Sverige idag..

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Det kommer man inte tillrätta med, det kommer alltid förekomma fusk i valsystemet.
Ett IT-baserat valsystem kommer inte rätta till problemet, det kommer turboladda problemet istället. I bästa fall kan man bygga ett system som gör att första rösträkningen blir ögonblicklig, men den riktiga rösträkningen kommer fortfarande behöva vara en manuell räkning av pappersbitar.
Och när de två räkningarna inte kommer överens så vet man i princip antingen att någon har myglat eller slarvat. Vilket är i princip samma som nuvarande system men med extra steg och högre komplexitet.
Ok och vad ser du i grafen?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ok och vad ser du i grafen?
Jag ser ett enormt hopp i antalet röster för ena parten. Rent spontant ser det för mig ut som om någon plötsligt lagt till en enorm mängd röster på en gång. Det är väl möjligt att några latmaskar bara låtit bli att rapportera alla röster för ena kanditaten under hela blåa kurvan för att överraska sent med att rapportera in allt på en gång, men det låter lite långsökt för mig.
Skulle det vara senkomna inrapporteringar tycker jag det borde vara någorlunda synbart i båda graferna...
Men det är ju bara jag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Jag ser ett enormt hopp i antalet röster för ena parten. Rent spontant ser det för mig ut som om någon plötsligt lagt till en enorm mängd röster på en gång. Det är väl möjligt att några latmaskar bara låtit bli att rapportera alla röster för ena kanditaten under hela blåa kurvan för att överraska sent med att rapportera in allt på en gång, men det låter lite långsökt för mig.
Skulle det vara senkomna inrapporteringar tycker jag det borde vara någorlunda synbart i båda graferna...
Men det är ju bara jag.
Nej det är inte bara du.

Vi får väl se hur de gör i november. Jag utgår från att Trump leder med ca 10% enheter men ändå förlorar.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Nej det är inte bara du.

Vi får väl se hur de gör i november. Jag utgår från att Trump leder med ca 10% enheter men ändå förlorar.
Jo, det kan bli intressant. Och om ny trumpen vinner, kommer han att benåda sig själv? Och hur högt skriker de blåa håren när det händer? :hihi
Några av USAs problem hade kunnat lösas med att ha några fler partier, och mindre tröskel för nya partier att slå sig in så att det fanns något annat att missnöjesrösta på än det andra partiet som man tycker lika illa om. Men det lär inte hända kort om något väldigt omvälvande inträffar, eftersom att båda sidorna av unipartiet gärna fortsätter existera som två sidor av ett uniparti.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ang. vad som kan förbättras...

Redan idag skulle det krävas en konspiration av rätt stora mått för att kunna genomföra någon slags organiserat valfusk av betydelse. Fusket måste ta sig igenom inte bara den lokala rösträkningen och de kontrollfunktioner som finns där utan också länsstyrelsens slutliga rösträkning. Ibland upptäcks ju felaktigheter där och det har i vissa fall till och med lett till omval, på kommunal och regional nivå.

Dessutom är ju rösträkningen transparent så vem som helst kan gå dit och observera.

Ulvhamne har redan förklarat på ett utomordentligt sätt varför digital röstning är ett sämre alternativ.

Möjligen skulle det kanske gå att öka transparensen ytterligare, så att det är lättare att följa att allt går rätt till utan att behöva bege sig till vallokalen, men det skulle väl i såna fall innebära att livesända rösträkningen.

Ang. valsedlarna har ju tidöpartierna tillsatt en utredning som skall se över just det. Vi får väl se vad det landar i, t ex om det blir så att man får sätta ett kryss på röstkortet vilket parti man röstar på istället för krånglet med valsedlar.

Men i slutändan handlar det ju om att det finns förtroende för valsystemet. Där ligger Sverige, tillsammans med övriga nordiska länderna och bl.a. Schweiz i topp i världen. Uppdelat på partier har SD:s väljare ett lägre förtroende till valsystemet än övriga partiers väljare, men det har framför allt gällt historiskt och förtroendet ökade rejält 2022, så det är inte längre några dramatiska skillnader.

Går att grotta ner sig mer här: https://www.val.se/download/18.7df6...ystemet-och-genomforandet-av-allmanna-val.pdf
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Kör en digital/analog kombo dårå. Stämmer inte den digitala räkningen med länsstyrelsens analoga räkning så har vi svaret.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Kör en digital/analog kombo dårå. Stämmer inte den digitala räkningen med länsstyrelsens analoga räkning så har vi svaret.
Att vi behöver omröstning? Det har vi ju redan så varför lägga extremt mycket pengar på att få ett mer komplext system som kommer räkna fel lite sådär spontant och orsaka omräkningar eller omval helt i onödan, ett system som dessutom kommer ha väldigt mycket sämre översyn än dagens system.

Vill man ha automatisk räkning kan vi alltid implementera automatisk avläsnming av valsedlar, det skulle vara billigare än ett fullfjädrat valsystem och skulle vara ungefär lika användbart.

Jag hade extremt gärna velat kunna säga att ett valsystem på datorer var ett bra val, för jag vill ha ett men det är ett sämre alternativ hur man än vänder på det.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Kör en digital/analog kombo dårå. Stämmer inte den digitala räkningen med länsstyrelsens analoga räkning så har vi svaret.
Om inte annat skulle en fördel vara att vi fick valresultatet omedelbart och kunde gå direkt på analyser istället för att under flera timmar behöva genomlida partiernas firmafester med miljöpartister som dansar och fulla sverigedemokrater som ställer till med skandaler.

Men tror det blir samma problem som med en helt digital röstning. Skapar incitament för onda aktörer att påverka otillbörligt och då hjälper inte den extra manuella rösträkningen eftersom hela resultatet ändå kommer ifrågasättas, vilket skapar extra oreda.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vill man ha automatisk räkning kan vi alltid implementera automatisk avläsnming av valsedlar, det skulle vara billigare än ett fullfjädrat valsystem och skulle vara ungefär lika användbart.
Lär väl ändå bli någon sådan lösning ifall vi går ifrån valsedlar till att kryssa i vad man röstar på röstkortet istället.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
En digital process är säkrare än blåa hår. Är en digital process perfekt? Nej. Är den bättre än blåa hår? Ja.
Det är ju detta som ska värderas sinsemellan. Att man inte kan bygga upp x idiotsäkert är en annan sak. Frågan är om man kan bygga x idiotsäkrare än alternativen.


Tanke.
Måste röstningen vara anonym? Känns som något man tar för givet för att det är något man tar för givet.
Efter valet skulle man kunna logga in/kika in på en öppen databas och se att ens röst har räknats och att och att den har hamnat på tex MP. Har man då röstat på MP så är allt i sin ordning. Summerat blir då allas röster lika med det officiella valresultatet. Rådata.

Man kan se svart på vitt vad alla har röstat på och alla kan också kontrollera att det är korrekt med papperet man stoppade i kuvertet.

Edit. Lite pucktvåa på Lugns inlägg ovan ser jag nu.
 
Last edited:

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Det är ju detta som ska värderas sinsemellan. Att man inte kan bygga upp x idiotsäkert är en annan sak. Frågan är om man kan bygga x idiotsäkrare än alternativen.


Tanke.
Måste röstningen vara anonym? Känns som något man tar för givet för att det är något man tar för givet.
Efter valet skulle man kunna logga in/kika in på en öppen databas och se att ens röst har räknats och att och att den har hamnat på tex MP. Har man då röstat på MP så är allt i sin ordning. Summerat blir då allas röster lika med det officiella valresultatet. Rådata.

Man kan se svart på vitt vad alla har röstat på och alla kan också kontrollera att det är korrekt med papperet man stoppade i kuvertet.

Edit. Lite pucktvåa på Lugns inlägg ovan ser jag nu.
Är väl ändå rätt centralt med anonymiteten med tanke på vad en mindre lyckad regim eller andra som inte skall ha den kan göra med sådan information.

Kolla även in länken Ulvhamne postade tidigare.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Det är ju detta som ska värderas sinsemellan. Att man inte kan bygga upp x idiotsäkert är en annan sak. Frågan är om man kan bygga x idiotsäkrare än alternativen.


Tanke.
Måste röstningen vara anonym? Känns som något man tar för givet för att det är något man tar för givet.
Efter valet skulle man kunna logga in/kika in på en öppen databas och se att ens röst har räknats och att och att den har hamnat på tex MP. Har man då röstat på MP så är allt i sin ordning. Summerat blir då allas röster lika med det officiella valresultatet. Rådata.

Man kan se svart på vitt vad alla har röstat på och alla kan också kontrollera att det är korrekt med papperet man stoppade i kuvertet.

Edit. Lite pucktvåa på Lugns inlägg ovan ser jag nu.

Den anonyma röstningen är en av grundpelarna i demokratiska samhällen för att unvika otillbörlig röstpåverkan.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
En annan rätt bra grej är att man räknar rätt.
Det har du helt rätt i.
Apropå det, nu är det länge sedan, men Bruce Schneider nämnde att autmoatiska röstsystem tenderar att ha en errata på runt 5%. Inte sett några färskare siffror men jag hoppas att det blivit lite bättre iaf.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Att det räknas fel är förstås inte bra och måste föranleda ett arbete för att förebygga det så långt det går. Förslaget med enhetsvalsedel verkar spontant vettigt då det eliminerar problemen med såväl saknade valsedlar som kuvert med för många valsedlar i osv.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Den anonyma röstningen är en av grundpelarna i demokratiska samhällen för att unvika otillbörlig röstpåverkan.
Är otillbörlig röstpåverkan tillåtet idag?
Blir som att separera könen på badhuset för att det sker oönskade sexuella inviter med blandade kön. Straffa pajasarna ist så att folk kan bada tillsammans.
Känns bakvänt. Som att förbjuda sex mot betalning mad att säga att det skulle leda till människohandel. Dööh det är ju redan förbjudet.

Tycker vi att icke-anonyma val är bättre än anonyma val så ska vi ha icke-anonyma val. Och straffa sånt som är olagligt.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Är otillbörlig röstpåverkan tillåtet idag?
Blir som att separera könen på badhuset för att det sker oönskade sexuella inviter med blandade kön. Straffa pajasarna ist så att folk kan bada tillsammans.
Känns bakvänt. Som att förbjuda sex mot betalning mad att säga att det skulle leda till människohandel. Dööh det är ju redan förbjudet.

Tycker vi att icke-anonyma val är bättre än anonyma val så ska vi ha icke-anonyma val. Och straffa sånt som är olagligt.
Är det där ändå inte lite folkpartistiskt? 😉

Skall det vara något annat än en papperstiger förutsätts också att brottet går att upptäcka, utreda och lagföra, vilket jag misstänker blir svårt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Är otillbörlig röstpåverkan tillåtet idag?
Blir som att separera könen på badhuset för att det sker oönskade sexuella inviter med blandade kön. Straffa pajasarna ist så att folk kan bada tillsammans.
Känns bakvänt. Som att förbjuda sex mot betalning mad att säga att det skulle leda till människohandel. Dööh det är ju redan förbjudet.

Tycker vi att icke-anonyma val är bättre än anonyma val så ska vi ha icke-anonyma val. Och straffa sånt som är olagligt.
Organiserad brottslighet är olagligt med. Att något är olagligt hjälper inte så värst mycket. Det finns gott om exempel i både historien och nutid på varför röstsekretessen är viktig i ett demokratiskt samhälle.
Det är när det börjar bli gott om brunskjiortor som den regeln är extra viktig, inte är samhället fungerar någorlunda.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top