Sverige idag..

Two stroke man

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Apr 2005
Ort
Där jag tar av mig hatten
Hoj
Har tappat räkningen
Den anonyma röstningen är en av grundpelarna i demokratiska samhällen för att unvika otillbörlig röstpåverkan.

Ja, i Filippinerna så går dom runt i byarna innan valen med gåvor. Rösta på oss så får du en säck med ris.

Min första tanke var att ta emot gåvorna från samtliga och rösta hur fan man vill men valen inte anonyma så ifall du sen hamnar i problem och går till barangaikaptenen(ungefärlig sheriffen) så kanske du inte får den hjälp du önskar ifall du svikit ditt löfte.

Nu är väl problemen fortfarande ganska små mot hur det skulle kunna vara ifall man använder sin fantasi lite.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Ja, i Filippinerna så går dom runt i byarna innan valen med gåvor. Rösta på oss så får du en säck med ris.

Min första tanke var att ta emot gåvorna från samtliga och rösta hur fan man vill men valen inte anonyma så ifall du sen hamnar i problem och går till barangaikaptenen(ungefärlig sheriffen) så kanske du inte får den hjälp du önskar ifall du svikit ditt löfte.

Nu är väl problemen fortfarande ganska små mot hur det skulle kunna vara ifall man använder sin fantasi lite.
Löften ska hållas. Det är riktigt.
Det där är ju inget konstigt egentligen. En frivillig transaktion. Jag köper din röst för 23 kr/en säck potatis/vad det nu kan vara. Om du inte vill sälja så säljer du inte.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Organiserad brottslighet är olagligt med. Att något är olagligt hjälper inte så värst mycket. Det finns gott om exempel i både historien och nutid på varför röstsekretessen är viktig i ett demokratiskt samhälle.
Ja det är ju det jag säger. Straffa de som gör olagliga saker istf att böja sig för deras förehavanden.
Finns det verkligen det? Alltså exempel där man kan se skillnad röstsekretess/icke-röstsekretess. Var?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Löften ska hållas. Det är riktigt.
Det där är ju inget konstigt egentligen. En frivillig transaktion. Jag köper din röst för 23 kr/en säck potatis/vad det nu kan vara. Om du inte vill sälja så säljer du inte.
Den med störst potatisåker vinner valet. Är det därifrån ”Storpotäten” kommer?
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Den med störst potatisåker vinner valet. Är det därifrån ”Storpotäta” kommer?
Skulle ju ändå vara intressant att se vad en röst i ett svensk riksdagsval värderas till sett i kr. Alltså att det finns en öppen marknad dör man kan köpa/sälja en/sin röst.

Vad tror vi. Vad är marknadspriset på en röst? 100 spänn? 700?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, i Filippinerna så går dom runt i byarna innan valen med gåvor. Rösta på oss så får du en säck med ris.

Min första tanke var att ta emot gåvorna från samtliga och rösta hur fan man vill men valen inte anonyma så ifall du sen hamnar i problem och går till barangaikaptenen(ungefärlig sheriffen) så kanske du inte får den hjälp du önskar ifall du svikit ditt löfte.

Nu är väl problemen fortfarande ganska små mot hur det skulle kunna vara ifall man använder sin fantasi lite.
Krävs ändå inte så mycket fantasi för att föreställa sig att det skulle ske i Sverige, företrädesvis i områden där Sveriges lagar ändå inte respekteras.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Ja det är ju det jag säger. Straffa de som gör olagliga saker istf att böja sig för deras förehavanden.
Finns det verkligen det? Alltså exempel där man kan se skillnad röstsekretess/icke-röstsekretess. Var?
Det behövs inte ens skillnad mellan röstsekretess och icke röstsekretess, det räcker med att leta efter fall där folk som röstat fel bestraffas eftersom att rösterna är publika.
Men vill du ha exempel på hur sekretess påverkar röstning så:
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Skulle ju ändå vara intressant att se vad en röst i ett svensk riksdagsval värderas till sett i kr. Alltså att det finns en öppen marknad dör man kan köpa/sälja en/sin röst.

Vad tror vi. Vad är marknadspriset på en röst? 100 spänn? 700?
Svårt att räkna på. Den som röstar kan ju även tänkas vinna ekonomiskt på det som politikern gör och därmed direkt eller indirekt få betalt på det sättet. Men ett system där man köper/säljer röster är hur som helst svårt att kalla en fungerande demokrati.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Skulle ju ändå vara intressant att se vad en röst i ett svensk riksdagsval värderas till sett i kr. Alltså att det finns en öppen marknad dör man kan köpa/sälja en/sin röst.

Vad tror vi. Vad är marknadspriset på en röst? 100 spänn? 700?
Det hänger väl på individen, men de gånger jag sett priser på sånt har snittpriset varit högre, åtminstone flertalet tusen kronor. Det är ju också olagligt, men oerhört svårt att bevisa brottet då alla inblandade är högst intresserade att det ska fortsätta vara okänt.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Haha jävlar...
Personligen tycker jag det är jävligt billigt sett till att man riskerar ett halvår i fängelse, men misstänker att de som säljer sin röst tenderar att vara personer med dåligt konsekvenstänkande till att börja med.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Personligen tycker jag det är jävligt billigt sett till att man riskerar ett halvår i fängelse, men misstänker att de som säljer sin röst tenderar att vara personer med dåligt konsekvenstänkande till att börja med.
Är det olagligt att både köpa/sälja?

Tycker man borde få göra vad man vill med sin röst.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Det är ju det politikerna gör. De säljer sin politik/köper min röst.
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
I teorin kanske, hade det varit olagligt i praktiken hade S företrädare dömts vid varje val.
Börja hålla koll på tomtar som säljer röster på blocket, facebook och andra sociala medier till nästa val och polisanmäl dem så kommer det antagligen bli lite bättre statistik på det iaf.

Sen har vi ju den här gamla pärlan:
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Får du betalt för det?
Då måste jag nog höra mig av till några partier och fråga varför jag inte får mina pengar...
Pengar?
Man kan ju få betalt i annat är i kr. En fisk som kostar en säck potatis tex (eller tvärtom, det är två olika sidor av samma mynt).
Jag köper en viss politik och det kostar mig min röst/de köper min röst och det kostar dem en viss politik.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Börja hålla koll på tomtar som säljer röster på blocket, facebook och andra sociala medier till nästa val och polisanmäl dem så kommer det antagligen bli lite bättre statistik på det iaf.

Sen har vi ju den här gamla pärlan:
MP, C, S, åtminstone de har alla gjort det.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top