Exakt så är det. Och det gynnar ingen.Exakt, upphandling funkar säkert bra för rena commodities, som när man skall köpa in ett antal balar toapapper, men för komplexa projekt så bygger hela upplägget på ett felaktigt antagande om att man (dvs en beställarbyråkrat som begär underlag från leverantörer) inledningsvis i upphandlingsögonblicket skulle kunna speca och kostnadsberäkna allt i detalj, vilket de flesta inser är en omöjlighet. Istället blir det snarare ett spel med helknasiga incitament och där slutresultatet nästan alltid blir att det blir sämre, dyrare och tar längre tid än vad man trodde. Det riktigt allvarliga är att man tagit stora viktiga politiska beslut på dessa underlag, vilket innebär att annat har prioriterats bort. Videoklippen till SVT som jag länkade till i tidigare inlägg säger i princip allt.
De som arbetar seriöst med denna typer av frågor i det privata näringslivet har oftast lärt sig att det inte går att jobba på det sättet - man blir bara lurad. Istället krävs andra strategier som t ex långsiktiga relationer där leverantörer över tid får bevisa sin förmåga samt att det behöver finnas incitament för båda parter att verka för att möta målen.
Ja, både leverantörer och beställare lurar sig själva och varandra. Hade kunnat vara illa nog. Men än värre är att politiker använder upplägget för sitt eget spel att få igenom ideologiskt drivna skitprojekt som aldrig borde startats och sen gömmer sig bakom myndigheternas felaktiga antaganden för att slippa sitt ansvar för att ha bränt enorma mängder skattepengar på fel saker och fått väljarna att tro att det var en bra idé.Exakt så är det. Och det gynnar ingen.
Det här med att vi varit överens hela dagen stör mig liteJa, både leverantörer och beställare lurar sig själva och varandra. Hade kunnat vara illa nog. Men än värre är att politiker använder upplägget för sitt eget spel att få igenom ideologiskt drivna skitprojekt som aldrig borde startats och sen gömmer sig bakom myndigheternas felaktiga antaganden för att slippa sitt ansvar för att ha bränt enorma mängder skattepengar på fel saker och fått väljarna att tro att det var en bra idé.
Citerar mig själv;Det här med att vi varit överens hela dagen stör mig lite
I Sverige råkar man alltid illa ut om man tillhör den skara som sköter sig men gör något oförlåtligt en gång, tex missa en besiktning av en lyft.Degen ska in...
Sweden rock är precis över och några av utställarna där fick åka hem med 40000 kr i böter för att de inte besiktat bakgavellyften på sina bilar.
Hur många tror ni visste att den måste besiktas?
Jag misstänker att det finns ett antal MC-handlare som äger bil med bakgavellyft, har ni besiktat era bakgavellyftar? Om inte så kanske det är dags nu.
Men nu hamnar all invandring vi haft på senare tid i helt ny dager. Så klart, dumma mig som inte kunde räkna ut att Sverige håller på att skapa en ny arme. Men kan det verkligen vara så enkelt? Det känns ju väldigt logiskt, bitarna sitter perfekt helt plötsligt.Sverige idag. För sju år sedan. Sylt-ryggar. Nej inte den tyska ön.
Degen ska in...
Sweden rock är precis över och några av utställarna där fick åka hem med 40000 kr i böter för att de inte besiktat bakgavellyften på sina bilar.
Hur många tror ni visste att den måste besiktas?
Jag misstänker att det finns ett antal MC-handlare som äger bil med bakgavellyft, har ni besiktat era bakgavellyftar? Om inte så kanske det är dags nu.
Påfund som jag fattat det från 2014 från AV.I Sverige råkar man alltid illa ut om man tillhör den skara som sköter sig men gör något oförlåtligt en gång, tex missa en besiktning av en lyft.
Påfund som jag fattat det från 2014 från AV.
Egentligen inget konstigt, liknande regler som för hissar i byggnader.
Men sug på att chauffören ska ha med papperet i bilen !
Citat: Besiktningsdokumenten ska finnas tillgängliga för att kunna visas upp av den som använder anordningen, i detta fall chauffören och då ska dokumentet finnas med i bilen. Kan dokument inte visas upp vid kontroll kan även detta medföra sanktionsavgift från 40 000 kronor. Enligt Arbetsmiljöverket krävs att besiktningsdokumentet visas upp fysiskt.En besiktning är billigt
En obesiktad bakgavellift, inga besiktningsdokument eller saknade trucktillstånd kan bli en riktigt dyr affär. En besiktning är billig i jämförelse med de sanktioner som Arbetsmiljöverket kan dela ut. Arbetsmiljöverket har på vissa håll i landet intensifierat sin kontroll av bakgavelliftar...www.akeri.se
slut Citat.
Är verkligen inte positiv till onödigt regelkrångel och tycker att mycket mer behöver göras för att minska byråkrati, men vill ändå sätta frågan i lite perspektiv:
Nu spekulerar jag. De med bättre insyn kan säkert korrigera mig och lyfta upp motargument som överväger det jag tar upp ovan.
- Om vi jämför Sverige med andra länder, sticker vi då verkligen ut som sämre i det här avseendet? Säkert inom vissa områden, men får också intrycket när jag hör om byråkrati i andra länder att det i Sverige många gånger är betydligt enklare.
- Man kan så klart ställa frågan om rimligheten i att besikta en bakgavellyft, men antar regeln finns av en anledning. Kan det vara så att det skett allvarliga arbetsmiljöolyckor med dessa tidigare och att det är därför kravet tillkommit?
- När det nu finns ett sådant krav, är det då inte rimligt att såväl risken för upptäckt som konsekvensen av att inte uppfylla kravet blir tillräckligt stor så att det finns tydliga incitament för att faktiskt se till att uppfylla kravet, så det inte bara blir en papperstiger som ingen bryr sig om?
- Ang. att göra kontrollen på Sweden Rock. Utan närmare insyn kan jag ändå föreställa mig flera skäl till varför man väljer just ett sådant evenemang för kontroll
- Det är lätt att kontrollera flera lyftar samtidigt med begränsad personal och därmed kostnadseffektivt.
- Det kan tänkas finnas en extra stor risk för olyckor vid denna typ av evenemang: mycket folk, högt tempo, mindre välordnade förhållanden, högre andel ovan personal osv. Kanske är det till och med så att det är vid just den typen av evenemang det tidigare skett allvarliga olyckor?
- Åtgärden får uppmärksamhet, vilket gör att fler blir medvetna om att det sker kontroller, vilket då får en preventiv effekt.
Antalet omkomna i vägtrafiken minskar
Foto: Liza Simonsson Fra... |
|
Var femte trafikant respekterar inte stopplikten
En ny undersökning där Riks... |
|
Svedea vinner SKI:s utmärkelse ”Sveriges nöjdaste privatkunder” – igen
Försäkringsbolaget Svedea f... |
|
2025 års Kawasaki Z900 uppdateras
Inför 2025 års säsong är Ka... |
|
Indian Springfield SE
Indian Springfield var en h... |
|
Nya Triumph Speed Twin
Mitt i Triumphs fauna av ho... |
|
MV Agusta firar med Ottantesimo Collection
Screenshot MV Agusta fir... |
|
Helt ny Scout Sixty tillbaka
Nya Scout Sixty importeras ... |
|
BMW visar upp Concept F 450 GS
BMW Motorrad har visat upp ... |
|
Sena 60S intercom
Sena 60 S med förbättrad Me... |