citat.

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Är verkligen inte positiv till onödigt regelkrångel och tycker att mycket mer behöver göras för att minska byråkrati, men vill ändå sätta frågan i lite perspektiv:
  • Om vi jämför Sverige med andra länder, sticker vi då verkligen ut som sämre i det här avseendet? Säkert inom vissa områden, men får också intrycket när jag hör om byråkrati i andra länder att det i Sverige många gånger är betydligt enklare.
  • Man kan så klart ställa frågan om rimligheten i att besikta en bakgavellyft, men antar regeln finns av en anledning. Kan det vara så att det skett allvarliga arbetsmiljöolyckor med dessa tidigare och att det är därför kravet tillkommit?
  • När det nu finns ett sådant krav, är det då inte rimligt att såväl risken för upptäckt som konsekvensen av att inte uppfylla kravet blir tillräckligt stor så att det finns tydliga incitament för att faktiskt se till att uppfylla kravet, så det inte bara blir en papperstiger som ingen bryr sig om?
  • Ang. att göra kontrollen på Sweden Rock. Utan närmare insyn kan jag ändå föreställa mig flera skäl till varför man väljer just ett sådant evenemang för kontroll
    • Det är lätt att kontrollera flera lyftar samtidigt med begränsad personal och därmed kostnadseffektivt.
    • Det kan tänkas finnas en extra stor risk för olyckor vid denna typ av evenemang: mycket folk, högt tempo, mindre välordnade förhållanden, högre andel ovan personal osv. Kanske är det till och med så att det är vid just den typen av evenemang det tidigare skett allvarliga olyckor?
    • Åtgärden får uppmärksamhet, vilket gör att fler blir medvetna om att det sker kontroller, vilket då får en preventiv effekt.
Nu spekulerar jag. De med bättre insyn kan säkert korrigera mig och lyfta upp motargument som överväger det jag tar upp ovan.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Påfund som jag fattat det från 2014 från AV.
Egentligen inget konstigt, liknande regler som för hissar i byggnader.
Men sug på att chauffören ska ha med papperet i bilen !
Citat: Besiktningsdokumenten ska finnas tillgängliga för att kunna visas upp av den som använder anordningen, i detta fall chauffören och då ska dokumentet finnas med i bilen. Kan dokument inte visas upp vid kontroll kan även detta medföra sanktionsavgift från 40 000 kronor. Enligt Arbetsmiljöverket krävs att besiktningsdokumentet visas upp fysiskt.
slut Citat.

Jag har tittat lite flyktigt och i lagtexten verkar det mest skrivas om "yrkestrafik" och "personlyftar" alltså typ handikapptaxi.

Jag tror att de flesta av oss tolkar yrkestrafik som åkerier och liknande vilka har sin inkomst bakom ratten.

Jag undrar om det verkligen är tänkt att tex även en MC-handlare på sin lastbil ämnad för att transportera någon MC ibland ska tvingas besikta sin bakgavellyft?
I extremfallet kan det ju rent av handla om att MC-handlaren eg äger bilen privat och råkar använda den när han kör till posten för att hämta eller lämna paket.

Jag vet inte men för min del så blev bakgavellyft på en bil precis ett big no, no. Det är inte värt risken att få böter på 40000kr.

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Hoj
Har tappat räkningen
Är verkligen inte positiv till onödigt regelkrångel och tycker att mycket mer behöver göras för att minska byråkrati, men vill ändå sätta frågan i lite perspektiv:
  • Om vi jämför Sverige med andra länder, sticker vi då verkligen ut som sämre i det här avseendet? Säkert inom vissa områden, men får också intrycket när jag hör om byråkrati i andra länder att det i Sverige många gånger är betydligt enklare.
  • Man kan så klart ställa frågan om rimligheten i att besikta en bakgavellyft, men antar regeln finns av en anledning. Kan det vara så att det skett allvarliga arbetsmiljöolyckor med dessa tidigare och att det är därför kravet tillkommit?
  • När det nu finns ett sådant krav, är det då inte rimligt att såväl risken för upptäckt som konsekvensen av att inte uppfylla kravet blir tillräckligt stor så att det finns tydliga incitament för att faktiskt se till att uppfylla kravet, så det inte bara blir en papperstiger som ingen bryr sig om?
  • Ang. att göra kontrollen på Sweden Rock. Utan närmare insyn kan jag ändå föreställa mig flera skäl till varför man väljer just ett sådant evenemang för kontroll
    • Det är lätt att kontrollera flera lyftar samtidigt med begränsad personal och därmed kostnadseffektivt.
    • Det kan tänkas finnas en extra stor risk för olyckor vid denna typ av evenemang: mycket folk, högt tempo, mindre välordnade förhållanden, högre andel ovan personal osv. Kanske är det till och med så att det är vid just den typen av evenemang det tidigare skett allvarliga olyckor?
    • Åtgärden får uppmärksamhet, vilket gör att fler blir medvetna om att det sker kontroller, vilket då får en preventiv effekt.
Nu spekulerar jag. De med bättre insyn kan säkert korrigera mig och lyfta upp motargument som överväger det jag tar upp ovan.

Du har många poänger. Jag tänker mig mest ensamma egenföretagare i branschen generellt och då känns det som orimliga proportioner med böter på 40000kr.
Men just gällande Sweden rock och andra större festivaler så är det ju inte många om ens någon som jobbar ensammen.
Och andra sidan så tror jag att när nu arbetsmiljöverket hittat den här guldkalven att mjölka så kommer dom ju inte nöja sig här och nästa helg kan dom ju ställa sig på parkeringen till Ikea och kontrollera alla bilar med bakgavellyft som ägs av någon med enskild firma.
Huruvida bilen är bokförd på firman eller tas privat spelar knappast någon roll.

Så har dom börjat göra på soptippen här i byn. Kör jag dit med min privata crossbuss och slänger skräp skickas med automatik en faktura till mig a 300kr. Gissa ifall jag börjat slänga mer i min gröna soptunna nu istället för att sortera.

Eller vad händer ifall jag med f-skattsedel lånar kompisens privata crossbuss som råkar ha bakgavellyft som han inte behöver besikta.

Last edited:
Nyheter
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar

Foto: Liza Simonsson Fra...

Var femte trafikant respekterar inte stopplikten

En ny undersökning där Riks...

Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen

Försäkringsbolaget Svedea f...

2025 års Kawasaki Z900 uppdateras

Inför 2025 års säsong är Ka...

Indian Springfield SE

Indian Springfield var en h...