Sverige idag..

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Pengar?
Man kan ju få betalt i annat är i kr. En fisk som kostar en säck potatis tex (eller tvärtom, det är två olika sidor av samma mynt).
Jag köper en viss politik och det kostar mig min röst/de köper min röst och det kostar en viss politik.
Fast det är inte att köpa rösten i lagens mening, att du röstar på en viss politik är för att du vill att den politiken ska föras, inte för att du får något i gengäld. Partiet är fullt fria att inte föra den politiken de lovade. Lite som de brukar göra med andra ord.
 

Lugn

Big in Japan
Gick med
22 Mar 2003
Ort
på jobbet
Hoj
Ducati SF, Husky SMR, GSXR750
Fast det är inte att köpa rösten i lagens mening, att du röstar på en viss politik är för att du vill att den politiken ska föras, inte för att du får något i gengäld. Partiet är fullt fria att inte föra den politiken de lovade. Lite som de brukar göra med andra ord.

Om vallöftet är medborgarlön? Eller höjda bidrag för enskilda grupper / intressen?
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Skulle nog tro att alla etablerade partier har köpt röster rakt av nån gång på nån nivå.
Ja, nån gång kanske för alla, de jag nämnde har satt det i system. Inget annat parti har plötsligt stora etniska grupper som brinner för tex jordbrukspolitik i Jämtland.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Ja, nån gång kanske för alla, de jag nämnde har satt det i system. Inget annat parti har plötsligt stora etniska grupper som brinner för tex jordbrukspolitik i Jämtland.
Fast det låter ju som att det unika i såna fall är att de riktar sig mot etniska grupper. Att partier lovar bidrag, skattesänkningar eller annat som ekonomiskt gynnar specifika grupper som de vill ha som väljare är ju verkligen inget unikt, utan tillhör politikens vardag.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Fast det låter ju som att det unika i såna fall är att de riktar sig mot etniska grupper. Att partier lovar bidrag, skattesänkningar eller annat som ekonomiskt gynnar specifika grupper som de vill ha som väljare är ju verkligen inget unikt, utan tillhör politikens vardag.
Vad lovade de på äldreboendet tror du?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vad lovade de på äldreboendet tror du?
Högre pension, satsningar på sjukvård, äldreomsorg osv. Eller tänker du på något specifikt äldreboende?

Men tror iofs inte äldre är någon prioriterad väljargrupp. Människor tenderar att hålla fast vid sina gamla partier i den åldern, så det handlar nog mest om att vara trevlig och inte göra de gamla allt för upprörda i onödan.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Högre pension, satsningar på sjukvård, äldreomsorg osv. Eller tänker du på något specifikt äldreboende?

Men tror iofs inte äldre är någon prioriterad väljargrupp. Människor tenderar att hålla fast vid sina gamla partier i den åldern, så det handlar nog mest om att vara trevlig och inte göra de gamla allt för upprörda i onödan.
Ja där de de blev dömda för otillbörlig påverkan tänkte jag i första hand.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Med anledning av risken för utomstående länder att lägga sig i ett val, det är nog väldigt teoretiskt och överdrivet.

Vilka är de länderna och vad skulle de vilja och kunna uppnå?

Iran - ja, de vill ha vänster här
Ryssland - ja, de vill inte ha NATO men tåget har gått
Nordkorea - de vet inte vad Sverige är
Kina - de vill nog ha folkpartiet och centern
NGO - knepig

Jag tycker att allt tjat om vad andra länder vill är att flytta fokus från vårt eget ansvar. Vi har ställt till det alldeles utmärkt på egen hand, man kan med fog hävda att Sveriges unika problem beror på sjuklövern samt media (statens samt övriga tex Schibsted och Bonnier). Varför allt snack om vad andra länder eventuellt vill, vi lyckades ju förstöra ett land helt själva?

(Och ja, jag vet att det finns medlemmar här som fantiserat ihop att det var Ryssland som Syrien och bla bla det var meningen hela tiden jag har inget ansvar för detta jag är så duktig men det är bara tull som norrmännen säger)
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Med anledning av risken för utomstående länder att lägga sig i ett val, det är nog väldigt teoretiskt och överdrivet.

Vilka är de länderna och vad skulle de vilja och kunna uppnå?

Iran - ja, de vill ha vänster här
Ryssland - ja, de vill inte ha NATO men tåget har gått
Nordkorea - de vet inte vad Sverige är
Kina - de vill nog ha folkpartiet och centern
NGO - knepig

Jag tycker att allt tjat om vad andra länder vill är att flytta fokus från vårt eget ansvar. Vi har ställt till det alldeles utmärkt på egen hand, man kan med fog hävda att Sveriges unika problem beror på sjuklövern samt media (statens samt övriga tex Schibsted och Bonnier). Varför allt snack om vad andra länder eventuellt vill, vi lyckades ju förstöra ett land helt själva?

(Och ja, jag vet att det finns medlemmar här som fantiserat ihop att det var Ryssland som Syrien och bla bla det var meningen hela tiden jag har inget ansvar för detta jag är så duktig men det är bara tull som norrmännen säger)
Framför allt Ryssland, Kina och Iran har ett intresse av att det skall vara splittring, oenighet och allmän oreda i väst och agerar också på olika sätt för att bidra till detta. Det sänker energiåtgången att få geopolitiken åt det håll de vill.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Framför allt Ryssland, Kina och Iran har ett intresse av att det skall vara splittring, oenighet och allmän oreda i väst och agerar också på olika sätt för att bidra till detta. Det sänker energiåtgången att få geopolitiken åt det håll de vill.
Så vad skall de försöka med då, fortsätta stödja vänstern som de alltid gjort?
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Så vad skall de försöka med då, fortsätta stödja vänstern som de alltid gjort?
Nu kanske det inte bara är vänstern de stödjer. Men framför allt lär det väl handla om mer indirekt påverkan som höjer konfliktnivån. Olika former av påverkan, mer eller mindre subtil.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM

Sverige när det är som allra sämst, två års fängelse för något jag starkt betvivlar var så grovt, dessutom klart berättigat, och framför allt - mycket hårdare straff än vad många sexualbrottslingar döms till.
 

Markus

Gudomlig sporthojare
Gick med
12 Jan 2004
Ort
Area 08
Hoj
KTM
Nu kanske det inte bara är vänstern de stödjer. Men framför allt lär det väl handla om mer indirekt påverkan som höjer konfliktnivån. Olika former av påverkan, mer eller mindre subtil.
Vem skall de stödja och varför? Reinfeldt så att vi får en ökad migration? Hultén så att ingen vet om vi ska gå med i NATO? Jimmie Åkesson så det blir allmänt dålig stämning? Demirok så att en turkisk medborgare kan bli statsminister? Osv.

Det är långsökt och irrelevant.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Vem skall de stödja och varför? Reinfeldt så att vi får en ökad migration? Hultén så att ingen vet om vi ska gå med i NATO? Jimmie Åkesson så det blir allmänt dålig stämning? Demirok så att en turkisk medborgare kan bli statsminister? Osv.

Det är långsökt och irrelevant.
Tror inte det nödvändigtvis spelar så stor roll för dem exakt vem som styr, utan snarare att det bidrar till ökad konfliktnivå, så det borde kunna vara olika i olika frågor - invandring, klimat osv. Det har väl sagts och skrivits en del i ämnet av bl.a. SÄPO och myndigheten för psykologiskt försvar.

Och som jag skriv tidigare, troligen mer indirekt. Att skapa material som får spridning eller förstärka sådant som andra skriver i sociala medier osv.

Har du läst Sun Tzu?
 

Ulvhamne

Kraschmongo
Personal
Gick med
16 Oct 2010
Ort
Byhålan
Hoj
Literklubba, tjejhundra, och pendlarmoppe
Vem skall de stödja och varför? Reinfeldt så att vi får en ökad migration? Hultén så att ingen vet om vi ska gå med i NATO? Jimmie Åkesson så det blir allmänt dålig stämning? Demirok så att en turkisk medborgare kan bli statsminister? Osv.

Det är långsökt och irrelevant.
Ryssland har ju stött båda sidorna av vänster/höger tidigare just för att så splittring, så det skulle de antagligen göra igen.
Exempelvis extremhögern och afavänstern.
 

zoda

Gudomlig sporthojare
Gick med
7 Sep 2014
Ort
Ja
Hoj
Ok
Tror inte det nödvändigtvis spelar så stor roll för dem exakt vem som styr, utan snarare att det bidrar till ökad konfliktnivå, så det borde kunna vara olika i olika frågor - invandring, klimat osv.
Haha. De ska göra precis det våra egna politiker gör alltså, för att öka splittringen.
Massinvandring och klimatskräck.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Haha. De ska göra precis det våra egna politiker gör alltså, för att öka splittringen.
Massinvandring och klimatskräck.
Ja, ibland behöver de nog inte ens göra så mycket. Räcker att stå och se på, småle åt eländet och uttala sig om västs dekadens.
 

Heaven

Gudomlig sporthojare
Gick med
29 Oct 2023
Hoj
Snabb och naken, men oftast påklädd och behärskad
Sverige och andra länder i väst har ju varit bra på att bygga egna hävarmar som Ryssland m.fl. kan utnyttja med relativt lite ansträngning.
 
Nyheter
Energica i konkurs och upplöst

Energica är i konkurs och b...

Kawasaki Ninja 1100SX uppdateras

Kawasaki har uppdaterat sin...

2025 års Honda CB1000 Hornet

2025 års Honda CB1000 Horne...

GGN-träning med Stark Varg!

Nu gäller den sista finslip...

Brembo köper Öhlins – Vad händer med ISR?

Efter en längre tids förhan...

Honda NT1100 får semi-aktiv fjädring

Honda har uppdaterat NT1100...

Aki Ajo ny chef för Red Bull KTM Factory Racing MotoGP team

Screenshot KTM förstärke...

Helt ny Yamaha R3

Inför kommande år lanserar ...

KTM kommer med automatlåda

KTM lanserar sin nya halvau...

EIB-lån finansierar eldrivna motorcyklar från Stark Future

Screenshot Europeiska in...

Top